Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zulke metingen zouden wat mij betreft voor eigen lering zijn, en niet voor forum publicatie.
Laatst gewijzigd door Walt op wo 29 nov 2023, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: wo 29 nov 2023, 15:43
......maar niet voor forum publicatie.
Waarom niet? Wat is daar mis mee? Als je wilt dat wij er geen weet van hebben moet je er ook niet mee te koop lopen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik begon niet over metingen, ik zie de noodzaak niet, je kan straks gerust een keer komen luisteren of het een supertweeter is of niet. En ik zal eerlijk zijn, ik heb met Cock over gehad, hij heeft het liever ook niet, er zijn er al wat gesneuveld in het verleden bij eigenwijze mensen die dit ook even dachten te doen. Cock stelde voor dat ik en Jeroen een keer samen bij hem langs gaan, dan kan hij wat meer uitleg geven erover. Dus voor nu zullen we het met subjectieve luisterindrukken moeten doen, net zoals de vorige 411 pagina’s… de horror :mrgreen:
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: wo 29 nov 2023, 14:52
Ach, 'tis niet zo moeilijk:

Quote:

"Zowel het gebruikte hoogwaardige materiaal als de zorgvuldige afwerking zijn de materiële afspiegeling van de werking van de ULH. Een werking die maakt dat eindelijk het volledige opnamemateriaal kan worden gehoord, met inbegrip van de ambiance van de opnameruimte. Met als effect dat ik als luisteraar het gevoel heb bij die opname aanwezig te zijn."

https://hifi.nl/artikel/25546/Review-So ... nizer.html

Ben wel benieuwd naar Jeroen zijn metingen
aha zorgvuldige afwerking en hoogwaardig materiaal is een afspiegeling van de werking... hmm
Ik ben ook wel benieuwd vanaf waar de super tweeter mee speelt !!, en wat dat doet samen met de tweeter die al speelde in de Frequentie response :) geeft een mooi extra lange/grote tweeter samen op de frequentie waar je dat niet wil hebben in verband met spreiding, die wordt dus extra slecht door de harmonizer, tenzij hij alleen boven de range van de originele tweeter speelt.

Ik dacht , stel je tweeters doen het prima tot 20 Khz, dan heeft zon harmonizer toch alleen zin als je de andere tweeter niet mee laat spelen ? en dus gewoon als een driver gebruikt?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Walt schreef: wo 29 nov 2023, 16:05
ik heb met Cock over gehad, hij heeft het liever ook niet, er zijn er al wat gesneuveld in het verleden bij eigenwijze mensen die dit ook even dachten te doen.
Kunt dit toch gewoon veilig meten? (mag aan nemen dat er al een filter in zit ?) zeker de persoon die ze gemaakt heeft zou dit moeten kunnen.
Om bewust niet te meten vind ik altijd een beetje vreemd. bang dat de uitkomst niet fraai is ? stel dat dat zo is, dan kun je er toch nog steeds van genieten als je het fijner vind klinken, lijkt me niet verboden.
Maar voor de marketing is het natuurlijk minder.

ben wel benieuwd naar de metingen van deze eigenwijze mensen, als meerdere dit hebben geprobeerd zijn er vast een aantal in geslaagd, zonder hem op te blazen :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Volgens mij gaat het om de weergave van lastige golfvormen, denk aan iets wat lijkt op een blokgolf, een normale tweeter doet zijn best, maar zal niet snel genoeg zijn om de steile flank goed te volgens, de harmonizer schijnt dit gebiedje op te vullen, zodat de golfvorm beter klopt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

Sinds wanneer luisteren we naar een blokgolf? :think: :think: :think:

