Nelson Pass B1 Buffer
Moderator: Beheerdersteam
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Nelson Pass B1 Buffer
Hallo allemaal. Na het bouwen van de MK1 V2.2 versterker en de Classix II boxen, wil ik een voorversterker bouwen. Op dit moment gebruik ik een Raspberry Pi 3b met een HiFiberry DAC+ en Volumio. Dit werk goed, maar als ik het geluid van computer ook door de versterker wil hebben, om een YouTube filmpje te kunnen kijken en luisteren, dan heb ik een probleem. En in het algemeen, ik kan niet meerdere apparaten aansluiten op de versterker. Dus mijn eerste gedachte was, ik moet een input switch hebben. En misschien is dit ook wel genoeg?? Beetje zoeken op dit forum en op google bracht mij op het idee dat ik misschien wel een Nelson Pass B1 Buffer wil hebben. Op dit Forum kom ik eigenlijk maar 1 bouwverslag uit 2015 tegen van PAD: viewtopic.php?p=1756286#p1756286 Misschien zijn er ook recentere verslagen?
Maar dan toch eerst ook wat vragen. Wat electronica betreft weet ik niet heel veel, maar ik zou wel graag wat meer willen weten over wat er gebeurt in een buffer/preamp. Ik lees dingen als een hoge ingangs impedantie en een lage uitgangsinpedantie, of juist omgekeerd. Wat bedoelen ze nu met een buffer? Mijn inziens betekent dat je signaal wat binnen komt gebufferd wordt en vervolgens naar de uitgang wordt gestuurd. Dit betekent dat het geluid vertraagd wordt? Dit zijn basic vragen, maar kan iemand mij verwijzen naar een website/artikel waarin eenvoudige wijze wordt uitgelegd wat de verschillende audio onderdelen doen zonder de diepte in te gaan over de gebruikte componenten op de printplaat?
Alvast bedankt, Tom.
Maar dan toch eerst ook wat vragen. Wat electronica betreft weet ik niet heel veel, maar ik zou wel graag wat meer willen weten over wat er gebeurt in een buffer/preamp. Ik lees dingen als een hoge ingangs impedantie en een lage uitgangsinpedantie, of juist omgekeerd. Wat bedoelen ze nu met een buffer? Mijn inziens betekent dat je signaal wat binnen komt gebufferd wordt en vervolgens naar de uitgang wordt gestuurd. Dit betekent dat het geluid vertraagd wordt? Dit zijn basic vragen, maar kan iemand mij verwijzen naar een website/artikel waarin eenvoudige wijze wordt uitgelegd wat de verschillende audio onderdelen doen zonder de diepte in te gaan over de gebruikte componenten op de printplaat?
Alvast bedankt, Tom.
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Kun je het geluid van de PC niet via DLNA naar je Pi sturen? Als je de volume regeling op de CA zelf gebruikt, een ALPS 2x 10K log potmeter, ben je eigenlijk klaar. Heb je alleen een input switch nodig. Aan de andere kant vind ik ondanks alle hype die Hifiberry Dacjes nou niet echt top. Je zou kunnen overwegen er een Topping USB DAC aan te hangen. Als je PC S/PDIF uit heeft kun je zo'n DAC ook als selector kiezen.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Hoi Peter,
De hifiberry dac gebruik ik al een paar jaar en was destijds een nette manier om muziek naar mijn actieve luidsprekertjes te sturen. Nu denk ik er wel over om ook de streamer/dac te gaan verbeteren, maar dat is dan weer een volgend project.
Wat ik lees van de B1 buffer is dat deze het geluid "beter" maakt. En dat het een relatief simple en "goedkoop" geheel is. Of is het betere geluid onzin omdat het geluid kleur wordt gegeven?
De hifiberry dac gebruik ik al een paar jaar en was destijds een nette manier om muziek naar mijn actieve luidsprekertjes te sturen. Nu denk ik er wel over om ook de streamer/dac te gaan verbeteren, maar dat is dan weer een volgend project.
