Led diode voeding versterker.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Led diode voeding versterker.
Greetings.
Ik wil graag 2 condensators laten ontladen, 20.000uf totaal, via eem weerstand met led diode in serie.
Hoe kan ik dit berekenen? Na gelijkrichten heb ik 25x1 41 volt op rail staan. Bij gebruik van een 5k weerstand zou er dus 7,5mA stroom lopen.
Gr. Fred
Ik wil graag 2 condensators laten ontladen, 20.000uf totaal, via eem weerstand met led diode in serie.
Hoe kan ik dit berekenen? Na gelijkrichten heb ik 25x1 41 volt op rail staan. Bij gebruik van een 5k weerstand zou er dus 7,5mA stroom lopen.
Gr. Fred
Re: Led diode voeding versterker.
https://www.luxalight.eu/nl/weerstand-calculator
misschien is het ook wel handig om te weten wat de specs zijn van de LED die je wil gebruiken.
Elke keur heeft een andere spanning maar ok de stroom kan variëren.
Dus dat eerst even opzoeken in de databladen van de LED die je wil toepassen.
misschien is het ook wel handig om te weten wat de specs zijn van de LED die je wil gebruiken.
Elke keur heeft een andere spanning maar ok de stroom kan variëren.
Dus dat eerst even opzoeken in de databladen van de LED die je wil toepassen.
Ga dan maar uit van 20mA voor de stroom dan kan je de eerder genoemde calculator invullen.
Dan kom je uit op een weerstand van 2.2K
Dan kom je uit op een weerstand van 2.2K
Puntje van aandacht is wel dat op een led geen typenummer staat zoals bij een transistor.
Dus als de led niet van een groothandel als Mouser of Farnell afkomstig zal een datasheet vinden een lastige zaak worden.
Dat geschreven hebbende, in de voeding van de Elektuur Crescensdo die ik aan het bouwen ben zitten 2 rode led's van 3mm, met 2 weerstanden van ieder 15K ervoor..
Moet ook wel met een railspanning van 75 Volt.
Ander punt is dat moderne led's veel minder stroom nodig hebben dan oudere modellen.
Ik heb ze van een jaar of 30 oud waar inderdaad tientallen mA's in moeten voor er een beetje licht uit komt.
Bij moderne modellen is een paar Ma al voldoende.
Dus als de led niet van een groothandel als Mouser of Farnell afkomstig zal een datasheet vinden een lastige zaak worden.
Dat geschreven hebbende, in de voeding van de Elektuur Crescensdo die ik aan het bouwen ben zitten 2 rode led's van 3mm, met 2 weerstanden van ieder 15K ervoor..
Moet ook wel met een railspanning van 75 Volt.
Ander punt is dat moderne led's veel minder stroom nodig hebben dan oudere modellen.
Ik heb ze van een jaar of 30 oud waar inderdaad tientallen mA's in moeten voor er een beetje licht uit komt.
Bij moderne modellen is een paar Ma al voldoende.
Thnx Ray, dus 5k laten zitten, en daar led bij zoeken? Gaat puur om indicatie of condens. Leeg zijn.
Gr. Fred
Gr. Fred
Gewoon even testen, in het ergste geval verbrand er een led van een paar cent. zou wel een weerstand nemen van minimaal 0,5 Watt.