3-weg of 2-weg met identieke drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

3-weg of 2-weg met identieke drivers

Bericht door Jasper »

Ik ben van plan om nieuwe fronts te maken. Als tweeter heb ik de Peerless WA10/8. Nu wil ik hier twee of drie Monacor SPH165-KEP's aan toe voegen. Vanwege limitaties aan het volume kies ik bewust niet voor een groter driver. Bovendien vind ik de 165KEP's ook erg mooi, dus die mag best wel vaker voorkomen ;)
Nu zit ik alleen te twijfelen of het zin heeft om 3-weg te gaan of dat ik beter 2-weg kan blijven.

Optie 1:
Een drie weg systeem. Twee 165KEP's voor de bas in een basreflex kast(f3@35Hz). Een 165KEP als middentoner en de WA10 als tweeter.

Optie 2:
Een 2-weg systeem. Twee 165KEP's voor de bas en middentonen in een basreflex-kast. De WA10 als tweeter.

Ik denk zelf dat optie 1 een erg goede zou zijn. Zo kan er een 165KEP zich helemaal concentreren op het middengebied, zeg even tussen 300Hz en 3500Hz. Aan de andere kant is optie 2 natuurlijk goedkoper en is de scheiding tussen bas en midden misschien onzin als het dezelfde driver betreft. Graag jullie mening!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als ik jou was dan zou ik eens bij PLS Audio gaan luisteren in Den Haag. Even Bert Postma bellen en je kunt uitgebreid luisteren naar speakers met de SPH 165-KEP. De PLS MF 1.0-TL heeft dan wel niet 2 x de KEP, want voor de bas is de normale C variant ook voldoende. Dan kun je een goede indruk krijgen van het volume en de diepgang. Met 2 stuks 6,5" woofers in een basreflex kan het al erg hard hoor! Voor echte diepgang zul je overigens toch naar een grotere woofer toe moeten.

Optie 1 zou beslist niet mijn keus zijn op de manier zoals jij voorstelt. De 135 KEP is veel mooier voor het midden, ik kan het weten heb zowel 165 als 135 gehoord. Dus als je naar drieweg gaat, gebruik dan de echte middentoner. Ach, bouw dan gewoon zoiets als de betonnix :wink: Eventueel met iets kleinere woofer, de SPH-250KE.

P.S. doe jezelf een plezier en koop een mooie monacor of seas tweeter in het prijssegment rond 40 euro. Dat is toch echt een andere klasse dan de WA/10 en deze woofers verdienen het.
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Als ik jou was dan zou ik eens bij PLS Audio gaan luisteren in Den Haag. Even Bert Postma bellen en je kunt uitgebreid luisteren naar speakers met de SPH 165-KEP. De PLS MF 1.0-TL heeft dan wel niet 2 x de KEP, want voor de bas is de normale C variant ook voldoende. Dan kun je een goede indruk krijgen van het volume en de diepgang. Met 2 stuks 6,5" woofers in een basreflex kan het al erg hard hoor! Voor echte diepgang zul je overigens toch naar een grotere woofer toe moeten.

Optie 1 zou beslist niet mijn keus zijn op de manier zoals jij voorstelt. De 135 KEP is veel mooier voor het midden, ik kan het weten heb zowel 165 als 135 gehoord. Dus als je naar drieweg gaat, gebruik dan de echte middentoner. Ach, bouw dan gewoon zoiets als de betonnix Eventueel met iets kleinere woofer, de SPH-250KE.

P.S. doe jezelf een plezier en koop een mooie monacor of seas tweeter in het prijssegment rond 40 euro. Dat is toch echt een andere klasse dan de WA/10 en deze woofers verdienen het.

Probleem van de 250KEP is dat hij meer dan 100 liter nodig heeft om een beetje netjes laag te komen, iets wat ik niet wil voor mijn fronts. De 200KE is nog een optie, die komt tot de f3@28Hz in een 50liter behuizing.

Die 135KEP overweeg ik inderdaad wel. Hoe zit dat eigenlijk met belastbaarheid? Er staat dat hij 50W RMS aan kan, maar wordt dat niet een stuk meer als je hem pas boven de 300Hz inzet?
Eventueel met een 200KE of 2x een 165KEP als bas.

Wat die tweeter betreft, daar hoor ik juist hele goede verhalen over. Wordt volgens mij ook in de betonnix gebruikt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als het om front speakers gaat met voor HT een sub, dan is voor muziek in de meeste gevallen 2 x een 165 uitstekend hoor.

Wat belastbaarheid betreft van de 135, met 50W RMS geeft ie zo'n 100 dBSPL free space en op de baffle zit je dan al gauw zo'n 4 dB hoger. Dan kom je stereo op 110 dBSPL. Als dat niet genoeg is :oops:, kun je inderdaad beter een 6.5" nemen

Die goede verhalen over die tweeter had ik ook gehoord. Erik en ik vonden hem toch tegenvallen. Erik gebruikt inmiddels een visaton, goedkoop gekregen of geleend geloof ik. Maar als je gewoon net 10 of 15 euro duurder gaat heb je ineens topkwaliteit te pakken. Vandaar mijn tip.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Als het om front speakers gaat met voor HT een sub, dan is voor muziek in de meeste gevallen 2 x een 165 uitstekend hoor.

