Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Goedemorgen forum genoten,
Ik plaats hieronder de link naar de site van vriend en collega Rene welke het luisterbezoek bij mij heeft gedaan. Op zijn site staat het verslag met foto's.
http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm
In het tabblad "Op bezoek bij..."
Veel lees plezier, al die andere bezoeken van hem zijn zeker de moeite waard om ook te lezen.
Groeten,
Marcel
Ik plaats hieronder de link naar de site van vriend en collega Rene welke het luisterbezoek bij mij heeft gedaan. Op zijn site staat het verslag met foto's.
http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm
In het tabblad "Op bezoek bij..."
Veel lees plezier, al die andere bezoeken van hem zijn zeker de moeite waard om ook te lezen.
Groeten,
Marcel
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Het verhaal is in ieder geval erg eerlijk geschreven.
De conclusies en aannames zijn alleen een beetje bijzonder. Je moet niet investeren in duurdere of nieuwere units, het filter optimaliseren maakt dat de focus en 3d afbeelding weer klopt. Dat er geen scherpte meer zou hoeven zijn. En een rear-mounted mid die toetert? Zou niet best wezen, hoe kan dan een LS3/5a en alle BBC achtige ontwerpen functioneren? In mijn LS3/5a kloontopic heb ik metingen gedaan, dat achter de baffle plaatsen deed niets nadeligs. Edit: ik zie dat het bij jou vrij ver is, door de dikke(re) baffle. Met wat afschuining kan het heel mooi functioneren.
Zonder meting zou ik daar niet direct iets over roepen... Tenzij 'hoorn-achtig' niet negatief geinterpreteerd zou moeten worden.
Het belangrijkste verschil als je de mid naar de voorkant zet is dat je een gigantisch verschil in het akoestisch centrum komt. Als dat een voordeel zou zijn dan is er met het filter wat mis. Het filter is namelijk ontworpen voor de fysieke plaatsing van de akoestische centra van de samenwerkende drivers.
Meteen veel vloeiender met een stabilizer.... Dat is in dit systeem met de door hem beschreven waarneming ongeveer hetzelfde als een paar autobanden proberen te balanceren met diverse soorten ventieldopjes op het ventiel. De CD-speler was toch niet het het probleem, daar kun je onmogelijk veel verbetering bereiken als het bij de speaker mis gaat. Tof om te lezen dat je daar zelf ook niet in mee ging.
De conclusies en aannames zijn alleen een beetje bijzonder. Je moet niet investeren in duurdere of nieuwere units, het filter optimaliseren maakt dat de focus en 3d afbeelding weer klopt. Dat er geen scherpte meer zou hoeven zijn. En een rear-mounted mid die toetert? Zou niet best wezen, hoe kan dan een LS3/5a en alle BBC achtige ontwerpen functioneren? In mijn LS3/5a kloontopic heb ik metingen gedaan, dat achter de baffle plaatsen deed niets nadeligs. Edit: ik zie dat het bij jou vrij ver is, door de dikke(re) baffle. Met wat afschuining kan het heel mooi functioneren.
Zonder meting zou ik daar niet direct iets over roepen... Tenzij 'hoorn-achtig' niet negatief geinterpreteerd zou moeten worden.
Het belangrijkste verschil als je de mid naar de voorkant zet is dat je een gigantisch verschil in het akoestisch centrum komt. Als dat een voordeel zou zijn dan is er met het filter wat mis. Het filter is namelijk ontworpen voor de fysieke plaatsing van de akoestische centra van de samenwerkende drivers.
Meteen veel vloeiender met een stabilizer.... Dat is in dit systeem met de door hem beschreven waarneming ongeveer hetzelfde als een paar autobanden proberen te balanceren met diverse soorten ventieldopjes op het ventiel. De CD-speler was toch niet het het probleem, daar kun je onmogelijk veel verbetering bereiken als het bij de speaker mis gaat. Tof om te lezen dat je daar zelf ook niet in mee ging.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Meten is weten, en dat is dan wel zekerheid die niet altijd gewenst is.?............. 
