Bouw van RS Duet

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

krisisonline
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 0:03
Locatie: Zeist

Bouw van RS Duet

Bericht door krisisonline »

Beste zelfbouwers,

Na jaren filosoferen ga ik eindelijk beginnen aan mijn eerste speakerproject.
In de tussentijd ben ik eigenlijk erg tevreden geweest met mijn Epos M12.2 speakers.
Zeker na toevoeging van de HongKong dac en een upgrade van m’n versterker is hier goed van te genieten.
Maar goed, het moest er toch maar eens van komen.

De keuze is gevallen op de RS Duet, ontworpen door Paul Kittinger en Mark K.
Het ontwerp is hier te vinden: http://www.audioheuristics.org/markk_wp/?p=376
Ook is deze speaker net door Grimoire gebouwd: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17922

Ik heb de spullen, inclusief filters, net als hem besteld bij Parts-Express.
In dit topic wil ik de bouw van deze speakers laten zien.

Ik heb gelijk twee vragen:
In de tekeningen in de bouwbeschrijving zijn geen duidelijke maten voor de baffle en plaatsing van de tweeter te vinden.
Met name de off-centre plaatsing van de tweeter is onduidelijk.
Iemand die hier duidelijkheid over kan verschaffen?
(Ik zal Grimoire ook even PM'en)

Daarnaast vroeg ik me af of het ook mogelijk is om de poort aan de voorkant te plaatsen?
Op zich heb ik redelijk wat ruimte achter de speakers, maar ik ben gewoon benieuwd of dit zou kunnen.

Groet,
Kristan
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door markbakk »

krisisonline schreef:
Daarnaast vroeg ik me af of het ook mogelijk is om de poort aan de voorkant te plaatsen?
Op zich heb ik redelijk wat ruimte achter de speakers, maar ik ben gewoon benieuwd of dit zou kunnen.
Het is mogelijk. Het effect is wel dat je de facto optredende poortresonanties (=niet hifi) beter zult horen dan wanneer je 'm aan de achterkant zet.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door grimoire »

Waarom de poort aan de voorkant? (of ie daar nu mooier van wordt..)

Tweeter is 0,75 inch offset (voor het geval anderen dit ook willen maken is het nu te vinden)

Pb had ik je al gestuurd, maar had er niet ingezet dt ik geen bouwtekening heb. De maten heb ik overgenomen uit de pdf. Op aanraden van rudy heb ik de boven en onderkant iets extra verstevigd, iets dikker gemaakt.
krisisonline
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 0:03
Locatie: Zeist

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door krisisonline »

Dank voor je uitleg Mark.
Om die poortresonanties te voorkomen plaats ik de poort denk ik gewoon aan de achterkant.

Stefan, bedankt voor de offset van de tweeter. Volgens mij heb ik nu alle maten.

Ik kom er alleen achter dat de maten die in de PDF beschrijving worden genoemd niet geheel kloppen.
Het gaat om deze zin:
"External cabinet dimensions are 10"W x 9-7/8"D x 38-3/4", with internal
dimensions of 8.5" x 8.5" x 38", enclosing a volume of 1.6 cubic feet."
Verderop wordt genoemd dat hij gebruik maakt van 18 mm multiplex en nog een extra baffle van 3/4 inch (19,05 mm).

Als ik nu echter de binnenmaten als startpunt neem kom ik op andere buitenmaten uit.
Namelijk: 8.5 inch -> 215,9 mm
Breedte: 215,9 + 2 * 18 = 251,9 mm 10 inch (254 mm)
Diepte: 215,9 + 2 * 18 + 19,05 = 270,9 mm 9-7/8 inch (250.825 mm)

Waar moet ik nu vanuit gaan?
Ik vermoed dat de interne afmetingen het belangrijkste zijn en ik die dus het beste als leidend neem.
Echter de baffle moet natuurlijk wel de correcte breedte hebben?

Daarnaast heb ik een vraag over het plaatsen van bitumen matjes.
Is dit nodig?
En, is het een probleem als hierdoor het interne volume afneemt?
Ik ben van plan de kast van 18 mm MDF te maken en zelf gebruikt Paul Kittinger volgens mij geen bitumen. (zijn kast is wel van multiplex)
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door JvS »

Poort achter gaat zeker wat bijdragen, zeker aan metingen, maar ik zie zoveel speakers met de poort aan de voorkant. Ook hele goede speakers. Bij die speakers heb je niet constant het gevoel "jeetje, jammer van die bijgeluiden en vervorming uit de poort zeg".

