Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik begon niet over metingen, ik zie de noodzaak niet, je kan straks gerust een keer komen luisteren of het een supertweeter is of niet. En ik zal eerlijk zijn, ik heb met Cock over gehad, hij heeft het liever ook niet, er zijn er al wat gesneuveld in het verleden bij eigenwijze mensen die dit ook even dachten te doen. Cock stelde voor dat ik en Jeroen een keer samen bij hem langs gaan, dan kan hij wat meer uitleg geven erover. Dus voor nu zullen we het met subjectieve luisterindrukken moeten doen, net zoals de vorige 411 pagina’s… de horror 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
aha zorgvuldige afwerking en hoogwaardig materiaal is een afspiegeling van de werking... hmmPjotr schreef: ↑wo 29 nov 2023, 14:52Ach, 'tis niet zo moeilijk:
Quote:
"Zowel het gebruikte hoogwaardige materiaal als de zorgvuldige afwerking zijn de materiële afspiegeling van de werking van de ULH. Een werking die maakt dat eindelijk het volledige opnamemateriaal kan worden gehoord, met inbegrip van de ambiance van de opnameruimte. Met als effect dat ik als luisteraar het gevoel heb bij die opname aanwezig te zijn."
https://hifi.nl/artikel/25546/Review-So ... nizer.html
Ben wel benieuwd naar Jeroen zijn metingen
Ik ben ook wel benieuwd vanaf waar de super tweeter mee speelt !!, en wat dat doet samen met de tweeter die al speelde in de Frequentie response
Ik dacht , stel je tweeters doen het prima tot 20 Khz, dan heeft zon harmonizer toch alleen zin als je de andere tweeter niet mee laat spelen ? en dus gewoon als een driver gebruikt?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Kunt dit toch gewoon veilig meten? (mag aan nemen dat er al een filter in zit ?) zeker de persoon die ze gemaakt heeft zou dit moeten kunnen.
Om bewust niet te meten vind ik altijd een beetje vreemd. bang dat de uitkomst niet fraai is ? stel dat dat zo is, dan kun je er toch nog steeds van genieten als je het fijner vind klinken, lijkt me niet verboden.
Maar voor de marketing is het natuurlijk minder.
ben wel benieuwd naar de metingen van deze eigenwijze mensen, als meerdere dit hebben geprobeerd zijn er vast een aantal in geslaagd, zonder hem op te blazen
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Volgens mij gaat het om de weergave van lastige golfvormen, denk aan iets wat lijkt op een blokgolf, een normale tweeter doet zijn best, maar zal niet snel genoeg zijn om de steile flank goed te volgens, de harmonizer schijnt dit gebiedje op te vullen, zodat de golfvorm beter klopt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Sinds wanneer luisteren we naar een blokgolf?
De eerste de beste tweeter gaat dan in rook op.
De eerste de beste tweeter gaat dan in rook op.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Muziek is niet alleen zuivere sinussen zoals vaak gedacht, is veel complexer met name de aanzet van een dynamische klank.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zou er een destructieve meetdetector in zitten?
Is wel een puntje van aandacht met ribbon tweeters: Ze overlijden zonder enige aankondiging bij teveel continue toegevoerd vermogen, dat klopt wel. Continue sinussen op zetten is i.i.g. geen goed idee. Al dan niet met een filter. Wat dat betreft zijn het net zekeringen 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb ook wel eens gelezen dat bandjes hun voorspanning kunnen verliezen bij teveel vermogen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja als je ze te heet stookt en daardoor zacht worden. Dat is vooral bij Mylar bandjes het geval. Een pure alu ribbon ligt van het ene op het andere moment pardoes in tweeën.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
naja als je ze parallel moet zetten kun je dus ook gewoon meten hoeft niet op vol vermogen ofzo. kunt er niet van uit gaan dat er nooit een sinus voor zal komen in een stuk muziek of film... voor een FR is 1 watje meer dan genoeg met de efficiëntie van 97 dB van een Neo CD2.0 , wat het uiteindelijk is.
https://www.audiophonics.fr/en/tweeter/ ... -2864.html hier een plaatje van de verticale afstraling, die is niet zo goed omdat de ribbon zo lang is voor deze frequenties, tel daar bij op de tweeter die al in je systeem zit en een stukje verwijdert is van deze CD2.0 en je hebt een verticale afstraling die wellicht 2x zo laag af valt. + gratis fase problemen vanwege de afstand van de originele tweeter en de CD2.0, dat word een berg pieken en dalen afhankelijk van waar je oren zitten tussen deze 2 in.
voordat iemand zegt maar zijn ribbon is vervangen etc, de afstraling is puur vanwege de lengte , en in dit geval maakt het dan niet uit wat voor een materiaal je hebt gebruikt.
