Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Waar luistert Olaf eigenlijk naar? (Shocking update)

Bericht door Olaf Analogue »

Zo, ik heb geslapen als een blok, dus is het tijd om het over de nieuwe setup te gaan hebben.
Belangrijk hierbij is aan te geven dat ik in geen enkele vorm maatgevend of alleswetend ben, integendeel, zowel op het forum alsook tijdens zo’n luisterdag op 16 september in Almere laat zien dat er heel veel mensen zijn die vele maken beter weten waar ze het over hebben dan ik.
Dus is het altijd mijn positie geweest om me in te lezen of te luisteren naar deze mensen en er wat van te leren, ik kan in deze dus slechts weergeven wat mijn nieuwe setup voor mijzelf brengt ten opzichte van wat ik hiervoor had staan.

Het is voor mezelf belangrijk om overal voor open te staan, ik heb in mijn leven de meest uiteenlopende setups gehad, van buizen versterkers met de mooie 845 power triodes, tot aan een volledige set van de Parasound Halo serie, en zo ook alles wat daar tussen zit.

In het focal Utopia topic gaan we, zoals bekend, aan de gang met de actieve aansturing van de drivers met waarschijnlijk DSP filtering.

Audio kan wat mij betreft dus alle kanten op gaan, niets is op voorhand verkeerd of juist zaligmakend, voor mij is audio ook gewoon heel persoonlijk, ik streef niet perse het perfect metende systeem of een perfect metende weergave in mijn huiskamer na, het zijn vooral mijn oren die de doorslag moeten geven.
Ik kan dan ook prima genieten van een set oude luidsprekers aangestuurd door een oude vintage versterker.
In die hoek kun je sowieso het meeste waar krijgen voor je geld.
Wat voor mij persoonlijk goed is of lekker klinkt is dus in geen enkel geval iets wat voor een ander ook zou moeten gelden, alles is een kwestie van smaak.

Onderstaande is dan ook mijn persoonlijke ervaring en de gedachtegang die er mee gepaard gaat hoeft niet perse de juiste te zijn.

Mijn setup bestond uit, heel simpel, een media pc met al mijn mziek in AIF formaat, daarachter de Hegel H390 met een USB verbinding, en als luidsprekers de Wharfedale Elysian 4.
Ik ben drie jaar lang prima tevreden geweest met de set, maar de laatste tijd begon me ook wel het gevoel te bekruipen dat er meer te halen was.
De grootste twijfels die ik had waren aan de Hegel gericht, Ik had altijd wel vertrouwen in de Wharfedale luidsprekers, maar mij begon steeds meer het gevoel te bekruipen dat de Hegel de luidsprekers niet helemaal goed uit de verf lieten komen.
De weergave miste soms gewoon de expressie en attack die ik graag zou horen in een goede setup.
Ook vond ik een sukje warmte ontbreken, de wat zwaardere mannen stemmen, zoals die van Leonard Cohen kwamen niet echt over, ik had op dat vlak echt het idee dat de klank van deze muziek niet zo bedoeld kon wezen.
Vlak, saai en terughoudend, dat zijn de termen als ik het wat sterker uit zou drukken.
Toen kwam de Hegel H600 uit die volgens de “onpartijdige (kuch)” reviewers het beduidend beter zou moeten doen.
Dus leek het een logische stap om die in huis te halen.

Het leek mij handig om dan eerst mijn Hegel H390 verkocht te krijgen, ik had geen idee of dit een beetje een verkoopbaar ding was, en dan pas de H600 in huis te halen.
In die periode begonnen ook de twijfels of ik überhaupt nog wel voor een Hegel zou moeten gaan of dat ik misschien toch moest gaan zoeken naar iets wat dan hopelijk wat meer muziek beleving zou kunnen gaan brengen.

In de tijd dat ik de volledige set van de Parasound Halo serie in bezit had, welke op zich erg goed speelde (Beter dan de Hegel) liep ik tweedehands tegen een goedkoop versterkertje aan die het makkelijk won van de Parasound eindtrap.

Het betrof de Proton AA1150, een versterkertje welke nagenoeg geen feedback heeft en slechts 50 wat per kanaal op 8 ohm kon uitsturen.
De weergave hiervan was warm en muzikaal wat me deed denken aan dat van een buizen versterker, er was beduidend makkelijke naar te luisteren dan naar de Parasound.
Deze is me dus bijgebleven.

