Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Agnes Obel is wel heel extreem qua galm inderdaad, ze gaat nog verder, in sommige nummers zit een lage stem, dat is zij zelf waarbij de stem kunstmatig verlaagd is, vrij ‘apart’. Ik draai soms het nummer Riverside, nu komt het echt uit de speakers en langs je, waar de stem eerder vooral aan/in de rechter speaker bleef plakken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Zegt niet zoveel die metingen. Laag BAF is veel te dun, dus logisch dat het niet veel doet. Maar nog steeds iets en niet niets!
Het werkt wel degelijk als je de speaker gewoon vol legt met BAF matten zoals ik in mijn klassieke 3-weg had gedaan. Hoeft niet eens samengedrukt te worden om voldoende te werken.
Natuurlijk klopt het dat het als dempingsmateriaal niet grof dempt. Het gaat om de toepassing, hoeveel heb je nodig.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: vr 24 nov 2023, 17:45
Mijn theorie zou zijn dat aan de voorkant de speaker vrij kan stralen, en aan de achterkant meer weerstand wegens de magneet en korf, doordat dempingsmateriaal de snelheid van het geluid vertraagt, ziet de speaker fictief een grotere opening, net zoals een gesloten kast groter lijkt met demping erin. Geen idee of dit hout snijdt… :D
Nee, snijdt weinig hout. Wat tegen je theorie spreekt is dat hij naar achteren minder vrij kan stralen, je voegt stralingsweerstand toe. De asymmetrie wordt dus groter.

Als je veel demping doet in een diep genoeg U-frame dan ga je richting een meer cardioide afstraalgedrag. Als het een beetje werkt wat je nu doet met de Twaron, zal er net wat meer in-fase energie naar opzij stralen. De dipool 'nul' staat niet meer naar opzij maar iets schuin naar achteren. Je krijgt dus minder diepte werking. Wat jij nu positief ervaart kan je ook bereiken door de speaker net wat meer in te draaien. Met meer behoud van openheid. En meer focus.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Jeroen,

Bedankt voor je reply, in ieder geval was dat plaatje BAF en dikke pluk twaron teveel van het goede, nu zit er een luchtig laagje twaron waarmee de klank dichtbij de situatie zonder twaron zit, of ik het dan wel/niet beter vind klinken, moet ik nog langer gaan beluisteren.

Cock luistert (denk ik) anders dan wij, meer de focus op overall dynamiek, fijne dynamiek en bijv. het uitsterven van geluidjes, en minder de focus op de 3D afbeelding/ diepte in het beeld. Als je puur toewerkt naar een zo open mogelijk 3D geluid krijg je denk ik een andere set als eindresultaat, denk aan de zilver/goud kabels ipv koper etc.

We moeten samen nog maar eens langs hem, dan kan je het zelf ervaren wat ik bedoel. Dat laag wat hij haalt uit de kleine KEF woofertjes is indrukwekkend, maar met name de dynamiek, slam en echtheid/realisme is in zijn set zeer goed voor elkaar. Vandaar dat ik nu toch wat tips volg, ook al zou het bijv. het open geluid minder maken, als ik hierdoor inruil op meer echtheid in het geluid vind ik dat de moeite wel waard.

Vanuit Daudio moet je speaker natuurlijk een breed publiek aanspreken en veilig en praktisch zijn, ik kan de my-fi route wat makkelijker volgen, bijv. lelijke koppelstangen en Twaron vol in het zicht is dan minder een bezwaar.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Sorry maar de indruk van veel laag uit een KEF woofertje creëren, dát is MY-FI ](*,)

Een set zoals Daudio ze maakt klinkt voor mij echt goed, maar - recent ook weer gehoord - de LS50 en 60 kunnen mij niet echt overtuigen, er is gewoon oppervlak nodig anders blijft het placebo gedoe uit een klein kastje wat moeders wél toestaat. Daar zit hem de crux ook denk ik zo...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Shadow schreef: zo 26 nov 2023, 10:25
Sorry maar de indruk van veel laag uit een KEF woofertje creëren, dát is MY-FI
Ja dat is ook knap ongeloveljk maar lees dit draadje eens door.
Ik heb even wat reacties van mensen die daar geweest zijn onder elkaar gezet.
Zelf moet iknog eens langs gaan daar maar wat hij met de KEF gedaan heeft is wel iets erg bijzonders.
Overigens bestaad Hifi niet en is alles een vorm van Mifi maar dat is een andere discussie.

