MonoBill 3 met CFB
Moderator: Beheerdersteam
Re: MonoBill 3 met CFB
Nu ik heb er gelukkig nog 3 bestukt Compleet!
Eerste die uit mn voorraad pakte zelfde resultaat als die ervoor
Rechts 1,45/ 12 = 120 mA
Links 1,26 /12 = 100 mA
volgende print
R 1,33 / 12 = 110 mA
L 1,34 /12 = 111 mA
Eindelijk ook met Autobias goed
Zou het aan die L1093 kunnen liggen ik heb er bij EOO AlieExpress en Reichelt gekocht
Dat die rechtstreeks uit China minder goed zijn ?
Waar moet je zoiets bestellen, want
Om die printen te testen met 1000 hz erop is beste er een aardige test plankje voor te maken
Dan is het geen buizen en uitgangs trafo belasting test
Eerste die uit mn voorraad pakte zelfde resultaat als die ervoor
Rechts 1,45/ 12 = 120 mA
Links 1,26 /12 = 100 mA
volgende print
R 1,33 / 12 = 110 mA
L 1,34 /12 = 111 mA
Eindelijk ook met Autobias goed
Zou het aan die L1093 kunnen liggen ik heb er bij EOO AlieExpress en Reichelt gekocht
Dat die rechtstreeks uit China minder goed zijn ?
Waar moet je zoiets bestellen, want
Om die printen te testen met 1000 hz erop is beste er een aardige test plankje voor te maken
Dan is het geen buizen en uitgangs trafo belasting test
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik heb hier ook nog een paar liggen. Die wil ik morgen even testen op gelijkloop. Je wilt daar natuurlijk geen grote afwijking hebben.
Re: MonoBill 3 met CFB
Ja inderdaad Douwe, en ik kan wel wat Duurdere bestellen bij Reichelt, eerst maar die Elco,s in de voeding vervangen naar 550 Volt type,s die ik bij Mouser besteld heb , had eigenlijk ook daar die LT1093 kunnen bestellen, maar heb nog geen glazen bol 
Re: MonoBill 3 met CFB
Douwe er is mij wat ontgaan
Daar werd een opmerking over geplaatst Men vroeg wat mijn negatieve spanning was, 89 Volt naar waarheid geschreven
de opmerkingen boven in het schema van een negatieve spanning van -50 -75 Volt de weerstanden R3-R8 -R13 - R18 = 1KΩ
Die heb ik allemaal 3K3 gelaten
Dat heb ik nog nooit eerder gezien ! , kijk ook niet veel naar schema,s omdat op de print alles staat wat nodig is om het te bouwen.en ik er 80% niet van begrijp,
Dus dat moet ik ook nog wijzigen!
Dan staat er de link download/file.php?id=138169&mode=view
Ik heb mn koppel Cs weer vast kunnen zetten
De draadjes zijn te kort geworden met al dat geklooi
De horizontale gaatjes strip 1 gat omhoog geschoven , ik wil ze niet los aan de bedrading laten slingeren tot ze afbreken.
Ga die 3K3 weerstanden 1K maken
Wat is het effect eigenlijk ?
Daar werd een opmerking over geplaatst Men vroeg wat mijn negatieve spanning was, 89 Volt naar waarheid geschreven
de opmerkingen boven in het schema van een negatieve spanning van -50 -75 Volt de weerstanden R3-R8 -R13 - R18 = 1KΩ
Die heb ik allemaal 3K3 gelaten
Dat heb ik nog nooit eerder gezien ! , kijk ook niet veel naar schema,s omdat op de print alles staat wat nodig is om het te bouwen.en ik er 80% niet van begrijp,
Dus dat moet ik ook nog wijzigen!
Dan staat er de link download/file.php?id=138169&mode=view
Ik heb mn koppel Cs weer vast kunnen zetten
De draadjes zijn te kort geworden met al dat geklooi
De horizontale gaatjes strip 1 gat omhoog geschoven , ik wil ze niet los aan de bedrading laten slingeren tot ze afbreken.
Ga die 3K3 weerstanden 1K maken
Wat is het effect eigenlijk ?
Laatst gewijzigd door OpaBert op vr 06 okt 2023, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Hoi Bert, 3k3 of 1k zal voor de werking weinig uitmaken.OpaBert schreef: ↑vr 06 okt 2023, 9:51Douwe er is mij wat ontgaan
Daar werd een opmerking over geplaatst Men vroeg wat mijn negatieve spanning was, 89 Volt naar waarheid geschreven
de opmerkingen boven in het schema van een negatieve spanning van -50 -75 Volt de weerstanden R3-R8 -R13 - R18 = 1KΩ
Die heb ik allemaal 3K3 gelaten![]()
Wat ik me wel afvraag is waarom men je via een PM die berichten stuurt en niet op het topic reageert.
Op die manier zou een ander er ook nog iets van kunnen leren.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Bert,
Wat ga jij je enorm vervelen een keer die versterker goed speelt.
