Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door wouter »

Pjotr schreef: wo 15 nov 2023, 12:01
Als je niet constant balken hoeft te zagen lijkt mij een "Zaagbak" op de zaagtafel universeler.
YouTube staat vol met de "cross(cut)sled", en dit is m.i. zelfs de beste oplossing. Een roltafel beweegt door torsie altijd ietwat, tenzij je een mega professionele formaatzaag hebt van niveau Altendorf etc.
Een slede voorkomt ook splinters omdat je een minimale snede hebt en het materiaal wordt ondersteund bij het loskomen aan het einde van je zaagsnede.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Pjotr »

Is gewoon ideaal. Ook voor het afkorten van diverse alu profielen. Dan werkt die tweezijdige afsteuning erg goed en nagenoeg geen bramen. Maar wat ik in veel filmpjes zie is dat men 2 geleiders gebruikt naast elkaar. Dat gaat wel goed als je werkplaats een constante vochtigheidsgraad heeft en en constante temperatuur. Maar hout werkt en na een tijdje gaan die geleiders klemmen omdat de maat van de bak enigszins werkt! Dus niet lijmen die dingen! Zodat je ze later nog kunt verstellen. Ik gebruik overigens die nastelbare alu geleiders van Amazon. Die hebben aan het einde ook een soort van vergrendelingsschijfje zodat de bak niet kan "kiepen" aan het einde van de slag. Die kun je echt spelingsvrij afstellen/nastellen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Kappa7 »

Wat me opvalt aan deze discussie is dat er gezocht wordt naar een universeel apparaat wat overal voor gebruikt kan worden.
Dat bestaat gewoon niet. Elk apparaat is gemaakt voor een bepaald doel.
Kortom gebruik de juiste tool voor de juiste klus.
Wil je gewoon een grote plaat aan stukken zagen dan gaat dat prima met een formaat zaag maar weer minder met een zaagtafel.
Nu zijn er niet heel veel mensen die de plaats en het werk hebben voor een formaat zaag. in dat geval is een handcirkelzaag met geleider gewoon een prima oplossing.
Dat is niet erg nauwkeurig en consequent. je moet immers elke keer de geleider opnieuw uitmeten.
In dat geval is het handig om eerst stroken te maken en daarna een met de aanslag op de zaagtafel de boel gelijk te maken.
Dan kom je bij de afkortzaag mooi en handig als je die hebt en je kunt met een aanslag ook daarmee consequent werken.
Heb je die niet dan is een zaagtafel met haakse geleider het handigst.
Dan wil je natuurlijk nog een sponning in je werk maken om een sterke verlijming mogelijk te maken.
Dan is de zaagtafel weer je vriend. Kort om eigenlijk heb je beide gewoon nodig een hand cirkelzaag en een zaag tafel.
Formaat zaag en afkortzaag maakt het makkelijker maar voor af en toe eens een klus is het wat overdreven.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Marp »

Kappa7 schreef: do 16 nov 2023, 0:34
Kort om eigenlijk heb je beide gewoon nodig een hand cirkelzaag en een zaag tafel.


Dat sluit weer mooi aan op de vraag van TS, die intussen misschien tot dezelfde conclusie is gekomen:
Sofa schreef: di 14 nov 2023, 21:56
In theorie moet je veel beter kunnen zagen met behulp van een zaagtafel, zo'n ding kost dan ook (veel) meer dan een losse cirkelzaag.

Wat is de mening van diegene die beide objecten hebben en goed kennen?


Mocht Sofa nu niet enkel bang zijn voor vingers, maar ook huiverig zijn geworden voor een kickback: in dit topic komen de belangrijkste oorzaken wel voorbij. Kijk vooral ook even naar de tips van Arno, een ware vakman op dit gebied.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Sofa »

Ik zal even aangeven waarvoor ik de cirkelzaag heb gebruikt en wat ik in de toekomst wil.

Twee jaar terug heb ik 2.5 ton aan multiplexplaten gezaagd voor de zaak. Platen van verschillende diktes en allemaal 240 cm lang. Alu rail erop en zagen maar. Dunne platen wiebelden en vaak liep de kant van de oude Bosch ONDER de alu rail vast, deze kwam dus klem te zitten. Grote platen zijn lastig en ik heb nu eenmaal geen zeer grote werkbank, wel een paar 'Workmates'.

