BestPentode, een nieuwe schakeling

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door Pjotr »

Gewoon zelf een snor kweken Sander. Kun je ons eens verrassen :sure:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Da’s ook niet nodig Bart, als je een beetje thuis bent in de materie hoef je geen tekst en uitleg om te begrijpen waarmee ik bezig ben. Als je wel tekst en uitleg nodig hebt ben je niet de aangewezen persoon om mij verder op weg te helpen, snap je? Of moet ik tekst en uitleg geven?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: vr 08 dec 2023, 17:47
Gewoon zelf een snor kweken Sander. Kun je ons eens verrassen :sure:
IMG_4614.jpeg
Talk to the turtle …
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door OWC »

SSassen schreef: vr 08 dec 2023, 18:16
Da’s ook niet nodig Bart, als je een beetje thuis bent in de materie hoef je geen tekst en uitleg om te begrijpen waarmee ik bezig ben. Als je wel tekst en uitleg nodig hebt ben je niet de aangewezen persoon om mij verder op weg te helpen, snap je? Of moet ik tekst en uitleg geven?
Klopt, hoef ik ook niet, het is meer dan duidelijk waarmee je bezig bent.
Blijkbaar moeten we alleen ruiken welke stappen er precies gedaan zijn?
Feit is dat je er zelf ook niet uitkomt.

Maar goed, succes met je versterkertje.
Ik trek mijn zakje popcorn ook maar open en voeg me bij @Leeuwarden:



Toch twijfel over een Ai bot die nog wat human learning nodig heeft :rofl: :lol: :lol:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door MarcelvdG »

SSassen schreef: vr 08 dec 2023, 18:16
Da’s ook niet nodig Bart, als je een beetje thuis bent in de materie hoef je geen tekst en uitleg om te begrijpen waarmee ik bezig ben. Als je wel tekst en uitleg nodig hebt ben je niet de aangewezen persoon om mij verder op weg te helpen, snap je? Of moet ik tekst en uitleg geven?
Als je een kans groter dan nul wilt hebben dat iemand op een idee komt waar je wel wat aan hebt, dan lijkt me dat wel aan te raden, ja.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Dit is een zelfbouw forum toch? Met hobbyisten die kennis en kunde in huis hebben? Dan neem ik aan dat ik niet alles in detail hoef ik uit te leggen, want de grondbeginselen zijn bekend, en voor de meer ingewijden de finesses ook. Dus een schema en een korte beschrijving zou dan voldoende moeten wezen? Of schat ik de forumleden hier veel en veels te hoog in?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door Shadow »

Ik ben allang blij als ik m'n audiofiele zekering op de juiste werking getest krijg...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door Leeuwarden »

Sander, doe je chips maar weer weg. Er zijn op dit forum maar een paar mensen die jou kunnen volgen. Die hoeven niets meer te leren. Er is een grotere groep die nog niet op jou niveau zitten. Het zou je sieren iets veer verklarende teksten over het onderwerp te geven om die groep wat te leren waardoor zij weer ideeën kunnen bedenken vanuit een invalshoek waar je zelf niet aan gedacht hebt.

Ik ben qua kennis al afgehaakt zelfs nog voor je je epistel begon.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

OWC schreef: vr 08 dec 2023, 18:30
Klopt, hoef ik ook niet, het is meer dan duidelijk waarmee je bezig bent.
Waarom vraag je dan naar de bekende weg?
Blijkbaar moeten we alleen ruiken welke stappen er precies gedaan zijn?
Als je m’n reacties hebt gelezen begrijp je daar (hopelijk) uit dat ik de opzet van AatV geprobeerd heb, en dat dit prima werkt met een D3a, echter niet met een EF86, ondanks het feit dat alle grids etc. correct zijn aangesloten.
Feit is dat je er zelf ook niet uitkomt.
Feit is ook dat je mij feitelijk vraagt om de werking van een algemeen bekend concept voor een push-pull buizeneindversterker in detail aan je uit te gaan leggen. En dan denk jij opeens de vinger op de zere plek te kunnen gaan leggen? Terwijl ik dit ontwerp inmiddels van binnen en buiten ken? De kans dat jou iets opvalt wat ik gemist heb is nul, nul komma nul zelfs.
Maar goed, succes met je versterkertje.
Op je teentjes getrapt Bart? Wil je een glas ranja bij je zakje popcorn misschien?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef: vr 08 dec 2023, 18:53
Sander, doe je chips maar weer weg. Er zijn op dit forum maar een paar mensen die jou kunnen volgen. Die hoeven niets meer te leren. Er is een grotere groep die nog niet op jou niveau zitten. Het zou je sieren iets veer verklarende teksten over het onderwerp te geven om die groep wat te leren waardoor zij weer ideeën kunnen bedenken vanuit een invalshoek waar je zelf niet aan gedacht hebt.

