Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Shocking update)
Hallo Olaf,
OK, als je TV wil kijken, dekentje eraf en dan wordt het geluid iets minder van kwaliteit.
Maar ik denk dat de aandacht niet voor 100% naar het geluid gaat, maar ook grotendeels naar het beeld.
Zelfs dan klinkt het waarschijnlijk nog 10.000* beter dan het geluid van de TV zelf, dus dat zou voor mij geen probleem zijn.
Groet,
Rob.
OK, als je TV wil kijken, dekentje eraf en dan wordt het geluid iets minder van kwaliteit.
Maar ik denk dat de aandacht niet voor 100% naar het geluid gaat, maar ook grotendeels naar het beeld.
Zelfs dan klinkt het waarschijnlijk nog 10.000* beter dan het geluid van de TV zelf, dus dat zou voor mij geen probleem zijn.
Groet,
Rob.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Shocking update)
Hoi Rob
Voor mij is dat ook geen probleem, dus het dekentje is wel een blijvertje.
Voor mij is dat ook geen probleem, dus het dekentje is wel een blijvertje.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Shocking update)
Daarbij is de kwaliteit van het geluid bij beeld meestal ook niet van dien aard dat je dat extraatje aan spatiële resolutie zal missen. Zelfs niet bij specifieke muziek films.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Shocking update)
Dekentje over de TV. Nou nou, waarom niet? Ga ik ook eens proberen. Hier liggen altijd wel wat dekentjes voor de altijd koude dames hier.
oh ik zie die speakers graag

oh ik zie die speakers graag
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Shocking update)
Puur uit nieuwsgierigheid en mijn ervaringen op dit gebied uit te breiden ga ik een DDC converter uitproberen. Ik heb er te weinig ervaringen in en dat wil ik verbeteren. Ik wil hiermee voor mezelf ontdekken of er hoorbare verschillen zijn in digitale interfaces.
Deze komt dan voor de Metrum Hex dac te hangen om te zien of dit überhaupt een verschil maakt.
De DDC in kwestie is een Denafrips IRIS
Ook bezit ik nog een Singxer SU-1, dus ik kan meerdere dingen uitproberen
https://theaudiobeatnik.com/review-dena ... converter/
Deze komt dan voor de Metrum Hex dac te hangen om te zien of dit überhaupt een verschil maakt.
De DDC in kwestie is een Denafrips IRIS
Ook bezit ik nog een Singxer SU-1, dus ik kan meerdere dingen uitproberen
https://theaudiobeatnik.com/review-dena ... converter/
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 27 okt 2023, 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Ik dacht heeel even dat je een DCC recorder ging uitproberen... 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
W&W Audio in Enschede aan de binnenkant gezien.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Het zegt mij helemaal niks Olaf.. Is dat een bitwasser ofzo?
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Hier idem, wat doet deze? Een schoner digitaal signaal maken?
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Als ik het zo lees voornamelijk isoleren en herklokken als ik het zo heb gelezen.
Er zitten mooie femto klokjes in die op temperatuur moeten blijven. maar dat is wat ik zo snel even van de site gehaald heb.
of het ook up sampled heb ik zo snel niet gezien.
Er zitten mooie femto klokjes in die op temperatuur moeten blijven. maar dat is wat ik zo snel even van de site gehaald heb.
of het ook up sampled heb ik zo snel niet gezien.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Duh...??? Het poept de bitjes die er in gaan ook gewoon weer uit, maar dan gemasseerd? Ja, stel je voor: De 5e van Beethoven duurt een paar femto seconden langer of korter dan Beethoven bedoeld had 
Ik had het er afgelopen do met Arie nog even over. De USB van zijn AudioNet DAC van 13 mille + 5 mille voor de USB interface is gewoon ruk volgens hem. Ik heb hem maar een Topping DACje van Hifistudio geadviseerd
Ik had het er afgelopen do met Arie nog even over. De USB van zijn AudioNet DAC van 13 mille + 5 mille voor de USB interface is gewoon ruk volgens hem. Ik heb hem maar een Topping DACje van Hifistudio geadviseerd
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Dat zou toch best eens aardig zijn om naast elkaar te horen…
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Lijkt me ook zeker een interessant apparaat.
