Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Akoestisch paneel)

Bericht door Henkjan »

:yeah:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Akoestisch paneel)

Bericht door Walt »

Ziet er goed uit!

De bouwkwaliteit van dat paneel is echt uitzonderlijk, ik vermoed dat daar oorspronkelijk een prijskaartje dik over de 1000 euro aan heeft gehangen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Akoestisch paneel)

Bericht door Olaf Analogue »

Tijd voor muziek, Niets anders doet er uiteindelijk toe.

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Akoestisch paneel)

Bericht door rikpost »

Het leukt de kamer gelijk een beetje op 8)
Rikpost is overigens mijn echte naam alleen dan zonder spatie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Akoestisch paneel)

Bericht door Pjotr »

Ja, hangt mooi! Benieuwd wat het met het geluid doet.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Akoestisch paneel)

Bericht door Olaf Analogue »

De ruimte was natuurlijk al akoestisch behandeld dus het effect van dit extra paneel is niet heel groot, zeg dat ik van 70% naar 76% ben gegaan, het effect op de lage tonen lijkt overigens wat groter dan op de rest, en dat kan ik wel waarderen. De lage tonen weergave lijkt nog wat schoner en gecontroleerder te zijn geworden. Misschien komt dit door het belachelijke gewicht van het paneel, het ding is echt serieus zwaar.

Afgezien daarvan ben ik nog altijd blij met de reuzenstap in het totaal. De weergave van de nieuwe set is zo ongelooflijk open en realistisch, het is een hele andere klank wereld dan met de Hegel.

Ik heb onlangs Rhody op bezoek gehad en hem lekker op de luister plek gezet en hij werd duidelijk overvallen door wat hij te horen kreeg, dat gezicht bleef maar verbazingen trekken en glimlachen tonen. Zijn reactie was dan ook " dit klinkt echt waanzinnig goed! "
Dit terwijl hij in de drie jaar dat de Hegel er stond zich eigenlijk nooit echt uit liet over de weergave.

Ik heb niet eerder zo'n muzikale weergave in mijn huis gehad als op dit moment. Ongeacht wat ik op zet. Complexe muziek stukken waarop de Hegel dicht liep worden met deze set met precisie, dynamiek en openheid weergeven.

Het is een totaal nieuwe beleving zo allemaal, er bleek veel meer te halen tegenover de Hegel dan wat ik had durven dromen.
Damn! Wat ben ik blij dat ik nog net op tijd af zag van de Hegel H600 van € 11.500,- waar ik aanvankelijk mijn pijlen op had gericht.
De huidige set maakt audio vele malen leuker.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Akoestisch paneel)

Bericht door Shadow »

=D>
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door VintageHarry »

Mooi om dat te lezen! :)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? ( I2S ?!?! )

Bericht door Olaf Analogue »

Puur uit simpele nieuwsgierigheid heb ik een I2S hdmi audio kabeltje besteld en inmiddels binnen gekregen.
Ik ben niet bekend met I2S en op internet lopen de meningen nogal uiteen.
Ik heb deze aangesloten tussen de DDC en de DAC en had in eerlijkheid geen verschil verwacht, echter is de weergave via I2S aanmerkelijk beter.
Is dit gewoon zo? Is I2S superieur boven andere verbindingen?

Ik leer graag wat bij.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? ( I2S ?!?! )

Bericht door Pjotr »

In principe niet. Welke interface je ook kiest alles valt of staat met de zorgvuldigheid van de implementatie. Dat lijkt natuurlijk een open deur maar bij veel spullen, ook de duurste, staat de deur vaak maar half open. Op exemplarische resultaten kun je geen generieke uitspraken doen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? ( I2S ?!?! )

Bericht door Olaf Analogue »

Duidelijk Peter!
DenaFrips raadt het gebruik van de I2S verbinding aan, dus zullen ze daar het meeste hun best op hebben gedaan qua implementatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? ( I2S ?!?! )

Bericht door Pjotr »