In mijn zoektocht naar wat de Hegel zou moeten gaan vervangen kwam de Audio Analogue Puccini Anniversary in beeld, ook deze versterker ontbreekt grotendeels de feedback, en of dit nou daadwerkelijk invloed heeft op de klankweergave dat weet ik gewoon niet, ik ben geen ontwerper van versterkers, maar met de Proton in mijn achterhoofd trok dit wel mijn aandacht.
En het is een leuk ding met een handelbaar formaat.

Als tweede had ik het idee om richting een ladder dac te gaan, dat idee blijft trouwens actueel, maar dat heeft even meer onderzoek nodig van mijn kant van wat daarin de beste opties zijn.
Een NOS dac was in ieder geval wel mijn wens.
Nou was het zou dat Walter onlangs een Metrum Hex aanbood via het forum, en daar een super nette prijs voor vroeg, ik heb er dan ook dicht tegen aan gezeten om deze van hem over te nemen, echter omdat mijn koers op dat moment nog helelemaal niet duidelijk was heb ik het niet gedaan.
Nu heb ik dan echter alsnog een Metrum Hex aangeschaft, nog steeds voor een nette prijs, maar uiteraard niet dat super prijsje die Walter er voor vroeg.

Dus een echte analoge versterker zonder globale feedback en een NOS dac moest de nieuwe combinatie worden.
Dat zou hopelijk wat meer muzikaliteit gaan brengen.

Verder was er ook een financiële afweging, ook dat hoort er bij, en ik weet dat als ik de Hegel H600 koop en ik wil daar bijvoorbeeld over een jaar weer vanaf, dan ga ik er meteen 4- of 5000 euro op achteruit.
Dit terwijl als ik er voor kies om nette demo of nette gebruikte apparatuur aan te schaffen dan is dat wat makkelijker voor nagenoeg hetzelfde bedrag weer door te schuiven, dat maakt het af en toe kunnen wisselen van apparatuur een heel stuk leuker,

Met de Hegel H390 heb ik dat gelukkig nog redelijk netjes kunnen doen, deze heeft een origineel prijs van 6500 euro, echter betaalde ik 4400 euro, deze is nu weg voor 3600 euro, dus heb ik voor 800 euro 3 jaar lang kunnen luisteren.
Met een Hegel H600 van 11500 euro gaat dat niet lukken.

De keuzes:

De Hegel H390 is verkocht voor 3600 euro
De Audio Analogue Puccini Anniversary is aangeschaft voor 2750 euro (demo toestel, normaal € 4850,-)
De Metrum Hex is aangeschaft voor 1150 euro. (origineel prijs € 3500,-)
Een set Audioquest XLR kabels voor 70 euro.

Dus heb ik 370 euro bij moeten leggen voor deze ruil, dat is een heel leefbaar bedrag.

Hieronder de luister impressie
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Het luisteren naar de Audio Analogue Announce Puccini Anniversary versterker:
https://www.hifipig.com/audio-analogue- ... rsary-amp/
In combinatie met de Metrum Hex dac:
https://the-ear.net/review-hardware/met ... converter/

Onderstaande is mijn persoonlijke impressie van bovenstaande apparatuur tegenover de Hegel H390, en in geen geval een referentie recensie.

Nadat de Puccini en de Hex aangesloten waren startte ik de muziek op en liep meteen de huiskamer uit naar de keuken, dit omdat ik eerst even de vaatwasser uit wilde ruimen.
Ondanks dat ik me op dat moment dus in geen enkele luister positie bevond had ik meteen de indruk dat ik een heel ander klankbeeld hoorde.

Toen ik plaats nam op de luisterplek was mijn eerste gedachte “zo dan!”
Dat zijn geen nuance verschillen zeg! Heb ik mij dan zo vergist in de Hegel?!!?
Kennelijk wel, er zijn dan misschien ook wel beperkingen bij het inbouwen van alles in één behuizing, ik bedoel daarmee dat het dac-printje in de Hegel ongeveer 7 bij 10 cm is, de voor versterker printjes nog kleiner zijn, en dat dat misschien beperkingen oplevert ten opzichte van full size toestellen in wat er mogelijk is.
Of die gedachtegang juist is dat weet ik uiteraard niet.

De Hegel heeft een vlakke weergave welke enigszins glad en versmeerd is, nooit expressief en de weergave heeft de neiging om dicht te lopen tijdens complexe muzikale passages.
Het geluid komt nooit volledig los van de luidsprekers, daarvoor moeten de welbekende krenten uit de pap gekozen worden qua nummers.
Mannenstemmen hebben geen body en geen massa, alles is gelijkmatig en egaal.
De weergave laat zich horen, nooit voelen.