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Hallo mede muziek / audio liefhebbers,
Ik wil even een kleine uitleg geven voordat er mensen zijn die hier misschien een verkeerd beeld bij krijgen.
Het is namelijk mijn intentie geweest om puur en alleen op basis van de looks (en absoluut niet de techniek) de Harbeth 40.2 te gebruiken.
De gebruikte techniek (Visaton, Audax, Jantzen enz.) is van een totaal andere orde en heb daar met de beschikbare middelen geprobeerd een zo goed mogelijke weg in te vinden wat mijn inziens aardig is gelukt. Dus ook de kastbouw is op basis van die wetenschap qua houtdikte anders dan het origineel, puur omdat in mijn configuratie de panelen niet mee hoeven te werken.
Begrijp wel, ik ben mij hier niet aan het verdedigen maar enige duidelijkheid hierin is wel op zijn/haar plaats.
En dan nog iets, en dat is denk ik toch het belangrijkste, ik geniet van mijn set en geluid en daar is het om te doen en waar het om gaat.
Ik luister met mijn eigen oren.
Groeten,
Marcel
Ik wil even een kleine uitleg geven voordat er mensen zijn die hier misschien een verkeerd beeld bij krijgen.
Het is namelijk mijn intentie geweest om puur en alleen op basis van de looks (en absoluut niet de techniek) de Harbeth 40.2 te gebruiken.
De gebruikte techniek (Visaton, Audax, Jantzen enz.) is van een totaal andere orde en heb daar met de beschikbare middelen geprobeerd een zo goed mogelijke weg in te vinden wat mijn inziens aardig is gelukt. Dus ook de kastbouw is op basis van die wetenschap qua houtdikte anders dan het origineel, puur omdat in mijn configuratie de panelen niet mee hoeven te werken.
Begrijp wel, ik ben mij hier niet aan het verdedigen maar enige duidelijkheid hierin is wel op zijn/haar plaats.
En dan nog iets, en dat is denk ik toch het belangrijkste, ik geniet van mijn set en geluid en daar is het om te doen en waar het om gaat.
Ik luister met mijn eigen oren.
Groeten,
Marcel
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Is al die tijd ook goed en helder uitgelegd. En die mid unit ging ook door voor high end bij visaton. Het filter is nogal bepalend, dus die waarneming is verklaarbaar. En even een unit naar voren zetten vind ik ook een gekke tip als het geoptimaliseerd is. Zet SEO maar eens 25mm naar voren bij de mid in boxsim...
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Hallo forummers,
Wat ik niet had voorzien, is toch gebeurt namelijk ik heb de beslissing moeten nemen om van de MarKath afscheid te gaan nemen.
Reden/oorzaak van dit besluit is heel simpel namelijk de aanschaf van een combinatie van Roksan versterker met ProAc luidsprekers. Deze combi had ik al eens eerder bij iemand thuis mogen horen en dat heeft mij niet meer losgelaten. De versterker had ik al vrij snel aangeschaft maar de speakers was een ander verhaal want die liggen niet voor het oprapen maar afgelopen weekend is het dan toch zover gekomen en zijn wij naar de andere kant van het land getrokken om een paar mooie ProAc Studio 150 speakers op te halen.
Dus het gevolg van deze aanschaf is dat er toch iets het veld moet ruimen want inmiddels bezit ik maar liefst 4 paar luidsprekers en dat is echt iets teveel van het goede.
Wanneer deze speakers in de verkoop gaan weet ik nog niet maar mocht er iemand zijn die wat wil weten over deze speaker, stuur gerust een PB.
Let op, dit is geen verkoopadvertentie maar alleen een aankondiging van de intentie en de reden van de toekomstige verkoop.
Groeten,
Marcel
Wat ik niet had voorzien, is toch gebeurt namelijk ik heb de beslissing moeten nemen om van de MarKath afscheid te gaan nemen.