Ik ben qua kennis al afgehaakt zelfs nog voor je je epistel begon.
Ik geef graag tekst en uitleg hoor, maar als ik zelf iets tegenkom waarvan ik even achter m’n oren moet krabben heb ik natuurlijk niets aan reacties zoals die van Bart, dat wekt alleen maar irritatie op, dat was inmiddels glashelder denk ik? Ik draai namelijk meestal niet om de dingen heen en zeg gewoon wat ik denk, maar dat wisten jullie al, toch?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door Leeuwarden »

Nee, ik denk niet dat je glashelder bent. Voor jezelf wel, voor een ander niet.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Shadow schreef: vr 08 dec 2023, 18:51
Ik ben allang blij als ik m'n audiofiele zekering op de juiste werking getest krijg...
Op de juiste manier in de zekeringhouder gestoken bedoel je? Daarvoor moet je eerlijk gezegd bij Walt zijn, die vertelde mij namelijk ooit eens dat zekeringen ook directioneel zijn, en toen ik als antwoord daarop over Krichoff en Thevenin begon keek hij wat glazig?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef: vr 08 dec 2023, 19:02
Nee, ik denk niet dat je glashelder bent. Voor jezelf wel, voor een ander niet.
Oh, excuus, wat ik bedoelde te zeggen is dat ik Bart z’n reacties bloed irritant vind.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door RobertD »

Maar hoe zit het nu met die E80F, want die heb ik in mijn 807SE zitten, maar daar heb ik af en toe ook nog een oscillatietje in. Ik denk erover om in de kerstvakantie die bestpenthode eruit te gooien en er een ECC83 SRPP trapje in te zetten
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Maar hoe zit het nu met die E80F, want die heb ik in mijn 807SE zitten, maar daar heb ik af en toe ook nog een oscillatietje in. Ik denk erover om in de kerstvakantie die bestpenthode eruit te gooien en er een ECC83 SRPP trapje in te zetten
Gisteren helaas geen tijd gehad om dat te proberen, ik zal vandaag even kijken of ik daar tijd voor heb.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door Walt »

Hier geen popcorn, maar oliebol en glaasje melk. Succes met je versterker inderdaad, aan mijn tips heb je niet veel, maar die zekering heb je goed onthouden.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door MarcelvdG »

Je zou eens wat open-lusmetingen kunnen doen met een oscilloscoop van alle knooppunten van de BestPentode-schakeling waar je maar bij kunt en de resultaten op het forum kunnen zetten, zowel met een EF86 als met een D3a. Geef dan vooral ook aan wat de gelijkspanningen in het instelpunt zijn voor beide buizen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Inmiddels werkt dit naar behoren, maar alleen na verlagen van de voedingsspanning voor de EF86, kennelijk zat daar het knelpunt. Netto zie ik geen winst van de gebruik van deze schakeling, de gemeten vervorming is gelijk of iets slechter, dus deze optie kan ik ook afvinken, je moet alles geprobeerd hebben tenslotte.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door MarcelvdG »

Het blijft tamelijk mysterieus dus. Ik vroeg me nog af of het iets met secundaire emissie en verandering van de polariteit van de schermroosterstroom plus keerroosterstroom te maken kon hebben, maar dat kon ik ook niet aan elkaar praten.

BestPentode is een creatieve manier om van partitieruis af te komen, dus ik zou eerder lagere ruis dan lagere vervorming verwachten - maar die 10 kohm aan de ingang zal toch wel dominant zijn voor de ruis.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

MarcelvdG schreef: za 09 dec 2023, 15:11
BestPentode is een creatieve manier om van partitieruis af te komen, dus ik zou eerder lagere ruis dan lagere vervorming verwachten - maar die 10 kohm aan de ingang zal toch wel dominant zijn voor de ruis.
Het ging mij om die lagere vervorming, de ruis vind ik niet zo belangrijk bij een eindversterker met een gain van 20dB (10x).
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door MarcelvdG »

Daarom snapte ik ook niet waarom je er nou een BestPentode in wou zetten. Maar goed, inmiddels wil je dat dus ook niet meer.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

Hogere versterking van de ingangstrap > grotere lus versterking > lagere vervorming na globale terugkoppeling.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door MarcelvdG »

Op die manier. Je hebt een iets hogere transconductantie doordat de schermroosterstroom ook door de anode-instelweerstand loopt, hoewel die weerstand dan natuurlijk weer kleiner moet, waardoor de versterking van de hele trap maar marginaal hoger is dan bij een gewone penthodeschakeling.

Bij elke instelweerstand gooi je lusversterking weg. Waarom stop je er geen stroombronnen in? Waar nodig met een lus eroverheen zodat het voor heel lage frequenties weer een weerstand wordt, aangezien je geen overalltegenkoppeling hebt bij 0 Hz.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BestPentode, een nieuwe schakeling

Bericht door SSassen »

MarcelvdG schreef: zo 10 dec 2023, 7:47
Bij elke instelweerstand gooi je lusversterking weg. Waarom stop je er geen stroombronnen in? Waar nodig met een lus eroverheen zodat het voor heel lage frequenties weer een weerstand wordt, aangezien je geen overalltegenkoppeling hebt bij 0 Hz.
Je bedoelt voor de spanning op G2? Suggesties zijn welkom, mag ook op een vel A4 met potlood.
Plaats reactie