Het is IMO echt iets wat je moet zien als finishing touch in een high-end systeem en wat je prima kunt doen in elke andere speaker. Maar het is zeker geen absolute must (het wordt hier bijna als doodzonde gezien om een poort aan de voorkant te hebben :P).
krisisonline
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 0:03
Locatie: Zeist

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door krisisonline »

Heb de speaker even in SolidWorks gebouwd. Hieronder een snelle render:
Render 1
Render 1
Ik probeer op deze manier ook de maten duidelijk te krijgen.
Al vraag ik me nog steeds af of ik uit moet gaan van de genoemde bafflebreedte (10 inch) of van de interne afmetingen. (8.5 inch)
Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door Henkjan »

JvS schreef:
Poort achter gaat zeker wat bijdragen, zeker aan metingen, maar ik zie zoveel speakers met de poort aan de voorkant. Ook hele goede speakers. Bij die speakers heb je niet constant het gevoel "jeetje, jammer van die bijgeluiden en vervorming uit de poort zeg".

Het is IMO echt iets wat je moet zien als finishing touch in een high-end systeem en wat je prima kunt doen in elke andere speaker. Maar het is zeker geen absolute must (het wordt hier bijna als doodzonde gezien om een poort aan de voorkant te hebben :P).
je zal het niet direct herkennen als poort rommel, maar op belangrijke zaken als plaatsing heeft het een enorme invloed. ik merkte het zelf t paasproject met de Alpair6, die hoornreflex kast. Toen ik die de eerste luisterproef gaf vond ik de plaatsing tegenvallen, niet zoals ik van een goede breedbander gewend ben. Vervolgens legde ik wat doeken voor de poort (zonder ze af te sluiten) zodat t mid dat er uit komt gedempt wordt en zeker niet direct naar mijn oren kon. En pats, daar stonden alle instrumenten weer op hun plek.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door markbakk »

Over die afmetingen hoef je je geen zorgen te maken. De verschillen zijn marginaal. Bitumen is op zich OK, goede bracing van de kastwanden is belangrijker. En over die poort zal ik niet meer beginnen ;) .
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door grimoire »

En hoe vordert deze?

Het is een geweldige speaker :)
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door bart Luyckx »

Nog updates van deze speaker build?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door Henkjan »

jij dacht, na 10 jaar maar eens vragen :lol:
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door bart Luyckx »

Tja :D ..denk ook om de rs225 in dezelfde kast te bouwen met een waveguide tweeter.
Mocht ik enkele hands-on ideeën krijgen hoe die presteert in die MLTL
..zou me over de streep kunnen trekken.

Eerst dacht ik aan de xt25tg30 tweeter in de wg300 waveguide. Maar misschien kan de SB26adc ook in dezelfde waveguide, die ik al heb.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door bart Luyckx »

Net de Dayton RS225-8 en SB26ADC besteld \:D/

De SB26ADC die ik nu heb heeft een Fr van 600 Hz ipv de geadverteerde 680 Hz.

Laag filteren met een waveguide lijkt me dan wel OK.
Nu nog de wg300 waveguides zien te sprokkelen :D .

Maar eerst nog mijn PMS kloon....buzy buzy :D
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door Tom Magchielse »

Een poort aan de voorkant heeft het voordeel dat de wederzijdse stralingsweerstand tussen poort en conus hoger is, wat de werking van de poort ten goede komt. Echter, als de (ingang van) de poort te dicht bij de (middentoon)-driver wordt geplaatst, kan die poort een aanzienlijke, en vreemd gefilterde hoeveelheid middentonen gaan uitstralen. Je krijgt de middentonen dan a.h.w. gepresenteerd via een reeks orgelpijpresonanties, met kleuring als gevolg.
De plaats van de poort in een basreflexkast is niet zo onkritisch als vaak wordt gedacht. Driver en poort dicht bij elkaar, en dan samen een beetje aan de rand van het kastvolume is een ongunstige keuze. Beter is het basvolume zo veel mogelijk tussen de driver en de poort te hebben, en dan dat volume van een binnenbekleding te voorzien die de middentonen goed dempt.
Een poort aan de achterzijde maakt de plaatsing van de kast moeilijker. Vooral als de achterwand in de buurt van een muur of een grote kast komt kan dat de afstemming beinvloeden. En bij zeer lage frequenties, onder de afstemming, wordt het systeem een dipool.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door markbakk »

bart Luyckx schreef: di 31 okt 2023, 16:39
Net de Dayton RS225-8 en SB26ADC besteld \:D/

De SB26ADC die ik nu heb heeft een Fr van 600 Hz ipv de geadverteerde 680 Hz.

Laag filteren met een waveguide lijkt me dan wel OK.
Nu nog de wg300 waveguides zien te sprokkelen :D .

Maar eerst nog mijn PMS kloon....buzy buzy :D
Ik was niet wild enthousiast over de SB26ADC en de WG300. Hoewel deze combi off-axis best redelijk werkt, zou ik uitwijken naar de Augerpro waveguides.
SB26ADC in WG300.png
Typisch trouwens dat dit ook ‘ergens anders’ voorbij kwam :wink: .
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door bart Luyckx »

Ik heb de geprinte waveguides van augerpro.