Reden/oorzaak van dit besluit is heel simpel namelijk de aanschaf van een combinatie van Roksan versterker met ProAc luidsprekers. Deze combi had ik al eens eerder bij iemand thuis mogen horen en dat heeft mij niet meer losgelaten. De versterker had ik al vrij snel aangeschaft maar de speakers was een ander verhaal want die liggen niet voor het oprapen maar afgelopen weekend is het dan toch zover gekomen en zijn wij naar de andere kant van het land getrokken om een paar mooie ProAc Studio 150 speakers op te halen.
Dus het gevolg van deze aanschaf is dat er toch iets het veld moet ruimen want inmiddels bezit ik maar liefst 4 paar luidsprekers en dat is echt iets teveel van het goede.
Wanneer deze speakers in de verkoop gaan weet ik nog niet maar mocht er iemand zijn die wat wil weten over deze speaker, stuur gerust een PB.
Let op, dit is geen verkoopadvertentie maar alleen een aankondiging van de intentie en de reden van de toekomstige verkoop.
Groeten,
Marcel
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Ik begrijp dat deze inmiddels is verkocht via het HTforum?
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Er zijn ook forums waar je je post maar een beperkte tijd kan editen, dan voorkom je dat soort acties. Wel een beetje jammer zo.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Dat heeft je dan wel een ban opgeleverd. Zeg nu zelf, er zijn elegantere oplossingen...
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Gelukkig voor hem geen lifetime ban, maar slechts 7 dagen als ik het goed begrijp.
Op dit forum had laatst ook iemand al zijn posts uit een topic leeg gemaakt, echter de mods konden dit met een druk op de knop ongedaan maken, dat is wel humor.
Op dit forum had laatst ook iemand al zijn posts uit een topic leeg gemaakt, echter de mods konden dit met een druk op de knop ongedaan maken, dat is wel humor.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath Verkocht
De MarKath speakers zijn verkocht en staan nu ergens in Spa België te spelen.
Nieuwe eigenaar heeft deze speakers afgelopen maandag opgehaald en hij is uitermate tevreden over het presteren van deze speaker.
Van dat geld inmiddels mijn set uitgebreid met een geweldige CD-spealer van Astin Trew, dat in combinatie met de Roksan en de ProAc komt dit tot een (voor mij) perfecte match. Roksan moet nog een beetje ingespeeld worden maar dat komt goed en zal dus alleen maar nog betere worden.
Groeten,
Marcel
Nieuwe eigenaar heeft deze speakers afgelopen maandag opgehaald en hij is uitermate tevreden over het presteren van deze speaker.
Van dat geld inmiddels mijn set uitgebreid met een geweldige CD-spealer van Astin Trew, dat in combinatie met de Roksan en de ProAc komt dit tot een (voor mij) perfecte match. Roksan moet nog een beetje ingespeeld worden maar dat komt goed en zal dus alleen maar nog betere worden.
Groeten,
Marcel
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Gister kwam ik door de zoektocht naar hoe ik m'n Faital 3WC10's eruit wil laten zien bij dit topic uit, dus Marcel eens een berichtje gedaan hoe het er mee staat in audio hobbyland, nou dat is ff lezen;
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=178780.0
Ik heb het aan mijn vrouw laten lezen en ze zeurde toch al nooit dat er hier wel eens van speakers gewisseld wordt, maar nu helemaal niet meer
Daar is een indrukwekkende stoet apparatuur voorbij gekomen en wat ik het mooiste vind is dat hij weer uit komt bij de grote 3 weg monitors...maar dit keer Magnat vintage spullen, ik denk dat er nog een keer een setje echte Harbeth's gaat komen maar goed...leesvoer!
