MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: wo 30 aug 2023, 16:51
Is gewoon trafootje 12 volt 4x 1N4007 elco 1000uF 35 volt en dan een 100 nf Dan een in de plus een 7812 en en een 10 uF over de uitgang niks speciaals Douwe
Gewoon een simpel ding
Nou ja, dan leg je gewoon de Plus aan massa en op de min heb je dan -12V. Evengoed aansluiting No 3 van het stroombron printje ook aan massa natuurlijk.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

of 2 moet aan de kathode's
3 aan de GND
4 aan -12V
Dan gaar het lukken>
Dit had je opgegeven Douwe en ik heb 3 ook aan gnd voedingkje gedaan
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Mn prakje een kipfilet met peper saus en kleine gekookte aardappeltjes met worteltjes en doperwten is klaar
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ja maar de grond moet ook aan de versterker.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

OpaBert schreef: wo 30 aug 2023, 17:01
of 2 moet aan de kathode's
3 aan de GND
4 aan -12V
Dan gaar het lukken>
Dit had je opgegeven Douwe en ik heb 3 ook aan gnd voedingkje gedaan
Dus gnd zit aan + 7812 en is nu een dun zwart draadje en er gaat ook een dun zwart draadje naar de gnd versterker
Ik heb voor de duidelijkheid voor jou de oranje draad voorzien van 2 zwarte ringetjes bij de stekker stroombron en bij de fasedraaier Dan kun je goed zien dat hij aan pin 3-8 zit
Wat wordt dat toch vies met dat solderen met je vingers er aan komen Bah
Doe je zo je best voor en je krijgt het niet meer wit
Bijlagen
IMG_8778.jpeg
IMG_8779.jpeg
IMG_8788.jpeg
IMG_8780.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Heb het printje eruit gegooid
Dat was overigens niet de reden de reden was dat een deel van de print gnd contact maakte met de M3 bevestigings boutjes daardoor lag de min 12 volt aan gnd versterker
Maar het printje met die contactjes is wel mooi maar kon er slecht 2 draden aan een contactje knijpen
Dus het er uit gegooid en de stroombron op de strip gesoldeerd
Bijna af
Bijlagen
IMG_8796.jpeg
IMG_0832.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

stroombron..jpg
OpaBert schreef: do 31 aug 2023, 12:13
Heb het printje eruit gegooid
Zo kan het ook Bert, maar ik vind een stukje experimenteer print netter.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Alleen het werkt niet
Een prettig bijwerking de transistoren worden niet warm O:)
Ik had op die 39 ohm ( moet 47 ohm zijn) , eerst 11,9 volt en op de Collector BD179 aan de kathode,s 6N6P 11,5 volt Nu met warme gloeidraden en hoogspanning 58 Volt op de Cathode buispin 3-8
Ook die 33K 5 Watt weerstanden stinken niet
Maar waar ik eerst met deze schakeling zonder hoogspanning op de buizen
Dat is al hoop gevend
Ik vind zo,n stukje experimenten bord niks smaken mogen verschillen
Zou alleen leuk zijn als het ging werken
De 6SN7 werkt goed 5.7 volt op kathode , maar door dat er geen belasting is , is de spanning op B+++ 390 Volt en B++ 490 volt
Bij mij is er nog steeds iets fout wat ik ook doe , nog ff en mieter ik alles in de kliko :boos:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Bespaar je de moeite Bert. Stuur het dan maar op, ik betaal de verzendkosten wel.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja :think: Zou het bijna doen Douwe , maar ik blijf mezelf nog even ……. Ik weet niet hoe ik het moet benoemen , Nee ik geef het nog niet op !
Heb nog nooit iets opgegeven.
Maar erg leuk vind ik het niet Douwe
Maar waardeer je aanbod Douwe , Ook je Hulp. ! Zeer gewaardeerd, maar het is niet moeilijk zo,n buizenversterker bouwen , die Twee transistorjes maken me onzeker
Kan ik niet om uit te testen het met weerstanden die buis instellen !
Als de stroom 10 mA moet zijn dan moet er over de weerstand de helft vallen
Dat is 200 volt is En R is U/I = 200/0.01=20000 ohm is 20 K
Maar ga eerst een min draad van uit de voedings print naar aardpunt bij de 6N6P bij leggen