Wat belastbaarheid betreft van de 135, met 50W RMS geeft ie zo'n 100 dBSPL free space en op de baffle zit je dan al gauw zo'n 4 dB hoger. Dan kom je stereo op 110 dBSPL. Als dat niet genoeg is :oops
Maar bij welke bandbreedte? Sub tot 80Hz? Tot 150Hz?

Op een afstand van 3 meter luisteren geeft een verlaging van zo'n 10dB, dus dat wordt max 90dB op de luisterplek (baffle telt niet voor lage freq) per speaker en dat is niet royaal. Om maar niet te spreken voor de vervorming in het laag met dit soort kleine units. Ik zou voor 2x de 165 gaan, dat geeft toch iets meer ruimte voor dynamiek. Toevallig ban ik op het moment bezig met een MTM met twee 6,5" midbasses. Dat is zo'n beetje het kleinste dat ik wil maken voor een 'fullrange' muziekspeaker (i.t.t. HT).
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Hoe kom je aan -10dB voor 3m tov 0dB @ 1m :shock:

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Rudy schreef:
Hoe kom je aan -10dB voor 3m tov 0dB @ 1m :shock:

Groetjes
Rudy
Iedere verdubbeling van de afstand is -6dB. Het verschil tussen 1 en 3 meter is ongeveer -10dB. Bij 4 meter zou het -12dB zijn. En bij 8 meter is het -18dB.

ff googlen en je vindt het volgende:
Hoe bereken je het: http://www.epa.nsw.gov.au/resources/nglgappendix3.pdf

En voor de niet-rekenaars: http://www.warehousesound.co.uk/HireWeb ... usdist.htm
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

gaat dat niet alleen op voor een geluidsbron zonder reflecterende oppervlakten er om heen? Dacht altijd dat de verzwakking in een huiskamer veel kleiner was dan bijvoorbeeld buiten, in een luchtballon :lol:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

DIY_Freak schreef:
Rudy schreef:
Hoe kom je aan -10dB voor 3m tov 0dB @ 1m :shock:

Groetjes
Rudy
Iedere verdubbeling van de afstand is -6dB. Het verschil tussen 1 en 3 meter is ongeveer -10dB. Bij 4 meter zou het -12dB zijn. En bij 8 meter is het -18dB.

ff googlen en je vindt het volgende:
Hoe bereken je het: http://www.epa.nsw.gov.au/resources/nglgappendix3.pdf

En voor de niet-rekenaars: http://www.warehousesound.co.uk/HireWeb ... usdist.htm
Daar ben ik me ook wel van bewust, maar je luisterd niet naar 1 speaker en je luisterd toch niet buiten ( of in een reflextie-arme kamer ), ofja, ik toch niet. Denk dat je eerder voor binnen situaties van -3dB per verdubbeling mag rekenen.


OT -> je kan natuurlijk ook voor een 2 1/2 weg gaan, daar de 17cm units toch hoog genoeg doorlopen zonder opbreekverschijnselen, ze zullen wat worden bundelen maar niet tot tegen het vervelende/drastische.

Groetjes
Rudy
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Ik denk dat 2.5 te complex wordt. Daar moet je echt veel voor testen en in het ergste geval je kast aanpassen. Ik denk dat ik voor 2x165KEP + 1 tweeter (ga eerst die Peerless eens testen, ik heb ze toch al).
Ik kom dan op een max. SPL (@1m) van rond de 110dB per speaker, met een f3 van 37 Hz in een basreflex kast van 45 liter. M.a.w. een flink krachtige jongen met bescheiden afmetingen.
Ik ga ze passief op 2e orde filteren nog voor de versterker, zodat ik ze kan bi-ampen. Bedankt weer voor jullie info!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

@DIY_Freak: ik bedoelde de 135 kep als middentoner. 2x135kep voor full range front zou ik beslist niet aanraden.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ik heb die WA10 al 2 keer gebruikt en vind het een uitstekende tweeter voor dat geld.
Het hoog is minstens zo goed als dat uit mijn B&W Matrix 803 S2 speakers.
Hij werd een tijd geleden in Hobby hifi getest en daar vonden ze hem beter dan tweeters die 2 tot 3 x zoveel kosten.
Peerless heeft nu eenmaal een goeie reputatie op gebied van woofers en daardoor denken velen dat hun tweeters maar matig zijn, maar daar klopt niets van.
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Ik heb die WA10 al 2 keer gebruikt en vind het een uitstekende tweeter voor dat geld.
Het hoog is minstens zo goed als dat uit mijn B&W Matrix 803 S2 speakers.
Hij werd een tijd geleden in Hobby hifi getest en daar vonden ze hem beter dan tweeters die 2 tot 3 x zoveel kosten.
Peerless heeft nu eenmaal een goeie reputatie op gebied van woofers en daardoor denken velen dat hun tweeters maar matig zijn, maar daar klopt niets van.
Das mooi om te horen. Uiteindelijk moet ik het natuurlijk zelf horen en bepalen, maar het stemt mij in ieder geval een stuk positiever! DIY audio is al een dure hobby....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jasper schreef:
DIY audio is al een dure hobby....
valt wel mee, auto's zijn duurder (veel duurder)
Plaats reactie