Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

Kijk goed om te horen :goedzo:
De stand van je volumeknop is een directe relatie tussen het niveau van het uitgangssignaal van je DAC, de versterking in je versterker en het rendement van je speakers gekoppeld aan wat jij hard genoeg vind.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Ja, het zal ook door die gain komen want die is bij gebalanceerd 19db en ongebalanceerd 24db.
De output van die voorversterker van topping (ze willen dat je die gebruikt) heeft een 7MilliVolt uitgang en niet 2 of 4 zoals van deze dac.
Dus dat wordt al een stuk harder met elkaar.
Toch snap ik het niet hoe dat dan zit met die ruisvloer en vervorming, is dat in verhouding met hoe hard de volume knop staat of in verhouding met wat hij gewoon aan energie moet versterken ?
Omdat je hard genoeg moet insturen namelijk om die reden.
Ergens snap ik het niet, zal wel zijn omdat dit classe D is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Pjotr »

Dat zal het zijn! Maar wat maakt het uit als het maar lekker klinkt toch?
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Ik heb het toch graag in de peiling van hoe en wat.
de vuilnisman
Berichten: 123
Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door de vuilnisman »

Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door cool »

:think: Zal wel een verschrijving zijn : 7MilliVolt uitgang...
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

de vuilnisman schreef: wo 30 aug 2023, 10:58
Betrouwbare bron, ik lees regelmatig zijn bevindingen.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

cool schreef: wo 30 aug 2023, 11:01
:think: Zal wel een verschrijving zijn : 7MilliVolt uitgang...
Hahahaha, nou weet ik het zelf ook niet meer, ben ook niet altijd zo heel gezet in der letteren of altijd zo snugger.
2 Volt was standaard ? 2 tot 4 voor normale dacs, topping was dus 7 na ik meen (de voorversterker).
In ieder geval met 2. maar kan ook 0,002 volt zijn, is dus 2 Millivolt.
](*,)
Ik vertik het om op te zoeken :lagge:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

Gewoon lekker luisteren!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Pjotr »

Wat was de vraag ook al weer? :lagge: :lagge: :lagge:
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Nou hij komt los, maar voor mij staat nu al wel vast dat vergeleken met mijn bestaande Cyrus versterker de Cyrus zijn geld zeker niet meer waard is.
Volgens mij kan ik duidelijk horen dat de topping meer detail weergeeft, en dat met een mindere dac dan die in mijn bestaande keten zit.
Nog even wachten tot dat ik hem in mijn staande systeem gooi, dat gaat wat worden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Henkjan »

en hoe doetie t qua dynamiek?
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

:beer:
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Henkjan schreef: za 02 sep 2023, 12:32
en hoe doetie t qua dynamiek?
Netzo als mijn cyrus versterker, een breed diep stereo beeld.
Maar dat zal nog duidelijker worden als ik hem op mijn grote speakers aansluit.

Ongelooflijk voor 300 euro, voor die prijs wordt het ook interessant om er 2 te gebruiken om zo een scheidingsfilter voor de versterker te plaatsen, zou een mooi extra product voor topping zijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

Minidsp al eens geprobeerd?
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

:beer:
Laatst gewijzigd door HiFi Beestje op za 02 sep 2023, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Shadow schreef: za 02 sep 2023, 16:16
Minidsp al eens geprobeerd?
Die heb ik hier al staan, maar als ik dit digitaal doe dan ben ik een tweede DAC nodig, en die was wel duur. En wellicht ook 2 nieuwe minidsp's.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Leeuwarden »

Leuk! Allemaal nieuwe uitdagingen!
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Nou, de PA5 II PLUS hangt aan mijn luisterset, dat wat ik verwachte wordt werkelijkheid, de Topping klinkt beter dan de Cyrus set van 3000 euro.
Wat er aan doffigheid (om het zo maar te noemen) in klank zat is allemaal weg, een kraakhelder geluid.
In cijfers 9/10 aan vervorming weg, van 0.003 naar 0.0003 THD, en dat is ook wat ik hoor.
Ik hoor ook dingen die ik eerder niet hoorde trouwens, meestal geluiden die te veel uit het geluidsbeeld of klank staan, ook soms zachte spraak op de achtergrond of vervormingen.
De boel zal nog wel wat langer moeten inspelen maar er heerst bij mij ook een beetje de gedachte dat dit wel heel erg strak is of misschien wel kaal, de Cyrus klinkt wat vetter of ronder, maar het is toegevoegde vervorming.
Het moet nog even wat langer inwerken wat ik hier aan mijn klomp heb hangen denk ik.

Bitrate en kwaliteit verschillen vallen ook veel meer op trouwens.
Laatst gewijzigd door HiFi Beestje op do 07 sep 2023, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door ds23man »

Inspelen is de grootste kul die bestaat. Elektronica behoort een seconde na inschakeling stabiel te zijn, zo niet, dan is het ruk ontworpen.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

:rofl:
Laatst gewijzigd door HiFi Beestje op do 07 sep 2023, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

ds23man schreef: do 07 sep 2023, 13:02
Inspelen is de grootste kul die bestaat. Elektronica behoort een seconde na inschakeling stabiel te zijn, zo niet, dan is het ruk ontworpen.
Mijn miniDSP was na het inschakelen destijds een echte ramp, het heeft zeker een paar dagen geduurd voordat die soepel begon te klinken en de vervorming verdween.
Ik stond echt op het punt om hem terug te sturen kan ik je zeggen!
De volgende dag na aansluiten was het iets beter waarna ik toch besloot er mee te wachten en daarna werd het echt beter.
Dat was wel het ergste geval van inspelen ooit voor een apparaat wat ik alleen digitaal gebruik.
Maar analoog is het ook zo, de boel moet echt indraaien, ook kabels om maar te zwijgen van speakers.
Mijn ervaring is gewoon dus anders, als je mij niet serieus neemt is een andere zaak denk ik.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door Shadow »

Ik denk dat heel veel mensen 'wennen aan nieuwe apparatuur' benoemen als 'inspelen'
Het effect is hetzelfde; na een tijdje komt het goed.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Shadow schreef: do 07 sep 2023, 13:02
Ik denk dat heel veel mensen 'wennen aan nieuwe apparatuur' benoemen als 'inspelen
O, ja, zeker Shadow.
Maar ik denk dat nog meer mensen niet weten wanneer hun eigen verbeelding een loopje met hun neemt.
Maar daar ontkomt niemand aan, uiteindelijk wordt het toch de verbeelding, al is het pas in de quantumfysica.
HiFi Beestje
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54

Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.

Bericht door HiFi Beestje »

Tot slot wou ik nog even zeggen dat ik een onderzettertje heb gemaakt die luchtdicht aansluit op de onderkant van de PA5 II PLUS met een klein PC ventilatortje van 1.1 watt er in zodat zodat er goede koeling is.
Heb er nu een 100 ohm weerstand tussen zodat hij nog langzamer draait en dus stiller is.
Het hitte probleem is nu weg gelukkig en wellicht dat het zeker de levensduur ten goede komt.
Misschien een tip voor derden.
Plaats reactie