bovendien heb je nog wat anders waar je de komende weken
Bezig gehouden wordt , ik ben blij dat het niet bij mij gebeurd is [-o<
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: do 31 aug 2023, 17:49
Kan ik niet om uit te testen het met weerstanden die buis instellen !
Dat is niet nodig Bert. Je hebt de transistors goed aangesloten. De collector van de BD179 aansluiten op 3 en 8 van de fasedraaier, de emitter van de BC547 aan de -12V en die 12K naar massa en klaar is kees.
je mag de voeding spanning ook omdraaien, dan komt de 12k aan + 12V en de emitter van de BC547 aan massa. Misschien komt dat beter uit met je 12V printje. Het zal net zo goed werken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Hoi Douwe gijn dat ik deze keer die dingetjes goed aan gesloten heb
Maar er is iets magisch gebeurd
Ik heb de BC547C vervangen verder de condensators C1 en C2 op de Stuurroosters op knooppunt R5/R7 verbonden en de de midden tap UGT ook verbonden aan de plus B+
Dat heeft de deur geopend.
Snap het nog niet , maar er zal nog wel ergens een spanning op gekomen zijn
Dit vind ik eigenlijk ook frustrerend
Maar er komt flink wat sap uit op knooppunt c1/R7 en ook op C2 /R8
Zie de scoop plaatje geel is de ingang Blauw is uit de Fasedraaier
Bijlagen
IMG_8804.jpeg
IMG_8805.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: do 31 aug 2023, 19:43
Maar er komt flink wat sap uit op knooppunt c1/R7 en ook op C2 /R8
Zie de scoop plaatje geel is de ingang Blauw is uit de Fasedraaier
Nou inderdaad zeg. daar kun je mee thuiskomen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Morgen is aan luidspreker uitgang kijken
Zeer benieuwd
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ik ben ook heel benieuwd Bert.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja ik ook Douwe O:) O:)
Ben benieuwd of die punt van de sinus nog op zij gebogen is
Ik heb exact het zelfde scoopplaatje als ik had op internet gezien en dat had toch met de trafo te maken , zal er naar gaan zoeken en hier plaatsen
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Willy_61 »

Precies hard gewerkt de laatste 2 weken :wink: , jij en Douwe.
Maar het komt zo te zien dik in orde, de eindmeet in zicht!
:bakkie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja Willy en de koffie smaakt goed hier , moet boodschappen gaan doen , de broodtrommel is leeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik ga VT1 F1 kijken maar hij doetut
Bijlagen
BLAUW IS SPANNING OVER 8 OHM
BLAUW IS SPANNING OVER 8 OHM
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Zie je wel, je kunt het.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja als ik mn hersens gebruik wel
Maar ik zie een rood stoplicht pas in mn achteruit kijk spiegel bij wijze van spreken , wordt steeds stommer .
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ik kan niet goed lezen wat de uitgangspanning over 8 ohm is Bert. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het vermogen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja dat is onduidelijk en het is 1 khz 19.4 volt en ik denk dat er aan de onderkant sinus net flattopping is , maar niet veel iets van 45 Watt Douwe
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Oh, maar dat is een heel goed resultaat. Ik zou zeggen, niets meer aan doen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Dat weet ik nog niet hoor ! Het moet ook op 20 khz en op 20 hz goed zijn
Wat ik me druk maak over 20 khz is beetje idioot boven de 6 khz gaat mijn gehoor gevoeligheid een ravijn in van 60 dB en ik moet muziek behoorlijk hard zetten wil ik de bekkens horen
Ook op 30 hz zit een dip ( Dat zijn Fabrieks oren Douwe ) krijg je gratis van je werkgever
En nog een ding waar je in de VS waarschijnlijk een je werkgever een paar miljard lichter kan maken
Een vol jaar in een ruimte gewerkt met plastic oplos middel waar in een ruimte van 10 mtr bij 4 mtr een 100 liter werd verdampt en er waren wel 2 raam ventilator,s
Er stond daar 2 machine,s te draaien waar flatkabel werd gemaakt voor in de auto industrie
Met name Volvo er hingen een stuk of 10 haspels op een rek en dat werd op een plat wiel 1,5 mtr diameter gewikkeld de kabels werden tegen elkaar geperst in een bad van dat oplosmiddel met vilt aan begin en uiteinde en geleiders waar de draden tegen elkaar werden gedrukt
En om het meeste oplosmiddel er niet uit te laten lopen een klem met vilt
Om dat wiel daar zaten verwarmings elementen omheen om die kabel weer te drogen
Er hingen glazen flessen van 10 liter met slangen en druppelaars die dat oplosmiddel op die draden druppelde en je moest die regelmatig bij vullen
Ik er precies 1 jaar gestaan , en ik een mooi baantje kreeg
Toen er patent op gevraagd was kwam het in de fabriekshal te staan en is het 3 x in de brand gevlogen, vlammen 6 mtr hoog het werd gewoon licht in die fabriek.
Ik zag het 1 x in de ramen weerspiegelen in de kantine schuin tegen over
Die druppelaars moest je heel de dag door bij stellen maar je raakte gewoon high denk ik
Dat was in 1977
Toen wist ik nog niks van schilders ziekte !
Plaats reactie