De stand van je volumeknop is een directe relatie tussen het niveau van het uitgangssignaal van je DAC, de versterking in je versterker en het rendement van je speakers gekoppeld aan wat jij hard genoeg vind.
Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Kijk goed om te horen
De stand van je volumeknop is een directe relatie tussen het niveau van het uitgangssignaal van je DAC, de versterking in je versterker en het rendement van je speakers gekoppeld aan wat jij hard genoeg vind.
De stand van je volumeknop is een directe relatie tussen het niveau van het uitgangssignaal van je DAC, de versterking in je versterker en het rendement van je speakers gekoppeld aan wat jij hard genoeg vind.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Ja, het zal ook door die gain komen want die is bij gebalanceerd 19db en ongebalanceerd 24db.
De output van die voorversterker van topping (ze willen dat je die gebruikt) heeft een 7MilliVolt uitgang en niet 2 of 4 zoals van deze dac.
Dus dat wordt al een stuk harder met elkaar.
Toch snap ik het niet hoe dat dan zit met die ruisvloer en vervorming, is dat in verhouding met hoe hard de volume knop staat of in verhouding met wat hij gewoon aan energie moet versterken ?
Omdat je hard genoeg moet insturen namelijk om die reden.
Ergens snap ik het niet, zal wel zijn omdat dit classe D is.
De output van die voorversterker van topping (ze willen dat je die gebruikt) heeft een 7MilliVolt uitgang en niet 2 of 4 zoals van deze dac.
Dus dat wordt al een stuk harder met elkaar.
Toch snap ik het niet hoe dat dan zit met die ruisvloer en vervorming, is dat in verhouding met hoe hard de volume knop staat of in verhouding met wat hij gewoon aan energie moet versterken ?
Omdat je hard genoeg moet insturen namelijk om die reden.
Ergens snap ik het niet, zal wel zijn omdat dit classe D is.
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Dat zal het zijn! Maar wat maakt het uit als het maar lekker klinkt toch?
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Ik heb het toch graag in de peiling van hoe en wat.
-
de vuilnisman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Staat ook een review van : https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.47362/
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Betrouwbare bron, ik lees regelmatig zijn bevindingen.de vuilnisman schreef: ↑wo 30 aug 2023, 10:58Staat ook een review van : https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.47362/
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Hahahaha, nou weet ik het zelf ook niet meer, ben ook niet altijd zo heel gezet in der letteren of altijd zo snugger.
2 Volt was standaard ? 2 tot 4 voor normale dacs, topping was dus 7 na ik meen (de voorversterker).
In ieder geval met 2. maar kan ook 0,002 volt zijn, is dus 2 Millivolt.
Ik vertik het om op te zoeken
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Nou hij komt los, maar voor mij staat nu al wel vast dat vergeleken met mijn bestaande Cyrus versterker de Cyrus zijn geld zeker niet meer waard is.
Volgens mij kan ik duidelijk horen dat de topping meer detail weergeeft, en dat met een mindere dac dan die in mijn bestaande keten zit.
Nog even wachten tot dat ik hem in mijn staande systeem gooi, dat gaat wat worden.
Volgens mij kan ik duidelijk horen dat de topping meer detail weergeeft, en dat met een mindere dac dan die in mijn bestaande keten zit.
Nog even wachten tot dat ik hem in mijn staande systeem gooi, dat gaat wat worden.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Netzo als mijn cyrus versterker, een breed diep stereo beeld.
Maar dat zal nog duidelijker worden als ik hem op mijn grote speakers aansluit.
Ongelooflijk voor 300 euro, voor die prijs wordt het ook interessant om er 2 te gebruiken om zo een scheidingsfilter voor de versterker te plaatsen, zou een mooi extra product voor topping zijn.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Laatst gewijzigd door HiFi Beestje op za 02 sep 2023, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Nou, de PA5 II PLUS hangt aan mijn luisterset, dat wat ik verwachte wordt werkelijkheid, de Topping klinkt beter dan de Cyrus set van 3000 euro.
Wat er aan doffigheid (om het zo maar te noemen) in klank zat is allemaal weg, een kraakhelder geluid.
