Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door markbakk »

Een week geleden haalde ik een drieweg uit de mottenballen. De wooferconus, een Vifa M22WR0908, zat tot mijn verbazing vast, was alleen met een schurend gevoel te bewegen. Die had een paar jaar geleden, voor het opbergen, nog nergens last van. Dus ofwel het magneetsysteem had een klap gekregen en zat scheef, of de spreekspoel was op een onbewaakt ogenblik tegen de poolplaat geknald.

Het was zondagochtend en met een kopje koffie maar eens aan de slag. Bij demontage zag ik echter dit:
IMG_7320.jpeg
Die 'M' van de typeaanduiding staat voor 'magnesium', dit leek al een beetje op een vorm ervan die ik liever niet zie... Dus eerst maar eens de conus demonteren. Hup; de litzes los:
IMG_7314.jpeg
En daarna de rolrand lospeuteren. Tegenwoordig doe je dat met een 'spudger' uit de smartphone-reparatiekist:
IMG_7313.jpeg
Ook de spider komt los met zo'n stukje plastic en wat warmte van de heatgun:
IMG_7315.jpeg
Na wat noest peuteren kwam de zaak netjes vrij. En ja hoor:
IMG_7316.jpeg
Een dikke klodder in de luchtspleet. Ook de spreekspoel zat onder:
IMG_7318.jpeg
En op het hele chassis waren sporen zichtbaar:
IMG_7317.jpeg
Side note, heeft die M22 nu echt een spreekspoel van 21mm? Jawel. Destijds was dit best een serieuze subwoofer, nu draaien we onze hand niet meer om voor nog 8-9mm meer.
IMG_7319.jpeg
Nou ja, maar eens aan de schoonmaak en bekijken of de cone assembly nog te hergebruiken is. Iemand een modern idee over hoe je lijmresten goed van de spider af krijgt? Aceton en andere oplosmiddelen heb ik zelf uiteraard al bedacht.

Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door OWC »

Uiteindelijk is het wel een beetje uitstel van executie.

Over 5-10 jaar krijg je weer dezelfde soort problemen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door Shadow »

Jaiks
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door markbakk »

OWC schreef: zo 05 nov 2023, 15:27
Uiteindelijk is het wel een beetje uitstel van executie.

Over 5-10 jaar krijg je weer dezelfde soort problemen.
Best kans. Maar in het kader van circulaire speakerbouw doe ik toch maar een gok. En de boosdoener was hier snel gevonden: een klein stukje kaal magnesium vlak bij de luchtspleet. Dat is inmiddels niet meer kaal. Ook gezien de productiedatum, ze zijn op een paar weken na 20 jaar oud, denk ik dat ook andere onderdelen hun langste tijd gehad zullen hebben, maar voor 10 jaar doe ik het.

Raar spul trouwens, dat magnesium. Het witte spul kleeft en is met water te verwijderen. Hartstikke hygroscopisch. Alleen in de luchtspleet was het uitgehard tot wat ik een zout zou noemen. Mogelijk is het een magnesiumchloride? Ze hebben een paar jaar in een verwarmde en geventileerde berging gestaan op drie meter afstand van chloortabletten voor het opzetzwembad. Om een idee te geven, naast die afgesloten verpakking roest RVS :shock: Dat doe ik dus niet meer.

Inmiddels is ook de stofkap eraf. Heb geen bruikbare lijm meer staan, dus eerst maar wat besteld.
IMG_7322.jpeg
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door beijert »

Even in de lijnolie voor het assembleren?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door markbakk »

Nou, die rolrand is eigenlijk nog prima. Het lijkt erop dat Vifa uiteindelijk de rolrandenmisère te boven is gekomen. En toen werd het Tymphany...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door OWC »

markbakk schreef: zo 05 nov 2023, 21:07
En toen werd het Tymphany...
Wat inmiddels helemaal niets meer is :(
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door markbakk »

Och, als je maar 500+ bestelt, kan er vast wel wat. Zo is het ook vwb Vifa ooit begonnen bij IT in Duitsland, volgens mij.

A propos rolranden: eigenlijk zijn alleen van 13cm en 17cm Vifa's in mijn bezit de randen hard of bros geworden. Van vier 25cm units uit begin jaren '90 zijn ze ook nog best OK. En die hebben dag in, dag uit in het daglicht gestaan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door Henkjan »

im mijn oude (inmiddels verkocht) Audiolabs zaten ook Vifa woofers (20cm) en die waren na 30 jaar nog steeds prima
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door Shadow »

Ja maar waterstofchloride in de buurt is funest voor heel veel dingen hoor...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door Henkjan »

doelde op de rolranden
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door Shadow »

Oh sorry, my bad #-o
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vifa M22WR met magnesiumproblemen

Bericht door markbakk »

Paar daagjes verder en de post bracht reparatiespullen...
IMG_7338.jpg
De spider van een assembly hergebruiken vraagt nogal wat creativiteit, dat ding zit vol met kronkels. Maar ik had nog ergens een Flexicurve liggen (ben nog opgeleid met tekentafels) en daarmee kan je prima het randje aandrukken bij het lijmen.
IMG_7340.jpg
De stofkap is helaas net omgekeerd geperst, maar dat ga je niet horen, deze komt uit een drieweg en hoeft maar tot 400Hz. Maar hoe zit het nu met het resultaat?
231111 Vifa M22WR0908 gerepareerd.png
Eigenlijk helemaal prima. Dit is de impedantiemeting. Je kunt hem zo over de datasheet leggen. So far so good.
Bijlagen
M22WR-09-08_data.pdf
(66.03 KiB) 153 keer gedownload
Plaats reactie