DSO-TC3 oscilloscoop

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door bart Luyckx »

Ik zou me wat willen verdiepen in het uitmeten van versterker modules.
Ik kwam volgende oscilloscoop tegen.

https://m.banggood.com/nl/FNIRSI-DSO-TC ... goQAvD_BwE

Is die goed om mee te starten? Doet die wat ik er van verlang?
Zijn er betere alternatieven?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door OWC »

Ik ben persoonlijk nooit zo fan van die portable dingen.
Bandbreedte en memory is meestal niet al te best en software bevat vaak veel fouten.

Als het voor rond de 40-55 euro moet, liever een oud 2e handsje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door ray5150 »

Het lijkt me een meer een luxe componenten tester ?
Met andere woorden, ik zie geen BNC aansluiting voor probe's.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door bart Luyckx »

Ik heb nog wat zoekwerk verricht en kwam deze tegen.
https://verstraten-elektronica.blogspot ... r.html?m=1
De kwaliteit laat toch te wensen over.

De combinatie van componenten meter + oscilloscoop sprak me aan.

2de hands lijkt de beste piste, maar je komt ze niet zo snel tegen.
Ook weet je niet wat de rede van verkoop is. Mogelijks is er een defect of dergelijke.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door OWC »

Spaar een beetje meer en ga dan voor een Picoscope.
Extreem fijne software :)

Marktplaats staat vol met mooie 2e hands scopes.
Het kan alleen wel een uitdaging zijn om die naar België te krijgen.

Anders is er nog Hantek. De standaard software is alleen echt ruk. OpenHantek software is iets beter.

Als je enkel wat sinuses wilt volgen, kun je ook een audio interface nemen.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door bart Luyckx »

Hoe ik het met een audio interface zou moeten doen is me niet volledig duidelijk

Ik kwam ondertussen volgende tegen

https://m.banggood.com/nl/OWON-VDS1022I ... NoQAvD_BwE

Krijgt wel goede reviews uitgezonderd over de software die niet zo prettig is.
De picoscope ken ik (nog) niet
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: ma 27 nov 2023, 16:20
Hoe ik het met een audio interface zou moeten doen is me niet volledig duidelijk
Neem een programma zoals deze;
https://www.zeitnitz.eu/scope_en

(maar er zijn ook anderen, dit is enkel een voorbeeld)

En je kunt in principe je hele schakeling doorfluiten.

Uiteraard werkt dat enkel met AC signalen.

Een beetje audio interface met fantoom spanning kan sowieso tot 48Vdc weerstaan.
20-24dBu = ~10Vrms als max input moet in de meeste gevallen wel lukken.
Kan uiteraard vergroot worden met een verzwakker.

Als je het nog wat uitgebreider wilt doen, hier een voorbeeld;
http://www.valvewizard.co.uk/soundcardinterface.html

Op Rod Elliott z'n website is er ook volgens mij wel ergens een voorbeeld.

Ik zou persoonlijk voor de Hantek gaan omdat OpenHantek (of de andere varianten) software nog wel ietwat te pruimen is.
Maar de software is en blijft wel echt een nadeel bij de goedkopere chinese USB scopes.

Picoscope is een stuk serieuzer, kost ongeveer 120-150 euro oid.

De eerstvolgende digitale scope zit rond 200 euro.

Volgens mij waren er hier op ZBA ook nog wat aanbiedingen of zijn die al weg?
Je kunt ook evt even op circuitsonline kijken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door ray5150 »

https://www.circuitsonline.net/aanbod?t ... ry=3&type=
Hier staan ook geregeld gebruikte oscilloscopen te koop.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door bart Luyckx »

Nu was ik eens aan het rondkijken naar hantek oscilloscopen.
Op AliExpress kwam ik de hantek touchscreen oscilloscoop tegen.
Overal kost die rond de €300..afhankelijk van de uitvoering.
Nu staan die op AliExpress afgeprijsd naar €20-€70.

Te goed om waar te zijn? Lijkt me wel, maar toch...
Ze staan niet te koop voor dat bedrag, maar wel degelijk 95% afgeprijsd
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door ds23man »

Maar wat wil je eigenlijk meten?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door bart Luyckx »

Nu was ik eens aan het rondkijken naar hantek oscilloscopen.
Op AliExpress kwam ik de hantek touchscreen oscilloscoop tegen.
Overal kost die rond de €300..afhankelijk van de uitvoering.
Nu staan die op AliExpress afgeprijsd naar €20-€70.

Te goed om waar te zijn? Lijkt me wel, maar toch...
Ze staan niet te koop voor dat bedrag, maar wel degelijk 95% afgeprijsd.

Nu staat de USB uitvoering 6022BE afgeprijsd op de hantek webwinkel.voor €60. Tot woensdag nog extra korting van €12. Voor €50 dus een usb scope.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: ma 27 nov 2023, 20:13
de USB uitvoering 6022BE
Op de Nederlandse Amazon ook ongeveer voor die prijs, ik heb Duitsland/België/Frankrijk nog niet bekeken.