zeker als je ook de i2s interface uit kunt gebruiken. dan zou het wel eens aardig verassend kunnen zijn.
zeker als je ook de i2s interface uit kunt gebruiken. dan zou het wel eens aardig verassend kunnen zijn.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Na de voorversterker shoot out waarbij de topping A90 verassend uit de hoek kwam is het wellicht leuk ook eens een dac shoot out te organiseren ?Pjotr schreef: ↑za 28 okt 2023, 11:22Duh...??? Het poept de bitjes die er in gaan ook gewoon weer uit, maar dan gemasseerd? Ja, stel je voor: De 5e van Beethoven duurt een paar femto seconden langer of korter dan Beethoven bedoeld had
Ik had het er afgelopen do met Arie nog even over. De USB van zijn AudioNet DAC van 13 mille + 5 mille voor de USB interface is gewoon ruk volgens hem. Ik heb hem maar een Topping DACje van Hifistudio geadviseerd![]()
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Ja wie weet. Arie had daar overigens wel oren naar. Zo is hij ook wel weer. 'Tis dat ie zo ver reizen voor mij weg zit anders was er al wel een vergelijk geregeld 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Ziet er mooi uit, ben benieuwd wat het doet.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Het hoeft niks te doen, als het maar mooi is....
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Zo, daar ben ik weer.
Ik moest even de firmware van de Denafrips up to date brengen, vandaar dat hij even open moest, dat was meteen de gelegenheid om even een foto te schieten.
Waarom de Denafrips? dat ga ik uitleggen.
In de Metrum Hex zit een Amanero combo 384 USB module, deze treffen we in veel dacs aan, of anders de Xmos tegenhanger.
Het is de module die op de foto staat.
Net zoals Peter ben ik iemand die lijnrecht zegt dat er aan de data niets te veranderen is, bitjes in = bitjes uit, tegelijkertijd ben ik, zoals bekend, iemand die overal voor open staat en niets op voorhand uitsluit.
Afgelopen week heb ik de Metrum Hex dac aangeschaft, deze dac speelt erg mooi, echter viel het mij toch op dat er bovenin wat vervorming optrad, en als je dat eenmaal bewust bent dan blijf je dat horen, veel dingen uitgeprobeerd om te onderzoeken waar het aan kon liggen.
Aanvankelijk dacht ik dat de Metrum misschien een iets te hard signaal uit stuurde via XLR waardoor deze vervorming zou ontstaan, maar via RCA was het dus ook waar te nemen.
Ik heb er toen voor gekozen om zowel de cpu-software alsook de firmware van de Amanero USB module up to date te brengen.
Nadat ik dit gedaan had was de vervorming verdwenen, en als bonus kon ik nu data op 384 KHZ aanbieden, dat was voor de update max 192 KHZ.
Echter.......................................Viel het mij ook op dat de weergave een tikkeltje minder warm was geworden....
Dat maakte meteen de nodige nieuwsgierigheid in mij los of er dus op dit terrein dan toch verschillen kunnen bestaan en of er dus meer uit te halen is.
Daarmee is de Denafrips Iris in beeld gekomen, deze zou zoals Kappa (Gerard?) al aangaf, het signaal reklocken en isoleren.
Er vindt geen upsampeling plaats.
De Denafrips is met een AES/EBU kabel met de Metrum Hex verbonden.
Het resultaat.......................................
Nu heb ik het allebei goed, er vindt absoluut geen vervorming plaats (daar was ik al vanaf) en de weergave is schoon en warm!!!
Het klinkt nu nog zijde zachter in het hoog dan ooit te voren.
Ik ben giga in mijn nopjes!!!
Zo zie je maar weer, sluit niets per definitie uit! Dit is een upgrade die daadwerkelijk echt de moeite waard is
Ik ga weer lekker luisteren
Ik moest even de firmware van de Denafrips up to date brengen, vandaar dat hij even open moest, dat was meteen de gelegenheid om even een foto te schieten.
Waarom de Denafrips? dat ga ik uitleggen.
In de Metrum Hex zit een Amanero combo 384 USB module, deze treffen we in veel dacs aan, of anders de Xmos tegenhanger.
Het is de module die op de foto staat.
