Visaton geeft voor de W250s in een 70ltr. voor 39Hz de volgende opties
2x 66inw. en 147 lang
of
1x 80inw. en 70lang
Hoe dan?
Basreflexpijp beredenering
Moderator: Beheerdersteam
Re: Basreflexpijp beredenering
https://www.visaton.de/en/products/driv ... 50-s-8-ohm
RECOMMENDED CABINETS
RECOMMENDED CABINETS
Re: Basreflexpijp beredenering
Beide opties hebben ongeveer dezelfde resonantiefrequentie. De optie met dubbele pijp heeft meer oppervlak en daarmee een lagere snelheid van de lucht in de pijp.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Basreflexpijp beredenering
de afstemming is waar t om draait, en die kan je bereiken met verschillende poorten. Als het volume van de kast en de benodigde afstemming gekozen is (worden m.n. bepaald door de driver) dan volgt de lengte van de buis uit de diameter, waarbij hoe dikker hoe langer geldt.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Basreflexpijp beredenering
Om precies te zijn gaat het om de massa van de lucht in de pijp zoals die gekoppeld is aan het kastvolume. Die koppeling gaat via een deelfactor Sp^2 als Sp de doorsnede van de pijp is. Dat leidt er toe dat een dunnere pijp, (kleinere deelfactor) uitkomt met een geringere luchtmassa, en dus minder lengte.
Een complicatie is nog de eindcorrectie die tussen 0.613 en 0.8488 x de straal bedraagt, en die de pijp schijnbaar verlengt. Een dunnere pijp heeft een geringere eindcorrectie en dus minder "profijt" van die eindcorrectie.
Een complicatie is nog de eindcorrectie die tussen 0.613 en 0.8488 x de straal bedraagt, en die de pijp schijnbaar verlengt. Een dunnere pijp heeft een geringere eindcorrectie en dus minder "profijt" van die eindcorrectie.
