MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

De Keithley 2015 THD
Op Ebay gekocht bij een handelaar hersteller ( geen hobbyist)
In 2020 gekalibreerd met manual een echt boek! Gekocht
Het apparaat is wel 40cm diep en knap zwaar er zit dus ook iets in :wink:
Dat samen met die scoop / spectrum analyzer / functie generator
Kan ik zien wat er gebeurt als ik wat verander Douwe
Bijlagen
IMG_8445.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

mooi ding Bert.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja ik had dat Arta geprobeerd met een Externe geluidskaart maar ik kreeg met de gekozen kaart
Rood ding maar de naam wil me niet te schieten , heb ik deze stap gedaan
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Shadow »

Focusrite?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja precies die Joram O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Na bijna 1 week van de beeldbuis naar mn werkplek even prutsen zat ik steeds met een aanzienlijke vervorming bij 20 khz De UGT van AE ervan verdacht De Ogonowski UGT erin resultaat het zelfde Waarom is dat ?
ik kon het wegdraaien met de tegenkoppeling en een Condensator van ca 30 pf maar dan zat ik op 12,5 volt op 8 ohm
Dat is meen ik 18 Watt op ohm
Dan heb ik een aambeeld met enige wisselstroom versterking
Wat ik ook deed bleef daar tegen aan lopen op de Fasedraaier was het goed
Douwe maakte nog een opmerking in een PB dat ik Misschien zover uitstuurde dat er rooster stroom liep
Ik had lichtzinnig grotere plannen een nieuwe set quad kt120 op Marktplaats gekocht
Nog met Douwe overlegd , die zag meen ik er geen brood in.
Toch gedaan na een week denken en heen en weer kuieren van mn versterker naar de TV het toch maar gedaan
En het was opgelost
Net bij 18 volt op 8 ohm 1 khz op nu
De AC spanning gemeten met de Brymen 869s 141 volt over de 2 Stuurroosters gemeten dat is RMS dit x2,7 meen ik heb je de PP spanning is 380 volt PP , en dan natuurlijk ook je DC!, dus ik denk dat ik die 380 VPP door 2 moet delen Dan is het Per buis 190Volt + 33 Volt DC
Althans dat vermoed ik dat je zo moet rekenen Die AC staat op die DC is 223 Volt per Buis
Is dit teveel ?
Nu hoop dat er iemand hier eens antwoord op kan geven
Op een KT88 mag je max 200Volt negatief op zetten staat bij de max ratings
Maar ik meen een soort grafiek gezien te hebben Waar die spanning staat bij verschillende hoogspanning en strooom en links een stippel lijn waarin je ziet dat er roosterstoom loopt
Kan het niet terug vinden
Tijd voor een plaatje
De eerste foto is die vervorming als ik alles ook met tegenkoppeling en frequentie compensatie op het op zijn best probeer te krijgen bij 20 khz
De tweede foto is de vervorming helemaal weg bij die 15 volt Dit is ook met Tegen koppeling!
Erg blij natuurlijk
Maar zit ik buiten maximum ratings en is daardoor die vervorming bij de KT88?
Ohja Blauwe signalen zijn regelrecht uit mijn generator ter vergelijking
Bijlagen
Kt88 15,7 volt op 8 ohm
Kt88 15,7 volt op 8 ohm
Kt120 15,7 volt op 8 ohm
Kt120 15,7 volt op 8 ohm
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Bedoel je niet de stippellijn die de max dissipatie aangeeft? En weet je wel zeker dat jou KT88-ers in orde zijn.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Hoi Douwe , tja het zijn nieuwe buizen Douwe ik heb er 4 matched quad gekocht , maar welke stippellijn bedoel jij nu Welke grafiek verwijs je naar
Ik kan die grafiek niet meer vinden waar de loadline was getekend onderste balk was de spanning
Links staat de stroom en dan was bijna in verlengde loadline een stippel lijn of . - .- getekendwelke op eens stijl omhoog ging ,
Dat is het plaatje wat in mijn gedachte nog voor me ziet , maar kan het niet vinden
Ben tegenwoordig alles kwijt of vergeten :lol:
Edit
Voor alle zekerheid de andere 2 gepakt Douwe Zelfde resultaat
Dan zou ik 4 kapotte buizen gekocht hebben
Met tegen koppeling 15 Volt begint de punt zichtbaar te worden Bij 1 khz niet
Daar remt de tegenkoppeling de stuur spanning
Maar ik stuur voor het zelfde vermogen door de tegenkoppeling harder in waardoor op 20 khz er vervorming optreed
Of dit door rooster stroom komt weet ik niet
Jij dacht een week geleden dat het mogelijk was dat er rooster stroom kon lopen
Vandaar dat ik die grafiek zoek waarin ik dat gezien heb
Wij waren toen bezig om hoe je die loadline moest tekenen
En ik hen wel 20 A4 vol getekend was Anne ook bij denk ik en PeterL
Laatst gewijzigd door OpaBert op ma 24 jul 2023, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