Wat ik lees van de B1 buffer is dat deze het geluid "beter" maakt. En dat het een relatief simple en "goedkoop" geheel is. Of is het betere geluid onzin omdat het geluid kleur wordt gegeven?
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Yep, dat is Pass zijn roze brilTomenkobus schreef: ↑do 19 okt 2023, 12:08Of is het betere geluid onzin omdat het geluid kleur wordt gegeven?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Die B1 is een uiterst eenvoudig buffertje die je voor een paar tientjes in elkaar knutselt. Twee 9V blokjes als voeding. Het is derhalve een leuk en leerzaam projectje om eens te proberen en te beoordelen wat je er zelf van vind ten opzichte van een losse potmeter. Heb ik zelf ook gedaan.
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Tja leerzaam of niet, ding is in dit geval functioneel totaal overbodig.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Wanneer is een voorversterker dan wel nodig? 
En ja, het is ook leuk om iets te maken, maar als het niets toevoegd, dan is het misschien geen goed plan. Maar als ik kijk naar voorvesterkers, dan zijn er ook die meer dan 1000 euro kosten, Wat voegen deze dan toe?
En ja, het is ook leuk om iets te maken, maar als het niets toevoegd, dan is het misschien geen goed plan. Maar als ik kijk naar voorvesterkers, dan zijn er ook die meer dan 1000 euro kosten, Wat voegen deze dan toe?
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Verschillende bronnen hebben vaak een andere uitgang impedantie.
De b1 buffer versterkt eigenlijk niet maar zorgt er wel voor dat de impedantie verschillen van de bronnen minder een rol gaan spelen.
Met name op langere kabel lengtes kan dat een gunstig effect hebben. die invloed die soms aan een kabel wordt toegewezen is daarmee verwaarloosbaar. Ik kan me voorstellen dat je met een actief systeem juist lange kabels hebt.
Een echte voorversterker doet dan nog iets meer, mocht de totale versterking van de actieve speaker niet voldoende zijn dan kan er nog wat extra versterking aan toe gevoegd worden, dat kan soms nodig zijn als je bvb niet luid genoeg kan spelen.
Je bron staat dan op vol volume en het totale geluid is dan niet luider als stevig spreken.
dan kan de voor versterker dat signaal wat verstreken.
De B1 versterkt dus niet, is je geluid nu al luid genoeg dan zou de B1 een goede keuze zijn.
De b1 buffer versterkt eigenlijk niet maar zorgt er wel voor dat de impedantie verschillen van de bronnen minder een rol gaan spelen.
Met name op langere kabel lengtes kan dat een gunstig effect hebben. die invloed die soms aan een kabel wordt toegewezen is daarmee verwaarloosbaar. Ik kan me voorstellen dat je met een actief systeem juist lange kabels hebt.
Een echte voorversterker doet dan nog iets meer, mocht de totale versterking van de actieve speaker niet voldoende zijn dan kan er nog wat extra versterking aan toe gevoegd worden, dat kan soms nodig zijn als je bvb niet luid genoeg kan spelen.
Je bron staat dan op vol volume en het totale geluid is dan niet luider als stevig spreken.
dan kan de voor versterker dat signaal wat verstreken.
De B1 versterkt dus niet, is je geluid nu al luid genoeg dan zou de B1 een goede keuze zijn.
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Het is nogal discutabel. In de meeste gevallen een extra doos met bedieningsgemak zoals hierboven omschreven. Hangt helemaal van je setup af. In dit geval zit er al een buffer op de ingang van de CA print. En op veler verzoek ook nog eens een gebalanceerde. Enige wat je dan nu nog nodig hebt is een ingangsselector. In een nette volumeregeling is al voorzien op de CA print. Daar hoef je alleen een geschikte potmeter op aan te sluiten. Al dan niet een Alps motorpot met afstandsbediening.
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Ah ik dacht gelezen te hebben dat je active speakers gebruikte dan zal ik er naast.
