Vifa M22WR met magnesiumproblemen
Moderator: Beheerdersteam
Vifa M22WR met magnesiumproblemen
Een week geleden haalde ik een drieweg uit de mottenballen. De wooferconus, een Vifa M22WR0908, zat tot mijn verbazing vast, was alleen met een schurend gevoel te bewegen. Die had een paar jaar geleden, voor het opbergen, nog nergens last van. Dus ofwel het magneetsysteem had een klap gekregen en zat scheef, of de spreekspoel was op een onbewaakt ogenblik tegen de poolplaat geknald.
Het was zondagochtend en met een kopje koffie maar eens aan de slag. Bij demontage zag ik echter dit: Die 'M' van de typeaanduiding staat voor 'magnesium', dit leek al een beetje op een vorm ervan die ik liever niet zie... Dus eerst maar eens de conus demonteren. Hup; de litzes los: En daarna de rolrand lospeuteren. Tegenwoordig doe je dat met een 'spudger' uit de smartphone-reparatiekist: Ook de spider komt los met zo'n stukje plastic en wat warmte van de heatgun: Na wat noest peuteren kwam de zaak netjes vrij. En ja hoor: Een dikke klodder in de luchtspleet. Ook de spreekspoel zat onder: En op het hele chassis waren sporen zichtbaar: Side note, heeft die M22 nu echt een spreekspoel van 21mm? Jawel. Destijds was dit best een serieuze subwoofer, nu draaien we onze hand niet meer om voor nog 8-9mm meer. Nou ja, maar eens aan de schoonmaak en bekijken of de cone assembly nog te hergebruiken is. Iemand een modern idee over hoe je lijmresten goed van de spider af krijgt? Aceton en andere oplosmiddelen heb ik zelf uiteraard al bedacht.
Wordt vervolgd!
Het was zondagochtend en met een kopje koffie maar eens aan de slag. Bij demontage zag ik echter dit: Die 'M' van de typeaanduiding staat voor 'magnesium', dit leek al een beetje op een vorm ervan die ik liever niet zie... Dus eerst maar eens de conus demonteren. Hup; de litzes los: En daarna de rolrand lospeuteren. Tegenwoordig doe je dat met een 'spudger' uit de smartphone-reparatiekist: Ook de spider komt los met zo'n stukje plastic en wat warmte van de heatgun: Na wat noest peuteren kwam de zaak netjes vrij. En ja hoor: Een dikke klodder in de luchtspleet. Ook de spreekspoel zat onder: En op het hele chassis waren sporen zichtbaar: Side note, heeft die M22 nu echt een spreekspoel van 21mm? Jawel. Destijds was dit best een serieuze subwoofer, nu draaien we onze hand niet meer om voor nog 8-9mm meer. Nou ja, maar eens aan de schoonmaak en bekijken of de cone assembly nog te hergebruiken is. Iemand een modern idee over hoe je lijmresten goed van de spider af krijgt? Aceton en andere oplosmiddelen heb ik zelf uiteraard al bedacht.
Wordt vervolgd!
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen
Uiteindelijk is het wel een beetje uitstel van executie.
Over 5-10 jaar krijg je weer dezelfde soort problemen.
Over 5-10 jaar krijg je weer dezelfde soort problemen.
Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen
Best kans. Maar in het kader van circulaire speakerbouw doe ik toch maar een gok. En de boosdoener was hier snel gevonden: een klein stukje kaal magnesium vlak bij de luchtspleet. Dat is inmiddels niet meer kaal. Ook gezien de productiedatum, ze zijn op een paar weken na 20 jaar oud, denk ik dat ook andere onderdelen hun langste tijd gehad zullen hebben, maar voor 10 jaar doe ik het.
Raar spul trouwens, dat magnesium. Het witte spul kleeft en is met water te verwijderen. Hartstikke hygroscopisch. Alleen in de luchtspleet was het uitgehard tot wat ik een zout zou noemen. Mogelijk is het een magnesiumchloride? Ze hebben een paar jaar in een verwarmde en geventileerde berging gestaan op drie meter afstand van chloortabletten voor het opzetzwembad. Om een idee te geven, naast die afgesloten verpakking roest RVS
Inmiddels is ook de stofkap eraf. Heb geen bruikbare lijm meer staan, dus eerst maar wat besteld.
Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen
Nou, die rolrand is eigenlijk nog prima. Het lijkt erop dat Vifa uiteindelijk de rolrandenmisère te boven is gekomen. En toen werd het Tymphany...
Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen
Och, als je maar 500+ bestelt, kan er vast wel wat. Zo is het ook vwb Vifa ooit begonnen bij IT in Duitsland, volgens mij.
A propos rolranden: eigenlijk zijn alleen van 13cm en 17cm Vifa's in mijn bezit de randen hard of bros geworden. Van vier 25cm units uit begin jaren '90 zijn ze ook nog best OK. En die hebben dag in, dag uit in het daglicht gestaan.
A propos rolranden: eigenlijk zijn alleen van 13cm en 17cm Vifa's in mijn bezit de randen hard of bros geworden. Van vier 25cm units uit begin jaren '90 zijn ze ook nog best OK. En die hebben dag in, dag uit in het daglicht gestaan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen
im mijn oude (inmiddels verkocht) Audiolabs zaten ook Vifa woofers (20cm) en die waren na 30 jaar nog steeds prima
Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen
Ja maar waterstofchloride in de buurt is funest voor heel veel dingen hoor...
Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen
Paar daagjes verder en de post bracht reparatiespullen...
De spider van een assembly hergebruiken vraagt nogal wat creativiteit, dat ding zit vol met kronkels. Maar ik had nog ergens een Flexicurve liggen (ben nog opgeleid met tekentafels) en daarmee kan je prima het randje aandrukken bij het lijmen.
De stofkap is helaas net omgekeerd geperst, maar dat ga je niet horen, deze komt uit een drieweg en hoeft maar tot 400Hz. Maar hoe zit het nu met het resultaat?
Eigenlijk helemaal prima. Dit is de impedantiemeting. Je kunt hem zo over de datasheet leggen. So far so good.
- Bijlagen
-
- M22WR-09-08_data.pdf
- (66.03 KiB) 153 keer gedownload
