Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Sofa

Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Sofa »

Ik zaag al 40 jaar met een cirkelzaag. Leg een aluminium lat op een plank, goed meten, twee lijnklemmen erop en de cirkelzaag door de plank duwen. Dat doe ik al heel lang dus, niet vaak maar het gaat best.

Als ik kijk naar een zaagtafel, lees over een zaagtafel, ook testen, dan zie ik allereerst een doodeng zaagblad mij aankijken en deze zegt: ik ben levensgevaarlijk dus maak niet het kleinste foutje of je vingers zijn eraf!

Uit tests blijkt dat je nauwelijks iets goeds kunt kopen voor minder dan € 300. Vooral de geleiders wiebelen nogal eens en de nauwkeurigheid is vaak maar zo zo.

De (Bosch) handcirkelzaag heb ik in mijn handen. Ja, wel eens een 'hap' gemaakt maar de tanden zitten aan de onderkant en ik heb heb het ding vast. Zó vast dat er nooit iets fout is gegaan.

In theorie moet je veel beter kunnen zagen met behulp van een zaagtafel, zo'n ding kost dan ook (veel) meer dan een losse cirkelzaag.

Wat is de mening van diegene die beide objecten hebben en goed kennen?
Shadow

Re: Zagen met een hand cirkelzaag of een zaagtafel?

Bericht door Shadow »

Ik heb een invalzaag op geleiderail, werkt erg fijn als je geen ruimte hebt voor een zaagtafel continu opgesteld te hebben staan. Ik heb de Bosch GKT55, maar er zijn van Makita, Mafell en Festool ook prima zagen te koop.
rikpost

Bericht door rikpost »

Ik gebruik beide de geleiderail en een paar schragen om iets uit een grote plaat te halen en de zaagtafel is weer makkelijk voor de wat meer hapklare brokken ,je hebt dan meer controle dan met de handcircelzaag
richard

Bericht door richard »

Naar mijn ervaring kun je perfect en nauwkeurig zagen met een handcirkelzaag en een aluminium rei. Het hangt er helemaal af van de kwaliteit van de maatvoering.
Als je dat met een zaagtafel wil bereiken ben je heel wat euro's verder.

En wat vingers betreft heb ik voor beiden groot ontzag.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Ik heb een handcirkelzaag, invalzaag en een klein zaagtafeltje. Ik gebruik ze door elkaar. Het zaagtafeltje is klein, simpel en was goedkoop. Zoals ik hem kocht is het een heel matig ding. Ik heb een aantal uur nodig gehad om het blad aardig goed recht te krijgen. Ook daarna is het zonder hulpmiddelen maar zozo.

De enige reden dat deze zaagtafel toch een heel bruikbaar apparaat voor mij is, is de jig die ik er op heb gemaakt. Een soort schuivend blad dat ik over het vaste blad heen en weer kan schuiven. Zaagsnede recht er doorheen. Vooraan zit er een balkje overdwars op. Dat is exact haaks op de zaagsnede erop geschroefd. Mijn handen blijven heel ruim weg bij het zaagblad. En ik raak ook het werkstuk wat ik zaag niet aan.

Nog steeds blijft iedere zaag met snel roterend blad een apparaat om ontzag voor te houden. Ook mijn zaagtafeltje, met jig. Maar ik kan er wel mooi haaks mee zagen, op een redelijk veilige manier.
Sofa

Bericht door Sofa »

Ik had nog nooit gehoord van een invalzaag en heb zojuist deze video bekeken.

Voor speakerbouw, vaak kaarsrecht zagen dus, is zo'n ding ideaal lijkt mij. En voor de vingers heel veilig!

Bedankt voor de tip, bijzonder nuttig! Top!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Er zijn tegenwoordig ook zaagtafels met een wegklap beveiliging :

Ik heb met beide ervaring, en beide hebben zo hun voor en nadelen.
Een handcirkelzaag is lekker compact op te bergen. een zaagtafel neemt natuurlijk heel wat meer ruimte in beslag.
Een zaag tafel heeft het voordeel dat je maar een keer hoeft in te stellen en vervolgens 10 keer een deel erdoor kunt jassen en alles vervolgens op de juiste breedte is. repeterend werk zal ik maar zeggen.
Voor een enkele keer een deel op maat zagen is een handcirkelzaag ook goed.

En ook hier geldt dat alle waar naar zijn geld is. en dat geldt natuurlijk voor zowel een zaagtafel alsook een handcirkelzaag.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik begrijp het verhaal niet helemaal met een invalzaag vs normale cirkelzaag in de context van recht zagen.

Een invalzaag gebruik je vooral voor de, zoals de naam al zegt, inval.
Of te wel, de absolute diepte instelling. Juist bedoeld voor het zagen van sparingen.
Dit is wat met een normale cirkelzaag niet kan (of iig niet op een simpele manier)
Toevallig wil het zo zijn dat veel invalzagen ook een geleider rail hebben waar deze mooi invalt.