Maar om die zo mooi te krijgen als een wg300 of andere standaard waveguide, vraagt toch heel wat schuurwerk. En dan nog....
Daarom wens ik een bestaande waveguide te gebruiken.
Als er betere suggesties zijn ipv de wg300 hoor ik het graag.
Ik had de wg300 gekozen voor zijn afmeting en diepte die beter aansluit bij de woofer.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door markbakk »

Ik denk dat je de SB tweeters zonder frontplaat ook wel op een WG148 krijgt. Die combi heb ik nog niet geprobeerd. Maar je hebt wel een punt, die WG300 doet het pas vanaf 1,5k, bij een kleinere WG schuift dat alleen maar op en dat ga je met de RS225 niet redden. Heb je een CD en bijvoorbeeld de 8” WG van Dayton overwogen?
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door VintageHarry »

Tom Magchielse schreef: do 02 nov 2023, 21:42
De plaats van de poort in een basreflexkast is niet zo onkritisch als vaak wordt gedacht.
Bedankt voor deze interessante post, Tom, zeer leerzaam! Wat is dan jouw mening over een poort aan de onderzijde zoals je tegenwoordig regelmatig ziet?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door bart Luyckx »

markbakk schreef: vr 03 nov 2023, 8:53
Ik denk dat je de SB tweeters zonder frontplaat ook wel op een WG148 krijgt. Die combi heb ik nog niet geprobeerd. Maar je hebt wel een punt, die WG300 doet het pas vanaf 1,5k, bij een kleinere WG schuift dat alleen maar op en dat ga je met de RS225 niet redden. Heb je een CD en bijvoorbeeld de 8” WG van Dayton overwogen?
Ik zou het met de SB26ADC moeten doen. Die heb ik net besteld voor dit project.
Idee is om een sonus Faber clone te maken.
https://www.sonusfaber.com/en/products/maxima-amator/

Ik heb een fetisch voor sonus Faber denk ik.
Nu met de PMS bezig, wat een clone van de Elipsa is.

Een ronde waveguide die aansluit met de RS225 is wat ik nodig heb.
Ik kom enkel uit bij de wg300 die zou voldoen. Ideaal is deze niet.
De augerpro presteert beter boven de 10k.
Nu weet ik niet hoeveel ik daar van ga gewaar worden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door Shadow »

Ik vind de looks van Sonus Faber ook altijd geweldig, tot nu toe kan het geluid me niet bekoren op shows enz.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door dre »

Nee,dat klinkt in mijn oren niet heel braaf inderdaad.....
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door bart Luyckx »

Daarom maken we een clone. Kan het naar eigen smaak afgestemd worden.
Inspiratie die ik bij sonus Faber haal is enkel het design van de kast.

Ook de klassieke monitors van Harberh and co spreekt me wel aan, maar iets te klassiek voor mijn interieur.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door markbakk »

bart Luyckx schreef: vr 03 nov 2023, 11:06
Een ronde waveguide die aansluit met de RS225 is wat ik nodig heb.
Ik kom enkel uit bij de wg300 die zou voldoen. Ideaal is deze niet.
De augerpro presteert beter boven de 10k.
Nu weet ik niet hoeveel ik daar van ga gewaar worden.
Ik luister inmiddels een tijdje naar een 26ST-C in de WG300. Ik vind dat prima, maar mijn oren zijn ook geen 25 jaar meer.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door Shadow »

bart Luyckx schreef: vr 03 nov 2023, 12:43
Daarom maken we een clone. Kan het naar eigen smaak afgestemd worden.
Inspiratie die ik bij sonus Faber haal is enkel het design van de kast.

Ook de klassieke monitors van Harberh and co spreekt me wel aan, maar iets te klassiek voor mijn interieur.
Dat is een prima optie om het design als inspiratie te nemen.
De Harbeth's vind ik ook geweldig, heb nu een soort kopie ervan, erg blij mee!
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Bouw van RS Duet

Bericht door bart Luyckx »

markbakk schreef: vr 03 nov 2023, 12:50
bart Luyckx schreef: vr 03 nov 2023, 11:06
Een ronde waveguide die aansluit met de RS225 is wat ik nodig heb.
Ik kom enkel uit bij de wg300 die zou voldoen. Ideaal is deze niet.
De augerpro presteert beter boven de 10k.
Nu weet ik niet hoeveel ik daar van ga gewaar worden.
Ik luister inmiddels een tijdje naar een 26ST-C in de WG300. Ik vind dat prima, maar mijn oren zijn ook geen 25 jaar meer.
Mijn oren zijn ondertussen al 2x 25jaar. Volgens wat mijn vrouwtje zegt hoor ik toch niet alles meer :D :D :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”