BestPentode, een nieuwe schakeling
Moderator: Beheerdersteam
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Gewoon zelf een snor kweken Sander. Kun je ons eens verrassen 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Da’s ook niet nodig Bart, als je een beetje thuis bent in de materie hoef je geen tekst en uitleg om te begrijpen waarmee ik bezig ben. Als je wel tekst en uitleg nodig hebt ben je niet de aangewezen persoon om mij verder op weg te helpen, snap je? Of moet ik tekst en uitleg geven?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Klopt, hoef ik ook niet, het is meer dan duidelijk waarmee je bezig bent.SSassen schreef: ↑vr 08 dec 2023, 18:16Da’s ook niet nodig Bart, als je een beetje thuis bent in de materie hoef je geen tekst en uitleg om te begrijpen waarmee ik bezig ben. Als je wel tekst en uitleg nodig hebt ben je niet de aangewezen persoon om mij verder op weg te helpen, snap je? Of moet ik tekst en uitleg geven?
Blijkbaar moeten we alleen ruiken welke stappen er precies gedaan zijn?
Feit is dat je er zelf ook niet uitkomt.
Maar goed, succes met je versterkertje.
Ik trek mijn zakje popcorn ook maar open en voeg me bij @Leeuwarden:
Toch twijfel over een Ai bot die nog wat human learning nodig heeft
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Als je een kans groter dan nul wilt hebben dat iemand op een idee komt waar je wel wat aan hebt, dan lijkt me dat wel aan te raden, ja.SSassen schreef: ↑vr 08 dec 2023, 18:16Da’s ook niet nodig Bart, als je een beetje thuis bent in de materie hoef je geen tekst en uitleg om te begrijpen waarmee ik bezig ben. Als je wel tekst en uitleg nodig hebt ben je niet de aangewezen persoon om mij verder op weg te helpen, snap je? Of moet ik tekst en uitleg geven?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Dit is een zelfbouw forum toch? Met hobbyisten die kennis en kunde in huis hebben? Dan neem ik aan dat ik niet alles in detail hoef ik uit te leggen, want de grondbeginselen zijn bekend, en voor de meer ingewijden de finesses ook. Dus een schema en een korte beschrijving zou dan voldoende moeten wezen? Of schat ik de forumleden hier veel en veels te hoog in?
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Ik ben allang blij als ik m'n audiofiele zekering op de juiste werking getest krijg...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Sander, doe je chips maar weer weg. Er zijn op dit forum maar een paar mensen die jou kunnen volgen. Die hoeven niets meer te leren. Er is een grotere groep die nog niet op jou niveau zitten. Het zou je sieren iets veer verklarende teksten over het onderwerp te geven om die groep wat te leren waardoor zij weer ideeën kunnen bedenken vanuit een invalshoek waar je zelf niet aan gedacht hebt.
Ik ben qua kennis al afgehaakt zelfs nog voor je je epistel begon.
Ik ben qua kennis al afgehaakt zelfs nog voor je je epistel begon.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Waarom vraag je dan naar de bekende weg?
Als je m’n reacties hebt gelezen begrijp je daar (hopelijk) uit dat ik de opzet van AatV geprobeerd heb, en dat dit prima werkt met een D3a, echter niet met een EF86, ondanks het feit dat alle grids etc. correct zijn aangesloten.Blijkbaar moeten we alleen ruiken welke stappen er precies gedaan zijn?
Feit is ook dat je mij feitelijk vraagt om de werking van een algemeen bekend concept voor een push-pull buizeneindversterker in detail aan je uit te gaan leggen. En dan denk jij opeens de vinger op de zere plek te kunnen gaan leggen? Terwijl ik dit ontwerp inmiddels van binnen en buiten ken? De kans dat jou iets opvalt wat ik gemist heb is nul, nul komma nul zelfs.Feit is dat je er zelf ook niet uitkomt.
Op je teentjes getrapt Bart? Wil je een glas ranja bij je zakje popcorn misschien?Maar goed, succes met je versterkertje.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Ik geef graag tekst en uitleg hoor, maar als ik zelf iets tegenkom waarvan ik even achter m’n oren moet krabben heb ik natuurlijk niets aan reacties zoals die van Bart, dat wekt alleen maar irritatie op, dat was inmiddels glashelder denk ik? Ik draai namelijk meestal niet om de dingen heen en zeg gewoon wat ik denk, maar dat wisten jullie al, toch?Leeuwarden schreef: ↑vr 08 dec 2023, 18:53Sander, doe je chips maar weer weg. Er zijn op dit forum maar een paar mensen die jou kunnen volgen. Die hoeven niets meer te leren. Er is een grotere groep die nog niet op jou niveau zitten. Het zou je sieren iets veer verklarende teksten over het onderwerp te geven om die groep wat te leren waardoor zij weer ideeën kunnen bedenken vanuit een invalshoek waar je zelf niet aan gedacht hebt.
