aarden van voeding LM3886
Moderator: Beheerdersteam
Re: aarden van voeding LM3886
Dat de voeding na gelijkrichting niet aan het chassis moet liggen? Enkel, zoals Pjotr zegt, zo kort mogelijk de nul van de printen aan elkaar verbinden...
Re: aarden van voeding LM3886
Als je dual mono wilt maken heb je dus ook twéé ringkernen nodig. Wat is het schema van die klont elco's? Enne, LM3886 chips parallel schakelen, daar zijn ze ook niet echt voor bedoeld... Schema? Ray's vraag is relevant. Ray's plaatje van Amplimo ook. De gele en blauwe draad gaan naar massa, de rooie en de grijze naar de brugcel. De plus van de brugcel voedt de elco's voor de positieve voedingsspanning en de minus die van de negatieve. Standaard voedingsconcept. Doe je twee keer qua dual mono.
Edit: LM3886 mag 84 V maximaal hebben dus 30 V ringkern zou nèt aan kunnen. Beter is wat lager te zitten.
Tjerk
Edit: LM3886 mag 84 V maximaal hebben dus 30 V ringkern zou nèt aan kunnen. Beter is wat lager te zitten.
Tjerk
Re: aarden van voeding LM3886
Dit is een standaard voeding. Die klont elco's is er hier maar ééntje (of twee eigenlijk). Deze voeding is parima voor een LM3886 (of drie). Voor dual mono moet je dit twee keer doen.
Tjerk
Tjerk
Re: aarden van voeding LM3886
Dat vermeldt de datasheet i.d.d. maar een 30V trafo is toch niet aan raden. De Spike SOA protectie komt dan erg snel in actie. Bovendien is de nullastspanning van een trafo een 10% hoger dan nominaal belast. 2x 25V is echt wel de max in de praktijk. Ook i.v.m. de netspanningstolerantie. Twee LM3886 versterkers op 1 trafo kan wel met een zorgvuldige layout. Je moet dan echt de GND verbindingen heel kort houden met dik draad. Maar je bespaart je een hoop brom ellende en maakt je het een stuk gemakkelijker als je echt 2x geheel gescheiden mono bouwt met 2 aparte trafo's. Zo te zien zie ik op de foto met die kluit elco's 2x een brugcel zitten en ook aansluitblokjes voor 2 trafo's en 2 aparte versterkerprinten. Is dat al niet bedoeld voor 2 trafo's? Voor ieder kanaal eentje?
Re: aarden van voeding LM3886
Yep, moet er maar 2 kopen dan, of de 1x 20v 100va gaan gebruiken daar heb ik er 2 van liggen. Lost alleen hey 0volt gedeelte niet op.
He
He
Re: aarden van voeding LM3886
Wat ook nog een mogelijkheid is, is om van de 2 stuks Amplimo trafo's de secundaire af te wikkelen tot 24 Volt ongeveer.
Re: aarden van voeding LM3886
Zo ongeveer, ja. 10 windingen eraf halen, spanning meten, delen door 10, dan weet je hoeveel millivolt er per winding is.
Vervolgens kun je uitrekenen hoeveel windingen je eraf moet halen om op 24 Volt uit te komen.
Ja, dat heb ik zelf weleens gedaan zo.
Vervolgens kun je uitrekenen hoeveel windingen je eraf moet halen om op 24 Volt uit te komen.
Ja, dat heb ik zelf weleens gedaan zo.
Re: aarden van voeding LM3886
Kan natuurlijk ook extra windingen maken en in serie zetten!
Gr. Fred
Gr. Fred
Re: aarden van voeding LM3886
Ja hoor, dat kan prima. De secundaire van een trafo zit doorgaans aan de buitenkant. Je hebt officieel een speciale wikkelmachine nodig om ringkernen te kunnen wikkelen maar met een langwerpig klosje (stukje printplaat met inkepinkjes aan de uiteinden) gaat het ook. Het is alleen wel een pokkewerk...