Toen ik dus de invalzaag zag op de video met de stukken rail dacht ik: 'Dat is veel beter dan een lange lat (hout of alu) op zo'n plaat vastzetten'. De zaag zal dan in ieder geval niet van links naar rechts wiebelen, de zaagsnede zal 90 graden zijn. De Bosch van 30 jaar oud is niet wezenlijk anders dan een nieuwe maar een modern exemplaar zal toch fijner werken.

Heb ik een INVALzaag nodig? Eh, nee. Helemaal niet. Wat ik wel graag zou willen hebben is een zaag met geleidesysteem. Als je vandaag de dag dus cirkelzagen kunt kopen met een geleidesysteem, prima. Eigenlijk beter voor mij.

Wat ga ik in de toekomst doen? Wel, vast meer lange platen zagen. Een 'gewone' cirkelzaag met geleider voldoet dan.

Afkortzaag? Ik heb er gisteren een bekeken in de bouwmarkt. Met een rail zodat je stukken hout van zo'n 30 cm kunt afkorten. Lijkt mij handig voor het luidsprekerprojekt en andere zaken. En zo'n ding lijkt mij ook veiliger dan een zaagtafel. De tandjes naar beneden ipv naar boven en de zaag er door heen halen ipv het hout er doorheen schuiven. Voelt wat mij betreft veiliger.

En inderdaad, als je hebt verlijmd en de 'plank' is iets te groot, no problem! Freesje er langs en het past beter op elkaar dan ooit! Wat dat aangaat hoef ik dus ook geen uitermate nauwkeurige 'zaaginstallatie'.

Dus, dankzij jullie kommentaar denk ik dat ik het beste af ben met een normale nieuwe cirkelzaag, maar eentje met geleiders. En voor Sinterklaas mogelijk een afkortzaag erbij welke een flink haaks bereik heeft.

Dank heren!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Pjotr »

Sofa schreef: do 16 nov 2023, 13:58
Wat ga ik in de toekomst doen? Wel, vast meer lange platen zagen. Een 'gewone' cirkelzaag met geleider voldoet dan.
Bekijk dat wel goed! Het ene geleide systeem loopt wel soepeler dan het andere. Bosch b.v. maakt mooi redelijk betaalbaar spul maar die geleiderails lopen vrij stroef. En je hebt bij die rails ook speciale, tamelijk dure, klemmen nodig. Ander puntje is zaagsel/stof. Werk je buiten is dat van niet zo van belang maar binnen is een goede stofafzuiging veel meer van belang. Op dat punt scoort een invalzaag weer beter dan een handcirkelzaag.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Sofa »

Normaal werk doe ik altijd buiten.

Zaak: maskers is de enige oplossing tegen het stof en daarvan heb ik er genoeg.

Van te voren kun je moeilijk weten of een rail lekker loopt maar ik ga vandaag wat tests opzoeken. Lijkt me dat als je de rail inspuit met siliconen dat ook wel een beetje helpt. En soms komt een minder bekend merk prima uit een test.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door ds23man »

Bosch heeft stelnokken in de zool van de machine om de speling af te stellen. Logisch dat het stroever gaat als je alle speling opheft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Pjotr »

Bij de FNS rails valt er niks af te stellen. Daar zit gewoon een sleuf in de zool van de cirkelzaag die over de richel op de geleider loopt: Als de lak weg gesleten is heb je alu op alu. Smeren met kaarsvet dus anders gaat dat vreten. Misschien is dat inmiddels veranderd? Werkt overigens verder wel goed! En die rails van Bosch zijn nog redelijk betaalbaar voor grotere lengtes.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Sofa »

Zie dat de Bosch PKS 66 (€ 170) 'verreweg' als beste koop wordt beoordeeld (binnen de prijsklasse uiteraard) maar ook de Powerplus POWX0562 komt er prima vanaf. Dat is overigens een invalzaag en kost € 130. Beide met rails.

Als je apart nog een rails koopt kun je dan zonder verdere hulpstukken die dingen aan elkaar zetten? Ik wil 250 cm halen.

