Gezocht een Audax HD100D25

Verouderde en afgehandelde advertenties van afgelopen jaar.
Gesloten
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door VintageHarry »

In een pas aangekochte set klassieke luidsprekers blijkt een tweeter defect te zijn, deze:
IMG_6746.jpeg
IMG_6747.jpeg
Het is me bekend dat er vervangers voor te koop zijn, maar dan moet je eigenlijk in beide boxen de tweeter vervangen en dat gaat me wat teveel in de papieren lopen. Daarom zoek ik een origineel exemplaar. Deze mag wel een ronde frontplaat hebben, die valt over te zetten.
Heeft er iemand wellicht nog zo’n oudje op de plank liggen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door pappaleo »

Is dit niet iets voor je?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door pappaleo »

Ik heb er -als het goed is- nog 2 in de kast liggen, hd12x9d25 dan, want dat is degene op de foto, ondanks de sticker. Maar ik moet er even naar zoeken. De bovenstaande optie lijkt me echter voordeliger.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door VintageHarry »

Die vervang-optie had ik al bij Thlp gezien, al was ‘ie daar momenteel niet verkrijgbaar. Dom dat ik ook niet even bij onze forumsponsor heb gekeken!
Er is echter een probleem met dit onderdeel, bij de HD100D25 levert het een “improved performance” op zoals in de tekst staat. En dan moet ik dus ook met de andere tweeter aan de slag….
Audax heeft een lijstje met vervangers, https://www.audax-speaker.de/index.php? ... 017-04.pdf , en daarin komt dat verschil ook naar voren.
Als het type wat jij hebt liggen wel exact gelijk is heeft dat dan ook mijn voorkeur. Dus mocht je een keer tijd hebben om er naar te zoeken dan houd ik me aanbevolen!
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door Tweety »

Ik weet niet hoe oud je nog werkende Audax tweeter is. Maar ik heb uit vorige revisies opgemaakt dat na verloop van tijd de coating van deze Audax dome kan vergaan. Dan is de textiel dome met zijn open structuur niet meer dicht. Ik weet niet of dat bij jou werkende tweeter het geval is, of er aan zit te komen?
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door VintageHarry »

Goede opmerking, ik had hier ook al eerder iets over gelezen. Gelukkig ziet de overblijvende tweeter er nog prima uit. Het gaat overigens om Etude Ariadne speakers, en die dateren uit de tweede helft van de 80er jaren.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door OWC »

Volgens mij kun hiervan de face-plate er zo vanaf schroeven?

In dat geval kun je ook op zoek naar de ronde faceplate versie en die dan gewoon even verwisselen.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door VintageHarry »

In theorie wel, maar bij het (uiteraard voorzichtig) verwijderen van de faceplate bij het defecte exemplaar scheurde de dome van de spoel af. Naar verdere reparatieopties hoef je dan niet meer te kijken :(. De vorige eigenaar bleek bij navraag ook al de tweeter eens uit elkaar te hebben gehaald. Het heeft daarom mijn duidelijke voorkeur om een drop-in replacement te vinden, dan voorkom je dit soort problemen.
Overigens had ik al op Marktplaats gekeken voordat ik mijn oproep hier plaatste, ook een rond exemplaar stond daar niet op.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door Olaf Analogue »

Is dat niet omdat de spreekspoel zo verbrand is dat deze vast is komen te zitten in de luchtspleet van de magneet? en de dome heeft dan vast gekleefd aan de faceplate gezeten.
In dat geval heeft dat niets te maken met een risico van een reparatie dome, dan is het gewoon een kwestie van de oude spoel uit de luchtspleet te peuteren, de luchtspleet reinigen, ook de faceplates reinigen en dan alsnog de nieuwe domes plaatsen.
Daar zit verder geen risico aan vast.
uuu.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door pappaleo »

Gevonden, originele HD12x9d25
Ze zijn zo goed als in nieuwstaat, nog niet aan gesoldeerd alleen een meting op losgelaten.
IMG_20231013_162542~2_1024x821.jpg
€75 lijkt me een nette prijs (ex verzendkosten)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door VintageHarry »

Bedankt voor het zoeken! Dat is wel een heel fraai setje, echt als nieuw. Echter heb ik maar 1 exemplaar nodig, en deze prachtige set is momenteel voor mij boven budget vrees ik :(. Sorry, Leo….
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door Shadow »

](*,) ](*,) ](*,)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door OWC »

??
Beetje vage reactie over wanneer iemand iets gewoon niet kan betalen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door Shadow »