In jouw geval zou ik toch voor twee Amplimo's (of die Poolse ringkernboer, die is ook goed en goeiekoper). Dan doe je pas echt recht aan het concept Dual Mono.
Tjerk
Re: aarden van voeding LM3886
Wat ga je er eigenlijk mee aansturen? 2 ohm speakers? 3 LM's parallel is wel vrij fors, alleen zinvol als je er erg laagohmige speakers mee gaat aansturen. Dat bepaalt dan ook het aantal VA voor de trafo. Voor normaal huiskamergebruik heb je aan één LM3886 genoeg per kanaal.
Re: aarden van voeding LM3886
Ja het parallel zetten heeft inderdaad alleen maar een voordeel ten opzichte van stroom leveren en stabiliteit.
Het vermogen zal er niet veel hoger van worden, uiteindelijk is daar voor de voltage van de DC rail bepalend.
Als je lage impedantie speakers wil aansturen heeft dat niet veel zin.
Zelf heb ik dat geprobeerd met de TDA7293 om de Magnepan speakers mee aan te sturen maar het verschil tussen een enkele en een drie dubbele chip was verwaarloosbaar.
Het vermogen zal er niet veel hoger van worden, uiteindelijk is daar voor de voltage van de DC rail bepalend.
Als je lage impedantie speakers wil aansturen heeft dat niet veel zin.
Zelf heb ik dat geprobeerd met de TDA7293 om de Magnepan speakers mee aan te sturen maar het verschil tussen een enkele en een drie dubbele chip was verwaarloosbaar.
Re: aarden van voeding LM3886
Mee eens! Had dit liggen 3x lm en ben gaan bouwen.
Heb trouwens die amplimo 30v afgewikkeld en heb nu een mooie 25 v.
Thnx iedereen voor de feedback.
Gr. Fred
Heb trouwens die amplimo 30v afgewikkeld en heb nu een mooie 25 v.
Thnx iedereen voor de feedback.
Gr. Fred
Re: aarden van voeding LM3886
Als je in rust ongeveer tussen de 35V en 38V op de DC rails hebt van de LM bij een netspanning van 230V, zit je mooi!
Re: aarden van voeding LM3886
Bij audio creative "het electrische deel" staat 1 trafo met 2x secundaries die 2 voedings pcb aansturen met aarde!!!!!
Gr. Fred
Gr. Fred
Re: aarden van voeding LM3886
Dat is wat mijn vraag de gehele tijd was!! (Onduidelijke vraagstelling van mijn kant)
Gr. Fred
Gr. Fred
Re: aarden van voeding LM3886
Dat is dan niet zo raar want Audio Creatief is nou ook niet erg duidelijk. Daar kun je zo ook niet veel kaas van maken. Kun je wat duidelijk foto's maken van de onderkant en bovenkant van die voedingsprinten. Zodat te zien is hoe het zit op die print. I.i.g. gaat de opstelling in de kast zo niet erg optimaal werken met 1 trafo die beide kanalen voedt.
Re: aarden van voeding LM3886
Ik had deze al gevonden Ray afgaande op die kluit elco's: https://audio-creative.nl/projecten/diy ... chipamp/3/ Daar is toch duidelijk sprake van 2 trafo's met ieder 2 wikkelingen. En ook hoe dat aangesloten zit.
Re: aarden van voeding LM3886
Verder op staat ook 1 trafo.
Hierbij foto brugcel.
Gr. Fred
Hierbij foto brugcel.
Gr. Fred
Re: aarden van voeding LM3886
Op pagina 7 gekeken.
Voedingen staan gewoon parallel aan elkaar. ik zie niet wat hier nu ingewikkeld aan moet zijn.
Voedingen staan gewoon parallel aan elkaar. ik zie niet wat hier nu ingewikkeld aan moet zijn.
