Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)

Bericht door Olaf Analogue »

"These advancements encompass DENAFRIPS exclusive FPGA DSP Processing, FIFO Buffer & Reclocking technologies, and an exceptional USB Audio Interface Solution via the STM32F466 Advanced AMR-based MCU"

Dit zijn opsommingen van hun technologieën in het algemeen, dit heeft geen betrekking tot dit apparaat.
De Iris is gewoon een uit de kluiten gewassen USB interface net zoals de amanero, hij doet dan ook niet meer dan dat, maar dan een stapje beter,
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: za 28 okt 2023, 14:46
https://www.denafripsth.com/th/product/ ... -iris-ddc/

"Proprietary FPGA DSP Processing Architecture"
Op die link staat het dan inderdaad alsof het over dit toestel gaat, maar ik heb dan geen idee wat ik me er bij voor zou moeten stellen.
Gezien de weergave ervan durf ik er veel geld op te zetten dat er geen DSP plaatsvindt, want dat zou nooit deze weergave die ik nu hoor toelaten.

Maar raadselachtig inderdaad
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)

Bericht door Olaf Analogue »

Misschien is zo'n FPGA (Field-programmable gate array) voor meerdere dingen in te zetten buiten DSP.
Maar dat verstand heb ik er niet van.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)

Bericht door Pjotr »

Waarom vermelden ze het dan als wapenfeit bij dit apparaat? Omdat AH de lekkerste karnemelk verkoopt zijn hun spruitjes toch ook niet per se het lekkerst?

Overigens valt het mij op dat de player/server software ook veel uitmaakt. MusicBee en Volumio spelen b.v. niet bitperfect af terwijl LMS en J.River dat wel doen op mijn media PC.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)

Bericht door Olaf Analogue »

Ikzelf gebruik al een jaar of 100 de software van Jriver en dat bevalt me heel goed.
Bitperfect via ASIO
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)

Bericht door Pjotr »

Ja J.River is top. Alleen hun verdienmodel is nogal onfris. En toen na een update J.River mijn hele collectie ongevraagd ging re-taggen en van eigen (slechte) cover art ging voorzien, heb ik het in de hoek gegooid. Gelukkig had ik een back-up... Toen ik daarover op het forum postte kreeg ik veel bijval. Ze waren vergeten een default vlaggetje terug te zetten! Binnen 2 dagen was de vraag niet beantwoord maar de hele draad bot verwijderd :shock: LMS is qua afspelen even goed. Alleen qua bibliotheekmogelijkheden veel minder uitgebreid.

Overigens fijn dat het nu wel naar je zin klinkt. Daar gaat het om!
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 28 okt 2023, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)

Bericht door Shadow »

Ik wil nog wel even aanhalen dat de versterker die nu gebruikt wordt ook nogal 'kleurt' als ik de cijfers zo zie...vermogens opgegeven bij 1% THD dan is er meestal wel wat karakter in het geluid waarneembaar. Hoeft NIET negatief te zijn natuurlijk, maar dan hebben andere zaken in de keten ook wel hun stem zo lijkt me.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is één van de eigenschappen van een versterker zonder global feedback, ze hebben een beetje een buizenversterker achtig karakter.
Het klinkt allemaal erg open, transperant en warm, en toch zijdezacht en vloeiend. Het ding is erg prettig om naar te luisteren.
Een hele verandeming tegenover de gladgestreken, koele en afstandelijke eenheidweergave van de Hegel
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 28 okt 2023, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)

Bericht door dre »

Gefeliciteerd Olaf!
Dat zijn weer mooie stappen! 8)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)

Bericht door Olaf Analogue »

Dank je wel Dré!

@Pjotr:
Ik denk dat ik inmiddels ontdekt heb waar de DSP chip voor dient. Het volume van het ding is hardwarematig vast te leggen, ik vermoed dat dat de functie van er van is.
Normaal staat deze uiteraard vol open. Maar als de behoefte er is dan is deze omlaag te brengen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)

Bericht door Pjotr »

Ja, jij hebt het ding bij de hand, het zou goed kunnen. Ze zijn duidelijk dol op kretologie: DSP == Digital Signal Processor, FPGA == Field Programmable Gate Array. Met een FPGA kun je wel rekenkundige functies implementeren zoals i.d.d. volumeregeling of filters. Maar het is geen DSP in de zin des woords.