Ik ben qua kennis al afgehaakt zelfs nog voor je je epistel begon.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Nee, ik denk niet dat je glashelder bent. Voor jezelf wel, voor een ander niet.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Op de juiste manier in de zekeringhouder gestoken bedoel je? Daarvoor moet je eerlijk gezegd bij Walt zijn, die vertelde mij namelijk ooit eens dat zekeringen ook directioneel zijn, en toen ik als antwoord daarop over Krichoff en Thevenin begon keek hij wat glazig?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Oh, excuus, wat ik bedoelde te zeggen is dat ik Bart z’n reacties bloed irritant vind.Leeuwarden schreef: ↑vr 08 dec 2023, 19:02Nee, ik denk niet dat je glashelder bent. Voor jezelf wel, voor een ander niet.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Maar hoe zit het nu met die E80F, want die heb ik in mijn 807SE zitten, maar daar heb ik af en toe ook nog een oscillatietje in. Ik denk erover om in de kerstvakantie die bestpenthode eruit te gooien en er een ECC83 SRPP trapje in te zetten
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Gisteren helaas geen tijd gehad om dat te proberen, ik zal vandaag even kijken of ik daar tijd voor heb.Maar hoe zit het nu met die E80F, want die heb ik in mijn 807SE zitten, maar daar heb ik af en toe ook nog een oscillatietje in. Ik denk erover om in de kerstvakantie die bestpenthode eruit te gooien en er een ECC83 SRPP trapje in te zetten
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Hier geen popcorn, maar oliebol en glaasje melk. Succes met je versterker inderdaad, aan mijn tips heb je niet veel, maar die zekering heb je goed onthouden.
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Je zou eens wat open-lusmetingen kunnen doen met een oscilloscoop van alle knooppunten van de BestPentode-schakeling waar je maar bij kunt en de resultaten op het forum kunnen zetten, zowel met een EF86 als met een D3a. Geef dan vooral ook aan wat de gelijkspanningen in het instelpunt zijn voor beide buizen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Inmiddels werkt dit naar behoren, maar alleen na verlagen van de voedingsspanning voor de EF86, kennelijk zat daar het knelpunt. Netto zie ik geen winst van de gebruik van deze schakeling, de gemeten vervorming is gelijk of iets slechter, dus deze optie kan ik ook afvinken, je moet alles geprobeerd hebben tenslotte.
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Het blijft tamelijk mysterieus dus. Ik vroeg me nog af of het iets met secundaire emissie en verandering van de polariteit van de schermroosterstroom plus keerroosterstroom te maken kon hebben, maar dat kon ik ook niet aan elkaar praten.
BestPentode is een creatieve manier om van partitieruis af te komen, dus ik zou eerder lagere ruis dan lagere vervorming verwachten - maar die 10 kohm aan de ingang zal toch wel dominant zijn voor de ruis.
BestPentode is een creatieve manier om van partitieruis af te komen, dus ik zou eerder lagere ruis dan lagere vervorming verwachten - maar die 10 kohm aan de ingang zal toch wel dominant zijn voor de ruis.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Het ging mij om die lagere vervorming, de ruis vind ik niet zo belangrijk bij een eindversterker met een gain van 20dB (10x).
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Daarom snapte ik ook niet waarom je er nou een BestPentode in wou zetten. Maar goed, inmiddels wil je dat dus ook niet meer.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Hogere versterking van de ingangstrap > grotere lus versterking > lagere vervorming na globale terugkoppeling.
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Op die manier. Je hebt een iets hogere transconductantie doordat de schermroosterstroom ook door de anode-instelweerstand loopt, hoewel die weerstand dan natuurlijk weer kleiner moet, waardoor de versterking van de hele trap maar marginaal hoger is dan bij een gewone penthodeschakeling.
Bij elke instelweerstand gooi je lusversterking weg. Waarom stop je er geen stroombronnen in? Waar nodig met een lus eroverheen zodat het voor heel lage frequenties weer een weerstand wordt, aangezien je geen overalltegenkoppeling hebt bij 0 Hz.
Bij elke instelweerstand gooi je lusversterking weg. Waarom stop je er geen stroombronnen in? Waar nodig met een lus eroverheen zodat het voor heel lage frequenties weer een weerstand wordt, aangezien je geen overalltegenkoppeling hebt bij 0 Hz.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: BestPentode, een nieuwe schakeling
Je bedoelt voor de spanning op G2? Suggesties zijn welkom, mag ook op een vel A4 met potlood.
