Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
"These advancements encompass DENAFRIPS exclusive FPGA DSP Processing, FIFO Buffer & Reclocking technologies, and an exceptional USB Audio Interface Solution via the STM32F466 Advanced AMR-based MCU"
Dit zijn opsommingen van hun technologieën in het algemeen, dit heeft geen betrekking tot dit apparaat.
De Iris is gewoon een uit de kluiten gewassen USB interface net zoals de amanero, hij doet dan ook niet meer dan dat, maar dan een stapje beter,
Dit zijn opsommingen van hun technologieën in het algemeen, dit heeft geen betrekking tot dit apparaat.
De Iris is gewoon een uit de kluiten gewassen USB interface net zoals de amanero, hij doet dan ook niet meer dan dat, maar dan een stapje beter,
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Op die link staat het dan inderdaad alsof het over dit toestel gaat, maar ik heb dan geen idee wat ik me er bij voor zou moeten stellen.Pjotr schreef: ↑za 28 okt 2023, 14:46https://www.denafripsth.com/th/product/ ... -iris-ddc/
"Proprietary FPGA DSP Processing Architecture"
Gezien de weergave ervan durf ik er veel geld op te zetten dat er geen DSP plaatsvindt, want dat zou nooit deze weergave die ik nu hoor toelaten.
Maar raadselachtig inderdaad
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Misschien is zo'n FPGA (Field-programmable gate array) voor meerdere dingen in te zetten buiten DSP.
Maar dat verstand heb ik er niet van.
Maar dat verstand heb ik er niet van.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Waarom vermelden ze het dan als wapenfeit bij dit apparaat? Omdat AH de lekkerste karnemelk verkoopt zijn hun spruitjes toch ook niet per se het lekkerst?
Overigens valt het mij op dat de player/server software ook veel uitmaakt. MusicBee en Volumio spelen b.v. niet bitperfect af terwijl LMS en J.River dat wel doen op mijn media PC.
Overigens valt het mij op dat de player/server software ook veel uitmaakt. MusicBee en Volumio spelen b.v. niet bitperfect af terwijl LMS en J.River dat wel doen op mijn media PC.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Ikzelf gebruik al een jaar of 100 de software van Jriver en dat bevalt me heel goed.
Bitperfect via ASIO
Bitperfect via ASIO
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Ja J.River is top. Alleen hun verdienmodel is nogal onfris. En toen na een update J.River mijn hele collectie ongevraagd ging re-taggen en van eigen (slechte) cover art ging voorzien, heb ik het in de hoek gegooid. Gelukkig had ik een back-up... Toen ik daarover op het forum postte kreeg ik veel bijval. Ze waren vergeten een default vlaggetje terug te zetten! Binnen 2 dagen was de vraag niet beantwoord maar de hele draad bot verwijderd
LMS is qua afspelen even goed. Alleen qua bibliotheekmogelijkheden veel minder uitgebreid.
Overigens fijn dat het nu wel naar je zin klinkt. Daar gaat het om!
Overigens fijn dat het nu wel naar je zin klinkt. Daar gaat het om!
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 28 okt 2023, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Ik wil nog wel even aanhalen dat de versterker die nu gebruikt wordt ook nogal 'kleurt' als ik de cijfers zo zie...vermogens opgegeven bij 1% THD dan is er meestal wel wat karakter in het geluid waarneembaar. Hoeft NIET negatief te zijn natuurlijk, maar dan hebben andere zaken in de keten ook wel hun stem zo lijkt me.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Dat is één van de eigenschappen van een versterker zonder global feedback, ze hebben een beetje een buizenversterker achtig karakter.
Het klinkt allemaal erg open, transperant en warm, en toch zijdezacht en vloeiend. Het ding is erg prettig om naar te luisteren.
Een hele verandeming tegenover de gladgestreken, koele en afstandelijke eenheidweergave van de Hegel
Het klinkt allemaal erg open, transperant en warm, en toch zijdezacht en vloeiend. Het ding is erg prettig om naar te luisteren.
Een hele verandeming tegenover de gladgestreken, koele en afstandelijke eenheidweergave van de Hegel
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 28 okt 2023, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Gefeliciteerd Olaf!
Dat zijn weer mooie stappen!
Dat zijn weer mooie stappen!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Dank je wel Dré!
@Pjotr:
Ik denk dat ik inmiddels ontdekt heb waar de DSP chip voor dient. Het volume van het ding is hardwarematig vast te leggen, ik vermoed dat dat de functie van er van is.