https://www.high-endforum.nl/topic/1501 ... ent-519798
https://www.high-endforum.nl/topic/1501 ... ent-544294
https://www.high-endforum.nl/topic/1501 ... ent-544740
https://www.high-endforum.nl/topic/1501 ... ent-556180
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De hoogste baas van KEF is bij Cock gaan luisteren, zijn onderkaak zal nog wel ergens op de vloer liggen… Cock haalt de woofertjes helemaal uit elkaar, zet er veel krachtigere magneten op, verstijft de konus met carbon staafjes etc, niet echt meer een fabrieks speakertje te noemen.

Doordat het geluid in de tijd perfect klopt, verzinnen je hersenen de grondtoon er wel bij, grote japanse Kodo drums etc, het komt er gewoon realistisch uit.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Je bent toch niet vergeten om jouw onderkaak weer mee naar huis te nemen Walt? Wordt anders zo'n troep bij Cock :hide:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Kappa7 schreef: zo 26 nov 2023, 11:05

Overigens bestaad Hifi niet en is alles een vorm van Mifi maar dat is een andere discussie.
Volgens wiki bestaaT het wel degelijk en dat is de DIN 45500 norm, hoewel die wel een update heeft gehad in DIN 61305

https://nl.wikipedia.org/wiki/High_fidelity_(techniek)
Walt schreef: zo 26 nov 2023, 11:09
Doordat het geluid in de tijd perfect klopt, verzinnen je hersenen de grondtoon er wel bij,
Groetjes Walter
Precies dat, net zoals bij de Calimero en het Paaskuiken, dat zijn prima speakers en die doen iets heel bijzonders, maar ze lopen niet door tot 20Hz :relax:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Al knapt dat met een goed geïntegreerd subje nog wel een heel eind op. Het verschil tussen echte fysieke bassen en "verzonnen" bassen vind ik persoonlijk toch nog steeds vrij fors.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Welles/nietes discussies over andermans set lijkt me hier niet op zijn plaats, maar lees het topic op high end forum maar eens helemaal door, dan zul je constateren dat er qua laagweergave weinig te wensen over is. Toch vind ik dat aspect zelf niet het meest indrukwekkende, dat is dan toch het realisme/echtheid in het geluid, en de doodstille achtergrond waar alles op afgebeeld wordt.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ja dat is zo. Waar bemoeit die Cock zich ook mee... :lol:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door John P »

Hou je er buiten Cock.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pvanlingen »

Van die dingen ja.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Wie trekt dat setje van Cock er iedere keer bij dan? :hide:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Iemand op hifi forum had een setje Sonore Harmonizers te koop, ik was er snel bij en kan deze voor een mooi bedrag overnemen, ik zal ze te zijner tijd een keer bij Cock oppikken. Ik ben benieuwd, maar nog even geduld dus..

Voor wie deze wonderkastjes nog niet kent:

https://hifi.nl/artikel/25546/Review-So ... nizer.html

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Ik zou ze graag opmeten Walter. Ik vermoed namelijk dat ze hoog erbij gooien ook onder 20kHz. En dan zit iedereen zichzelf te fucken met ja ik hoor een verschil en het is beter. Nee het is niet beter het is anders.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Prachtig, hier weer iemand die denkt dat hij de top heeft staan, en dan de ‘fout’ maakt naar Rotterdam Zuid af te reizen, dit is copy-paste van highend forum. Gewoon vermakelijk leesvoer (andere fratsen) op de mooie maar koude dinsdag ochtend:

Afgelopen donderdag een leuke en leerzame audiofiele dag gehad. Cock had een belletje van Paul gekregen of hij open stond voor een vergelijk tussen een Esoteric magneet drive T1 en de BarcaNova Sonore draaitafel en tevens een dac vergelijk tussen de Sonore dac en de MOLA MOLA TAMBAQUI dac. Hier had hij wel oren naar, je krijgt niet iedere dag de kans om een vergelijk te maken met zulke high end apparatuur. De afspraak was snel gemaakt en dus zo gezegd zo gedaan. Het was een heel karwei om de tafel en spullen 4 hoog naar boven te sjouwen en op te bouwen, maar wie Cock kent weet dat je dat wel aan hem kan overlaten.
Paul had ook een Ikeda tonearm met een Ikeda Kai element erin dus dat kwam goed uit, dan waren deze hetzelfde het verschil zou dan in de (motor)sturing ,het lager en loopwerk moeten zitten.
Na alles naar boven te hebben gehaald en opgebouwd was het tijd voor koffie met koek zodat de draaitafel zijn rondjes kon draaien. Onder het genot van een lekker bakkie zei Cock, nou Paul zeg jij maar waar we als eerste naar gaan luisteren. Paul stelde voor om eerst naar de Sonore BarcaNova te luisteren, oké zei Cock. De platen die waren uitgezocht om te draaien waren zowel bij Cock als Paul in de platenkast te vinden. Deze konden ze allebei door en door wat wel zo eerlijk was.
De eerste plaat was Black Coffee van Peggy Lee in mono maar omdat Paul geen mono element had maar wel de Kai stereo hebben we eerst Peggy Lee met het stereo element beluisterd en daarna met het mono Kai element. Het geluid was bizar dynamisch open nooit scherp en levensecht Paul schrok er zichtbaar van hoe is dit mogelijk uit die Kefjes, hij speelde zelf met de Kii 3, en dit geluid had hij thuis niet zij hij vol ongeloof hij vroeg of er niks anders stond mee te spelen maar na uitgebreid onderzoek moest hij het toch beamen dat het alleen de kef was.
Toen was het de beurt aan de Esoteric tafel, plaat erop en dat was slikken. Zit alles wel goed? zij Paul ja hoor, alles zat goed. Lang verhaal kort de tafel klonk veel minder dynamisch veel minder transparant maar vooral de drive en energie was weg niet een klein verschil maar best groot. Paul was best beduusd hoe kan dit vroeg hij aan Cock. Toen legde Cock het verschil uit van het systeem van Esoteric en dat van Sonore maar Paul was niet overtuigt dat het daaraan zou liggen en na verschillende platen te hebben gedraaid (ook mono met Cock zijn element ook op de arm van Paul)moest Paul toegeven dat alle platen het zelfde gedrag vertoonde.
Cock stelde voor om met wat ingrepen een Jip en Janneke opstelling te doen met de motor van Sonore op het loopwerk van Esoteric, dat vond Paul een goed idee dus zo gezegd zo gedaan plaat erop en draaien maar. Wat!!!zei Paul dit kan niet. Nou wel dus alles wat er eerst aan ontbrak was er nu wel ineens Cock toonde dus aan wat hij altijd roept de motor is het hart van de tafel.
Cock verklaarde ook de nadelen van het magneet systeem (dat Cock liet zien met zijn stroboscoop en lichtpen die zij zelf(Cock/Arnold) ontwikkeld hebben) en de voordelen van de Sonore motor, dit ging mij boven me pet maar Cock heeft dat in de reviews van Ivan die op ons forum staan verschillende keren uitgelegd .Al met al met deze stroboscoop zag je dat de streepjes op de plaat wazig( blur) en niet scherp omlijnt waren een soort van onrust en dit heeft volgens Cock te maken met de veldjes van het magneet systeem (op een gewone stroboscoop was dit overigens niet te zien en daar stonden de streepjes schijnbaar zichtbaar stil)maar op de draaitafel van Sonore stonden de streepjes vlijmscherp afgebakend en strak ook als Cock het plateau afremde zag je geen verandering en bij de Esoteric na afremmen zag je het plateau na pendelen inclusief overshoot en duurde het 2 sec voordat het weer op toeren was, dit was terug te horen in het geluid. Paul was nu duidelijk overtuigd .


