MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Die automaat kan inderdaad wel eens de oorzaak zijn Bert. Zeker als je de versterker vol vermogen continu laat leveren kan het daar gemakkelijk misgaan.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik heb net de CFB Er tussen uit gegooid hielp natuurlijk niks
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: di 03 okt 2023, 18:19
k heb net de CFB Er tussen uit gegooid hielp natuurlijk niks
De CFB heeft er ook niets mee te maken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Dat werd geopperd als zijnde een oorzaak waardoor de BiasAutomaat op hol zou slaan, omdat de CFB in de Sense lijn zit van de automaat zit.

Maar het is net als met voetbal , er zitten aan tafel na te beschouwen meer en veel betere trainers dan bij de profvoetballerij :lol:
Maar goed iedereen wil me helpen , maar het voelt of Ik onder vuur lig

Ook werd geopperd dat de Fasedraaier zou clippen
Dat zou ik toch op de scoop moeten kunnen zien en ook kunnen horen !
En zonder de CFB er tussen had ik maar ongeveer de helft aan sturing nodig
En dan was er ook dat stroom verschil !

Maar er blijft niet niet veel meer over om uit te sluiten
En dat is 1 De trafo 2 De BiasAutomaat 3 Buizen ? 4 ?

Als jij nog wat hebt wat daar aan toegevoegd kan worden Douwe !
Vervelende is dat het nu tussen mn oren niet rustig wilt worden
Maar daar kan jij niks aan doen
Ga TV kijken
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ga maar lekker tv kijken Bert. Er komen nog wel meer dagen.
Maar wat de bias automaat betreft kun je nog wel iets proberen.
Je kunt namelijk de aansluitingen van de kathode en het negatief ook even kruisen.
Verhuist dan de grotere stroom naar de andere kant dan heb je de oorzaak.
Dat hoeft nog niet te betekenen dat de bias print defect is.
Tolerantie verschillen kunnen de oorzaak zijn.
Al met al denk ik niet dat er wat aan de versterker mankeerd. Laat ‘m gewoon even een tijdje spelen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Shadow »

Als die tegenkoppel lussen een beetje verschillen kan dat hem toch juist wel zijn? En ik ben het met je eens Douwe dat als 2 kanalen bij dezelfde input hetzelfde uitgangsvermogen leveren maar met een ander stroomverbruik wel onder de tolerantie mag vallen, maar Bert wil graag weten waar het hem in zit en dat snap ik ook wel...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Zolang ik in klasse A blijf , daar wordt en is de Anodestroom constant door de BiasAutomaat 50 mA
Daar kan ik ongeveer 15 Watt muziek spelen en blijft de Anode stroom 50 mA
Dat is de stroom die door de kathode van de eindbuizen kt120 naar ground
Echter geef ik meer sturing en kom ik boven 50 mAc regelt de BiasAutomaat meer negatief naar het stuurrooster echter die stroom varieert en de spanning door de kathode weerstand volgt dit
En zoals ik onthouden heb zit er iets in die regel lus die voorkomt dat de automaat rare dingen gaat doen
Dat zal wel nog in dat stukje staan toen het ontwikkeld werd hier 2017-2018
Ik heb nog een paar printjes liggen, dus kan er een ander in zetten
Maar ik sluit het morgen wel uit met een instelbaar negatief
Dat zet ik op -55 Volt dat is dacht ik het negatief bij 50 mA en als ik de versterker aan heb staan regel ik het wel op gelijke anode stroom
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Douwe Joram
Vanmorgen al vroeg eruit , deen kop koffie op
en een spanning gemaakt regelbaar 0-100 volt met printje erbij met wat weerstanden elco,s wat ook in de PMBill zit
De Autobias losgekoppeld
Het instelbaar negatief er op hangt op 1 schroef aan midden schot
En russtroom ingesteld op 50 mA (0.6 Volt)
Een ding wat me opviel dat ik de meters naar eer en geweten niet van plaats heb gewisseld
De buis met meeste stroom vannacht door kabouters omgezet is , of iets anders wat ik eigenlijk niet geloof O:)
Maar de Rode meter was steeds de meter met meeste stroom nu is dat de Gele Fluke
Met sturing bij 55-60 mA is er Kathode stroom is er geen verschil,
Echter daar boven gaat net als met de BiasAutomaat een buis meer stroom op nemen
Wat mij nu opviel dat zonder CFB De Sinus 1000 Hz meer een driehoek is waar de punten zijn afgerond
Dat was 12:15 daana gegeten afwas gedaan en ik ben al op
Toch maar een verhaal geschreven ik moet rusten vanmiddag misschien nog wat ,
Bijlagen
IMG_0962.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Florick zei vanmorgen
Ik ga ervanuit dat het een meetfout is tussen twee multimeters van verschillende merken, kan zijn dat de ADC aan het aliasen is
Mij zegt het niks , maar het valt me zwaar tegen dat het verschil tussen 2 niet goedkope
Meters op 1 volt DC zo groot is.
De stromen nu op beide buizen met de Brymen 869S gemeten
Stromen zijn op 1-2 mA na gelijk
Alhoewel de fluke was heel goedkoop O:)
Had dit nooit verwacht of gezien Douwe , Joram.

