Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door richard »

Shadow schreef: zo 27 aug 2023, 12:22
richard schreef: zo 27 aug 2023, 11:08
Facebook kijkt mee met je bestelling.
Als je ziet hoe veel plug-ins ze blijkbaar nodig hebben om die website te draaien.
Dat kun je via no-script gewoon voorkomen hoor O:)
Ja, dat gebruik ik ook, vandaar mijn reactie. 15 plug-ins maar liefst, dat valt dan op.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

Inmiddels zijn de onderdelen binnen. Besteld bij Soundimports. Ik had alles binnen 2 dagen binnen, dat was dus lekker snel.
Gelukkig zit ik niet op facebook O:)
Ik heb besloten om berkenmultiplex te gaan gebruiken voor de kasten. B/BB kwaliteit. De houthandel zit in de buurt en hebben ook MDF V313.
Ik wil de kasten een mahonie achtige kleur geven, wel doorzichtig, zodat ik de houtstructuur van het berkenmultiplex blijf zien. Daarna nog een paar lagen blanke lak. Ik moet nog wel opzoek naar de lak op het internet, ook dit is nieuw voor mij.
Wat mij opvalt op deze site is dat er weinig gebruik wordt gemaakt van speaker doek. Is dit omdat het mooier is om de speakers te zien, of is dit beter voor het geluid?

Dan nog een vraag, Hoe verdiept in het hout doen jullie de speakers. Het lijkt of ervoor wordt gekozen om de speakers iets te laten uitsteken. Is dit een bewuste keuze?

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door dre »

Hoi Tom

Speakerdoek houdt gewoon geluid tegen.... 8-[

Wat het verzinken van de units betreft:volledig vlak verzinken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Shadow »

Tomenkobus schreef: do 31 aug 2023, 13:34
Inmiddels zijn de onderdelen binnen. Besteld bij Soundimports. Ik had alles binnen 2 dagen binnen, dat was dus lekker snel.
Gelukkig zit ik niet op facebook O:)
Ik heb besloten om berkenmultiplex te gaan gebruiken voor de kasten. B/BB kwaliteit. De houthandel zit in de buurt en hebben ook MDF V313.
Ik wil de kasten een mahonie achtige kleur geven, wel doorzichtig, zodat ik de houtstructuur van het berkenmultiplex blijf zien. Daarna nog een paar lagen blanke lak. Ik moet nog wel opzoek naar de lak op het internet, ook dit is nieuw voor mij.
Wat mij opvalt op deze site is dat er weinig gebruik wordt gemaakt van speaker doek. Is dit omdat het mooier is om de speakers te zien, of is dit beter voor het geluid?

Dan nog een vraag, Hoe verdiept in het hout doen jullie de speakers. Het lijkt of ervoor wordt gekozen om de speakers iets te laten uitsteken. Is dit een bewuste keuze?

Groeten, Tom.
Goed om te horen! Dat je niet op facebook zit maakt niet uit, ze verzamelen wel data over je zonder te vragen...
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

Doet Google ook, ik heb mij er bij neergelegd....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Shadow »

Helaas, maar jij hebt je spullen binnen iig!
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door jvenema »

Vaak is het frame waar doek opgespannen is erger dan het doek zelf. Dit zorgt voor behoorlijke randen wat extra diffractie effecten veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

Nou, dan geen doek en frame ervoor. Weet ik dat ook weer. Ik moet de kast goed en mooi afwerken.
Bedankt voor de antwoorden.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

Zo, weer mat de boxen aan de weer geweest. Al het houtwerk is gefreesd. Wat hout betreft, ik heb MDF gebruikt van de houthandel. Daar hebben ze op voorraad een midden kwaliteit MDF. Ze kunnen wel een MDF leveren met een zwaardere persing, maar (ik heb vergeten de prijs te vragen) is veel duurder. De notatie V313 zegt iets over de waterbestendigheid, en niet iets over de persing. Ik ben dus gegaan voor de midden kwaliteit MDF en deze is inderdaad wat mooier geperst (en ook donkerder) dan die van de Gamma. De prijs is nagenoeg hetzelfde.

Hier de frees delen
IMG_20230919_162901790.jpg
en hier de eerste box in wording.
IMG_20230919_171426541.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Shadow »

Lekker bezig!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Douwe84 »

Idd, goed bezig. CNC kastjes werken zo fijn!
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

@Dauwe 84, ik heb gekeken naar jouw cross filter. Hierin wordt door wouter gezegd dat er een fout in staat. De tweeter moet omgepoold worden. Ook ik loop een tijdje te klungelen met het filter en kwam de zelfde problemen tegen. Voor de zekerheid heb ik jouw schema gecopieerd en aangepast zoals het moet zijn. Klopt dit zo? Zover ik kan zien is het zo juist.

Jouw schema: viewtopic.php?p=1853858#p1853858
cross filter aangepast.jpg
Originele schema
Classix II XO.jpg
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

De eerste luidsprekerkast is in elkaar gelijmd. 2de kast zit in de lijm klemmen.
IMG_20230921_130437465.jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Douwe84 »

Tomenkobus schreef: do 21 sep 2023, 16:46
@Dauwe 84, ik heb gekeken naar jouw cross filter. Hierin wordt door wouter gezegd dat er een fout in staat. De tweeter moet omgepoold worden. Ook ik loop een tijdje te klungelen met het filter en kwam de zelfde problemen tegen. Voor de zekerheid heb ik jouw schema gecopieerd en aangepast zoals het moet zijn. Klopt dit zo? Zover ik kan zien is het zo juist.

Jouw schema: viewtopic.php?p=1853858#p1853858

cross filter aangepast.jpg
Originele schema
Classix II XO.jpg
Ja, volgens mij klopt het zo idd.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

Bedankt :D
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

Cross over filters zijn af
IMG_20230922_154659391.jpg
IMG_20230922_154628636.jpg
Het is best lastig om meerdere draden aan elkaar te solderen. Ik vind het eigenlijk ook niet zo mooi, maar ik weet ook niet hoe het anders moet. Het zit in ieder geval allemaal vast.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Walt »

Je had beter de spoelen in de hoeken kunnen zetten, zo ver mogelijk uit elkaar.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

Dit is wel hoe de meeste mensen de spoelen hebben echter, de meeste hebben de middelste spoel op z'n kant gezet. Heeft dit te maken met wat je ongeveer bedoelt? En had ik niet zo eigenwijs moeten zijn?? :roll:
cross overr.JPG
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

Is dit beter? Of moeten de spoelen nog verder uit elkaar? Maar het moet nog wel passen in de speaker kast.
IMG_20230922_163442903.jpg
IMG_20230922_164055370.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Henkjan »

die middelste nog 90° draaien
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

Zo dan? O:)
IMG_20230922_165112926.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Pjotr »

En de rechter 90 graden kantelen :D In principe lay-out je het zo dat de hartlijnen van de spoelen allemaal 90 graden t.o.v. elkaar staan.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

Oke, weer wat geleerd. 8-[

Dan zou het no toch goed moeten zijn.....
IMG_20230922_173100669.jpg
Alles 90 graden tov elkaar gedraaid.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Tomenkobus »

Misschien de spoelen nog iets verder uit elkaar, maar dan moet ik een nieuw bordje maken. Bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Classix II van Paul Carmody (eerste zelfbouw)

Bericht door Pjotr »

=D> :mrgreen:

Als je de spoelen allemaal 90 graden t.o.v. elkaar hebt staan is verder uit elkaar zetten niet nodig. Door de hoek van 90 graden beïnvloeden ze elkaar niet meer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”