Netfilter bouwen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Muug »

Hoi,
Ik heb hier al jaren een kleine phono preamp in mijn kast liggen die zowel met een trafo als met een batterijtje van 9V gevoed kan worden. Als de trafo was aangesloten was er duidelijk ruis te horen uit de speakers, en met het batterijtje waren de speakers simpelweg dood. Een mooier bewijs dat een goed netfilter veel goeds kan doen, bestaat er niet denk ik.
Maar ik heb me dat nog nooit gekocht omdat ik teveel schrik heb van belazerd te worden. :hide:
Dus als deze topic kan eindigen met wat aankoopadvies, dan zou dat wel fijn zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Pjotr »

Dan zou je eerst eens moeten onderzoeken waardoor die ruis veroorzaakt wordt. Dat kan heel goed de trafo/voeding zelf zijn. Phono pre's kunnen daar erg gevoelig voor zijn. Vooral de goedkoper. Denk dat een goede lineaire voeding hier eerder zal helpen.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

ray5150 schreef: za 31 dec 2022, 20:37
Een jaar of 15 geleden heeft Elektuur een artikel gepubliceerd voor een netfilter specifiek voor het audiogebeuren.

Elektuur Netfilter.png

Het geheel is onderbouwd met metingen die aantonen dat er daadwerkelijk stoorsignalen weg gefilterd worden.

Nadeeltje is wel dat er een paar prijzige transformatoren gebruikt worden.
Nav het artikel in Elektuur:

Het verhaal over het veronderstelde probleem lijkt niks van te kloppen, het gegeven schema in figuur 1 kan geen soortgelijke problemen produceren (er is geen pad voor omzetting van common-mode naar differential) en de simulatieoutput in figuur 2 (de stroom in C2) is irrelevant, want het gaat om de spanning over R1.

Verder lijkt de oplossing niet echt bedoeld om het beschreven probleem van storing via de aarde op te lossen (de aarde wordt secundair gewoon weer rechtstreeks aangesloten), maar vooral een 'gewoon' differentieel filter.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Muug »

Pjotr schreef: za 07 jan 2023, 9:40
Dan zou je eerst eens moeten onderzoeken waardoor die ruis veroorzaakt wordt. Dat kan heel goed de trafo/voeding zelf zijn. Phono pre's kunnen daar erg gevoelig voor zijn. Vooral de goedkoper. Denk dat een goede lineaire voeding hier eerder zal helpen.
Goh, ik gebruik al enkele jaren een phonodude hoor. :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Pjotr »

Muug schreef: ma 09 jan 2023, 19:25
Pjotr schreef: za 07 jan 2023, 9:40
Dan zou je eerst eens moeten onderzoeken waardoor die ruis veroorzaakt wordt. Dat kan heel goed de trafo/voeding zelf zijn. Phono pre's kunnen daar erg gevoelig voor zijn. Vooral de goedkoper. Denk dat een goede lineaire voeding hier eerder zal helpen.
Goh, ik gebruik al enkele jaren een phonodude hoor. :rock:
Gefeliciteerd! Maar op een batterijtje van 9V? :think: Want dan doet het zonder ruis zeg je.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Muug »

Pjotr schreef: ma 09 jan 2023, 19:50
Muug schreef: ma 09 jan 2023, 19:25
Pjotr schreef: za 07 jan 2023, 9:40
Dan zou je eerst eens moeten onderzoeken waardoor die ruis veroorzaakt wordt. Dat kan heel goed de trafo/voeding zelf zijn. Phono pre's kunnen daar erg gevoelig voor zijn. Vooral de goedkoper. Denk dat een goede lineaire voeding hier eerder zal helpen.
Goh, ik gebruik al enkele jaren een phonodude hoor. :rock:
Gefeliciteerd! Maar op een batterijtje van 9V? :think: Want dan doet het zonder ruis zeg je.
Neen, dat niet natuurlijk. Je verwart mijn kleine oude phono preamp (op 9V) met mijn phonodude (zware trafo).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Pjotr »

Muug schreef: ma 09 jan 2023, 20:31
Pjotr schreef: ma 09 jan 2023, 19:50
Muug schreef: ma 09 jan 2023, 19:25

Goh, ik gebruik al enkele jaren een phonodude hoor. :rock:
Gefeliciteerd! Maar op een batterijtje van 9V? :think: Want dan doet het zonder ruis zeg je.
Neen, dat niet natuurlijk. Je verwart mijn kleine oude phono preamp (op 9V) met mijn phonodude (zware trafo).
Oh ja, doe ik dat? Ik lees nergens iets over je phonodude maar een een probleem met ruis met je kleine phono pre:
Muug schreef: za 07 jan 2023, 9:32
Hoi,
Ik heb hier al jaren een kleine phono preamp in mijn kast liggen die zowel met een trafo als met een batterijtje van 9V gevoed kan worden. Als de trafo was aangesloten was er duidelijk ruis te horen uit de speakers, en met het batterijtje waren de speakers simpelweg dood. Een mooier bewijs dat een goed netfilter veel goeds kan doen, bestaat er niet denk ik.
Maar ik heb me dat nog nooit gekocht omdat ik teveel schrik heb van belazerd te worden. :hide:
Dus als deze topic kan eindigen met wat aankoopadvies, dan zou dat wel fijn zijn.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Muug »