Hij had eerst geopperd dat de BiasAutomaat op hol sloeg
Dus een wel een beetje giswerk van hem. :wink:

Nu ik heb zonder fouten de tegenkoppeling weer gemonteerd
De Linker en Rechter fase draaier weer geplaatst als het origineel zat
De CFB weer terug gezet ook zonder fouten
Complimenten voor ook mezelf :rock:
Vanavond nog eens meten
En morgen de Automaat er weer in En dan nog eens kijken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: di 03 okt 2023, 21:07
Ga maar lekker tv kijken Bert. Er komen nog wel meer dagen.
Maar wat de bias automaat betreft kun je nog wel iets proberen.
Je kunt namelijk de aansluitingen van de kathode en het negatief ook even kruisen.
Verhuist dan de grotere stroom naar de andere kant dan heb je de oorzaak.
Dat hoeft nog niet te betekenen dat de bias print defect is.
Tolerantie verschillen kunnen de oorzaak zijn.
Al met al denk ik niet dat er wat aan de versterker mankeerd. Laat ‘m gewoon even een tijdje spelen.
Het laatste blijkt ook te kloppen Douwe, daar ben ik eigenlijk wel heel blij mee
Alleen dat het vinden van een zo,n groot verschil tussen 2 DMM van 200€ + is wel frappant
Nooit gedacht , meestal als je iets uit de la pakt ik heb er 4-5 van die dingen ALDI, Alie en de Fluke Brymen en de Tafelmultimeter , alleen die heeft zoveel nutteloze cijfers achter de komma datbik er mee in de war raakt
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Hoi Bert, mooi dat het nu de goede kant uit gaat. Zo zie je maar, je moet nooit opgeven.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Willy_61 »

Bert ik ben blij voor jou dat de oplossing gevonden is. =D>
Zelf heb ik me wijselijk op de achtergrond gehouden, ik kon toch niks zinnigs bijbrengen..
Zodra je versterker terug dicht is, doe er een slot op, zodat je hem de eerste jaren niet meer open draait maar beter nog, geniet eindelijk van je buizenversterker met KT120 (of KT88). \:D/
:proost:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Hoi Douwe ,
Je moet nooit opgeven vind ik ook maar heb er best wel een aantal keren aan getwijfeld hoor !
Nou net weer gemeten
Ik weet niet of je alles goed lezen kan Denk het wel
Ik heb de meter l of Rechts geplaatst
Ik heb de Ruststroom iets hoger gezet Stond op 50 mA maar met 60 mA zichtbaar mooiere sinus
Nu weet ik niet goed of ik het moet gaan vieren Douwe
56,7 Watt is wel niet de mooiste sinus daar bij 50 Watt is hij een stuk netter
:yeah:
Bijlagen
21,3 Volt output over 8 Ohm is 56.7 Watt
21,3 Volt output over 8 Ohm is 56.7 Watt
2,7 Volt sturing 1,3109/12 = 109 mA Rechts
2,7 Volt sturing 1,3109/12 = 109 mA Rechts
2,7 Volt sturing 1,285 V/12 is 107 mA Links
2,7 Volt sturing 1,285 V/12 is 107 mA Links
Ruststroom 0.72 V over 12 Ohm = 60 mA Rechts
Ruststroom 0.72 V over 12 Ohm = 60 mA Rechts
Rust stroom 0.71V over 12 Ohm = 59mA Links
Rust stroom 0.71V over 12 Ohm = 59mA Links
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef: wo 04 okt 2023, 19:22
Bert ik ben blij voor jou dat de oplossing gevonden is. =D>
Zelf heb ik me wijselijk op de achtergrond gehouden, ik kon toch niks zinnigs bijbrengen..
Zodra je versterker terug dicht is, doe er een slot op, zodat je hem de eerste jaren niet meer open draait maar beter nog, geniet eindelijk van je buizenversterker met KT120 (of KT88). \:D/
:proost:
Dankjewel Willy
Best wel stom eigenlijk Alleen waarom was hij opeens aan het brommen gegaan 3-4 weken geleden ? Bedenk ik me nu opeens
Dat was de reden dat ik begon te zoeken
Zou er toch een rottige buis bij zitten
Potverdikke dat verziekt eigenlijk meteen mn stemming 8-[
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Nu je het zegt Bert, ik was dat inmiddels al vergeten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Shadow »