De Ia Ua grafiek.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

:yeah: Gevonden
Alleen is het de G2 Current en niet G1 :sure:
Bijlagen
IMG_8486.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

:yeah: gevonden
Was mn Topic kwijt , ik heb de afgelopen maanden dikwijls uren besteed aan meten onderdelen veranderen van waarde UGT vervangen
Ook dat hielp niet de enen helft van de Fasedraaier doet het 10-15V beter dan de ander veranderen van de weerstanden hielp ook niet echt , ik ben een ezel of een sukkel maar ik krijg deze versterker op 1 khz Prima werkend tot een wat of 40 maar bij 20 khz een watt of 15
En dan begint het signaal te vervormen
En komt wel aan 30 watt of nog meer maar dat wil ik gewoon niet zo
Door dat alles op een print zit kan je nauwelijks iets wijzigen en zonder dat ik weet wat ik doe ga ik er niet mee verder
Dus print weg en point to point wiring en dan moet het goed komen
Buisvoeten zijn peperduur dus uit de print gezaagd
Wat gaatjes geboord en de voeten zitten er in De beugels ondersteboven kan je de voet in elke stand draaien welke je het beste uitkomt
Nog wat draadsteuntjes erin
En bedenken hoe het er het mooiste inpast
Bijlagen
IMG_8577.jpeg
IMG_8578.jpeg
IMG_8586.jpeg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door hannesie »

:lol: Er zitten nog wat draadjes los, maar zolang het niet bij je zelf is valt dat allemaal best mee. :sure: :yeah:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

:lol: Er zitten nog wat draadjes los, maar zolang het niet bij je zelf is valt dat allemaal best mee. :sure: :yeah:
Daar ben ik niet helemaal zeker van Hans :D
Maar met wat medicijnen kan ik ermee leven O:)
Verder ben ik eigenwijs zeggen ze , maar zolang de dokter het niet zegt vind ik het best :lol:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Willy_61 »