Net zoals Peter ben ik iemand die lijnrecht zegt dat er aan de data niets te veranderen is, bitjes in = bitjes uit, tegelijkertijd ben ik, zoals bekend, iemand die overal voor open staat en niets op voorhand uitsluit.
Afgelopen week heb ik de Metrum Hex dac aangeschaft, deze dac speelt erg mooi, echter viel het mij toch op dat er bovenin wat vervorming optrad, en als je dat eenmaal bewust bent dan blijf je dat horen, veel dingen uitgeprobeerd om te onderzoeken waar het aan kon liggen.
Aanvankelijk dacht ik dat de Metrum misschien een iets te hard signaal uit stuurde via XLR waardoor deze vervorming zou ontstaan, maar via RCA was het dus ook waar te nemen.
Ik heb er toen voor gekozen om zowel de cpu-software alsook de firmware van de Amanero USB module up to date te brengen.
Nadat ik dit gedaan had was de vervorming verdwenen, en als bonus kon ik nu data op 384 KHZ aanbieden, dat was voor de update max 192 KHZ.
Echter.......................................Viel het mij ook op dat de weergave een tikkeltje minder warm was geworden....
Dat maakte meteen de nodige nieuwsgierigheid in mij los of er dus op dit terrein dan toch verschillen kunnen bestaan en of er dus meer uit te halen is.
Daarmee is de Denafrips Iris in beeld gekomen, deze zou zoals Kappa (Gerard?) al aangaf, het signaal reklocken en isoleren.
Er vindt geen upsampeling plaats.
De Denafrips is met een AES/EBU kabel met de Metrum Hex verbonden.
Het resultaat.......................................
Nu heb ik het allebei goed, er vindt absoluut geen vervorming plaats (daar was ik al vanaf) en de weergave is schoon en warm!!!
Het klinkt nu nog zijde zachter in het hoog dan ooit te voren.
Ik ben giga in mijn nopjes!!!
Zo zie je maar weer, sluit niets per definitie uit! Dit is een upgrade die daadwerkelijk echt de moeite waard is
Ik ga weer lekker luisteren
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 28 okt 2023, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Google eens op Inter sample peaks of inter sample distortion. Zie ook de discussie hier: https://www.audiosciencereview.com/foru ... acs.49050/
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Met de zoektocht van de pure dsd dac was ook al naar voor gekomen dat de Amanero niet vee mooiste USB interface is.
Op alie is een versie gevonden die femto klokken heeft en presteert al beduidend beter.
Hier thuis gebruik ik wel de amanero maar eigenlijk allen om naar internet radio te luisteren.
Voor echt luisteren gebruik ik de beaglebone interface.
Dat klinkt net even wat beter allemaal.
Heel herkenbaar dus wat je schrijft.
Op alie is een versie gevonden die femto klokken heeft en presteert al beduidend beter.
Hier thuis gebruik ik wel de amanero maar eigenlijk allen om naar internet radio te luisteren.
Voor echt luisteren gebruik ik de beaglebone interface.
Dat klinkt net even wat beter allemaal.
Heel herkenbaar dus wat je schrijft.
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
Dat kan wel kloppen. Mij viel ook wel op dat bij de implementatie van Daphile en SqueezeLite de wat oudere DAC's met USB ingang soms niet bitperfect zijn en lichte drop outs en tikjes laten horen. En dan soms op een onhoorbaar niveau. Dat klinkt niet zozeer vervormd maar brengt een zekere onrust mee. Op zich is dat dus een data timing probleem: Data komt gewoon te laat bij de DAC sjip aan en je verliest steeds een klein stukje data. De recente Topping DAC'jes met de huidige XMos receiver hebben er totaal geen last mee. Die doos converteert naar S/PDIF en I2S begrijp ik. Via die weg heeft de Metrum DAC niet dat dat probleem als de USB receiver in de zwarte doos zijn werk goed doet. Verder lees ik dat er ook nog een geavanceerde DSP aan te pas komt. Maar ze vermelden niet wat ie doet. Extra filteren of zo? Dan komt er niet meer het origineel uit...
Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (DDC uitproberen)
https://www.denafripsth.com/th/product/ ... -iris-ddc/
"Proprietary FPGA DSP Processing Architecture"
"Proprietary FPGA DSP Processing Architecture"