Keep on going! 
Wat ga jij je enorm vervelen een keer die versterker goed speelt.
Re: MonoBill 3 met CFB
Dat zou me zo welkom zijn Ik zit niks anders dan stomme dingen op te lossen
Nu dacht ik dat moet aan die LT1013 liggen maar de smerigste die ik heb doet het goed
En alles wat er spik en span uitziet duidelijk logo en tekst
Maar nu komt het
Overal staat het Logo op van Lineair Technolics
Maar Reichelt schrijft ANALOG DEVICES!
en hun datasheet is van LT
Dus hoe zit dat nou !
Zeker te weten dat ik ze bij Reichelt gekocht heb
Maar ik heb ze in een voetje hee eindelijk een keer slim of maakt het voetje slecht contact
Ga het uitproberen om het IC te wisselen!
Wordt vervolgd
Nu dacht ik dat moet aan die LT1013 liggen maar de smerigste die ik heb doet het goed
En alles wat er spik en span uitziet duidelijk logo en tekst
Maar nu komt het
Overal staat het Logo op van Lineair Technolics
Maar Reichelt schrijft ANALOG DEVICES!
en hun datasheet is van LT
Dus hoe zit dat nou !
Zeker te weten dat ik ze bij Reichelt gekocht heb
Maar ik heb ze in een voetje hee eindelijk een keer slim of maakt het voetje slecht contact
Ga het uitproberen om het IC te wisselen!
Wordt vervolgd
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Linear Technologies is overgenomen door Analog Devices, jaar of 5/6 geleden.
Re: MonoBill 3 met CFB
Douwe en andere , ik wil met bijvoorbeeld een led op elke KT120 een indicatie maken als ik boven 80 of 100 mA DC kom
En wil dat onder bij de koel sleuven KT120 hangen in ieder geval tijdelijk
Echter over de kathode weerstand gaat niet , de spanning is daar te laag
Kan er een kleine weerstand nog bij opneem tussen meet punt en weerstand BiasAutomaat en Kathode zodat het de BiasAutomaat niet beïnvloed.
Er zijn van die Batterij spanning,s schakelingen met een LM3914
En het het schakelingetje met een 9 Volt batterij voeden
https://www.eleccircuit.com/lm3914-vu-meter-circuits/
Deze schakeling is met 10 leds en onderste meetbereik 1,2 Volt
Als ik dat zo kan instellen dat bij 100 mA laatste led brandt
Ik durf niet er rechtstreeks een led bij die kathode weerstand te plaatsen
Dat gaat misschien een hoop vervorming geven
Met dat batterij metertje is dat waarschijnlijk minder
Wat denken we daarvan ?
En wil dat onder bij de koel sleuven KT120 hangen in ieder geval tijdelijk
Echter over de kathode weerstand gaat niet , de spanning is daar te laag
Kan er een kleine weerstand nog bij opneem tussen meet punt en weerstand BiasAutomaat en Kathode zodat het de BiasAutomaat niet beïnvloed.
Er zijn van die Batterij spanning,s schakelingen met een LM3914
En het het schakelingetje met een 9 Volt batterij voeden
https://www.eleccircuit.com/lm3914-vu-meter-circuits/
Deze schakeling is met 10 leds en onderste meetbereik 1,2 Volt
Als ik dat zo kan instellen dat bij 100 mA laatste led brandt
Ik durf niet er rechtstreeks een led bij die kathode weerstand te plaatsen
Dat gaat misschien een hoop vervorming geven
Met dat batterij metertje is dat waarschijnlijk minder
Wat denken we daarvan ?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Je kunt gewoon opampjes gebruiken als comperators die omschakelen bij 100mA
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik heb de versterker wat opgefrist alle ( denk ik ) soldeer punten schoongemaakt tin weggehaald draadjes even lang afijn het ziet er nu weer een beetje beter uit
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Dankjewel Douwe was weer een hoop werk
Ik heb alle ic,s LT1013 op de printjes getest
Allemaal werken ze
En ik zie ook geen fouten op de printjes misschien niet goed in het voetje gedrukt pootje ernaast of dubbel , dus wat er precies fout is geweest met de Bias Automaat , is nog niet 100% zeker
Dus ik kijk gewoon weer bij de volgende
Heb alle elco,s in de voeding tot B+++ vervangen door 100 uF 550 Volt ook in de E-Choke van TentLabs , moet het nog testen in de nieuwe opstelling en gewijzigde Elco,s
Ik heb alle ic,s LT1013 op de printjes getest
Allemaal werken ze
En ik zie ook geen fouten op de printjes misschien niet goed in het voetje gedrukt pootje ernaast of dubbel , dus wat er precies fout is geweest met de Bias Automaat , is nog niet 100% zeker
Dus ik kijk gewoon weer bij de volgende
Heb alle elco,s in de voeding tot B+++ vervangen door 100 uF 550 Volt ook in de E-Choke van TentLabs , moet het nog testen in de nieuwe opstelling en gewijzigde Elco,s
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: MonoBill 3 met CFB
Dag Bert,
Dat ziet er geweldig uit, mijn complimenten.
