Ik heb een paar joekels van VFD displays die een gloeispanning hebben van 5V. Om het display gelijkmatig te laten oplichten is een wisselspanning (dus 5Vac) gewenst. Verder moet dan het midden aan massa liggen, dus eigenlijk twee wikkelingen van 2,5Vac, ca 200mA per Display. Die gloeidraad fungeert als Kathode en de middenaftakking ligt aan massa en voert ook de gelijkstroom van de Anode die kan oplopen tot 100mA .
De frequentie is volgens mij niet van belang, mogelijk dat 20kHz of hoger zelfs zal werken.
Omdat zelfs een 8VA trafotje redelijk groot is denk ik aan een alternatief, maar heb zelf nog niets kunnen bedenken. Een beetje wisselspanning genereren is niet zo moeilijk, maar om daar een "centre-tap" die ook nog eens stroomvoerend naar massa is bij te bedenken?????....
wie heeft er een
Kees
