viewtopic.php?p=2063760#p2063760
zo.....
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zo.....
ondertussen aanbeland bij de kleine stapjes.
door wat extra gewicht op de PR de afstemming wat lager gezet, wat een wat netter laag geeft. durf t bijna niet te zeggen, maar er valt prima mee te leven zo. opvallend blijf ik vinden dat ondanks het kleine formaat en de hoge f3 de definitie van t laag echt niet onder doet voor die in t mid en hoog en dus erg goed is
toen viel wel op dat bij sommige opnames (harp, orkest) het hoog mss wat veel is. niet scherp, maar na een half uur toch wat vermoeiend. ik heb nu de tweet een half dBtje lagerbspelen, en dat is al een stuk beter. wordt vervolgd
door wat extra gewicht op de PR de afstemming wat lager gezet, wat een wat netter laag geeft. durf t bijna niet te zeggen, maar er valt prima mee te leven zo. opvallend blijf ik vinden dat ondanks het kleine formaat en de hoge f3 de definitie van t laag echt niet onder doet voor die in t mid en hoog en dus erg goed is
toen viel wel op dat bij sommige opnames (harp, orkest) het hoog mss wat veel is. niet scherp, maar na een half uur toch wat vermoeiend. ik heb nu de tweet een half dBtje lagerbspelen, en dat is al een stuk beter. wordt vervolgd
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zo.....
vandaag weer verder gegaan met Zo...
eerst bij Leo langs geweest met t half gezaagde hout. ik had t mpx bij de Karwei in stroken van de juiste breedte laten zagen, en met de zaag van Leo hier de juiste stukjes van gemaakt (die mini stukjes gaat echt niet met m'n invalzaag en lineaal, dat had de proefkast al wel duidelijk gemaakt)
Naast het praktische voordeel van de zaag en de gezelligheid heeft t voordeel van zo'n bezoek bij een mede zelfbouwer (met ook nog ruime ervaring in kleine kastjes) dat er a) nog een extra controle is op de maatvoering van t zaagplan
en b) dat voor een constructie detail (gat voor de PR) een betere oplossing gevonden werd.
De kastjes: die gaan uitgevoerd worden met een constrained layer, oftewel een laagje bitumen tussen t hout: De baffle wordt van mooi massief hout waar al door Kees de gaten voor woof en tweet in zijn gefreesd.
Op de achterwand moet dus nog t gat voor de PR komen, en als er die bitumen tussen zitten geeft dat een enorme knoeiboel met frezen of zagen. daar kwam Leo dus al pratende hierover met t idee om ter plekke van de PR dus geen bitumen te doen, maar een stukje even dik hout.
De status van nu: 1 van de binnenkastjes is dus af, morgen gaat t bitumen er om heen en daarna de buitenkast. repeat.
eerst bij Leo langs geweest met t half gezaagde hout. ik had t mpx bij de Karwei in stroken van de juiste breedte laten zagen, en met de zaag van Leo hier de juiste stukjes van gemaakt (die mini stukjes gaat echt niet met m'n invalzaag en lineaal, dat had de proefkast al wel duidelijk gemaakt)
Naast het praktische voordeel van de zaag en de gezelligheid heeft t voordeel van zo'n bezoek bij een mede zelfbouwer (met ook nog ruime ervaring in kleine kastjes) dat er a) nog een extra controle is op de maatvoering van t zaagplan
De kastjes: die gaan uitgevoerd worden met een constrained layer, oftewel een laagje bitumen tussen t hout: De baffle wordt van mooi massief hout waar al door Kees de gaten voor woof en tweet in zijn gefreesd.
Op de achterwand moet dus nog t gat voor de PR komen, en als er die bitumen tussen zitten geeft dat een enorme knoeiboel met frezen of zagen. daar kwam Leo dus al pratende hierover met t idee om ter plekke van de PR dus geen bitumen te doen, maar een stukje even dik hout.
De status van nu: 1 van de binnenkastjes is dus af, morgen gaat t bitumen er om heen en daarna de buitenkast. repeat.
Re: zo.....
Goed bezig
Maar waar haal je 2 zijdig klevend bitumen vandaan? Anders werkt dat niet.
(Kan je uit ervaring wel vertellen dat het een hels karwei is om die troep weer van je zaag en frees af te krijgen. Haal maar vast aceton in huis.
)
Geniaal!Henkjan schreef: ↑za 30 dec 2023, 1:15Op de achterwand moet dus nog t gat voor de PR komen, en als er die bitumen tussen zitten geeft dat een enorme knoeiboel met frezen of zagen. daar kwam Leo dus al pratende hierover met t idee om ter plekke van de PR dus geen bitumen te doen, maar een stukje even dik hout.
(Kan je uit ervaring wel vertellen dat het een hels karwei is om die troep weer van je zaag en frees af te krijgen. Haal maar vast aceton in huis.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zo.....
gewoon met 1 zijdig plak, maar voor de andere kant hebben we een potje PU houtlijm gekocht
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zo.....
no nog even goed in m'n hoofd alle stappen doorlopen voor t lijmen. denk dat alles in een keer de beste garantie gaat geven op dat het ook allemaal recht is enzo
Re: zo.....
Ja bitumen heeft een lage "Surface energie", net als PE en PP. Daarvoor zijn speciale lijmtapes.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: zo.....
Zal allemaal wel loslopen, bruislijm maar ook pur hecht als een malle. Heb je nog weken plezier van als het op je vingers zit.
Re: zo.....
Nou tegen de tijd dat die spiekerwandloodbitumen vloeibaar wordt staat het hout in de fik!