De weergave van de Puccini en de Hex combinatie…wauw! dat is andere koek!
Laat ik het zo zeggen, het lag niet aan de Wharfedale luidsprekers zeg maar, Damn wat kunnen die dingen muziek maken zeg! Die heb ik ernstig te kort gedaan met de Hegel.
Ik hoopte op “iets” meer muziekbeleving, maar dit had ik niet verwacht!
De weergave komt met alle gemak volledig los van de luidsprekers, toont veel expressie en dynamiek en is warm met een extra octaaf in de bas weergave, de bas is puchie en afgrond diep, totaal geen oempff of woemp, in tegendeel , de bas is gedetailleerd, robuust en strak, de lage tonen golven zijn goed te volgen en te voelen.

Leonard Cohen heeft ineens de baard in de keel gekregen, zo hoort een donkere mannenstem te klinken, de stem komt geheel los van de luidsprekers en ik voel de stem zelfs het tafelblad van mijn salontafel doen resoneren, in mijn voeten die op de tafel liggen.

Akoestische instrumenten maakten op de Hegel alleen maar een beetje saai hoorbaar geluid.
Op de huidige combinatie zorgt dat voor een hoorbaar, maar ook een voelbaar geluid, het zorgt voor een echte live beleving.

De hoog weergave is rijk met veel ragfijne detail, zonder ooit scherp te worden.
De set zoals hij nu is is erg muzikaal en een genot om naar te luisteren.

Zonder dit langdradig te willen maken denk ik dat ik voor een bijbetaling van 370 euro een hele waardevolle stap heb gemaakt in mijn persoonlijke muziekbeleving.
Er is een groot verschil in muziek die alleen maar hoorbaar is, of muziek welke je daadwerkelijk ook voelt. Het is een bijzondere beleving om er zo middenin te zitten.

Een Hegel H600 voor € 11.500,-??!?! (Olaf rent weg) :hide:
hex1.png
hex2.jpg
puc1.jpg
puc2.jpg
richard

Bericht door richard »

Wow, vroeg uit de veren voor dit verslag. Wel interessant om te lezen.

Zonder af te doen op AA, misschien is de Hegel in de loop van de tijd wat verlopen; je zou toch niet verwachten dat je deze prestatie in eerste instantie mooi hebt gevonden. Maar veel plezier met de nieuwe aanwinsten.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De Hegel heeft in de drie jaar dat ik hem had (nieuw gekocht) nauwelijks aan gestaan, verder is deze alleen op laag volume gebruikt, dus dat verlopen zal wel meevallen. ik denk dat omdat de Hegel zo'n beetje tegelijkertijd met de Wharfedale luidsprekers kwam dat de Wharfedales de Hegel nog deels gered hebben, die wisten nog iets uit de Hegel te halen.
Dat is trouwens meteen het nadeel als je twee dingen tegelijkertijd vervangt dat je dan niet echt weet of het nou de luidsprekers zijn of de versterker waar de verbetering of de verslechtering ligt

Afdoen op de Audio Analogue gaat sowieso niet lukken, de Hegel zou extreem ver verlopen moeten zijn als deze van een aanvankelijk dezelfde weergave als de Audio Analogue naar de huidige weergave veranderd zou zijn in drie jaar. (dat zou dan meteen nog een reden zijn om niet aan een Hegel te beginnen)

Verder heb ik de huidige weergave zoals die met de Audio Analogue überhaupt nooit eerder binnen de vier muren van mijn huis mogen waarnemen, dit is een weergave die je normaal alleen op een audioshow hoort en bij jezelf denkt "dat wil ik thuis ook wel, maar hoe?"

En het is niet alleen de Audio Analogue, ik denk dat de NOS dac hier ook een belangrijke rol speelt.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Maar die media pc is nog steeds in gebruik? Zou ik eens een testje doen met iets van Auralic, Lumin of aanverwant…
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De media pc is inderdaad nog steeds in gebruik.
Met de software van Jriver (Mediacenter 31.0) maak ik doormiddel van Asio een directe verbinding met de dac
Volume wordt dus op de versterker geregeld, er is dus verder geen softwarematige beïnvloeding.