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=178780.0
Ik heb het aan mijn vrouw laten lezen en ze zeurde toch al nooit dat er hier wel eens van speakers gewisseld wordt, maar nu helemaal niet meer
Daar is een indrukwekkende stoet apparatuur voorbij gekomen en wat ik het mooiste vind is dat hij weer uit komt bij de grote 3 weg monitors...maar dit keer Magnat vintage spullen, ik denk dat er nog een keer een setje echte Harbeth's gaat komen maar goed...leesvoer!
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Dat is dan inderdaad een rusteloze tocht, en blijkbaar dat men niet weet wat men wil.
Heb er gelukkig niet zo een last van, 1 x in de 30 jaar, moet kunnen.
Heb er gelukkig niet zo een last van, 1 x in de 30 jaar, moet kunnen.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Hallo mede audio liefhebbers,
Mijn motto is dat het leven veel te kort is om niet alles of veel uitgeprobeerd te hebben en voor zover dat in mijn mogelijkheden ligt, doe ik dat ook.
Daarnaast heb ik het heel erg getroffen met een vrouw die mij zelfs steunt in keuzes en ook overal mee naartoe gaat om spullen te luisteren en halen.
Zo ook met de laatste set Magnat MSP 180 welke wij vorige week ruim 200km in Duitsland/Schwarzwald hebben opgehaald.
En v.w.b. Harbeth, vind dat een hele mooie luidspreker, daarom ook ooit zelf gebouwd, maar niet voor mijn portemonnee, ik haal veel meer voldoening uit apparatuur wat goed is maar vele malen goedkoper..
Mijn motto is dat het leven veel te kort is om niet alles of veel uitgeprobeerd te hebben en voor zover dat in mijn mogelijkheden ligt, doe ik dat ook.
Daarnaast heb ik het heel erg getroffen met een vrouw die mij zelfs steunt in keuzes en ook overal mee naartoe gaat om spullen te luisteren en halen.
Zo ook met de laatste set Magnat MSP 180 welke wij vorige week ruim 200km in Duitsland/Schwarzwald hebben opgehaald.
En v.w.b. Harbeth, vind dat een hele mooie luidspreker, daarom ook ooit zelf gebouwd, maar niet voor mijn portemonnee, ik haal veel meer voldoening uit apparatuur wat goed is maar vele malen goedkoper..
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Zo is de huidige stand van zaken.
En ik zie dat mijn onderschrift ook niet meer van deze tijd is, goh wat ben ik lang hier niet meer actief geweest.
En ik zie dat mijn onderschrift ook niet meer van deze tijd is, goh wat ben ik lang hier niet meer actief geweest.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Wel een mooie (achter)wand om de muziek tot z'n recht te laten komen.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Zeker weten, die achterwand doet echt wat.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Nog even een aanvulling, ik noem mijzelf op het HT forum wel Audiophylia Nervosa maar ik zelf ondervind daar in de verste verte geen hinder van. Sterker nog, het is best een prettige aandoening want zo hoor je nog eens wat.
Dat kan je rusteloos noemen, ik noem het nieuwgierigheid en daar kan ik heel goed en prettig mee leven. En zoals het cliché aangeeft, een hobby kost geld.
En v.w.b. minimale deelname hier op het ZBA forum is gewoon om de doodeenvoudige reden dat ik het zelfbouwen er aan heb gegeven, Het enige wat ik zo af en toe nog doe is een luidsprekerstand maken of verbouwen bij de betreffende luidspreker maar daar houdt het dan ook op.
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Maar het horen of zelf willen hebben is dan mogelijk een verschil, en ik luister heel veel naar andere luidsprekers en ruimtes via bezoeken van beurzen en dan ook de audio vereniging waar er maandelijks toch ook leuke dingen voorbij komen.
En dan kom ik ook nog wel eens bij vrienden en kennissen over de vloer.
En op het HT forum heb je het over die auto die je waarschijnlijk, net als ik, niet kan betalen.
Kortom, ik hoef het niet zelf te bezitten net als die Ferrari, is leuk om er eens in te rijden,
Maar de boodschappen doen met zo een Car hoeft nu ook weer niet.
