Gek probleem Akai AM-A2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

ray5150 schreef: zo 10 sep 2023, 17:41
Haje en Elektro Andijk zijn hier nog niet genoemd.
https://www.haje.nl/
https://www.electro-andijk.nl/
Dank voor de aanvulling!

Mvg, Paul
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

IMG_0002.jpeg
Ik ben iets op het spoor. Die bovenste transistor daar meet ik meer dan 60 volt, op de onderste een minieme positieve spanning. Ik denk dat die laatste het heeft begeven. Of een component daar in de buurt
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

60 volt is trouwens ook te veel voor het schema, maar ik kan er niets anders van maken
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door 90000006 »

Waar precies meet je dat, op de emitters of op de collectors? Wat zijn de dc spanningen over die twee grote 5600uF elco's?

Lijkt er trouwens op dat er een foutje in het schema zit, massa rail van de voeding is nergens met de nul van de trafo verbonden. Dat is-ie natuurlijk wel in het echt
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Emitters, van de bovenkant. Ik zal op een rustig moment de rest doormeten. Te druk met kinderen momenteel. Foutje had ik nog niet gezien, maar schema's zijn ook niet mijn sterkste kant
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Overigens als je de bron aanraakt met vingers is de brom wel van een gewoon geluidsniveau en de muziek niet. Dat is dan weer gek....
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door 90000006 »

Gaat erop lijken dat er ergens een massa onderbroken is dan. Spanningen meten, kom je er zo achter wat er zweeft
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door douwebakker »

Heb je de bruggelijkrichter al gecontroleerd? Het lijkt er op dat een diode daarin onderbroken is.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Aha! Elco's zijn trouwens 45,4 allebei
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

douwebakker schreef: ma 11 sep 2023, 21:27
Heb je de bruggelijkrichter al gecontroleerd? Het lijkt er op dat een diode daarin onderbroken is.
Ook een goeie. Ga ik naar kijken!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Barry2001 »

douwebakker schreef: ma 11 sep 2023, 21:27
Heb je de bruggelijkrichter al gecontroleerd? Het lijkt er op dat een diode daarin onderbroken is.
Goede suggestie.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door RobertD »

Als je over die bufferelco’s dezelfde spanningen meet zal er met de bruggelijkrichter weinig aan de hand zijn. Wat meet je over die zenerdiodes?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door ray5150 »

Houd er ook rekening mee dat die waardes in de service manual nog uit het 220 Volt tijdperk zijn.
De meeste gemeten waardes zullen wat hoger uitvallen doordat we nu op 230-235 Volt zitten.
Een en ander hangt natuurlijk af van op welke plek je meet.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

RobertD schreef: ma 11 sep 2023, 21:35
Als je over die bufferelco’s dezelfde spanningen meet zal er met de bruggelijkrichter weinig aan de hand zijn. Wat meet je over die zenerdiodes?
Dat is inderdaad een goed punt. Ik meet morgen even verder. Hier moet ik toch uit kunnen komen.

Groeten en bedankt voor het meedenken allemaal, Paul
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door 90000006 »

Als je 45 V over de beide voedingselco's hebt kan je nooit 60V over de emitter van TR1 hebben. Tenzij de hele spanningsregelaar zweeft. Ten opzichte van welke referentie meet je dat dan. Gebruik bij voorkeur het knooppunt van de voedingselco's als referentie.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Met de zwarte probe aan de min van de brugcel. Is dat niet goed?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door 90000006 »

Nee, da's de negatieve voedingsspanning. Je moet meten tov massa.

Je eerdere meting wijst er dan mogelijk op dat TR2 inderdaad kortgesloten is tussen E en C. Of de zener is onderbroken. Je meet dan 45V over C53 plus 15V van de positieve regelaar is 60V. Dan zou de negatieve geregelde voeding op -45 zitten ipv -15. Als dat klopt hebben alle opamps ook 60V voor hun kiezen gehad. Of ze dat overleefd hebben ... :roll:
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Oke, dat gaat lekker dan! ;-)

Geeft niets, ik ben hier om er iets van te leren!
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door 90000006 »

Opamps zijn zo te vervangen gelukkig
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Yes! En deze zijn nog verkrijgbaar. Op de types van de zeners krijg ik geen bruikbare hits van winkels. Zijn er ergens vervangingslijsten of zou elke low noise zener met het juiste voltage hier voldoen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door ray5150 »

Volop Zeners : https://www.eoo-bv.nl/325-diode-zeners
Maar ik denk dat ze die bij Twenthe ook wel hebben.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door 90000006 »

Mogelijk zijn er ook wat ledjes gesneuveld, die hangen ook allemaal aan de negatieve regelaar. Maar da's zorg voor later, eerst maar eens goed meten wat er nu precies loos is.

De 470 ohm in serie met de negatieve rail (FR2) zou wel eens zo'n ellendige fusible resistor kunnen zijn, altijd verdacht die dingen dus checken of die nog op spec zit.

Edit volgens de stuklijst moeten er ook nog ergens een FR1 en een FR3 fuse resistor zitten, ik kan ze zo snel niet traceren maar als je ze vindt, checken!
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Pcdg »

Ik ga kijken. Overigens branden alle ledjes. Dat dan weer wel. Het kan altijd nog een halfgaar mute circuit zijn denk ik
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door 90000006 »

Ik ben benieuwd.

FR1 en 3 ook gevonden, zitten bij de bovenste helft vd STK. 100 en 560 ohm als het goed is, maar die zitten er waarschijnlijk wel wat naast na al die jaren.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Gek probleem Akai AM-A2

Bericht door Regenpak »

Pcdg schreef: di 12 sep 2023, 10:36
Op de types van de zeners krijg ik geen bruikbare hits van winkels
Zijn die stuk dan? De spanning die ze moeten zijn staat gewoon in het schema. D6 is 15 V, D7 is 20 V. Low noise zeners bestaan niet. Die worden juist als ruisbron gebruikt. :lol:

De spanningen op de bases van TR1 & 2 kloppen niet in het schema.

Tjerk
Plaats reactie