Maakt echt niet veel uit in principe. Maar zo'n tussenschot is idd overbodig. De crux is dat de reactiekrachten van de korf op de kast elkaar opheffen en de kast dus niet meer staat te schudden.Olaf Markus schreef: ↑vr 15 sep 2023, 10:52In mijn ogen zijn het dan twee gesloten behuizing. Het idee van impuls gecompenseerd is echt dat de woofers elkaar zien.
Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Morgen de demoruimten naar de parkeerplaats uitbreiden! 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Wel heb ik het idee dat ik liever een kast heb waarin de woofers elkaar zien dan dat iedere woofer tegen een houten plaat aan staat te tetteren die meteen een paar losse centimeters achter de woofer zit.
Maar impuls gecompenseerd heb ik na veel leesvoer altijd opgevat als dat de woofers de kast delen. Dus zonder tussenschot
Maar impuls gecompenseerd heb ik na veel leesvoer altijd opgevat als dat de woofers de kast delen. Dus zonder tussenschot
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
nou die komt er wel dus
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Nou mooi. Het volgende doet zich voor.
De SB-acoustic sub integreert in de huiskamer als een klontje roomboter op poffertjes, de Dayton Ultimax integreert in de auto als suikerstroop op een pannenkoek, andersom echter niet echt. Wat ik ook probeer.
De SB-acoustic sub voelt zich in de huiskamer helemaal thuis, en de Dayton Ultimax voelt zich in de auto helemaal thuis.
Dus ik heb voor deze invulling gekozen.
Deze staat dus weer in de auto:
De SB-acoustic sub integreert in de huiskamer als een klontje roomboter op poffertjes, de Dayton Ultimax integreert in de auto als suikerstroop op een pannenkoek, andersom echter niet echt. Wat ik ook probeer.
De SB-acoustic sub voelt zich in de huiskamer helemaal thuis, en de Dayton Ultimax voelt zich in de auto helemaal thuis.
Dus ik heb voor deze invulling gekozen.
Deze staat dus weer in de auto:
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Bijzonder, de auto toch een wat te kleine ruimte voor de SB sub?
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Jep, wat het verschil uitmaakt is de Q_b van het ding. Die moet een beetje netjes aansluiten bij de ruimte. Denk dat die van beide dus wel behoorlijk verschillend uitpakt. Te hoge Q_b: Boemerig/dik, te lage Q_b: Dunnetjes/slap. Trek je met een DSP wel weer glad.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Ik weet het niet Joh. Die gedachte kwam bij mij ook wel even op. De kleine Dayton speelt heel makkelijk, vriendelijk en schoon. De SB-acoustic klinkt alsof hij uit wilt breken. En zachter zetten en anders afstemmen helpt uiteraard wel, maar dan treedt het effect op dat bepaalde nummers heel goed klinken, andere nummers weer niet, dat gaat met de Dayton veel makkelijker. Het is aansluiten, de instellingen goed zetten en je hebt er geen omkijken meer naar.
Voor de SB-acoustic geldt dat in de huiskamer juist ook. Mijn staande luidsprekers geven en hele mooie schone bas, de SB-acoustic sub gaat daarin op alsof het voor elkaar gemaakt is.
Net nog even een aantal nummers zien luisteren en het geheel klinkt zeer aangenaam.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Ik krijg hem met de DSP wel beter, maar zoals ik hierboven aangeef haalt hij het niet bij de Dayton waarbij alles ook met de DSP veel makkelijker gaatPjotr schreef: ↑vr 15 sep 2023, 13:57Jep, wat het verschil uitmaakt is de Q_b van het ding. Die moet een beetje netjes aansluiten bij de ruimte. Denk dat die van beide dus wel behoorlijk verschillend uitpakt. Te hoge Q_b: Boemerig/dik, te lage Q_b: Dunnetjes/slap. Trek je met een DSP wel weer glad.
Die Dayton sub was eigenlijk maar even een probeerseltje maar dat pakt gewoon heel goed uit.
Het feit dat je onderling kunt vergelijken door de aanwezigheid van meerdere subs maakt het probleem misschien ook alleen maar groter.
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Ik zou er nog een andere bij bouwen Olaf
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Ooit van double bass array gehoord?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Dat is inderdaad interessante materie maar ik probeer alles juist zo minimalistisch mogelijk te houden, dus een kleine sub die in het kastje past zodat de grote lompe 150 liter kast weg kan is welkom en het klinkt goed zo.
Dus een bas array gaat er niet komen
Dus een bas array gaat er niet komen
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
array is wat overdreven misschien maar een 2e subje achter de bank kun je misschien wel kwijt? Daar doet HJ het ook mee dacht ik, had ie op DAE 2022 ook bij en dat klonk goed...ben je er morgen ook bij in Ermelo?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Ik ben morgen ook van de partij in Ermelo.
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Een luistersessie in de auto! 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Bespaar jezelf de moeite, dan doe ik dat ook, zoal ik in het "Focal Grande Utopia kloon" aangeef klinkt het in de auto bij lange na niet zoals thuis, Een auto is een slechte akoestische omgeving, verder licht er niets bijzonders in, het is gewoon wat beter dan de originele configuratie.
