Sony TA-FA3ES Versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ja, uiteraard die fusible weerstanden checken en vervangen waar nodig. Maar daar waren we toch allang achter... Dat ze verlopen geeft juist aan dat het te krap bemeten is en dingen eigenlijk misbruikt worden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ik zou ze altijd allemaal vervangen. Probleem met die krengen is dat je ze niet kan overdimensioneren omdat ze dan geen functie meer hebben.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Dat is nou wat ik niet zou doen met die dingen. Dan blijf je om de haverklap je versterker opentrekken...
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Mwah, als het na 30 jaar nog niet verlopen is.... Die dingen verlopen door overbelasting, oftewel een te hard spelen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Te hard spelen heeft er niets mee te maken. Zie voorbeelden op het net voorbij komen waar die dingen zelfs in toonregeltrappen en phonotrappen zitten, en ook verlopen zijn.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Hier nog even naar gekeken. Er loopt iets van 6mA door bij een V_ce van 45V. Iets van 275mW dissipatie dus. Moet geen probleem zijn voor een TO126 zonder extra koeling.pvanlingen schreef: ↑vr 04 aug 2023, 22:44Ray de 2sa1383 en de 2sc3514 heb ik niet voor je maar wel
de 2sa1209 en de 2sc2911.
Ik denk dat die het als vervanging ook goed zullen doen.
Dan wel 180° gedraait op de print zetten. (1.2.3. emitter collector basis)
Ik hoor het wel als je niets kan vinden.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Kleine update, op 2 na zijn de fusistors vervangen, alsook enkele elco's. dat gaf geen verbetering. de storing blijft.
Ben tot de conclusie gekomen dat dit te moeilijk voor mij is. ik kom er niet uit.
Via via ben ik in contact gekomen met Tjerk uit Amsterdam. op enkele fora is hij bekend onder de naam regenpak.
Kundig reparateur met een uitgesproken mening. morgen de versterker daar afleveren.
Ben tot de conclusie gekomen dat dit te moeilijk voor mij is. ik kom er niet uit.
Via via ben ik in contact gekomen met Tjerk uit Amsterdam. op enkele fora is hij bekend onder de naam regenpak.
Kundig reparateur met een uitgesproken mening. morgen de versterker daar afleveren.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Me maar effe snel aangemeld omdat de Sony nu op mijn werkbank staat. Megavaag. Ding oscilleert. Ik zal een paar scoopplaatjes uploaden.
Tjerk
Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ik heb alvast de bias pot van L_Ch vervangen want die ging aan de haal. Daarom werd-ie zo heet vanmiddag. Die regelt nu netjes af. Mag ook wel met een Bourns 3296. Rechterkanaal komt nog. Er zit een rot contact op het class A board bij C508:
In hoeverre zich dit verhoudt tot die rare oscillatie:
weet ik nog niet. Zal er een net draadje overheen solderen.
Tjerk
Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Da's echt een heel bijzondere golfvorm... Is dat zonder ingangssignaal?
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ja. Het is een soort motorboten maar dan op een ultrasone frequentie.
Intussen verder gekomen. C508 was stuk. Stond bol en had gelekt. Waarde was nog vrij goed, iets van 2/3 van de originele waarde. Serieweerstand ook goed, iets van 0.2R. Na vervangen was de oscillatie veranderd: De ruststroom goed gezet (met een nieuwe Bourns potmeter want ook dit kanaal regelde ruk af) en toen was de oscillatie weg. Maar er is nog een frequentieafhankelijk probleem omdat het rechter kanaal (onderste trace) veel minder hard stijgt: Dit is een teken van instabiliteit en komt door een verlopen condensator. Nu nog effe uitvogelen welke...
Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Doet me denken aan de oorspronkelijke crescendo van elektuur, die zaten iets teveel op het randje van instabiliteit. Ruststroom wat hoger zetten was dan genoeg om ze te laten oscilleren. Ik kan me echter haast niet voorstellen dat Sony zijn ontwerpen ook zo krap instelt af fabriek. Zitten er wel dezelfde mosfets in als origineel? En dezelfde in beide kanalen?
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ja, die zijn identiek. Dit is echt een compensatie-C'tje dat niet goed is. Er zijn er niet zoveel. Als ik de collector van een VAS-tor beetpak verandert het al. Dat had ook grote invloed op de oscillatie. C507 reeds vervangen maar daar lag het niet aan. Het kan ook een elco zijn want er zitten een aantal niet originele in. Dit schema is nogal bizar en het zou zomaar kunnen dat Sony wel degelijk heeft zitten klootviolen. Zal niet de eerste keer zijn...
Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Ja, zonet nog niet... Maar zo heeft elk (vintage) merk z'n eigen stijl. Philips met onnavolgbare styling en nóg onnavolgbaardere electronica, Sony met vaak nogal eigenzinnige ontwerpen, zoals ook deze versterker, mijn fivorate merk Sansui (maar dan alleen met het ouwe logo) engazomaardoor. Heel vaak moet ik denken: "Waaróm!". Net zoals deze FA3. Twéé MOSFETs achter elkaar. Thermisch zo instabiel als wat. Dóe je toch niet!
Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Hij is weer OK. Uiteindelijk was het een combinatie van factoren. Precies waarom-ie oscilleerde kan ik niet zeggen maar het lag in ieder geval aan die C508 en aan de ruststroominstelling. Die is nu ook op orde:
Het groene LEDje bloost nu ook weer. Verder was er wat geneuzel met compensatie-C'tjes die waren verlopen:
Tenslotte was er een verschil van 0.6 dB tussen beide kanalen. En dat lag niet aan de volumepot. Ik vond het net iets teveel om zo te laten:
Nu is-ie weer happy:
Tjerk
Tjerk
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Zo dan. die is lekker vlot. ik ben blij dat de problemen nu weer opgelost zijn.

En ook netjes gedocumenteerd zo.
vakwerk hoor.
En ook netjes gedocumenteerd zo.
Re: Sony TA-FA3ES Versterker
Knap werk zeg!
Ik heb altijd diep respect voor reparateurs die zo snel en effectief een amp kunnen repareren. Hopelijk blijf je meekijken op het forum.
Groetjes Walter
Ik heb altijd diep respect voor reparateurs die zo snel en effectief een amp kunnen repareren. Hopelijk blijf je meekijken op het forum.
Groetjes Walter