Bert ik hoop dat het gezegde "de volhouder wint" hier van toepassing wordt, het kan haast niet anders :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja hoor Deze maand werkt het Dat durf ik wel aan te zeggen
Zit voorlopig nog te puzzelen waar ik de componenten plaats zonder dat er 10 cm draad aan mort
Maar op een papiertje is goed koper dan meteen beginnen met solderen draadjes afknippen enzo
Morgen nog wat puzzelen waar de draadsteuntjes moeten komen
Ik wil geen gaten boren erbij boren moet zo ook lukken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Dat op papier is toch wel oldscool , had al lang mn ontslag gehad als dit mijn beroep had geweest p
:lol: :lol:
Ik heb de 6J5 vervangen door een 6SN7 ( daar zitten 2 x 6J5 in ) maar is in glazen uitvoering veel mooier dan dat metalen ding
Er zijn er nog wel in glazen uitvoering te vinden , maar vind het ook om die reden beter er een 6SN7
In te plaatsen
De 6N6P is gewoon een net buisje om te zien en is dacht ik wel goed als Fasedraaier
ECC81-82 Welke Menno v d Veen gebruikt zal misschien wel beter zijn
Of wat ik ook tegen kwam een 6922 en de 6NP1 schijnt ook goed te zijn
Maar in dit geval ik weet niet welke beter is en de 6N6P heb ik nog een stuk of 10
Bijlagen
Moet er nog een en ander bij zetten
Moet er nog een en ander bij zetten
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Even puzzelen Bert. Die 1M kun je beter tussen de 2k2 en 22k plaatsen.
De 22k en de 2k2 moeten in serie komen. daar tussen word de t.k. aangesloten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik daar heb je gelijk in, ik was die 1M vergeten :D
en heb hem er boven maar bij gezet voor ik het weer vergeet
En schema erbij gepakt
Voor alle duidelijkheid Douwe
Bijlagen
IMG_8589.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Mooi Bert, ik heb het even uitgeprint.
Je mag i.p.v. de BD139 ook wel een BC547 gebruiken.
Je kunt de stroombron ook even op een printje zetten.
printje.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja ik heb nog een printje liggen welke ik ooit met iets anders heb laten maken Douwe
Ben vandaag nog wat vellen ruitjes papier vol gekliederd :lol:
Maar ik denk dat ik het zo laat
Ik heb zo voldoende idee hoe het te bouwen zonder onderdelen te verpesten
Ik kan natuurlijk niet de Buisvoeten verschuiven maar door ze te draaien er wel
Voldoende ruimte dat ik voor de gevoelige onderdelen bij de 6SN7 en Stuurroosters er meteen een 1 K Stop weerstand met minimum draad aan de buis kant
Dat heb ik ook zo bij de 6N6P kunnen doen die 330 K weerstand erover een kant vlakbij de gnd
Dat is een bevestiging schroef buisvoet
Jij ziet misschien wel de logica in mn kleurige dagbesteding
Gaat er in het echt beter uitzien Hoop ik 8)
Bijlagen
IMG_8590.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Klaar zo Bert. Zet de soldeerbout maar aan.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: wo 16 aug 2023, 15:40
Mooi Bert, ik heb het even uitgeprint.
Je mag i.p.v. de BD139 ook wel een BC547 gebruiken.
Je kunt de stroombron ook even op een printje zetten.
printje.jpg
Dus heb hier een epistel geschreven maar dat is weer verdwenen weer opnieuw
Hier de printlayout nog gevonden ik denk dat Democles die heeft gemaakt
Vwb de BiasAutomaat dat is mede door mijn onhandig geknutsel ontworpen en een soort saamhorigheidsgevoel toen tussen Pjotr Ronny de ponny MarcelG Robert Willie61 Democles heeft met testen in zijn versterker een zelfgemaakte en uitgedachte getekende print gemaakt het ontwerp naar mij verzonden ik met etsmiddel printje geëtst, Dat is echt een TOP PRODUCT van dit forum Douwe
Binnen 0.1 mA houd die BiasAutomaat de stroom stabiel Dat is nauwelijks met een meerslagen Potmeter zo nauwkeurig in te stellen
Dat was ergens in 2015 denk ik potverdikke dat is al 8jaar geleden en de laatste 3 jaar niks meer gedaan Alleen maar zitten repareren 5 x een stapeltje van 10 printen weg gesodemieterd
Afijn toen ben jij gelukkig komen helpen Douwe :goeie:
Bijlagen
IMG_8591.jpeg
IMG_8591.jpeg (57.21 KiB) 85 keer bekeken
IMG_8592.jpeg
IMG_8592.jpeg (11.09 KiB) 85 keer bekeken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: wo 16 aug 2023, 19:10
Klaar zo Bert. Zet de soldeerbout maar aan.
Denk het niet Douwe even te veel last van mn rug gevraagd
Even om te lachen
Gisteren avond krijg ik een lade kastje aan geboden van mn zwager op mn telefoon op whatsapp gekeken
En ik meende het ding te herkennen in mijn gedachte was het iets van 60-70 cm hoog 40-50 breed en diep
Dus vanmorgen in de douche , bak koffie op steekwagen in de auto
Bloemstukje voor schoonzus gehaald en ding op gehaald was mooi op tijd en een kop koffie kon er wel bij dus schoonzus blij en op tafel stond dat kastje :lol: het past op een hand Douwe
Dus steekwagentje was niet nodig :lol: :lol: :lol:
Bijlagen
IMG_8605.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik heb de laatste 2 dagen bezig geweest met huishoudelijke werkzaamheden
De foto van mn vorige berichtje hier boven vervangen
Verder bezig geweest om 2 kant en klare Electronische Smoorspoelen printen bestukt en al te vinden
Tot 2 x toe alle dozen geopend en weer terug gezet
misschien heb ik het alleen maar gedroomd .

Ik wil van die zware 5H Smoorspoelen af in mijn versterker .
Die Smoorspoelen wegen bijna 2 KG 1,9 om precies te zijn
En heb de E Choke bij TentLabs besteld die zijn niet voor een grasmaaier , Dat ziet er toegankelijker uit dan de MEC100-200 van Tentlabs en van de Veen en deze heeft nog betere brom onderdukking dan de 500 mA 5H Smoorspoel.
Zonder Smoorspoelen werkt de versterker ook en zo hard ga ik niet meer
Dus kan voorlopig verder
Het is trouwens erg lastig een nabouw produkt wat getest is te vinden
Er moet ook op buizenradioclub iets staan , maar zit verstopt.
De meeste die ik vind zijn voor een grasmaaier of een scooter .
En een 400 pagina tellend verslag :lol:
Dan heb ik een technische vraag
Wat is de optimale weerstand van de BiasAutomaat negatief naar het stuurrooster van de KT88-KT90
Altijd 39K gebruikt, maar opeens kreeg ik te horen dat het niet goed zou zijn vanwege data kt88
Goed ga mn dozen weer opbergen
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Kijk Bert, eigenlijk moet jij je nog niet druk maken om de smoorspoel.
Het is belangrijker dat je eerst de versterker werkend krijgt met het beoogde vermogen en de vervorming.
Als dat eenmaal klaar is kun je overwegen om de smoorspoelen te vervangen door elektronische exemplaren.
Wat de roosterlekweerstanden betreft, ga liever niet boven de 100k.
Plaats reactie