Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
@Sofa ik heb je een pb gestuurd over een bovenfrees
Ik heb de tweeters ontvangen. Ze zijn een stukje kleiner dan de originele KEFs en de schroefgaten vallen precies in het 'niets'. Eerst maar een stuk erin gelijmd. Ook aan de binnenzijde in de kast. Als de lijm is uitgehard in de zon gaan we het op maat maken.
Er zaten geen foam ringen bij de tweeters dus die moet ik zelf maar maken uit een dun A4-tje soepel foam. (wat een zuinigheid!)
De resistors kwamen zonder opdruk maar schijnen een kleurcode te hebben. (Ja, wist ik veel!) De streepjes zijn echter maar heel dun en het verschil tussen violet of bruin or zwart is nauwelijks te zien. Oranje is ook lastig.
Na eindeloos getuur is het oranje, oranje, goud, rood geworden en dat komt overeen met de bestelde 3.3 Ohm.
De andere is bruin, zwart, zwart, rood en dat moet dus de 10 Ohm zijn. Voor een kleurenblinde is dit een enorme opgave!
Mijn vraag is: 'is er een links of een rechts in die dingen? Maw, als ik ga solderen moet rood aan plus of min of maakt dat niet uit?
Behalve de speakers, uit het niets, opeens 5 kuikens erbij ook dus weer een taakje extra!
Er zaten geen foam ringen bij de tweeters dus die moet ik zelf maar maken uit een dun A4-tje soepel foam. (wat een zuinigheid!)
De resistors kwamen zonder opdruk maar schijnen een kleurcode te hebben. (Ja, wist ik veel!) De streepjes zijn echter maar heel dun en het verschil tussen violet of bruin or zwart is nauwelijks te zien. Oranje is ook lastig.
Na eindeloos getuur is het oranje, oranje, goud, rood geworden en dat komt overeen met de bestelde 3.3 Ohm.
De andere is bruin, zwart, zwart, rood en dat moet dus de 10 Ohm zijn. Voor een kleurenblinde is dit een enorme opgave!
Mijn vraag is: 'is er een links of een rechts in die dingen? Maw, als ik ga solderen moet rood aan plus of min of maakt dat niet uit?
Behalve de speakers, uit het niets, opeens 5 kuikens erbij ook dus weer een taakje extra!
Het seizoen is hier wat langer en vanwege de aanhoudende droogte en vrij hoge temperaturen besloot mevrouw te gaan broeden.
Ok, dan kan ik de transistors solderen. Dank voor je antwoord.
Ok, dan kan ik de transistors solderen. Dank voor je antwoord.
Transistors ? je zal wel resistors bedoelen.
Weerstanden zijn ongepolariseerd, maakt dus niet uit hoe je ze aansluit.
Als je weer eens bij de Bauhaus bent, kijk dan eens of ze een behoorlijke multimeter hebben, komt altijd van pas.
Weerstanden zijn ongepolariseerd, maakt dus niet uit hoe je ze aansluit.
Als je weer eens bij de Bauhaus bent, kijk dan eens of ze een behoorlijke multimeter hebben, komt altijd van pas.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
vandaag dropte de Hobby Hifi op de mat. Met daarin een test van de Harwood T27 jawel een drop in replacement voor de Kef. 80 euro bij Hifisound in Münster
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself ... akers.html
Ik wist niet dat het bestond, het is een hele mooie oplossing.
Of de ts er € 158,- voor over zou hebben gehad dat kan alleen hijzelf bepalen, maar het is beslist een mooie tip om zo een set klassieke KEF weergevers te herstellen met behoud van het originele uiterlijk.
Ik wist niet dat het bestond, het is een hele mooie oplossing.
Of de ts er € 158,- voor over zou hebben gehad dat kan alleen hijzelf bepalen, maar het is beslist een mooie tip om zo een set klassieke KEF weergevers te herstellen met behoud van het originele uiterlijk.
En geluid? Je moet dan ook wel erg van het geluid van de T27 houden...
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik weet niet of deze nieuwe uitvoering van Harwood Acoustics hetzelfde klinkt als het origineel. dus dat is wat dat betreft een gok.
Aan de dome en de magneet te zien is het daadwerkelijk een nieuw geproduceerd product.
Aan de dome en de magneet te zien is het daadwerkelijk een nieuw geproduceerd product.