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Wij hadden een keer 2 grote reflex kasten met 18 Sound 18LW1400 dikke 18 inch woofers achterin gelegd, viel toch erg tegen, auto geluid is een aparte wereld, verbaast me niet dat een enkele 10 inch beter uitpakt dan 2x12, alleen waarom, zou wel leuk zijn om te weten/van te leren.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Heeft het te maken met het onder druk zetten van de ruimte?
Ik probeer te achterhalen welk Vd het best geschikt is voor een bepaald ruimtevolume maar vind nergens de nodige info
Ik probeer te achterhalen welk Vd het best geschikt is voor een bepaald ruimtevolume maar vind nergens de nodige info
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Zal vooral de ‘match’ zijn inderdaad, en dit speelt ook in de huiskamer: in ons vorige huis had ik twee 6 inch tangband woofertjes in kleine 20 liter reflex, dat zette zo’n overtuigend laag neer, diep strak enorme controle, met je ogen dicht leek het echt of er machtige subs stonden te spelen, enige was dat het vrij snel aan de x-max zat, maar dat laag was zo overtuigend, dat ik durf te beweren dat de latere 10 inch Eton en AT woofers het niet echt beter deden.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Zo. Vandaag lekker een dagje muziek luisteren met de compacte SB Acoustics SB34SWPL76-4 subwoofer, en ik heb er heel veel plezier van. De integratie met de rest is gewoon naadloos en de basweergave is erg goed nu na het een en ander afgesteld te hebben.
Wel is het zo dat de huidige subamps die ik gebruik gewoon te kort schieten in kwaliteit. Het gaat om de Dayton SA230 en de Reckhorn 409 . De ingebouwde actieve filters in deze toestellen zijn belabberd slecht, daar kan ik een topic van vol schrijven, maar dat zou tijdverspilling zijn, ze gaan de deur uit.
In het kort, Bij beide toestellen verlopen de aangebrachte instellingen binnen de kortste keren, de weergave verandert met langer aan staan, dit terwijl het totaal niet warm wordt door de lage volumes waar ik op speel en het is zelfs zo dat de Dayton van wat harder naar wat zachter naar wat harder gaat in een golf beweging om de seconde.
De Dayton heeft één regelaar (frequentie cutoff) dit geheel niets doet.
Als je de sub op 30 hz in fase zet met de luidsprekers dan is hij op 40 hz niet volledig in fase. Zet je het op 40 hz in fase dan is hij op 30 hz niet volledig in fase.
De weergave is met minder detail en swompiger dan wanneer de sub aan een goede eindtrap gehangen wordt. (Maar is dan nu uiteraard niet in te stellen)
Bagger dus allemaal. Dit zijn nieuw aangekochte toestellen maar het is helaas van Ali-Express niveau.
Dus het wordt tijd om wat knap spul aan te schaffen zodat de sub ook beter tot zijn recht komt.
Er komt een MiniDsp Flex met een nog nader te bepalen eindversterker voor terug.
Wel is het zo dat de huidige subamps die ik gebruik gewoon te kort schieten in kwaliteit. Het gaat om de Dayton SA230 en de Reckhorn 409 . De ingebouwde actieve filters in deze toestellen zijn belabberd slecht, daar kan ik een topic van vol schrijven, maar dat zou tijdverspilling zijn, ze gaan de deur uit.
In het kort, Bij beide toestellen verlopen de aangebrachte instellingen binnen de kortste keren, de weergave verandert met langer aan staan, dit terwijl het totaal niet warm wordt door de lage volumes waar ik op speel en het is zelfs zo dat de Dayton van wat harder naar wat zachter naar wat harder gaat in een golf beweging om de seconde.
De Dayton heeft één regelaar (frequentie cutoff) dit geheel niets doet.
Als je de sub op 30 hz in fase zet met de luidsprekers dan is hij op 40 hz niet volledig in fase. Zet je het op 40 hz in fase dan is hij op 30 hz niet volledig in fase.
De weergave is met minder detail en swompiger dan wanneer de sub aan een goede eindtrap gehangen wordt. (Maar is dan nu uiteraard niet in te stellen)
Bagger dus allemaal. Dit zijn nieuw aangekochte toestellen maar het is helaas van Ali-Express niveau.
Dus het wordt tijd om wat knap spul aan te schaffen zodat de sub ook beter tot zijn recht komt.
Er komt een MiniDsp Flex met een nog nader te bepalen eindversterker voor terug.
Re: Compacte impuls gecompenseerde gesloten behuizing SB Acoustics SB34SWPL76-4
Dan is daar nog veel te verbeteren. Ik ga straks met de FA252 aansturen. Maar die is natuurlijk ook niet gratis. Ik zag op MP nog een DS4.0 staan. Misschien gaat dat beter.
Hoe houdt de 22mm kast zonder bracing zich onder al dit geweld?
Hoe houdt de 22mm kast zonder bracing zich onder al dit geweld?