Ga nu eens kijken naar afkortzagen. Geen moer te doen vandaag maar ben helaas niet thuis.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Pjotr »

Zo op het eerste gezicht vind ik de Powerplus er wel beter uit zien.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef: do 16 nov 2023, 16:01
Bij de FNS rails valt er niks af te stellen. Daar zit gewoon een sleuf in de zool van de cirkelzaag die over de richel op de geleider loopt: Als de lak weg gesleten is heb je alu op alu. Smeren met kaarsvet dus anders gaat dat vreten. Misschien is dat inmiddels veranderd? Werkt overigens verder wel goed! En die rails van Bosch zijn nog redelijk betaalbaar voor grotere lengtes.
Knipsel.PNG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Pjotr »

Ja en? Overigens is dat de invalzaag, niet de cirkelzaag... Filmpje:

Maar goed Sofa is duidelijk uit op een simpeler machine.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door 90000006 »

Ik heb die Lidl/Parkside uit het filmpje dat Sofa hierboven postte, is prima bruikbaar voor de sporadische klussen. Ik kan er kaarsrecht mee zagen en de geleiderails lopen goed en zijn spelingvrij af te stellen. Enig minpuntje is dat verstek zagen niet lekker werkt, de 45 graden stand is eigenlijk onbruikbaar omdat dan het zwaartepunt van de machine zover verschuift dat je twee handen nodig hebt om hem nog vlak op de rails te houden. En voor fijn materiaal zou ik er een fijner blaadje opzetten.

Wat ik mis is de mogelijkheid om meerdere plankjes op exact dezelfde maat te zagen, daarvoor is een tafeltje veel handiger.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Shadow »

daar moet je een afschijflineaal voor gebruiken;

https://baptist.nl/afteken-en-meetgeree ... -aluminium
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door ray5150 »

Sofa schreef: do 16 nov 2023, 13:58
Twee jaar terug heb ik 2.5 ton aan multiplexplaten gezaagd voor de zaak. Platen van verschillende diktes en allemaal 240 cm lang. Alu rail erop en zagen maar. Dunne platen wiebelden en vaak liep de kant van de oude Bosch ONDER de alu rail vast, deze kwam dus klem te zitten. Grote platen zijn lastig en ik heb nu eenmaal geen zeer grote werkbank, wel een paar 'Workmates'.
Een simpele en goede oplossing om te voorkomen dat de plaat "doorzakt" door zijn eigen gewicht tijdens het zagen, is om 2 lengtes 2"x 3" links en rechts van de zaagsnede onder de plaat te leggen, eventueel met 4 lijmklemmen vast te zetten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Shadow »

2" x 3" ???
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door ray5150 »

https://www.hornbach.nl/p/konsta-vuren- ... m/5185889/

44 x 69 millimeter, zo u wilt.
Ben alleen nog nooit een timmerman tegengekomen die balk afmetingen in millimeters noemt, gaat voor zover ik meegemaakt heb allemaal in duimen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Duim_(lengtemaat)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Shadow »

Voor iemand die hier iedereen op de ver-Engelsing van de taal aanspreekt om dan zelf met duimen te gaan gooien :lol:
(en ik noem dan een 44x69 idd)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door ray5150 »

Sja, ik ben niet anders gewend, mijn broer is al een jaar of 40 timmerman, en nooit anders horen zeggen.
een duim is anders een gewone Nederlandse term, dat dat gelijkstaat aan een Inch is gewoon puur toeval. :mrgreen:

Maar goed, het ging om de oplossing voor een voorgesteld probleem dus.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Kappa7 »

Shadow schreef: vr 17 nov 2023, 9:04
daar moet je een afschijflineaal voor gebruiken;

https://baptist.nl/afteken-en-meetgeree ... -aluminium
Dat is niet nauwkeurig genoeg.
Een lijn is immers best breed.
Er gaat niets boven een goede aanslag in een vast opstelling.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Pjotr »

Maar duimen garanderen dan weer niet dat die balken niet krom zijn. Ze zijn dat meestal alleen niet vlak na het schaven. Gewoon voldoende extra schragen er onder zetten :sure:

B.t.w. hoezo zijn duimen (lengtemaat) Engels? Misschien in Vlisinegen? https://www.joostdevree.nl/shtmls/duim.shtml
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 17 nov 2023, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door ds23man »

En een goed zaagplan, zoveel mogelijk dezelfde maat achterelkaar zagen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Shadow »

Kappa7 schreef: vr 17 nov 2023, 10:24
Shadow schreef: vr 17 nov 2023, 9:04
daar moet je een afschijflineaal voor gebruiken;

https://baptist.nl/afteken-en-meetgeree ... -aluminium
Dat is niet nauwkeurig genoeg.
Een lijn is immers best breed.
Er gaat niets boven een goede aanslag in een vast opstelling.
Je gebruikt die lineaal ook niet om een streepje mee te zetten maar om je geleiderail mee te positioneren O:)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door pappaleo »

Precies. Zo doe ik het ook en als ik dan stroken zaag zijn ze echt binnen 0,1mm gelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”