I dat geval is een volume pot en ingang selector al meer dan voldoende.
Dat kan je natuurlijk zo gek maken als je zelf wil.
van een simpele pot en een keuze schakelaar tot een relay gestuurd verhaal met display en remote er bij.
I dat geval is een volume pot en ingang selector al meer dan voldoende.
Dat kan je natuurlijk zo gek maken als je zelf wil.
van een simpele pot en een keuze schakelaar tot een relay gestuurd verhaal met display en remote er bij.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Dus als de bronnen genoeg signaal kunnen geven aan de eindversterker en de impedanties zijn "goed" (ideale situatie) dan is een input selector om uit verschillende bronnen te kiezen dus goed genoeg.
Wat ik begrijp van Peter is dat er al een buffer aanwezig is op de versterker. Waar is deze dan goed voor? Wordt hier dan toch iets met input impedantie gedaan?. Het impedantie verhaal verder niet relevant is. Dan rest mij dus om een volumeregelaar op de versterker te zetten en een input selector.
Dan ga ik hier voor.
De inputselector is dus niet meer dan een schakelaar? zoiets? https://nl.mouser.com/ProductDetail/Gra ... HOfg%3D%3D
Wat ik begrijp van Peter is dat er al een buffer aanwezig is op de versterker. Waar is deze dan goed voor? Wordt hier dan toch iets met input impedantie gedaan?. Het impedantie verhaal verder niet relevant is. Dan rest mij dus om een volumeregelaar op de versterker te zetten en een input selector.
Dan ga ik hier voor.
De inputselector is dus niet meer dan een schakelaar? zoiets? https://nl.mouser.com/ProductDetail/Gra ... HOfg%3D%3D
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Yep daar is allemaal al in voorzien op de CA print zelf. Dat hele bufferverhaal speelt eigenlijk meer bij buizen waarbij de impedanties hoog kunnen zijn en de kabelcapaciteit van invloed kan worden. Wat overigens ook niet altijd gezegd is. Maar iedere moderne transistor opzet heeft signaal genoeg. Zowel de Hifiberry als de uitgang van je PC.Tomenkobus schreef: ↑do 19 okt 2023, 13:35Dus als de bronnen genoeg signaal kunnen geven aan de eindversterker en de impedanties zijn "goed" (ideale situatie) dan is een input selector om uit verschillende bronnen te kiezen dus goed genoeg.
Waar het misverstand misschien ligt is dat je aan de loper van een potmeter beter niet weer een lange kabel moet gaan aansluiten. Dat kan nog wel eens een signaalverslechtering opleveren. Als je dat wilt moet je i.d.d. daar een buffertrapje tussen zetten om de kabel goed aan te sturen.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Òke, bedankt allemaal. De titel van het topic is dan misschien niet helemaal correct en ik denk dat ik nu beter door kan gaan in mijn versterker topic. Ik zal daar dan wel een link neerzetten naar dit korte topic. Het is toch een gedachte spinsel. Het is maar goed dat ik nog geen definitieve kast voor de versterker heb gemaakt
Groeten, Tom.
Groeten, Tom.
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Toch wel goed dat je het aanhaalt. 9 van de 10 YouTube filmpjes zijn niet meer dan "Kijk eens hoe interessant" en een eigen baksel van horen zeggen verhalen. Self exposure dus. Niet vaak zie je het echte structurele verhaal waar je wat van leert. Dat is dus altijd oppassen, zeker in audioland.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Hallo Peter en anderen. Mijn keuze is nu om de volume knop op de versterker te gaan gebruiken en een schakelaar om de bron te kunnen selecteren. Maar ik heb toch nog een paar vragen over bovenstaande discussie.
1)
Wat ik weet van een buffer is dat deze een hoge ingangs impedantie heeft en een lage output impedantie. Deze buffer zit dus al in de CA versterker.