In cijfers 9/10 aan vervorming weg, van 0.003 naar 0.0003 THD, en dat is ook wat ik hoor.
Ik hoor ook dingen die ik eerder niet hoorde trouwens, meestal geluiden die te veel uit het geluidsbeeld of klank staan, ook soms zachte spraak op de achtergrond of vervormingen.
De boel zal nog wel wat langer moeten inspelen maar er heerst bij mij ook een beetje de gedachte dat dit wel heel erg strak is of misschien wel kaal, de Cyrus klinkt wat vetter of ronder, maar het is toegevoegde vervorming.
Het moet nog even wat langer inwerken wat ik hier aan mijn klomp heb hangen denk ik.
Bitrate en kwaliteit verschillen vallen ook veel meer op trouwens.
Wat er aan doffigheid (om het zo maar te noemen) in klank zat is allemaal weg, een kraakhelder geluid.
In cijfers 9/10 aan vervorming weg, van 0.003 naar 0.0003 THD, en dat is ook wat ik hoor.
Ik hoor ook dingen die ik eerder niet hoorde trouwens, meestal geluiden die te veel uit het geluidsbeeld of klank staan, ook soms zachte spraak op de achtergrond of vervormingen.
De boel zal nog wel wat langer moeten inspelen maar er heerst bij mij ook een beetje de gedachte dat dit wel heel erg strak is of misschien wel kaal, de Cyrus klinkt wat vetter of ronder, maar het is toegevoegde vervorming.
Het moet nog even wat langer inwerken wat ik hier aan mijn klomp heb hangen denk ik.
Bitrate en kwaliteit verschillen vallen ook veel meer op trouwens.
Laatst gewijzigd door HiFi Beestje op do 07 sep 2023, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Inspelen is de grootste kul die bestaat. Elektronica behoort een seconde na inschakeling stabiel te zijn, zo niet, dan is het ruk ontworpen.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Laatst gewijzigd door HiFi Beestje op do 07 sep 2023, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Mijn miniDSP was na het inschakelen destijds een echte ramp, het heeft zeker een paar dagen geduurd voordat die soepel begon te klinken en de vervorming verdween.
Ik stond echt op het punt om hem terug te sturen kan ik je zeggen!
De volgende dag na aansluiten was het iets beter waarna ik toch besloot er mee te wachten en daarna werd het echt beter.
Dat was wel het ergste geval van inspelen ooit voor een apparaat wat ik alleen digitaal gebruik.
Maar analoog is het ook zo, de boel moet echt indraaien, ook kabels om maar te zwijgen van speakers.
Mijn ervaring is gewoon dus anders, als je mij niet serieus neemt is een andere zaak denk ik.
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Ik denk dat heel veel mensen 'wennen aan nieuwe apparatuur' benoemen als 'inspelen'
Het effect is hetzelfde; na een tijdje komt het goed.
Het effect is hetzelfde; na een tijdje komt het goed.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
O, ja, zeker Shadow.
Maar ik denk dat nog meer mensen niet weten wanneer hun eigen verbeelding een loopje met hun neemt.
Maar daar ontkomt niemand aan, uiteindelijk wordt het toch de verbeelding, al is het pas in de quantumfysica.
-
HiFi Beestje
- Berichten: 52
- Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 21:54
Re: Topping LA90 goede ingang gebalanceerd.
Tot slot wou ik nog even zeggen dat ik een onderzettertje heb gemaakt die luchtdicht aansluit op de onderkant van de PA5 II PLUS met een klein PC ventilatortje van 1.1 watt er in zodat zodat er goede koeling is.
Heb er nu een 100 ohm weerstand tussen zodat hij nog langzamer draait en dus stiller is.
Het hitte probleem is nu weg gelukkig en wellicht dat het zeker de levensduur ten goede komt.
Misschien een tip voor derden.
Heb er nu een 100 ohm weerstand tussen zodat hij nog langzamer draait en dus stiller is.
Het hitte probleem is nu weg gelukkig en wellicht dat het zeker de levensduur ten goede komt.
Misschien een tip voor derden.