Normaal staat deze uiteraard vol open. Maar als de behoefte er is dan is deze omlaag te brengen.
@Pjotr:
Ik denk dat ik inmiddels ontdekt heb waar de DSP chip voor dient. Het volume van het ding is hardwarematig vast te leggen, ik vermoed dat dat de functie van er van is.
Normaal staat deze uiteraard vol open. Maar als de behoefte er is dan is deze omlaag te brengen.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Ja, jij hebt het ding bij de hand, het zou goed kunnen. Ze zijn duidelijk dol op kretologie: DSP == Digital Signal Processor, FPGA == Field Programmable Gate Array. Met een FPGA kun je wel rekenkundige functies implementeren zoals i.d.d. volumeregeling of filters. Maar het is geen DSP in de zin des woords.
Vind het wel grappig dat een toch wel prijzige Metrum DAC van Nederlandse bodem pas tot leven komt met een Taiwanees doosje er voor van ca 500 euries
Mede omdat ik al ruim 20 jaar probleemloos USB audio interfaces gebruik met eigen asynchrone drivers, al dan niet ASIO. Maar naar ik begreep was die HEX altijd al notoir problematisch via USB.
Vind het wel grappig dat een toch wel prijzige Metrum DAC van Nederlandse bodem pas tot leven komt met een Taiwanees doosje er voor van ca 500 euries
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 28 okt 2023, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Ook zonder de Denafrips leeft de Metrum dac echt wel qua weergave, maar met de Denafrips klinkt het toch net wat schoner en warmer.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)
L…………………
La………………………
Lad…………………………
Ladd……………………………
Ladde………………………………
Ladder…………………………………
Ladder
Ladder Ladder
Ladder Ladder Ladder
Ladder Ladder Ladder Ladder
Ladder Ladder Ladder Ladder Ladder
Ladder Ladder Ladder Ladder Ladder Ladder
LADDER DAC !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
La………………………
Lad…………………………
Ladd……………………………
Ladde………………………………
Ladder…………………………………
Ladder
Ladder Ladder
Ladder Ladder Ladder
Ladder Ladder Ladder Ladder
Ladder Ladder Ladder Ladder Ladder
Ladder Ladder Ladder Ladder Ladder Ladder
LADDER DAC !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)
Volgens mij is Olaf ladderzat. Of hij heeft zat ladders.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)
Ik denk dat Olaf een Soekris Ladder Dac geleend/ gekocht heeft...
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)
Ja, om volgende week over HQ player te struikelen en in een plas PCM --> DDS DSD conversie te vallen 
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 31 okt 2023, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)
De Metrum mag blijven, erg blij mee, ik kom net thuis met de nieuwe buit.
Ik duik nu eerst mijn nest in. Ik ben rotaf.
Morgen weer een dag.
https://www.denafrips.eu/pontus
Ik duik nu eerst mijn nest in. Ik ben rotaf.
Morgen weer een dag.
https://www.denafrips.eu/pontus
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Denafrips Puntus II)
Dat zijn geen keuzes, dat is een complete filosofie
Technisch gezien nogal misplaatst en hoofdzakelijk marketing. Maar goed, het gaat om de klank die het totaal voortbrengt. En rond de 2K€ geprijsd niet overmatig duur t.o.v. de conculega's
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Denafrips Pontus II)
In dit geval is het ook nog een gebruikt exemplaar, dus dat drukt de prijs ook nog.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Lalala Ladder...)
Is het heel erg dat ik niet weet wat PCM-->DDS conversie is?
99% van mijn muziek is 44.1 khz 16 bit AIF, het zijn mijn eigen CDs die ik op mijn Media Center ingelezen heb.
Dit stuur ik bit perfect uit via Asio met Jriver software.
Ik doe niet aan upsampling of andere bewerkingen.
Ik luister de muziek zoals deze is. Mijn set heeft dus ook geen toon regeling.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Denafrips Pontus II)
Bij mij leeft altijd de angst bij gebruikte apparatuur dat een "audiofiel" het toestel "gemodificeerd" zou kunnen hebben met alle schadelijke gevolgen van dien. Dus bij mij is het de gewoonte om bij de aanschaf van gebruikte apparatuur deze even van binnen te bekijken.
Ook deze DenaFrips Pontus is gelukkig netjes en origineel van binnen.
Ook deze DenaFrips Pontus is gelukkig netjes en origineel van binnen.