Het lijkt mij dat een buffer iets met het signaal doet. Op een YouTube filmpje met een gitaar lieten ze horen dat als je heel veel effecten gebruikt en deze effecten allen via bypass (dus signaal wordt door het effect niet aangepast en direct door gegeven) dat er dan toch geluid, voornamelijk in het hoog verloren gaat. De buffer aan het eind van de effecten zorgt ervoor dat het hoog wordt opgekrikt, zodat het lijkt dat er geen signaal verloren gaat.
Waarom zit er een buffer in de CA als je de bron direct op de versterker aansluit? Om eventuele verliezen in de kabels te compenseren?
2)
Een voorversterker "controls te level of the signal". Dit heb ik op internet opgezocht. Maar wat wordt hier mee bedoeld, de volume knop die de sterkte van het signaal naar de eindversterker bepaald? Deze volume knop aansluiting zit al in de CA versterker. Of wordt elk input (bron) signaal verzwakt of versterkt zodat ze aan de output zijden allemaal even sterk zijn en dat als je van bron wisselt dat het volume gelijk blijft?
3)
De bronnen die ik nu gebruik, hebben hun eigen volume regelaar. Deze kan ik op een vaste stand zetten zodat de versterker gelijke ingangssignalen krijgt en dat ik bij bron wisseling gelijk volume krijg. Maar als ik een cd speler aan de versterker hang, dan heb ik niet de mogelijkheid om het ingangs bron signaal aan te passen en zal ik dus met de volume knop op de versterker het geluidsniveau moeten regelen. Klopt dit? Of is dit wat in punt 2 bedoelt wordt (controls te level of the signal), of zit in de (sommige) voorversterkers de mogelijkheid om het ingangssignaal te verhogen of te verlagen. In mijn geïntegreerde versterker beneden kan dit namelijk.
Dit is een heleboel tekst, maar ik denk dat dit niet alleen voor mij veel zal verduidelijken, maar ook voor anderen. Ik hoop dat jullie de tijd kunnen vinden om de vragen te beantwoorden. Het zou mij meer kennis verschaffen.
Alvast bedankt, Tom.
1)
Wat ik weet van een buffer is dat deze een hoge ingangs impedantie heeft en een lage output impedantie. Deze buffer zit dus al in de CA versterker.
Het lijkt mij dat een buffer iets met het signaal doet. Op een YouTube filmpje met een gitaar lieten ze horen dat als je heel veel effecten gebruikt en deze effecten allen via bypass (dus signaal wordt door het effect niet aangepast en direct door gegeven) dat er dan toch geluid, voornamelijk in het hoog verloren gaat. De buffer aan het eind van de effecten zorgt ervoor dat het hoog wordt opgekrikt, zodat het lijkt dat er geen signaal verloren gaat.
Waarom zit er een buffer in de CA als je de bron direct op de versterker aansluit? Om eventuele verliezen in de kabels te compenseren?
2)
Een voorversterker "controls te level of the signal". Dit heb ik op internet opgezocht. Maar wat wordt hier mee bedoeld, de volume knop die de sterkte van het signaal naar de eindversterker bepaald? Deze volume knop aansluiting zit al in de CA versterker. Of wordt elk input (bron) signaal verzwakt of versterkt zodat ze aan de output zijden allemaal even sterk zijn en dat als je van bron wisselt dat het volume gelijk blijft?
3)
De bronnen die ik nu gebruik, hebben hun eigen volume regelaar. Deze kan ik op een vaste stand zetten zodat de versterker gelijke ingangssignalen krijgt en dat ik bij bron wisseling gelijk volume krijg. Maar als ik een cd speler aan de versterker hang, dan heb ik niet de mogelijkheid om het ingangs bron signaal aan te passen en zal ik dus met de volume knop op de versterker het geluidsniveau moeten regelen. Klopt dit? Of is dit wat in punt 2 bedoelt wordt (controls te level of the signal), of zit in de (sommige) voorversterkers de mogelijkheid om het ingangssignaal te verhogen of te verlagen. In mijn geïntegreerde versterker beneden kan dit namelijk.