De eerste de beste tweeter gaat dan in rook op.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Muziek is niet alleen zuivere sinussen zoals vaak gedacht, is veel complexer met name de aanzet van een dynamische klank.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Zou er een destructieve meetdetector in zitten? :shock: Is wel een puntje van aandacht met ribbon tweeters: Ze overlijden zonder enige aankondiging bij teveel continue toegevoerd vermogen, dat klopt wel. Continue sinussen op zetten is i.i.g. geen goed idee. Al dan niet met een filter. Wat dat betreft zijn het net zekeringen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik heb ook wel eens gelezen dat bandjes hun voorspanning kunnen verliezen bij teveel vermogen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ja als je ze te heet stookt en daardoor zacht worden. Dat is vooral bij Mylar bandjes het geval. Een pure alu ribbon ligt van het ene op het andere moment pardoes in tweeën.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

naja als je ze parallel moet zetten kun je dus ook gewoon meten hoeft niet op vol vermogen ofzo. kunt er niet van uit gaan dat er nooit een sinus voor zal komen in een stuk muziek of film... voor een FR is 1 watje meer dan genoeg met de efficiëntie van 97 dB van een Neo CD2.0 , wat het uiteindelijk is.

https://www.audiophonics.fr/en/tweeter/ ... -2864.html
cd20 plaatje.jpg
hier een plaatje van de verticale afstraling,
cd20.jpg
die is niet zo goed omdat de ribbon zo lang is voor deze frequenties, tel daar bij op de tweeter die al in je systeem zit en een stukje verwijdert is van deze CD2.0 en je hebt een verticale afstraling die wellicht 2x zo laag af valt. + gratis fase problemen vanwege de afstand van de originele tweeter en de CD2.0, dat word een berg pieken en dalen afhankelijk van waar je oren zitten tussen deze 2 in.

voordat iemand zegt maar zijn ribbon is vervangen etc, de afstraling is puur vanwege de lengte , en in dit geval maakt het dan niet uit wat voor een materiaal je hebt gebruikt.

2 tweeters (is al een slecht idee met overlap) en ver van elkaar... is helemaal een slecht idee. wellicht dat je dat daarom nooooit ziet in een luidspreker :) nu weet ik alleen nog steeds niet waar deze gefilterd is. hopelijk heel hoog.

wat trouwens grappig is, als je dus 10 graden van de verticale as zit dan is je stijgtijd ineens weer slecht :) samen met de andere tweeter is dit probleem wellicht al bij 5 graden

Deze setup bijvoorbeeld
cd20 afstand.jpg
heeft een afstand van pak en beet 30 cm midden van de driver naar het midden van de andere driver. dan beginnen ze samen al te richten verticaal bij 344/0.3 meter = 1100Hz, gezien ik niet weet wat voor een filter er in zit zal dit hoger liggen, maar als dat filter op 6Khz ligt is er ook weinig kans dat je hem op blaast met een meting, hoe dan ook richt hij verticaal met filter op 6khz als een malle vanaf 6khz.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

Walt schreef: wo 29 nov 2023, 16:05
ik heb met Cock over gehad, hij heeft het liever ook niet, er zijn er al wat gesneuveld in het verleden
vertrouwt hij Jeroen niet?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Het is gewoon een Neo CD2.0 met een kleine condensator in serie, niets speciaals, niets magisch.
Kun je zelf dus ook maken en uiteraard ook meten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Heren, doordrammen werkt echt niet. Koop er anders zelf eentje, dan hou ik je niet tegen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

WrineX schreef: wo 29 nov 2023, 17:27
Deze setup bijvoorbeeld
Geweldig dat netsnoer er aan ook! Voor 2K euries mag dat wel eens uit de kreukels gehaald...
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Walt schreef: wo 29 nov 2023, 18:15
Heren, doordrammen werkt echt niet. Koop er anders zelf eentje, dan hou ik je niet tegen.
ik probeer niet door te drammen, probeer te laten zien waarom het wellicht een slecht idee is, doormiddel van kennis die een groot deel op het forum hier bezit. zoals het gebruik van 2 tweeters en afstraling van een grote tweeter (tweeter 1 vanuit het midden tot tweeter 2, en dat is nog aardig want eigenlijk moet je de rand nemen van T1 en T2 dan valt hij nog eerder af !). dus stel het werkt perfect en doet wat het moet doen. dan mag je dus niet 5-10 graden verticaal omhoog of omlaag zitten want dan is de stijgtijd weer bijna als vanouds. en alles er tussen in wat niet exact het midden is, geeft problemen waar sommige frequenties in of uit fasen zijn dus pieken en dalen.