Ehm, nou nee, laat maar.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

Wie kent deze 'tent'?

https://www.atlhifi.com/shop/fully-asse ... -high-end/

Wat vinden jullie van het gebodene?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter bouwen

Bericht door ds23man »

Lekker je centjes in de broekzak houden. Als je een netfilter nodig hebt is er serieus iets mis met je audio apparatuur.....
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

Ik heb het niet alleen over brom wat je met een DC filtercircuit wegkrijgt...
Laatst gewijzigd door Vhond op ma 11 dec 2023, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter bouwen

Bericht door ds23man »

En wat wil je nog meer weghalen?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Netfilter bouwen

Bericht door rikpost »

Vhond schreef: ma 11 dec 2023, 12:58
Wie kent deze 'tent'?

https://www.atlhifi.com/shop/fully-asse ... -high-end/

Wat vinden jullie van het gebodene?
Ik heb er een DC Blocker gekocht ivb het brommen van de trafo’s
Is voor 90% weg nu ;-)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Netfilter bouwen

Bericht door ray5150 »

Vhond schreef: ma 11 dec 2023, 12:58
Wie kent deze 'tent'?

https://www.atlhifi.com/shop/fully-asse ... -high-end/

Wat vinden jullie van het gebodene?
Zitten er nou plakken loodbitumen in die kast geplakt ?
Mag dat dat wel wel van de Kema Keur, of welke instantie dat tegenwoordig mag zijn ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter bouwen

Bericht door ds23man »

Ik zou eerst eens het CE keuringsrapport opvragen......
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef: ma 11 dec 2023, 16:33
Ik zou eerst eens het CE keuringsrapport opvragen......
als dat op orde is, dan vind ik de prijs voor een audiofiel product erg redelijk
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter bouwen

Bericht door ds23man »

Op zich is de prijs helemaal niet raar voor wat er in zit.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Henkjan »

LPF-6000-Block_Sch-LP.png
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Bas Horneman »

Wat vinden jullie van het gebodene?
Zou gaan voor zelfbouw met de GroupBuy van het fo-felix filter. Ook niet goedkoop als je eenmaal alles in huis hebt... En kan maanden duren voordat er weer 1 is.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.400987/

13 dollar per printje (met die connectoren er bij) en dan iets van 20 dollar verzendkosten destijds. 10tje per choke.

Die coilcraft versies (common mode en differential mode in 1) vond ik destijds moeilijk aan te schaffen...en heb ik voor die groene common mode choke (Bourns) gekozen die je ook in dat gelinkte apparaat ziet.
Bijlagen
PXL_20231212_120143720.jpg
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op di 12 dec 2023, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

ray5150 schreef: ma 11 dec 2023, 15:52
Zitten er nou plakken loodbitumen in die kast geplakt ?
Mag dat dat wel wel van de Kema Keur, of welke instantie dat tegenwoordig mag zijn ?
Waarschijnlijk voor externe afscherming
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

Henkjan schreef: ma 11 dec 2023, 17:28
LPF-6000-Block_Sch-LP.png
Had 'm gezien: vind eea er best netjes uitzien.

Kan moeilijk beoordelen of het gebodene waar voor z'n geld is (in ieder geval niet TE overdreven qua prijs als je andere netfilters ziet)...
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

Bas Horneman schreef: di 12 dec 2023, 13:00
Wat vinden jullie van het gebodene?
Zou gaan voor zelfbouw met de GroupBuy van het fo-felix filter. Ook niet goedkoop als je eenmaal alles in huis hebt... En kan maanden duren voordat er weer 1 is.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.400987/

13 dollar per printje (met die connectoren er bij) en dan iets van 20 dollar verzendkosten destijds. 10tje per choke.

Die coilcraft versies (common mode en differential mode in 1) vond ik destijds moeilijk aan te schaffen...en heb ik voor die groene common mode choke (Bourns) gekozen die je ook in dat gelinkte apparaat ziet.
Interessant
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Bas Horneman »

Bitumen scherm niet af. Is eerder om het zwaarder te laten voelen... en om eventuele vibraties te dempen...maar vibraties dempen in een netfilter zet geen zoden aan de dijk wat mij betreft.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

Het is natuurlijk geen faraday, maar schermt het helemaal niks af??
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Pjotr »

Jawel, water ;)

Maar wat is nou eigenlijk je probleem wat je met zo'n filter op wilt lossen?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”