2 tweeters (is al een slecht idee met overlap) en ver van elkaar... is helemaal een slecht idee. wellicht dat je dat daarom nooooit ziet in een luidspreker
nu weet ik alleen nog steeds niet waar deze gefilterd is. hopelijk heel hoog.
wat trouwens grappig is, als je dus 10 graden van de verticale as zit dan is je stijgtijd ineens weer slecht
samen met de andere tweeter is dit probleem wellicht al bij 5 graden
Deze setup bijvoorbeeld heeft een afstand van pak en beet 30 cm midden van de driver naar het midden van de andere driver. dan beginnen ze samen al te richten verticaal bij 344/0.3 meter = 1100Hz, gezien ik niet weet wat voor een filter er in zit zal dit hoger liggen, maar als dat filter op 6Khz ligt is er ook weinig kans dat je hem op blaast met een meting, hoe dan ook richt hij verticaal met filter op 6khz als een malle vanaf 6khz.
https://www.audiophonics.fr/en/tweeter/ ... -2864.html hier een plaatje van de verticale afstraling, die is niet zo goed omdat de ribbon zo lang is voor deze frequenties, tel daar bij op de tweeter die al in je systeem zit en een stukje verwijdert is van deze CD2.0 en je hebt een verticale afstraling die wellicht 2x zo laag af valt. + gratis fase problemen vanwege de afstand van de originele tweeter en de CD2.0, dat word een berg pieken en dalen afhankelijk van waar je oren zitten tussen deze 2 in.
voordat iemand zegt maar zijn ribbon is vervangen etc, de afstraling is puur vanwege de lengte , en in dit geval maakt het dan niet uit wat voor een materiaal je hebt gebruikt.
2 tweeters (is al een slecht idee met overlap) en ver van elkaar... is helemaal een slecht idee. wellicht dat je dat daarom nooooit ziet in een luidspreker
wat trouwens grappig is, als je dus 10 graden van de verticale as zit dan is je stijgtijd ineens weer slecht
Deze setup bijvoorbeeld heeft een afstand van pak en beet 30 cm midden van de driver naar het midden van de andere driver. dan beginnen ze samen al te richten verticaal bij 344/0.3 meter = 1100Hz, gezien ik niet weet wat voor een filter er in zit zal dit hoger liggen, maar als dat filter op 6Khz ligt is er ook weinig kans dat je hem op blaast met een meting, hoe dan ook richt hij verticaal met filter op 6khz als een malle vanaf 6khz.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het is gewoon een Neo CD2.0 met een kleine condensator in serie, niets speciaals, niets magisch.
Kun je zelf dus ook maken en uiteraard ook meten.
Kun je zelf dus ook maken en uiteraard ook meten.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Heren, doordrammen werkt echt niet. Koop er anders zelf eentje, dan hou ik je niet tegen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
ik probeer niet door te drammen, probeer te laten zien waarom het wellicht een slecht idee is, doormiddel van kennis die een groot deel op het forum hier bezit. zoals het gebruik van 2 tweeters en afstraling van een grote tweeter (tweeter 1 vanuit het midden tot tweeter 2, en dat is nog aardig want eigenlijk moet je de rand nemen van T1 en T2 dan valt hij nog eerder af !). dus stel het werkt perfect en doet wat het moet doen. dan mag je dus niet 5-10 graden verticaal omhoog of omlaag zitten want dan is de stijgtijd weer bijna als vanouds. en alles er tussen in wat niet exact het midden is, geeft problemen waar sommige frequenties in of uit fasen zijn dus pieken en dalen.
ik wil het best testen hoor, maar ga geen 2k uitgeven om iets te testen wat ik nooit ga gebruiken. dus als iemand die ze heeft ze wil uit lenen houd ik me aanbevolen
kan het testje wellicht doen met 1 andere tweeter. als ik nog iets heb liggen van 120mm lang.
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 29 nov 2023, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Na het meten en het onthullen van de werkelijkheid is de magie weg.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Lijkt op een standaard neo met een strak getrokken ribbon
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
oh is hij vlak ? dat had ik niet gezien, dat is op zich een aardige gedachten als het heel hoog wordt ingezet en ver moet door lopen. ten koste van vervorming in de lagere frequenties.Lijkt op een standaard neo met een strak getrokken ribbon
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bij mijn weten zit in de NEO CD2.0 een kunststof sandwich membraan. Die staan toch altijd strak gespannen en dus vlak? Alleen een puur alu ribbon is gegolfd/geribbeld om enige veerspanning te krijgen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als er tweeters sneuvelen bij metingen dan zijn mensen onbehoorlijk bezig. Ik meet met een normaal MLSSA roze ruis signaal met RMS tussen 2-3V. Als de harmonizer niet tegen dat zeer milde signaal kan dan zou ik hem nooit op een eindversterker durven zetten waar met volle kracht een muziek signaal met volledig spectrum uitkomt. Dus nee Walter ik hoop toch dat je niet in deze Cock wilt volgen maar vertrouwt op mijn kennis en kunde. Zo niet dan ben ik er verder wel klaar mee.Walt schreef: ↑wo 29 nov 2023, 16:05Ik begon niet over metingen, ik zie de noodzaak niet, je kan straks gerust een keer komen luisteren of het een supertweeter is of niet. En ik zal eerlijk zijn, ik heb met Cock over gehad, hij heeft het liever ook niet, er zijn er al wat gesneuveld in het verleden bij eigenwijze mensen die dit ook even dachten te doen. Cock stelde voor dat ik en Jeroen een keer samen bij hem langs gaan, dan kan hij wat meer uitleg geven erover. Dus voor nu zullen we het met subjectieve luisterindrukken moeten doen, net zoals de vorige 411 pagina’s… de horror![]()
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
nee hoor kan beide
al mijn Ribbons zijn met mylar of kapton met alu. om weg te komen zonder een transformator te gebruiken. Apogee , Clarisys, dyptique en menig andere hebben een combinatie van mylar/kapton. sommige modellen hebben wel een true/pure ribbon met alleen alu.
dus een 7 micron alu trace met een 12 micron of meet folie houdt het niet zo goed
Laatst gewijzigd door WrineX op wo 29 nov 2023, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bij mijn weten is het bandje van de CD2.0 gewoon vlak.
