Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
BAF is wel heel luchtig, nog meer dan Akoterm D20 lijkt het.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik hoop nog wat twaron uit wat oude kastjes te kunnen plunderen, dat ook eens proberen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wel nee Acetate fiber is ooit lang geleden begonnen als een soort synthetische katoen. Is ook prima spul voor gewatteerde jassen. Maar het dempt akoestisch alleen de hogere frequenties. B.v. in het mid compartiment van een CB.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 24 nov 2023, 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb al eerder geëxperimenteerd met een stuk Akotherm D40 met een gat uitgesneden en dan over de magneet van middentoner heen gezet tegen de baffle aan.
Dat vermindert de resonantie iets boven 1000Hz die een mid vaak heeft aan de achterzijde (ook de mooie SBacoustics met maatregelen voor betere flow).
Maar uiteindelijk weer weggehaald. Het ziet er niet uit. En het klinkt minder open. Met een goed afgestemd filter is de resonantie niet hoorbaar. En dat heeft Walter al. Hij moet alleen zoals infase aangeeft de driver dieper in de baffle leggen. Daarvoor hoeft hij helemaal niet uit elkaar. Met een mal en kopieerfrees is het prima te doen om verzonken montage te realiseren.
Dat vermindert de resonantie iets boven 1000Hz die een mid vaak heeft aan de achterzijde (ook de mooie SBacoustics met maatregelen voor betere flow).
Maar uiteindelijk weer weggehaald. Het ziet er niet uit. En het klinkt minder open. Met een goed afgestemd filter is de resonantie niet hoorbaar. En dat heeft Walter al. Hij moet alleen zoals infase aangeeft de driver dieper in de baffle leggen. Daarvoor hoeft hij helemaal niet uit elkaar. Met een mal en kopieerfrees is het prima te doen om verzonken montage te realiseren.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
D40 5cm dik is wel erg dicht natuurlijk, deze luchtige BAF is circa 3cm. Volgens Cock kun je hiermee het in/uitslinger gedrag meer gelijk krijgen tussen voor en achterzijde, gaat dus niet zozeer om de frequentie responsie. Ik ga het gewoon weer eens testen, kosten zijn nul.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Mijn theorie zou zijn dat aan de voorkant de speaker vrij kan stralen, en aan de achterkant meer weerstand wegens de magneet en korf, doordat dempingsmateriaal de snelheid van het geluid vertraagt, ziet de speaker fictief een grotere opening, net zoals een gesloten kast groter lijkt met demping erin. Geen idee of dit hout snijdt… 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Was met de opvolgers;
viewtopic.php?p=1799266&hilit=Baf#p1799266
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Was een ander draadje, Leo heeft toen zijn kast geleegd met dempingsmateriaal.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Stukje baf, pritex en akotherm opgestuurd volgens mij.
Edit: viewtopic.php?t=21632
Edit: viewtopic.php?t=21632
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Misschien dat je daar met een tondeuse nog een schattig modelletje in krijgt.
Kijk maar uit dat die zooi niet in je lichtspleet komt.
Kijk maar uit dat die zooi niet in je lichtspleet komt.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 24 nov 2023, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dit dus. Maat van me kwam eens luisteren naar wat ik gebouwd én een soort van afgesteld had met de MiniDsp. Die was er eens even voor gaan zitten hoe die uit moest leggen dat het nergens naar klonk zonder mij voor het hoofd te stoten..........
Jos.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nu aan het tunen, heb er flink wat Twaron weer uitgehaald, heb nu een heel luchtig laagje, dat lijkt goed uit te pakken:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het effect is mooi, bijv. alsof Agnes Obel nog wat dichter bij de microfoon is gaan staan, je hoort meer van de stem, het spettert meer.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat was hem ook niet, ging om de NEO 8.pappaleo schreef: ↑vr 24 nov 2023, 20:02Stukje baf, pritex en akotherm opgestuurd volgens mij.
Edit: viewtopic.php?t=21632
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik weet niet wat ze bij die opnames van Agnes Obel doen, maar er zit een kunstmatig aandoende galm in met een soort voorkeursfrequentie. Ik vind het in ieder geval niet te pruimen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Er is al meer dan 30 jaar vrijwel geen studio album waar geen kunstmatige galm onder zit. Dat hoort zo!