Nu was het de beurt aan de dac, de MOLA MOLA TAMBAQUI van Paul was volgens hem het beste wat er momenteel te krijgen was hij had van alles geprobeerd en deze stak met kop en schouders overal boven uit. Cock gaf hem gelijk dat het een hele mooie dac is hij heeft er een aantal keren zelf meegespeeld. Cock vroeg weer aan Paul zeg maar wat je eerst wil horen, Paul zij nu eerst zijn dac dus zo gezegd zo gedaan verschillende cd passeerde de revue en dat klonk inderdaad heel mooi. Toen werd de dac van Sonore aangesloten en het lijkt nu of we alles van Cock de hemel in willen prijzen maar het grappige is Cock heeft niks gezegd van goed of slecht. Paul zij zelf dat hij het niet kon vatten, tonaal vond hij het verschil niet zo groot maar meer het gevoel van daar gebeurd het echt, ze zit of staat daar echt dat gevoel van er zit niks meer tussen de muzikant en de luisteraar vond hij zo bizar.
Cock zei kijk Paul dit is wat ik bedoel met less is more alles wat je tussen de muziek zet hoe goed het ook is doet afbreuk en daar is geen speld tussen te krijgen. Leuk was dat Paul op een gegeven moment zij dit is niet uit te leggen aan iemand, dit moet je echt horen om het te begrijpen al met al een super leerzame dag voor mij en zeker voor Paul. Een afspraak staat nu geplant bij Paul thuis met de dac van Sonore om in Paul zijn set te gaan beluisteren dus dit gaat voor mij weer een leuke audiofiele dag worden en dan laat ik het hier weer weten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Wat een luxe vandaag, een vrije dag en de kinderen naar school / KDV dus eindelijk weer eens tijd om lekker te luisteren op een wat hoger volume (meestal luister ik in de avond op laag volume, wegens de buren en hun kleine kinderen die dan op bed liggen).

Nu moet ik zeggen dat met de aanpassingen van de laatste jaren, o.a. steeds meer Sonore kabels, de set ook erg fraai klinkt als het zacht speelt. Ik zit nog geruime tijd in deze situatie, dus hoe het zacht klinkt is nu het meest relevant.

Toch op een hoger volume ervaar ik meer realisme en kippenvel factor, en sommige muziek wil je gewoon wat harder spelen, nu heb ik Regina Spektor opstaan met ‘all the rowboats’ geweldig wat een artieste en nummer.

Een zwakker punt van mijn set vind ik het ‘dichtlopen’ bij drukkere en luidere muziek, ik ga vandaag eens kijken hoe de koppelstang, en extra Twaron demping van de mid hier hun invloed op hebben, de eerste indruk is goed!

Groetjes Walter
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door tigradekat »

Dat dichtlopen, zou dat niet met je ruimte te maken kunnen hebben? Mijn ervaring is dat met name op dit vlak veel te halen valt met het verbeteren van de akoestiek van de luisterruimte.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

Walt luistert in een bezemhok van 12m2, daar valt niet veel eer te halen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

In mijn geval was de ruimte (inderdaad maatje bezemhok, 12m2) niet de boosdoener zo lijkt het, nu met de koppelstang en Twaron demping kan ik het harder zetten met behoud van de controle, dichtlopen veel minder last van nu.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Simpele steuntjes aan het maken voor de Harmonizers alvast:
Bijlagen
8876C202-AF9A-47C6-94AB-E33AA42DC788.jpeg
E2153C87-B2AF-43A9-8E17-BBB77D253B97.jpeg
3003E70F-F71B-41CA-886C-B2362954C14C.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

jeroen_d schreef: ma 27 nov 2023, 20:16
Ik zou ze graag opmeten Walter. Ik vermoed namelijk dat ze hoog erbij gooien ook onder 20kHz. En dan zit iedereen zichzelf te fucken met ja ik hoor een verschil en het is beter. Nee het is niet beter het is anders.
:goeie:

Maar je bijdrage wordt genegeerd helaas, zoals alle logische verklaringen in een kerk...
Plaats reactie