MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Sofa »

Online is geen enkele info te vinden. Weet iemand hoe de kast er van binnen uitziet? Tekening of schets? De buitenafmetingen heb ik gevonden in een jaren oude advertentie maar dat is alles.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door beijert »

Laatst gewijzigd door beijert op di 31 okt 2023, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Shadow »

Je hebt ze zelf gehad?

viewtopic.php?p=1866885#p1866885
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Sofa »

Ja heer beijert, dat zijn dezelfde links die ik heb kunnen vinden!

Nee heer Shadow, ik heb ze nog steeds! Uitleg: ik heb deze op mijn 25ste gekocht omdat ik helemaal ondersteboven was van het geluid. Dat is nu 37 jaar geleden. Toen hadden we katten en die hebben de boxen totaal geruineerd. De drivers zelf overigens niet.

Welnu, toen was ik nog jong en dom en heb de kasten opnieuw gebouwd zonder ergens op te letten. Plaat hout, gat erin, speaker erin, klaar! Ze zitten nu in kleine kastjes en lijken dus 100% zeker niet meer op het origineel. In de verste verten niet. Zeker ook niet van binnen! Ik wil ze dus opnieuw gaan bouwen maar dan wel volgens de regels. (Inmiddels kan ik wel iets bouwen) En ik weet alleen de buitenmaten en dat het een TL was. (?)

Het verhaal daarachter: ik liep op de Grote Markt in Haarlem en hoorde het geluid van een elektrische harp. Dat geluid kwam uit een winkel. Ik stond stil, luisterde en was betoverd. Ik liep naar binnen en vroeg of ik even mocht luisteren. Dat mocht. Destijds had ik niet veel geld maar kon ze via de zaak kopen met een behoorlijke korting. Fatastische speakers, een droom geluid!
Laatst gewijzigd door Sofa op di 31 okt 2023, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Shadow »

Aha lastig
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Sofa »

Er is vast wel iemand die ze opnieuw gebouwd heeft en wat tekeningen heeft maar ja, hoe vind je die? Online staat echt niks. De drivers zijn nog steeds ok en absoluut de moeite waard om herboren te worden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door markbakk »

Misschien navragen bij Henk? Die heeft ze op fb gezet.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Sofa »

Henk kan helaas niets doen. Ik heb nog verder gezocht maar zonder resultaat.

Dit (zie foto's) is wat er uit de slechte kast is gekomen. De kast leek in de verste verte niet op de Pillar. De verkeerde afmetingen en heel slecht gebouwd. Geen reflex, geen TL, wel gewoon een schoenendoos.

Kan ik met deze spullen nog iets maken of is het nu een berg afval?
P1070223.JPG
P1070224.JPG
P1070225.JPG
Laatst gewijzigd door Sofa op zo 12 nov 2023, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door beijert »

Dan zijn fijne units wat ik zo begrepen heb.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Sofa »

Lastig te zien op de foto maar de drivers (rubbers inklusief) zijn na 35 jaar absoluut nog in tip top konditie. Maar nu ...

Een pilaartje timmeren met een flinke inhoud en er een 'feestspeaker' van maken?

De Audax HM210G6 worden na al die tijd nog steeds nieuw geleverd overigens. Kosten € 100 per stuk (ik heb er dus 4) en zijn 'still one of the best drivers on the market'.

Tweeters: daar staat niks op, geen idee wie de fabrikant daarvan is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door ray5150 »

Ik heb toch wel enkele foto's kunnen vinden :
b1528f20-b546-11e5-886d-d87358be4dd3.jpg
afc94b62-b546-11e5-95be-45afcc6417ef.jpg
b1e332aa-b546-11e5-984d-4c6d6a80d0d8.jpg
274308156_3072683239646438_5043327358652109297_n.jpg
274348025_3072683362979759_6993288529807706839_n.jpg
274320441_3072683349646427_8155882249176220905_n.jpg
274291283_3072683266313102_2615845962674763759_n.jpg
En de datasheet van de woofer, misschien is iemand hier genegen om die in een simulator te zetten ?
HM210G6-8.pdf
(261.61 KiB) 96 keer gedownload
Je beschikt over de units, een filter (ik zou wel die blauwe bipolaire elco vernieuwen.), en de buitenafmetingen.
Conctructie lijkt me relatief simpel, gewoon een vierkante zuil van 6 plankjes.
Volgens mij moet daar best wel mee te fabrieken te zijn ?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Olaf Analogue »

De luidsprekers op jouw foto's bevatten uitsluitend Philips drivers, maar TS heeft Audax Drivers.
Kennelijk waren er dus meerdere uitvoeringen van.
De kast afmetingen en de afstemmingen zullen dan waarschijnlijk ook verschillen.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Sofa »

Inderdaad, Audax. En 1 tweeter, niet 2. Of er in de mijne ooit een poort heeft gezeten weet ik niet.