Vind het wel grappig dat een toch wel prijzige Metrum DAC van Nederlandse bodem pas tot leven komt met een Taiwanees doosje er voor van ca 500 euries :D Mede omdat ik al ruim 20 jaar probleemloos USB audio interfaces gebruik met eigen asynchrone drivers, al dan niet ASIO. Maar naar ik begreep was die HEX altijd al notoir problematisch via USB.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 28 okt 2023, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)

Bericht door Olaf Analogue »

Ook zonder de Denafrips leeft de Metrum dac echt wel qua weergave, maar met de Denafrips klinkt het toch net wat schoner en warmer.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)

Bericht door Olaf Analogue »

L…………………
La………………………
Lad…………………………
Ladd……………………………
Ladde………………………………
Ladder…………………………………

Ladder
Ladder Ladder
Ladder Ladder Ladder
Ladder Ladder Ladder Ladder
Ladder Ladder Ladder Ladder Ladder
Ladder Ladder Ladder Ladder Ladder Ladder

LADDER DAC !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)

Bericht door John P »

Volgens mij is Olaf ladderzat. Of hij heeft zat ladders.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)

Bericht door Pjotr »

Hij is er vanaf gevallen! ;)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)

Bericht door Shadow »

Ik denk dat Olaf een Soekris Ladder Dac geleend/ gekocht heeft...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)

Bericht door Pjotr »

Ja, om volgende week over HQ player te struikelen en in een plas PCM --> DDS DSD conversie te vallen :lagge:
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 31 okt 2023, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)

Bericht door Olaf Analogue »

P_20231030_203207.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)

Bericht door Shadow »

Da's de Metrum die retour gaat? :lagge:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)

Bericht door Olaf Analogue »

De Metrum mag blijven, erg blij mee, ik kom net thuis met de nieuwe buit.
Ik duik nu eerst mijn nest in. Ik ben rotaf.
Morgen weer een dag.
https://www.denafrips.eu/pontus
P_20231030_212651.jpg
P_20231030_212657.jpg
P_20231030_212843.jpg
P_20231030_212704.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)

Bericht door Shadow »

https://www.denafrips.com/pontus

Bijzondere keuzes in de voeding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Denafrips Puntus II)

Bericht door Pjotr »

Dat zijn geen keuzes, dat is een complete filosofie :shock: Technisch gezien nogal misplaatst en hoofdzakelijk marketing. Maar goed, het gaat om de klank die het totaal voortbrengt. En rond de 2K€ geprijsd niet overmatig duur t.o.v. de conculega's
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Denafrips Pontus II)

Bericht door Olaf Analogue »

In dit geval is het ook nog een gebruikt exemplaar, dus dat drukt de prijs ook nog.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: ma 30 okt 2023, 13:10
Ja, om volgende week over HQ player te struikelen en in een plas PCM --> DDS conversie te vallen :lagge:
Is het heel erg dat ik niet weet wat PCM-->DDS conversie is?
99% van mijn muziek is 44.1 khz 16 bit AIF, het zijn mijn eigen CDs die ik op mijn Media Center ingelezen heb.
Dit stuur ik bit perfect uit via Asio met Jriver software.
Ik doe niet aan upsampling of andere bewerkingen.
Ik luister de muziek zoals deze is. Mijn set heeft dus ook geen toon regeling.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Denafrips Pontus II)

Bericht door Olaf Analogue »

Bij mij leeft altijd de angst bij gebruikte apparatuur dat een "audiofiel" het toestel "gemodificeerd" zou kunnen hebben met alle schadelijke gevolgen van dien. Dus bij mij is het de gewoonte om bij de aanschaf van gebruikte apparatuur deze even van binnen te bekijken.
Ook deze DenaFrips Pontus is gelukkig netjes en origineel van binnen.
P_20231031_055759.jpg
P_20231031_055751.jpg
P_20231031_055747.jpg
P_20231031_055741.jpg
Plaats reactie