Toen ik de foto vergroot bekeek viel mij op, dat de gloeidraad tegen een paar pennen van de buisvoet aanligt, daar zou ik voor alle zekerheid een isolatie kousje overheen hebben gedaan.
Groet,
Pim
Dat ziet er geweldig uit, mijn complimenten.
Toen ik de foto vergroot bekeek viel mij op, dat de gloeidraad tegen een paar pennen van de buisvoet aanligt, daar zou ik voor alle zekerheid een isolatie kousje overheen hebben gedaan.
Groet,
Pim
Re: MonoBill 3 met CFB
Hoi Pim het is de Kathode dus er staat maar +/- 1 volt op die buispen , maar kan geen kwaad een stukje krimkous
Edit
ander buispen is het Negatief, dus Pim ga het zeker doen
Edit
ander buispen is het Negatief, dus Pim ga het zeker doen
Re: MonoBill 3 met CFB
Hoi Bert, ik vind je versterker knap afgewerkt.
Die kast moet nogal wat gekost hebben zeker, zo'n dik aluminium dat is niet voor niks
Ik heb momenteel verschillende diktes soldeertin met koper, van Stannol, in bestelling.
Heb mijn soldeertin met 40% lood ( nog zo'n 1,5kg) aan de kant gezet. Ik kan me dat niet meer permitteren om al dat lood binnen te ademen.
Tegen vrijdag kan ik dan beginnen aan de EL84 amp.
Re: MonoBill 3 met CFB
Hoi Willy Dank voor de complimenten
Ik ben gelukkig voor de oorlog met Ukraine er aan begonnen al in 2020 ik meen dat ik 90€ aan Aluminium kwijt was en ik ben vergeten wat ik voor Poedercoaten heb betaald ik meen 50€
Dan het graveren van mijn voorfront ik durfde dat niet zelf te doen
Ook de bovenplaten zelf gefreesd de Koel gaten rond de buizen onderscheid het van hobby werk met een boormachine
Ik heb onder en boven de platen verzonken dus dat ook rondom zelf gefreesd al het boor tapwerk en de Potgaten dus ik zag dat werk niet graag verloren gaan Dus FreesKees heeft het front gegraveerd
Ik denk dat ik nu 1,5 - 2x duurder is
Ik heb het net opnieuw ingevoerd NU!! excl verzenden 173,50€
Graveren incl heen en weer sturen naar kees was met verzenden ook iets van 40-50€
Dus ja die Kast was DUUR,! Dus iets van 180€ ? Tel ik dat goed op !
En de printen waren ook niet goedkoop waar ik het niet werkend mee kreeg , kon niet zien wat ik deed Daar baal ik van , dat ik dat gewoon niet in mn kop krijg,
Maar de laatste tijd gaat alles verkeerd wat ik op print had
Misschien een simpel draadbrugje of een spoortje door snijden had het bruikbaar kunnen maken
Dat weet ik niet kwam er niet uit met Douwe
Dus dat ligt in de kliko 60€ componenten niet mee gerekend dat doet me het meeste zeer
Maar goed nu werkt het goed Willy !

Ik ben gelukkig voor de oorlog met Ukraine er aan begonnen al in 2020 ik meen dat ik 90€ aan Aluminium kwijt was en ik ben vergeten wat ik voor Poedercoaten heb betaald ik meen 50€
Dan het graveren van mijn voorfront ik durfde dat niet zelf te doen
Ook de bovenplaten zelf gefreesd de Koel gaten rond de buizen onderscheid het van hobby werk met een boormachine
Ik heb onder en boven de platen verzonken dus dat ook rondom zelf gefreesd al het boor tapwerk en de Potgaten dus ik zag dat werk niet graag verloren gaan Dus FreesKees heeft het front gegraveerd
Ik denk dat ik nu 1,5 - 2x duurder is
Ik heb het net opnieuw ingevoerd NU!! excl verzenden 173,50€
Graveren incl heen en weer sturen naar kees was met verzenden ook iets van 40-50€
Dus ja die Kast was DUUR,! Dus iets van 180€ ? Tel ik dat goed op !
En de printen waren ook niet goedkoop waar ik het niet werkend mee kreeg , kon niet zien wat ik deed Daar baal ik van , dat ik dat gewoon niet in mn kop krijg,
Maar de laatste tijd gaat alles verkeerd wat ik op print had
Misschien een simpel draadbrugje of een spoortje door snijden had het bruikbaar kunnen maken
Dat weet ik niet kwam er niet uit met Douwe
Dus dat ligt in de kliko 60€ componenten niet mee gerekend dat doet me het meeste zeer
Maar goed nu werkt het goed Willy !
Re: MonoBill 3 met CFB
Dankje Joram, ik zag een link naar een aardig speaker boxje Dat ziet er indrukwekkend uit
