Basreflexpijp beredenering

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Basreflexpijp beredenering

Bericht door garring »

Visaton geeft voor de W250s in een 70ltr. voor 39Hz de volgende opties

2x 66inw. en 147 lang
of
1x 80inw. en 70lang

Hoe dan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Basreflexpijp beredenering

Bericht door Henkjan »

wat is nou je vraag?
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Basreflexpijp beredenering

Bericht door piet1955 »

garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: Basreflexpijp beredenering

Bericht door garring »

Henkjan schreef: di 03 okt 2023, 14:13
wat is nou je vraag?
Mijn vraag is, kan iemand uitleggen waarom de twee opties op het zelfde neerkomt
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Basreflexpijp beredenering

Bericht door Ronkel »

Beide opties hebben ongeveer dezelfde resonantiefrequentie. De optie met dubbele pijp heeft meer oppervlak en daarmee een lagere snelheid van de lucht in de pijp.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Basreflexpijp beredenering

Bericht door Henkjan »

de afstemming is waar t om draait, en die kan je bereiken met verschillende poorten. Als het volume van de kast en de benodigde afstemming gekozen is (worden m.n. bepaald door de driver) dan volgt de lengte van de buis uit de diameter, waarbij hoe dikker hoe langer geldt.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Basreflexpijp beredenering

Bericht door Tom Magchielse »

Om precies te zijn gaat het om de massa van de lucht in de pijp zoals die gekoppeld is aan het kastvolume. Die koppeling gaat via een deelfactor Sp^2 als Sp de doorsnede van de pijp is. Dat leidt er toe dat een dunnere pijp, (kleinere deelfactor) uitkomt met een geringere luchtmassa, en dus minder lengte.
Een complicatie is nog de eindcorrectie die tussen 0.613 en 0.8488 x de straal bedraagt, en die de pijp schijnbaar verlengt. Een dunnere pijp heeft een geringere eindcorrectie en dus minder "profijt" van die eindcorrectie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”