Wat ik wel weet is: één woofer was gemonteerd IN the kast en naar beneden gericht. Deze was dus niet zichtbaar na het afhalen van de stof.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door markbakk »

Die woofers zijn toch geen 35 jaar oud? Ik denk 20.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Olaf Analogue »

Ik denk dat dat inderdaad wel redelijk klopt voor de Audax drivers.
De Philips woofers en tweeters op de foto's van Ray halen die 35 jaar wel.
Ik denk zelfs dat de Audax drivers van de TS niet uit een variant van deze luidsprekers afkomstig zijn. Of er moet in een later stadium alsnog een serie opgehoest zijn waar deze Audax drivers in zaten. (Meestal is dat niet het geval met dit soort creaties, dat is meestal een éénmalig iets)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Pjotr »

Ze worden toch echt al heel lang gemaakt. Zijn heel fraaie drivers. Eind jaren '80 heeft een vriend er een 3 weg mee gemaakt voor zijn 10W buizenversterker. Ze hebben een behoorlijk hoog rendement en 2 stuks per kant maakt dan behoorlijk veel herrie als basweergever. Mooi uitgangspunt voor een klassieke hoog rendement 3-weg! Eigenlijk een beetje zonde voor feestpeakers. Is ook nog een HDA en Carbon versie van geweest meen ik.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Sofa »

Jawel, ik heb ze zo'n 35 jaar geleden gekocht. Kan 34 zijn of zelfs 36 maar dat klopt wel. Op de foto zijn ze stoffig maar ze zijn (schoon) echt vrijwel als nieuw. En nogmaals, dat zullen hele beste drivers zijn geweest want ze worden nog steeds nieuw verkocht!

2 x Audax en 1x een tweeter per kast. De tweeter heb ik open gemaakt maar er staan geen nummers of letters op. Onbekend dus.

En ja, een zeer hoog rendement en een bijzonder indrukwekkende bas.

Maar ......... wat voor een kistje zal ik ze nu geven?
Laatst gewijzigd door Sofa op ma 13 nov 2023, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Pjotr »

Als ze nog in top conditie zijn zou ik er bijpassende HM130Z mids bij zoeken en met een Fountek ribbon tweeter of Dayton AMT er een fraaie 3-weg van maken.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Sofa »

Waarom een mid erbij en een tweeter? De spullen zijn er al en ze klonken ooit top dus ik zie niet in waarom ik nieuwe drivers zou moeten kopen om er dan ook nog een 3 weg ipv een tweeweg te moeten maken. Er was absoluut niets mis met het midden en hoog destijds. Ik heb ze toen gekocht omdat ze brilliant klonken. Ze waren veel te duur voor mij maar wij handelden op de zaak in audiomeubelen voor Akai (The Cube) en heb ze met een flinke korting kunnen bemachtigen.

Nogmaals, alles wat ik nodig heb, heb ik. Alleen geen kast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef: zo 12 nov 2023, 23:29
En de datasheet van de woofer, misschien is iemand hier genegen om die in een simulator te zetten ?
HM210G6-8.pdf
als je geduld hebt kan ik binnenkort wel eens een paar dingen testen qua TL varianten
wat zijn de afmetingen van die kast?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Pjotr »

Och, als het al naar je zin is, dan is het een kwestie verder van wat timmermanswerk natuurlijk.
Sofa
Berichten: 204
Lid geworden op: di 19 dec 2017, 21:35

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Sofa »

Afmeting: (inderdaad TL)

Van de Catawiki website welke ergens in deze post staat.

Frequency response: 25 Hz ... 25 kHz
Impedance: 8 Ohm
Power handling: 100 Watts (150 Watts music, 400 Watt pulse)
Exchange filter: air coils for the layer unit.
PM-capacitors with a tolerance of 5%
6dB/octave frequencies: 3.5 kHz crossover point.
Phase behaviour: from 25 Hz ... 3.5 kHz phase rein.
Speaker-units:
-Layer: diameter 200 mm transmission-line muted.
-Medium-high: 2 dome-units

Dimensions: 25 x 25 x 85 cm (l x w x h)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Pjotr »

Moet a/ wel je smaak zijn qua klank en b/ denk dat je met deze speakers geen 25 Hz gaat halen in een TL. Laat HJ maar laten zien wat het simuleert.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Henkjan »

Sofa schreef: ma 13 nov 2023, 11:41
Exchange filter: air coils for the layer unit.
PM-capacitors with a tolerance of 5%
6dB/octave frequencies: 3.5 kHz crossover point.
Phase behaviour: from 25 Hz ... 3.5 kHz phase rein.
Speaker-units:
-Layer: diameter 200 mm transmission-line muted.
van dat heerlijke Aliexpress auto-translate engels....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Henkjan »

Sofa schreef: ma 13 nov 2023, 11:41
Dimensions: 25 x 25 x 85 cm
dat zal wel de buiten afmetingen zijn, ga ik voor intern maar uit van 5cm in elke richting er af
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”