Boenicke W22
Moderator: Beheerdersteam
Re: Boenicke W22
Maar veel minder. Tenminste als je die solide monteert. In principe verhoudt de beweging van de korf tot de beweging van de conus (in mm) zich tot de verhouding van de conusmassa tot de massa van de korf + massa magneet + massa waaraan de korf vast zit.
- pappaleo
- Contacteer:
Maar de energie verdwijnt niet in het onhoorbare gebied om dat de resonantie frequentie van de ophanging 5Hz is.
Dat is wat er beweerd werd.
Dat is wat er beweerd werd.
Dat vind ik sowieso een nogal onnavolgbare slag in de lucht Leo. Uiteraard blijft de frequentie van reactiebeweging van de korf + aanhang hetzelfde als van de conus. Het zijn gewoon twee massa's gekoppeld met elkaar met een hele stijve veer en wat energieverlies van de interne demping van de materialen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
waar dan een 2e sterk gedempte veer bij komt tussen korf en kastPjotr schreef: ↑zo 03 dec 2023, 14:25Dat vind ik sowieso een nogal onnavolgbare slag in de lucht Leo. Uiteraard blijft de frequentie van reactiebeweging van de korf + aanhang hetzelfde als van de conus. Het zijn gewoon twee massa's gekoppeld met elkaar met een hele stijve veer en wat energieverlies van de interne demping van de materialen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Een soepele ophanging van korf en magneet druist rechtstreeks in tegen het werkingsprincipe van de luidspreker. Dat is haast hetzelfde als een topsprinter high-end startblokken geven die meeveren voor een soepelere start.
Dat korf en magneet niet mee resoneren, omdat daar goed over is nagedacht, klinkt wel leuk, maar dat maskeert slechts de zelf geïntroduceerde problemen bij aanhoudende tonen. Over dat zo'n ophanging de luidspreker ook, of wellicht voorál tegenwerkt bij het afgeven van pulssignalen, is dan toch iets minder nagedacht.
Dat korf en magneet niet mee resoneren, omdat daar goed over is nagedacht, klinkt wel leuk, maar dat maskeert slechts de zelf geïntroduceerde problemen bij aanhoudende tonen. Over dat zo'n ophanging de luidspreker ook, of wellicht voorál tegenwerkt bij het afgeven van pulssignalen, is dan toch iets minder nagedacht.
Als de magneet en korf samen veel zwaarder zijn dan de konus, kan het gewoon werken lijkt me.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Nee, de éérste puls wordt er altijd door gedempt, en de korf blijft ook echt niet bewegingsvrij bij een sterk pulserend signaal zoals bijv. een cello kan weergeven (zaagtand golfvorm). Als enkel nog maar de scherpste kantjes van zo'n golfvorm worden afgestompt, wat een van de eerste bijwerkingen zal zijn, luister je naar een ander instrument.
Je bedoelt de afdichting? Ja dat klopt wel. Conusmassa en Korfmassa+waardekorfaanvastzit zitten normaliter aan elkaar middels Cms als veer en Qms als maat voor de demping. Enige wat er gebeurd als je de korf van de kast zou ontkoppelen is dat je alleen de massa van de korf overhoudt waar de conus zich tegen kan afzetten. Maar dat is al een oud gegeven en dat heeft nooit veel opgang gevonden.Henkjan schreef: ↑zo 03 dec 2023, 15:54waar dan een 2e sterk gedempte veer bij komt tussen korf en kastPjotr schreef: ↑zo 03 dec 2023, 14:25Dat vind ik sowieso een nogal onnavolgbare slag in de lucht Leo. Uiteraard blijft de frequentie van reactiebeweging van de korf + aanhang hetzelfde als van de conus. Het zijn gewoon twee massa's gekoppeld met elkaar met een hele stijve veer en wat energieverlies van de interne demping van de materialen.
Ha Marp,
Wat jij zegt komt precies overeen met wat Cock van Sonore steeds zegt, toch zie je wel vaker speakers met ontkoppelde drivers, lijkt me sterk als ze dat doen als het totaal niet zou kunnen werken.
Groetjes Walter
Wat jij zegt komt precies overeen met wat Cock van Sonore steeds zegt, toch zie je wel vaker speakers met ontkoppelde drivers, lijkt me sterk als ze dat doen als het totaal niet zou kunnen werken.
Groetjes Walter
Ja natuurlijk werkt dat wel gewoon Walt. Alleen anders. De vraag blijft alleen of dat ook maar iets zinnigs oplevert.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Niets werkt totaal niet of wel Walt. Het blijven compromissen, waarbij je aan de ene kant iets inlevert om aan de andere kant iets anders te bewerkstelligen.
Ach die vraag kwam 50 jaar geleden ook al naar voren in het toenmalig Britse Wireless World. Een magazine waar destijds vrij veel aandacht besteed werd aan zba met coryfeeën als Linkwitz, Hood, Self, e.v.a. Consensus was toen dat ontkoppelen zin heeft bij mids als de baffle waar ie in zit sterk resoneert. Maar aangezien je bij een fatsoenlijk ontwerp voor een stevige resonantievrije baffle zorgt, zelfs het meest simpele, lijkt ontkoppelen van de korf een oplossing voor een simpel vermijdbaar, dan wel niet bestaand probleem.
Ik zie het al; geoptimaliseerd voor een g\lazen kamer met natuurstenen vloer. Geen wonder dat de demo niets was.
Als je in de lucht springt beweegt de aarde de nadere kant op. Niet veel, maar toch.