Op zich is er ook niets mis mee maar vergeet ook de marketing niet. Het was een tijdje nieuw en daarmee "Hot". De DenaFrips NOS DAC is een bepaald concept. Dus als het onderdeel is van hun totaal concept kan ik mij er wel iets bij voorstellen. Op ASR is er uitgebreid naar gekeken bij andere DAC's en bleek het geen toegevoegde waarde te hebben.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? ( I2S ?!?! )

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb de i2s hype langs mij heen laten gaan, toen niet in verdiept. Maar inderdaad werd die term een tijdje lang overal geroepen.
Ik zag dat het op mijn toestellen ook aanwezig was en vond het prima om daar een heel betaalbaar kabeltje tussen te hangen, eigenlijk ook met de verwachting dat het niets nieuws zou brengen. Dat het dan toch nog weer een stukje beter klinkt dat is dan mooi meegenomen voor twee tientjes.

Voor de rest was het voor mij al klaar zo. Ik kan gelukkig weer genieten van de muziek. Eerlijk gezegd besef ik ook nu pas dat het genieten met de Hegel gewoon over was.

Ik durf trouwens niet helemaal te zeggen of de Dutch Audio Event daar aan bijgedragen heeft. Ik heb daar toch een paar sets gehoord die me bijgebleven zijn waardoor ik misschien toch onbewust getriggerd ben geraakt en dingen van de Hegel ben gaan vragen die het toestel me gewoon niet kon bieden.
Met de huidige set kom ik prima mee met de sets die ik op de Audio Event gehoord heb. Dus ikzelf ben wel van mening dat een upgrade op zijn plaats was.

Maar dat houdt het ook leuk en interessant. En ook zeker de moeite waard om zo'n Audio Event te bezoeken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? ( I2S ?!?! )

Bericht door Walt »

Mee eens, soms loopt je tegen iets bijzonders aan, de Alsyvox Botticelli paar jaar terug, veruit beste wat ik ooit gehoord heb, en dat in een niet ideale ruimte. Helaas wel onbetaalbaar :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Shadow »

Screenshot_20231120_144632_Instagram.jpg
Bij hifi.nl dachten ze er anders over :hide:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Leeuwarden »

:lol: Shit, toch de verkeerde versterker gekocht, Olaf!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Pjotr »

Daar denken ze naar betalen... :hide:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Leeuwarden »

Oh Peter… beweer je nu echt dat ze daar denkend vermogen hebben? :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Pjotr »

Ik had het toch niet over de kwaliteit... :roll: :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Shadow »

Wat vreemd was, was dat alles van Hegel dat ik die dag gezien heb niet aangesloten was...
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door VintageHarry »

Omdat het in stilte het beste klinkt? ;) :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door richard »

Shadow schreef: ma 20 nov 2023, 16:34
Wat vreemd was, was dat alles van Hegel dat ik die dag gezien heb niet aangesloten was...
Net als de Jostiband; "Ach, de helft is niet aangesloten".
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Olaf Analogue »

Leeuwarden schreef: ma 20 nov 2023, 15:00
:lol: Shit, toch de verkeerde versterker gekocht, Olaf!
Laat me denken...euhm Nee
Hegel is een goed betalende sponsor. Dat gaat ook wel lukken als je bijna €12.000,- per platte doos vangt.

Hegel..... Dat nooit meer !
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Olaf Analogue »

Shadow schreef: ma 20 nov 2023, 14:47
Screenshot_20231120_144632_Instagram.jpg

Bij hifi.nl dachten ze er anders over :hide:
Ik zou zeggen, kopen die hap!
Beter op het gesponsorde Hifi.nl afgaan dan op de eigen ervaring.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar?

Bericht door Olaf Analogue »

Shadow schreef: ma 20 nov 2023, 16:34
Wat vreemd was, was dat alles van Hegel dat ik die dag gezien heb niet aangesloten was...
Die stand had bij mij de laatste tijd ook de voorkeur.
Plaats reactie