Welke DAC nu weer + - + - + -
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Breed was het zeker, en dat is ook gebleven, maar nu bij de meeste nummers dat het ook een stuk meer diepte geeft, zeg dan maar een meer 3D effect zonder een kunstmatige indruk. GEWOON ERG LEKKER,!!
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Dat is wel mooi dan. George noemde al iets vergelijkbaars afgelopen za. Ben wel heel benieuwd. Helaas kan ik er do as niet bij zijn bij de AVMN 
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Het gaat met DSD64 dan ook automatisch naar DSD256, en dat gaat erg goed.
Net als wav of mp3, vlekkeloos naar 256.

Net als wav of mp3, vlekkeloos naar 256.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
De dac was van een tafel gestoten en wat beschadigd een week of wat geleden, en inmiddels ook een opzet met beter trafo's beluisterd.
Wat doe je dan?
HOBBY................!!!!!!!
Het mocht geld kosten, en dan toch maar de mooiere besteld.
Wat doe je dan?
HOBBY................!!!!!!!
Het mocht geld kosten, en dan toch maar de mooiere besteld.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Yep, 1 trafo was niet helemaal goed en na die val heeft Gerard heeft hem dan op z'n kop gezet en hij doet het wel (SE), maar dan de vorige week zijn dac dan op mijn set beluisterd, en ook bij hem thuis.
Dat was voor mij wel een duiding dat de situatie beter kan, en dat kan gelukkig.$$$$

Dat was voor mij wel een duiding dat de situatie beter kan, en dat kan gelukkig.$$$$
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
De trafootjes zijn binnen, maar daar zit dan geen sticker op van Joyin, hoe kan ik er nu zeker van zijn dat het de goede zijn?
Heldere polyester lijkt het mij.
Meten is weten?
Heldere polyester lijkt het mij.
Meten is weten?
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 22 nov 2023, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ik zou voorzichtig zijn met meten met een multimeter Hans, dan komt er dc op de trafo.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Niet. Er ook valt niks aan te meten. Het is wat er op staat: 10K : 10K. Als je DC op de trafo's gaat zetten met een ohmmeter magnetiseer je kern. En het kan heel lang duren voordat die magnetisatie weer verdwenen is. Die magnetisatie levert dan onnodige vervorming op.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Dat is ook maar beperkt. Als je echt goed wil opmeten moet je ze helemaal doormeten: Op frequentiebereik, max AC spanning en vervorming. Doe je niet zo even. Simpeler lijkt mij er even een e-mailtje aan te wagen. Of er naar luisteren.... 
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ik mis eigenlijk de meetwaardes van de transformatoren.
Die stonden er bij mij gewoon op, ik dacht aan de binnezijde.
De mijne kwamen hier vandaan.
Pas 8 paar besteld zo te zien.
Ik had paar nummer 2
https://nl.aliexpress.com/item/40011461 ... pt=glo2nld
Die stonden er bij mij gewoon op, ik dacht aan de binnezijde.
De mijne kwamen hier vandaan.
Pas 8 paar besteld zo te zien.
Ik had paar nummer 2
https://nl.aliexpress.com/item/40011461 ... pt=glo2nld
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ja, bij mij ook. Het lijken wel de goede trafo's. Dat CL merkteken staat er bij mij ook op onder de sticker.
Trouwens, als DC op trafo's zo'n probleem is dan hebben we een dik probleem met deze DAC. Geeft namelijk 2,5V DC component aan de uitgang. Die opgevangen wordt door de primaire winding van de trafo, secundair heb je geen DC meer.
Maar dit probleem is er dus helemaal niet. Want ze meten erg goed qua vervorming. Zie mijn topic.
Trouwens, als DC op trafo's zo'n probleem is dan hebben we een dik probleem met deze DAC. Geeft namelijk 2,5V DC component aan de uitgang. Die opgevangen wordt door de primaire winding van de trafo, secundair heb je geen DC meer.
Maar dit probleem is er dus helemaal niet. Want ze meten erg goed qua vervorming. Zie mijn topic.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Dus er loopt een dikke DC stroom door de trafo? Want dat waar het om gaat en wat er kan gebeuren als je er een ohmmeter op los laat. Lijkt mij sterk.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 22 nov 2023, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Geen dikke stroom, maar dat zal ook niet uit een multimeter komen. Impedantie zit ergens tussen 5k en 10k. Waarom lijkt je dat sterk? We hebben hier een reeks schuifregisters die een weerstandsnetwerk aanstuurt met een DSD signaal dat wisselt tussen 0 en 5V. Gemiddelde waarde 2,5V dus. Dikke DC component ja.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
O, wacht, ik zit er volledig naast. Het wordt gebalanceerd aangestuurd. Er is sprake van een infase en uitfase DSD signaal dat op de trafo primaire wikkeling staat. Beide met 2,5V gemiddelde waarde op de uiteinden van de wikkeling. Dus geen DC stroom door de trafo. 
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Psies! Bij de minste geringste DC stroom trek je de hele magnetisatie scheef. Het zijn geen SE klasse-A buizenrafo's met een dikke luchtspleet. Het is wel zo dat die magnetisatie hoofdzakelijk even orde vervorming oplevert. Kan dus wat warmer klinken 
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Morgen eens zien of we de rest allemaal/helemaal in het kastje krijgen.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Met de A70 pro is het probleem met een krappe Gain opgelost, speelt al erg mooi af.
De combinatie met de nieuwe luidsprekers de DSD DAC en deze Pre/eindtrap is dan wel bijzonder mooi, en een goed geslaagde combinatie van diverse opzetten.
Kan zomaar weer een 30 tal jaren staan

Als ik dan de DAC dan wel een beetje netjes in een doosje/kastje frommel, is het leed geleden.
De combinatie met de nieuwe luidsprekers de DSD DAC en deze Pre/eindtrap is dan wel bijzonder mooi, en een goed geslaagde combinatie van diverse opzetten.
Kan zomaar weer een 30 tal jaren staan
Als ik dan de DAC dan wel een beetje netjes in een doosje/kastje frommel, is het leed geleden.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
30 jaar? Dat geloof je toch zelf niet. Over een jaartje een A90 Pro+ op zijn minst verwacht ik toch wel 
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ach, het is wel een leuk vooruitzicht als je er over nadenkt, dan zou ik 107 jaar zijn 