Jawel, maar als ie niet dat nasale scherpe randje heeft van de originele T27 bij stemmen is het geen vervanger! 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ach, heeft ook mylar doompje. Zal daarom net zo ruk klinken.
Ja, zoiets. Audax maakte in die tijd ook zo'n Mylar piepdingetje. Was kennelijk even mode maar daar zijn ze snel weer mee opgehouden. En Visaton heeft meen ik nog wat goedkope polycarbonate schreeuwertjes.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Doel je op de Audax TW010? By mijn weten populair vanwege de klank.
Heb me verbaasd over hoe lekker mijn Mordount Short klonk met dit type tweeter en 1 condensator i.c.m. 6,5 midwoofer.
Hier een mooi verhaal erbij, is uiteraard een mening maar ik heb begrepen dat er veel liefhebbers van zijn in zelfbouwend Nederland en 2 daarvan ken ik als goede ontwerpers. Die van Visaton heb ik ooit gehad, maar niet gebruikt.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7362028
Heb me verbaasd over hoe lekker mijn Mordount Short klonk met dit type tweeter en 1 condensator i.c.m. 6,5 midwoofer.
Hier een mooi verhaal erbij, is uiteraard een mening maar ik heb begrepen dat er veel liefhebbers van zijn in zelfbouwend Nederland en 2 daarvan ken ik als goede ontwerpers. Die van Visaton heb ik ooit gehad, maar niet gebruikt.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7362028
Zou goed kunnen, is zo lang geleden. Was een klein glanzend tweetertje. Vrij goedkoop. Heb ik destijds 2-wegjes mee gemaakt voor op de hoedenplank in de auto. Vond ze erg vermoeiend.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Philips had in het begin ook van die plastic fantasic tweeters. Hier van die krengen in een paar 544 mfb kastjes waar ik dagelijks op de achtergrond luister. Hoop geslis boven de 10K alleen wordt het met de jaren beter als je ouder wordt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Amir heeft net een LS3/5 door de klippel getrokken:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.49746/
Ja, bekende koek. Maar leuk die discussie er na en dat er met een equaliser toch nog best wat aardigs van te maken valt. Maar als ik 5K aan een monitor stuk zou willen slaan is er toch wel leukers te koop.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Belangrijk om te vermelden dat het een Rogers variant is.ds23man schreef: ↑wo 22 nov 2023, 11:31Amir heeft net een LS3/5 door de klippel getrokken:
Die is wezenlijk anders dan de originele KEF BBC variant.
Vooral die rare dip zit er helemaal niet zo extreem in.
Slechte en knullige presentatie en bewoording van Amir, maar dat zijn we inmiddels helaas gewend.
Laatst gewijzigd door OWC op wo 22 nov 2023, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt, maar evengoed jaren '70 geluid. Karakteristiek is hier ook de 1100Hz resonantie t.g.v. de spider cavity resonantie van de B110. Volgens mij was ook alleen de eerste BBC versie met de T27 mylar tweeter. https://en.wikipedia.org/wiki/LS3/5A Grappig is ook wel dat als je die B110 in een 12 - 20 liter gesloten zet of in een TL (Daline) dat ie tot nog heel wat bas in staat is voor zijn formaat. Dat was duidelijk niet de opzet van de BBC destijds.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Sja, als we toch iets uit die tijd moeten nemen, denk ik dat een gemiddelde Dynaudio of Seas het beter had gedaan.
Maar met dat idee maak je hele volksstammen boos.
We dwalen af, gewoon lekker genieten voor wat het is!
Stukje nostalgie, iets wat Amir ook niet begrijpt zo te lezen.
Maar met dat idee maak je hele volksstammen boos.
We dwalen af, gewoon lekker genieten voor wat het is!
Stukje nostalgie, iets wat Amir ook niet begrijpt zo te lezen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De T27 is toch altijd mylar geweest?Pjotr schreef: ↑wo 22 nov 2023, 14:47Klopt, maar evengoed jaren '70 geluid. Karakteristiek is hier ook de 1100Hz resonantie t.g.v. de spider cavity resonantie van de B110. Volgens mij was ook alleen de eerste BBC versie met de T27 mylar tweeter. https://en.wikipedia.org/wiki/LS3/5A Grappig is ook wel dat als je die B110 in een 12 - 20 liter gesloten zet of in een TL (Daline) dat ie tot nog heel wat bas in staat is voor zijn formaat. Dat was duidelijk niet de opzet van de BBC destijds.