Streamen en nassen doe ik niet. Na gebruik gaat alles stroomloos.
Leeuwarden

Ik heb zelf een Auralic G1. Je kan er mee streamen maar je kan ook gewoon vanaf een, externe in mijn geval, HD afspelen. Een goede verkoper laat het je thuis proberen…
Leeuwarden

Overigens niet verrassend dat de Hegel weg is. Het is mooi spul en doet alles goed maar het mist de emotie.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Interessant om te lezen, Olaf! Voor relatief weinig geld een flinke verbetering, dat is altijd mooi. Het is best lastig vergelijken als je tegelijkertijd zowel de DAC als de versterker vervangt, maar het gaat natuurlijk om het eindresultaat :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, of een luidspreker tot leven komt zoals Olaf dat beschrijft, is toch echt de versterker. Dat heb al meerdere keren eerder meegemaakt. Gefeliciteerd Olaf, genieten maar \:D/
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Leeuwarden schreef: wo 25 okt 2023, 8:31
Ik heb zelf een Auralic G1. Je kan er mee streamen maar je kan ook gewoon vanaf een, externe in mijn geval, HD afspelen. Een goede verkoper laat het je thuis proberen…
Maar dit is dan meteen ook je dac zo te zien?
Dus dat betekent dat de rol van mijn mooie nos dac dan uitgespeeld raakt.
Ik ervaar overigens geen nadelen met de pc setup die ik heb. Ook qua weergave niet. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Pjotr schreef: wo 25 okt 2023, 9:20
Tja, of een luidspreker tot leven komt zoals Olaf dat beschrijft, is toch echt de versterker. Dat heb al meerdere keren eerder meegemaakt. Gefeliciteerd Olaf, genieten maar \:D/
De versterker heeft ballen! Dat is duidelijk, die laat de luidsprekers echt werken, niet dat zoete gedoe!
Ik ben er heel blij mee.
Walt

Bericht door Walt »

Mooi om te lezen, ik had liever mijn Hex aan jouw verkocht, maar net te vroeg inderdaad.
Walt

Bericht door Walt »

Dat zeer gecontroleerde laag, is denk ik vooral aan de HEX te danken, inderdaad geen geboem en opdringerig laag maar zoals het echt hoort, hoe stuur je deze aan? Via USB?

Je kan nog een keer betere zekeringen in de HEX zetten, er gaan er twee in, maakte het bij mij nog net iets fraaier.

Groetjes Walter
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hoi Walt.

Ik stuur hem inderdaad vanaf mijn Media pc via usb aan.
De dac beschikt over de jongste versie van de amanero combo 384 usb module waarvan ik zojuist zowel de cpu software als ook de firmware up to date heb gebracht naar de laatste versies.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ze zijn in ieder geval talrijk in de tweedehands markt, ik zal er eens wat serieuzer naar kijken. Maar moet wel zeggen dat ik momenteel geen behoeftes heb ik die hoek, maar zoals we allemaal wel weten kan dat zomaar ineens veranderen.
Leeuwarden

Olaf Markus schreef: wo 25 okt 2023, 9:55
Maar dit is dan meteen ook je dac zo te zien?
Dus dat betekent dat de rol van mijn mooie nos dac dan uitgespeeld raakt.
Ik ervaar overigens geen nadelen met de pc setup die ik heb. Ook qua weergave niet. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Nee, dat is niet mijn dac, daarvoor gebruik ik een Mytek dac+. Beide voorzien van een andere voeding. Misschien zie je iets over het hoofd, misschien ook niet. Beetje zoals het, min of meer, verrassend was dat de Hegel ook voor verbetering vatbaar was. In mijn optiek een kwestie van proberen…
Leeuwarden

Oh ja, de Auralic met ingebouwde dac heet Altair G1, als ik me niet vergis dan gebruikt Dre die.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach het is allemaal MiFi uiteindelijk. Ik heb al een tijdje deze USB dac: https://www.hifistudio79.nl/product/top ... l-ak4493s/ aan mijn L30-II NFA hoofdtelefoonversterker hangen. Is puur genieten. Mahja wie gelooft dat nou voor 150 euries? :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Ha Olaf,

De Hex had bij mij geen externe 5V USB voeding nodig, Jeroen had voor mij een USB kabel gemaakt zonder de voedings geleider, dit klonk ook weer beter.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Weet je dan ook nog welke usb module er bij jou in zat?
Walt

Bericht door Walt »

Geen idee eigenlijk, wist niet dat er meerdere in konden zitten, zoals ik het begrepen had maakt de HEX zelf een 5V om het printje aan te sturen.
richard

Bericht door richard »

Pjotr schreef: wo 25 okt 2023, 9:20
Tja, of een luidspreker tot leven komt zoals Olaf dat beschrijft, is toch echt de versterker. Dat heb al meerdere keren eerder meegemaakt.
Dat heb ik destijds ook van de oude Rinsma geleerd. Eigenaardige man, maar hier had hij wel gelijk in. De bron is ook belangrijk.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Van harte met je nieuwe aanwinst.
Tis wel even wat anders dan er stond maar leuk om te lezen dat dit zo veel meer muziek maakt.
Shadow

Bericht door Shadow »

Goed om te horen! Veel plezier ermee!
Plaats reactie