Ik ben iets op het spoor. Die bovenste transistor daar meet ik meer dan 60 volt, op de onderste een minieme positieve spanning. Ik denk dat die laatste het heeft begeven. Of een component daar in de buurt
Waar precies meet je dat, op de emitters of op de collectors? Wat zijn de dc spanningen over die twee grote 5600uF elco's?
Lijkt er trouwens op dat er een foutje in het schema zit, massa rail van de voeding is nergens met de nul van de trafo verbonden. Dat is-ie natuurlijk wel in het echt
Emitters, van de bovenkant. Ik zal op een rustig moment de rest doormeten. Te druk met kinderen momenteel. Foutje had ik nog niet gezien, maar schema's zijn ook niet mijn sterkste kant
Houd er ook rekening mee dat die waardes in de service manual nog uit het 220 Volt tijdperk zijn.
De meeste gemeten waardes zullen wat hoger uitvallen doordat we nu op 230-235 Volt zitten.
Een en ander hangt natuurlijk af van op welke plek je meet.
Als je 45 V over de beide voedingselco's hebt kan je nooit 60V over de emitter van TR1 hebben. Tenzij de hele spanningsregelaar zweeft. Ten opzichte van welke referentie meet je dat dan. Gebruik bij voorkeur het knooppunt van de voedingselco's als referentie.
Nee, da's de negatieve voedingsspanning. Je moet meten tov massa.
Je eerdere meting wijst er dan mogelijk op dat TR2 inderdaad kortgesloten is tussen E en C. Of de zener is onderbroken. Je meet dan 45V over C53 plus 15V van de positieve regelaar is 60V. Dan zou de negatieve geregelde voeding op -45 zitten ipv -15. Als dat klopt hebben alle opamps ook 60V voor hun kiezen gehad. Of ze dat overleefd hebben ...
Yes! En deze zijn nog verkrijgbaar. Op de types van de zeners krijg ik geen bruikbare hits van winkels. Zijn er ergens vervangingslijsten of zou elke low noise zener met het juiste voltage hier voldoen?
Mogelijk zijn er ook wat ledjes gesneuveld, die hangen ook allemaal aan de negatieve regelaar. Maar da's zorg voor later, eerst maar eens goed meten wat er nu precies loos is.
De 470 ohm in serie met de negatieve rail (FR2) zou wel eens zo'n ellendige fusible resistor kunnen zijn, altijd verdacht die dingen dus checken of die nog op spec zit.
Edit volgens de stuklijst moeten er ook nog ergens een FR1 en een FR3 fuse resistor zitten, ik kan ze zo snel niet traceren maar als je ze vindt, checken!
FR1 en 3 ook gevonden, zitten bij de bovenste helft vd STK. 100 en 560 ohm als het goed is, maar die zitten er waarschijnlijk wel wat naast na al die jaren.
Op de types van de zeners krijg ik geen bruikbare hits van winkels
Zijn die stuk dan? De spanning die ze moeten zijn staat gewoon in het schema. D6 is 15 V, D7 is 20 V. Low noise zeners bestaan niet. Die worden juist als ruisbron gebruikt.
De spanningen op de bases van TR1 & 2 kloppen niet in het schema.