Nou het is gewoon jammer dat het niet uit komt, jij hangt er emoties aan vast
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door OWC »

Dat heet misreading, dus excuses :)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door Olaf Analogue »

Kennelijk heb ik iets heel vreemds gezegd, in de categorie “hoe durf je dat voor te stellen” want er wordt niets op mijn bericht uitgedaan.
Toch is het de meest voor de hand liggende oplossing, de magneten en faceplates zijn van metaal, daar ga je niets aan kunnen slopen met een wattenstaafje en een doekje met alcohol.
Voor ongeveer 5 tientjes met het verzenden er bij heb je twee domes van Rumoh.
Deze dingen vallen gewoon met hun gaatjes in de nokjes die je op de magneet ziet zitten (paarse pijlen) er is niets wat fout kan gaan. Er bestaat geen makkelijker klusje dan dit.
Daarmee heb je voor 5 tientjes eigenlijk twee nieuwe tweeters.
Desnoods doe je er in verband met het budget maar één, want als je één tweeter via Marktplaats laat komen hoef je er namelijk ook niet al te hard op te rekenen dat deze qua meetwaardes en klank identiek is, want dat is gewoon niet het geval met dat oude spul.

Denk ik hier heel vreemd? Ik heb dit zelf al 100x keer gedaan! Wijk ik in dit idee zo ver af van de “normaal norm” ?
IMGP2169.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door VintageHarry »

Je hebt helemaal niets vreemds gezegd, Olaf! Ik had deze optie inmiddels zelf ook al bekeken. Het is wel zo (staat ook in de tekst bij Rumoh) dat dan de gevoeligheid omhoog gaat, je maakt hiermee van het huidige model een TW 025 A0. Audax geeft ook zelf aan dat die gevoeliger is, zie https://www.audax-speaker.de/index.php? ... 017-04.pdf
Voor het mooie moet je dus de tweeter met een weerstandsnetwerkje weer iets dempen èn je moet ze beiden vervangen. Het is daarom zeker een optie maar niet mijn favoriete optie.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door Olaf Analogue »

Dat laatste kan ik inderdaad begrijpen. Ik wist dat trouwens, dat ze een hoger rendement zouden krijgen. Maar had hier nu even niet bij stil gestaan in alle eerlijkheid.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door markbakk »

@Harry, ik zou je adviseren toch beide te vervangen. De meettechnische en klankverschillen tussen twee op het oog gelijke tweeters zijn soms dramatisch. Heb dat al vaker meegemaakt.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door Olaf Analogue »

@VintageHarry:
Volgens die vergelijkings pdf is het verschil slechts 1 db dat de TW 025 luider is. Misschien dat dat zelfs prettig kan uitpakken.

Anders kun je een 0,82 ohm weerstand in serie zetten.(R1)
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/re ... -metalized

En een 68 ohm weerstand parallel.(R2)
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/re ... -metalized

Dat geeft een verzwakking van 1 db
Deze zou je dan meteen met de domes mee kunnen bestellen.
Screenshot_20231014-103440_Opera (1).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door Kappa7 »

Of je zet de tweeters van Leo er in dan ben je gelijk klaar.
Die €25 meer die je dan kwijt bent is dan ook nog wel overkomelijk als je de speakers origineel wilt houden.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door VintageHarry »

Het liefst houd ik ze origineel, dit ook met het oog op de eventuele verkoopwaarde. Er is bijvoorbeeld een website met forum voor Etude eigenaren, en die lijken nogal strikt in de leer met aanpassingen. Maar een nieuwe spoel/dome combinatie met twee weerstandjes valt natuurlijk niet direct op :wink: . Aan de waarden voor de weerstanden had ik nog niet gerekend, bedankt voor je moeite Olaf!

Enfin, door de defecte tweeter heb ik ze nog niet kunnen beluisteren dus nog geen flauw idee of ze het behouden waard zijn. In dat laatste geval maakt het namelijk niet uit of er wellicht een andere tweeter in zit en hoe die er uit ziet, ik ben niet zo strikt zolang het goed klinkt :-({|=
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door OWC »

Overigens kan het best zijn dat naast de gevoeligheid , de impedantie ook niet (helemaal) hetzelfde is.

Ik heb weleens wat oudere datasheets gezien en ze lijken toch wel iets anders dan de huidige Audax.
Dat gezegd hebbende, weet je ook niet hoe dat verloopt door de jaren heen natuurlijk.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Gezocht een Audax HD100D25

Bericht door VintageHarry »

Wegens financiële tegenvallers trek ik deze vraag in, voorlopig geen audio-inkopen hier :(
Gesloten