Voor normale cirkelzagen zijn er ook dergelijke rail systemen die precies hetzelfde doen.
Als die van goede kwaliteit is, en vooral een goed referentiepunt heeft, kun je daar net zo nauwkeurig mee zagen zolang diepte geen vereiste is.

Afkorten is bv dan weer met een invalzaag niet zo praktisch, maar makkelijker met een cirkelzaag.

Persoonlijk vind ik een (radiaal) afkortzaag veel fijner voor speaker klussen.
Of eigenlijk gewoon een extreem bruikbare tool in zijn algemeen.

De meesten halen namelijk wel 30-35 cm in de breedte.
Met een goede referentie stop kun je dat in principe verdubbelen en nog steeds een nette rechte zaagsnede krijgen.

Uiteindelijk is het gewoon vinden wat jij vooral het fijnste vind om mee te werken.
Er zijn vele wegen naar Rome en ze werken in principe allemaal wel.
Iedereen heeft dan weer zijn eigen mening over z'n favoriete weggetje.

Ik bestel tegenwoordig vaker hout gewoon op maat gezaagd.
Voor die paar euro extra ga ik zelf niet lopen tobben.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Sponningen zagen met een invalzaag werkt niet daar heb je gewoon een zaagtafel voor nodig.
Het hangt er dus maar vanaf waar je het voor nodig hebt.
Een plaat aan stukken zagen kan dan weer prima met een hand cirkelzaag.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Sofa schreef: di 14 nov 2023, 21:56
Uit tests blijkt dat je nauwelijks iets goeds kunt kopen voor minder dan € 300. Vooral de geleiders wiebelen nogal eens en de nauwkeurigheid is vaak maar zo zo.
Dat is zondemeer waar! Maar ook in de middenmoot rond de 500 - 600 zijn de verschillen groot. Met de één zaag je probleemloos binnen 0,1mm nauwkeurig en perfect haaks (DeWalt) en met de rest kan dat ook maar zo zo zijn. W.d.b. YouTube filmpjes te over.

Vraag je eerst eens goed af "Wat wil ik er mee"? Met een handcirkelzaag kun je voor het meeste wel uit de voeten en voor de betere zijn tegenwoordig ook geleiderails beschikbaar. Al werkt dat niet beter/nauwkeuriger dan zoals je nu al met een aanleglat en lijmklemmen werkt. Wil je onder hoeken zagen (45 gr verstek) dan is dat ook vrij lastig.

Een zaagtafel komt in beeld als je echt nauwkeurig wilt gaan werken en onder hoeken wilt gaan zagen. Maar ook als je wat anders dan alleen hout wilt zagen. Ik zaag b.v. nogal wat hard PVC, aluminium en Trespa. Nadeel is de beperkte afmetingen die je er mee kunt zagen. Al kunnen daar de verschillen ook groot zijn. Maar valt dat binnen je doelbereik... Ik heb derhalve beide. Maar investeer dan wel wat meer in een goede kwaliteit met een stabiel bovenblad en geleide groeven. En voor netjes haaks en hoeken zagen loont een goede verstekgeleider beslist:
51k6HeA2YuL._SL1100_.jpg
https://www.amazon.nl/Precisie-houtbewe ... 81&sr=8-17
Sofa

Bericht door Sofa »

Hartelijk dank voor de info. De cirkelzaag die ik heb, heb ik ook al meer dan 30 jaar (een Bosch) en omdat ik voornamelijk lange rechte stukken (240 cm) zaag (op de zaak) ben ik het meest gebaat met rails zodat de zaagsnede kaarsrecht is. Een afkortzaag houd ik in gedachten, zeker als deze 30 cm of iets meer kan afkorten zou zo'n ding bijzonder handig zijn.

Grappig om te vermelden: omdat het zaagblad zelf ook al zo oud is dacht ik eraan om een nieuw zaagblad te kopen. In de gereedschappenzaak bekeek men het zaagblad en zei: 'Geen nieuwe kopen, deze is nog haarscherp'. Ongelofelijk he?
beijert

Bericht door beijert »

Ook heel netjes van de gereedschappenzaak.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Een afkort-trekzaag heeft ook zo zeker zijn voordelen tegenover een gewone afkortzaag, namelijk een groter bereik.

(voorbeeldje)
hbm-004-168.jpg-1920x1080-ab52737c8d.jpg
beijert

Bericht door beijert »

Ik haal met mijn Ryobi net geen 30cm in de praktijk en hij heeft geen uitstekende delen aan de achterzijde.

In de tests bleek hij zéér nauwkeurig, maar wel na een goede afstelling.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je niet constant balken hoeft te zagen lijkt mij een "Zaagbak" op de zaagtafel universeler.
beijert

Bericht door beijert »

Ja, als je die ruimte hebt is dat een no-brainer
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Valt mee. 2 jaar terug de kleine DeWalt DWE7485 Tafelzaag gekocht van 1850W met 210mm zaagblad. Die is echt niet groter dan een afkortzaag en laat zich prima op zijn kant opbergen (wat ik nooit doe :D ). Echt een heel fijn ding met een flinke 50mm stofafzuiging aansluiting. Zit alleen geen softstart op. Maar dat hebben ze bij Amazon dan wel weer als los blokje :mrgreen:
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Het gaat niet alleen om ruimte, maar een afkortzaag (radiaal of niet) werkt gewoon veel veiliger.
Als je niet goed oplet torpedeert zich zo een stuk hout terug bij een tafelzaag.