ik wil het best testen hoor, maar ga geen 2k uitgeven om iets te testen wat ik nooit ga gebruiken. dus als iemand die ze heeft ze wil uit lenen houd ik me aanbevolen ;)

kan het testje wellicht doen met 1 andere tweeter. als ik nog iets heb liggen van 120mm lang.
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 29 nov 2023, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pappaleo »

Na het meten en het onthullen van de werkelijkheid is de magie weg.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door beijert »

Lijkt op een standaard neo met een strak getrokken ribbon
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Lijkt op een standaard neo met een strak getrokken ribbon
oh is hij vlak ? dat had ik niet gezien, dat is op zich een aardige gedachten als het heel hoog wordt ingezet en ver moet door lopen. ten koste van vervorming in de lagere frequenties.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Bij mijn weten zit in de NEO CD2.0 een kunststof sandwich membraan. Die staan toch altijd strak gespannen en dus vlak? Alleen een puur alu ribbon is gegolfd/geribbeld om enige veerspanning te krijgen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: wo 29 nov 2023, 16:05
Ik begon niet over metingen, ik zie de noodzaak niet, je kan straks gerust een keer komen luisteren of het een supertweeter is of niet. En ik zal eerlijk zijn, ik heb met Cock over gehad, hij heeft het liever ook niet, er zijn er al wat gesneuveld in het verleden bij eigenwijze mensen die dit ook even dachten te doen. Cock stelde voor dat ik en Jeroen een keer samen bij hem langs gaan, dan kan hij wat meer uitleg geven erover. Dus voor nu zullen we het met subjectieve luisterindrukken moeten doen, net zoals de vorige 411 pagina’s… de horror :mrgreen:
Als er tweeters sneuvelen bij metingen dan zijn mensen onbehoorlijk bezig. Ik meet met een normaal MLSSA roze ruis signaal met RMS tussen 2-3V. Als de harmonizer niet tegen dat zeer milde signaal kan dan zou ik hem nooit op een eindversterker durven zetten waar met volle kracht een muziek signaal met volledig spectrum uitkomt. Dus nee Walter ik hoop toch dat je niet in deze Cock wilt volgen maar vertrouwt op mijn kennis en kunde. Zo niet dan ben ik er verder wel klaar mee.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leeuwarden »

Nou Walt, kom maar over de brug!
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: wo 29 nov 2023, 19:17
Bij mijn weten zit in de NEO CD2.0 een kunststof sandwich membraan. Die staan toch altijd strak gespannen en dus vlak? Alleen een puur alu ribbon is gegolfd/geribbeld om enige veerspanning te krijgen.
nee hoor kan beide :) ligt er een beetje aan wat de verhouding is van mylar/kapton en alu. als de alu te dun is ten opzichten van de drager. dan is het moeilijk om corrugation vast te houden. gezien het alu de vorm behoud en de drager bijna niks toevoegt aan het behouden van de vorm.

al mijn Ribbons zijn met mylar of kapton met alu. om weg te komen zonder een transformator te gebruiken. Apogee , Clarisys, dyptique en menig andere hebben een combinatie van mylar/kapton. sommige modellen hebben wel een true/pure ribbon met alleen alu.

dus een 7 micron alu trace met een 12 micron of meet folie houdt het niet zo goed :( 12 micron alu dan weer wel. of 7 mic alu met 3 micron mylar.
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 29 nov 2023, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Bij mijn weten is het bandje van de CD2.0 gewoon vlak.
Plaats reactie