Nu vraag ik me even af welke meter er nu afwijkt, de Fluke heb je van mij gekregen, die was nog geijkt op het werk denk ik zo, is de Brymen ook een true-RMS meter Bert?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja en die Brymen 869s gaat ook nog tot 100 KHz Als dat enige betekenis heeft Joram
Ik heb nu gewoon alles met 1 meter gemeten en of de waarde nu Absolute is , daar maak ik me nu geen zorgen 107 of 122 mA
Dat verschil was me een zorg , Dat veroorzaakt vervorming , in de trafo , Wist ik niet maar een van onze techneuten had daar een artikel over gevonden waar Anne van zei Dat het zoveel zou zijn had ik niet gedacht.
Edit dat was ook ivm met die BiasAutomaat!
Ik vergeet alles Joram, Alleen zulke dingen onthoud ik meteen Ben daar kennelijk heel erg op gefocust.
Bijlagen
IMG_9081.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Shadow »

Top, ben alleen benieuwd welke afwijkt, de Fluke is in ieder geval altijd naar Intermes geweest ter keuring en kalibratie tot ie bij jou kwam. Misschien een idee om ze nog eens te checken met je desktop meter in serie?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik heb die meting over die 12 ohm gedaan zonder en met sturing
Dan zit tussen die Brymen 869s en de Keithley tafel multimeter best een groot verschil
Als ik puur DC meet zijn ze alle 3 gelijk echter moduleer ik dat met 1000 hz dan opeens wijzen ze alle 3 iets anders aan
Alleen de Brymen 869s heeft daar in zijn specificaties over staan AC DC True RMS Conversion
En dan ook zijn bandbreedte 100Khz
Ik denk dat jij die spec beter dan ik kan interpreteren, heb daar geen onderwijs in gehad
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Shadow »

Als je het allemaal met dezelfde meter doet is er niks aan de hand, de pest is dat je er 2 hebt en ze niet hetzelfde zijn... :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja is me net te gek Ik zal het morgen met de scoop doen
Alleen kan ik dan weer niet zien wat er uit de versterker komt.
Toen ik deze scoop kocht dacht ik dat ik nooit een 4 kanaals nodig zou hebben en ik wel een omweg kon maken om er niet een te hoeven kopen
De prijs van een 4 is nu gelijk aan wat ik Toen voor de 2 kanaals 70 mhz ! heb betaald 1500€ oid

Kon mn Rigol inruilen waar ik steeds vast liep in de menu,s en op internet moest zoeken hoe ik weer aan het begin kon komen moeilijk moeilijk blij dat ik er vanaf ben

Het was de eerste MDO met 16 bits dinges en veel geheugen ( meer dan dat van mij ) lol
En een Default knop! Als ik weer de weg kwijt ben in de menu,s druk ik op dat knopje en weer terug op Default En dat was duur !
Ook die optie Bodenplot en Spectrum Analyzer van 10 hz tot 500 Mhz en 2x 25 Mhz full AWG Arbitraire Wave Generator is ook super
Ik was de eerste die hem kocht :yeah:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Als je over de kathode weerstanden een paar elko’s plaatst zal het verschil wel wegvallen. De meters zien dan immers alleen gelijkspanning.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Dat is te proberen Douwe !
Dankje laat het je weten morgen!
Edit
Douwe veranderd daar ook niet iets in de versterker?
Immers als je dat doet gaat de buis toch ook meer versterken ?
Of zit ik abuis ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Shit
Met BiasAutomaat heb ik weer een behoorlijk verschil in stroom tussen de buizen bij uitsturen met 1KHZ tot 50 Watt
L 1,28 Volt/12 = 12 83 mA
R 1,48 Volt/12 = 107mA
Meet punten BiasAutomaat omdraaien en Neg out
Wordt aan gewerkt shit
Edit
Er is aan gewekt
L 1,46/12= 82 mA
R 1,27 /12 = 107 mA
Ik heb niet vermeld dat bij Ruststroom L en R gelijk zijn , maar dat is wel
Waarom doen die 2 verschil versterkers verschillende dingen !
Is dat Weerstanden verkeerd of verschil in IC outputs of Transistor verschil
Dit kan ik niet simpel oplossen
Ik heb geen desoldeer litze meer
Dankje Douwe voor de correcte stromen dikke vingers hier of te gehaast
Laatst gewijzigd door OpaBert op do 05 okt 2023, 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: do 05 okt 2023, 18:26
L 1,28 Volt/12 = 12 83 mA
1280/12=107 mA
Plaats reactie