Nogmaals, de standaard software van de meeste van die USB dingen is echt waardeloos. (behalve dus pisoscope)
Dat vooral om eventuele verwachtingen voor te zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door Pjotr »

De bediening met een muis en toetsenbord ook. Dat hou je met een Picoscoop toch ook. En voor de prijs van een Picoscoop heb je een een echte instapscoop van Rigol, Siglent of Owon: https://www.eleshop.nl/testen-meten/osc ... eleshop_nl
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door bart Luyckx »

ds23man schreef: ma 27 nov 2023, 20:09
Maar wat wil je eigenlijk meten?
Uitmeten van versterker modules. Geen buizenversterkers
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door Pjotr »

Dat is nogal vaag. Wat wil je dan uitmeten?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door Kappa7 »

Ik heb deze net besteld.
https://nl.aliexpress.com/item/10050060 ... pt=glo2nld
Eens zien wat en of er geleverd gaat worden.
Kan natuurlijk eigenlijk nooit voor dat geld maar wie weet
Ik heb de TO1254D besteld voor uiteindelijk €51,40.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij pure dumping. Ben wel benieuwd ;)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door Kappa7 »

Ik ook vandaar dat ik hem besteld heb. :D
Had net even op jijbuis wat ervaringen bekeken van deze scoop en daar kwam die niet gek uit de bus.
Geen idee of die prijs zo laag blijft maar als Bart geduld heeft tot eind dec dan kan ik wel vertellen of het echt wat is.
Voor mij is het om makkelijk iets draagbaars te hebben in plaats van de oude Philips scope die hier staat.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: ma 27 nov 2023, 21:00
De bediening met een muis en toetsenbord ook. Dat hou je met een Picoscoop toch ook. En voor de prijs van een Picoscoop heb je een een echte instapscoop van Rigol, Siglent of Owon: https://www.eleshop.nl/testen-meten/osc ... eleshop_nl
Dat klopt, maar de math functies en fft/freq resp functie van picoscope zijn zo fijn.
Die kun je helemaal custom instellen met de meest doldwaze functies.
In een keer power curves plotten enzo :)

Op het werk ben ik inmiddels wel gewend aan gewoon muis+toetsenbord.
Het moet meestal ook toch ergens in een rapport of documentatie, dus laptop is meestal al bij de hand en je hoeft niet meer te kloten met usb stickjes enzo :goeie:
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door tigradekat »

Kappa7 schreef: ma 27 nov 2023, 21:28
Ik heb deze net besteld.
https://nl.aliexpress.com/item/10050060 ... pt=glo2nld
Eens zien wat en of er geleverd gaat worden.
Kan natuurlijk eigenlijk nooit voor dat geld maar wie weet
Ik heb de TO1254D besteld voor uiteindelijk €51,40.

Phoe, dat is te mooi om te laten liggen, heb hem ook maar besteld. Geen flauw idee hoe ik er mee om moet gaan, maar dat heb ik altijd al eens onder de knie willen krijgen :)

Dank voor de tip!
Laatst gewijzigd door tigradekat op di 28 nov 2023, 8:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door Kappa7 »

Graag gedaan, maar de tip komt eigenlijk van Bart die het over een Hantek scoop had.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door OWC »

Ding schijnt wel behoorlijk wat problemen te hebben, vooral met storage en memory gerelateerde dingen :




Maar goed, kan best zijn dat je zoiets toch al niet te vaak gebruikt.

Die aanbieding is inderdaad wel heel erg to go to be true.
Maar zolang je met paypal betaald ben je sowieso beschermd, ook al zenden ze niks.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door tigradekat »

Het issue dat schermafbeeldingen niet worden opgeslagen is al opgelost in een firmware update blijkbaar, dezelfde youtuber heeft daar een filmpje over gepost.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: ma 27 nov 2023, 21:26
Dat is nogal vaag. Wat wil je dan uitmeten?
Ja, goeie vraag, voor zover mij bekend kun je met een scoop geen vervormings of vermogens metingen doen.
Je ziet een golfvorm, en conclusies moet je zelf trekken uit hetgeen dat je ziet.
Maar misschien dat die moderne digitale systemen veel meer kunnen dan ik denk ?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DSO-TC3 oscilloscoop

Bericht door OWC »

Bijna elke moderne scoop kan FFT's plotten waar je vervorming uit kunt halen, wel is de performance vaak niet mega goed.
Sommigen kunnen ook custom formules hanteren.
Op die manier kun je middels een stroom meting direct vermogens meten, omdat P=I^2 *R (R = sense weerstand)
Of anders kun je dat met twee kanalen doen met math functie ch1*ch2
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”