Dit is een heleboel tekst, maar ik denk dat dit niet alleen voor mij veel zal verduidelijken, maar ook voor anderen. Ik hoop dat jullie de tijd kunnen vinden om de vragen te beantwoorden. Het zou mij meer kennis verschaffen.
Alvast bedankt, Tom.
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Klopt helemaal. Een "buffer" als je dat zo wilt noemen, zit altijd aan de ingang van ieder apparaat. Zo ook bij iedere losse eindversterker. Die zorgt voor een constante gedefinieerde ingangsimpedantie. En bij een losse VV met ingangsselectie zit het na de ingangsselectie. Bij de CA is de ingansimpedantie 50kohm bij symmetrisch gebruik of 25kohm bij asymmetrisch. Dat is min of meer standaard. Ieder ander apparaat kan dat aansturen.
Vergeet dat verhaal over die gitaaringang. Dat is vrij specifiek en slechts ter voorbeeld. Hier niet relevant. Die niveauverschillen hou je altijd, dat is nou eenmaal niet gestandaardiseerd. Maar bij de huidige spullen als CD spelers en DAC's is dat meestal 1 a 2 volt RMS. Bij alleen de luxere losse VV kun je het apart per ingang bij stellen. Bij de meesten heb je ook alleen maar een volumeknop daarvoor.
Vergeet dat verhaal over die gitaaringang. Dat is vrij specifiek en slechts ter voorbeeld. Hier niet relevant. Die niveauverschillen hou je altijd, dat is nou eenmaal niet gestandaardiseerd. Maar bij de huidige spullen als CD spelers en DAC's is dat meestal 1 a 2 volt RMS. Bij alleen de luxere losse VV kun je het apart per ingang bij stellen. Bij de meesten heb je ook alleen maar een volumeknop daarvoor.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Maar een buffer zit ook aan de uitgang van een voorversterker. Ik denk dat Tom dit bedoelt.
Door deze buffer is de uitgang impedantie laag en heb je daardoor minder verlies in het hoog. Je capaciteit van de interlink en de volgende schakeling hebben dan minder invloed.
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Staat niet voor niks tussen aanhalingstekens... Gaat om een voldoende hoge en constante imgangsimpedantie. Aan de uitgang van een CD speler en aan de uitgang van een DAC enz. enz. zit altijd een buffer die zorgt voor een lage uitgangsimpedantie om een kabel aan te sturen. Dus een VV voegt niks toe w.d.b. Bij een gitaar ligt dat vrij specifiek, daar zit meestal geen buffer in en sluit je hem direct aan op het element middels wat passieve netwerkjes. Die verlangt dan ook meestal een specifieke hoogohmige gitaaringang (meestal 1 Mohm) en ditto specifieke VV.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Met een VV zet je in feite alleen een buffer (van de VV) achter een buffer (van de CD speleruitgang b.v.). Een VV voegt alleen extra controle mogelijkheden toe die daarbij verzonnen zijn. Sommigen willen b.v. een ouderwetse hoog/laag klankregeling.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Ik gebruik echt al jaren een B1 voor al de versterkers die gebouwd worden. Potmeter met AB erin en input selector. Ik vind het ideaal.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Ik zou adviseren om een buffer te bouwen met een LSK170 en een LSJ74.
Dat scheelt een condensator en een lagere uitgangs impedantie.
Klankmatig heeft het ook meer drive en dynamischer als de B1 buffer.
Rob
Dat scheelt een condensator en een lagere uitgangs impedantie.
Klankmatig heeft het ook meer drive en dynamischer als de B1 buffer.
Rob
Re: Nelson Pass B1 Buffer
Wij van WC-eend
Voor de CA V1-Mk2 waar het hier over gaat, is een Nelson Pass B1 Buffer gaan klussen volstrekt overbodig! Het mag natuurlijk wel als je die toch al als inputdoos hebt staan 