Ik vind ze zelf ook universeler dan een tafelzaag.
Balken zagen op een tafelzaag is niet goed te doen (het kan wel).

Tenzij je specifiek vaak grote stukken wilt gaan doen en een cirkelzaag of invalzaag teveel werk vindt.
Aan de andere ken ik professionals die erbij zweren boven een tafelzaag.

Nogmaals, het is maar net welk weggetje naar Rome het fijnste vindt en hoe vaak je naar Rome moet.

De nauwkeurigheid heeft vooral te maken met hoe slim je zaagt.

Je kunt bijvoorbeeld ook prima een over cut maken en die vervolgens met een freesje mooi strak krijgen met de kast.
Zolang je daar van te voren rekening mee houdt, werkt dat prima.
Sterker nog, ik vind het resultaat vaak strakker en het werkt sneller.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik had vroeger een zaagtafel waar de zaag op een soort slede zat. die kon je of met het zaagblad naar boven vast zetten zodat het een gewone zaagtafel is, maar ook omgekeerd waarbij die slede over rails ging en het als een soort afkortzaag ging werken. kon in elk geval 61cm mee gezaagd worden. ik moet ff thuis in m'n archief zoeken of ik er nog foto's van heb.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik heb een afkortzaag die met gemak 30cm doet, een zware zaagtafel en een invalzaag met geleiderails die ik ook kan gebruiken voor de bovernfrees. Ik pak de machine die het meest gemakkelijk is voor de klus, soms kan dat alle drie zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: wo 15 nov 2023, 15:16
ik had vroeger een zaagtafel waar de zaag op een soort slede zat. die kon je of met het zaagblad naar boven vast zetten zodat het een gewone zaagtafel is, maar ook omgekeerd waarbij die slede over rails ging en het als een soort afkortzaag ging werken. kon in elk geval 61cm mee gezaagd worden. ik moet ff thuis in m'n archief zoeken of ik er nog foto's van heb.
Volgens mij bestaan die nog steeds. Zijn combimachines die je om kunt klappen. De parketteur hier had er zo eentje bij zich. Was i.d.d. een heel mooi ding. Hij moest hier een een reep van de plinten afzagen (in de hoogte) en daarbij kwam de "zaagtafelstand" goed van pas.
OWC schreef: wo 15 nov 2023, 14:40
Als je niet goed oplet torpedeert zich zo een stuk hout terug bij een tafelzaag.
Als je dat vaak overkomt moet je van welke zaagmachine dan ook afblijven. Ben je gewoon stom bezig! 'Tis mij in al die jaren nog nooit overkomen. Niet met kleine machines, niet met grote werkplaatsmachines.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: wo 15 nov 2023, 16:16
Als je dat vaak overkomt moet je van welke zaagmachine dan ook afblijven. Ben je gewoon stom bezig! 'Tis mij in al die jaren nog nooit overkomen. Niet met kleine machines, niet met grote werkplaatsmachines.
Mij ook niet, maar stom of niet, het doet wel pijn, of nog (VEEL) erger.

Dat je dan overigens gelijk van elke zaagmachine maar moet afblijven vind ik een raar argument.
Kick back is juist een van de vele gevaren van een zaagtafel.
Een gemiddelde professional gebeurt het zelfs af en toe (bijna).

Bij bijvoorbeeld een afkortzaag hoef je in principe alleen maar te letten waar je vingers houdt en of het werkstuk een beetje vastligt.
Er is alleen tijdens het actieve zagen en ook voor maar een zeer korte tijd een roterend zaagblad aanwezig.
Ook is het nog een gefixeerd en opgesloten, dus het kan ook niet ineens op je tenen vallen of lomp ergens doorheen zagen, zoals bij een cirkelzaag.

De machine is dus inherent veiliger.

Hoe belangrijk dat is, verschilt weer per persoon.
Sommige super mensen als Pjotr hebben kennelijk nooit problemen, maar als je van jezelf weet dat je zulke dingen bij voorbaat al eng vindt en/of lastig, dan zou ik ook niet zo snel aan een tafelzaag beginnen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

laten we nou die sneren achterwege laten svp
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Overigens is de term tafelzaag iets wat je op een tafel zet, een zaagtafel is een zelfstandig geheel.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik heb een formaatzaag en had na 8 jaar gebruik mijn eerste kickback, hele zaag zelfs uit het lood. Als de parallelgeleider voorbij het punt komt waar de zaagtanden zitten is het oppassen. Ik zag het mis gaan doordat het vrijgekomen stuk begon te draaien, en dan sta ik gelukkig veilig achter de loopwagen/roltafel.

Moet je na gaan dat je het hout zelf moet aanduwen...

Geen grappen
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”