Sony TA-FA3ES Versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Ja, uiteraard die fusible weerstanden checken en vervangen waar nodig. Maar daar waren we toch allang achter... Dat ze verlopen geeft juist aan dat het te krap bemeten is en dingen eigenlijk misbruikt worden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Ik zou ze altijd allemaal vervangen. Probleem met die krengen is dat je ze niet kan overdimensioneren omdat ze dan geen functie meer hebben.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door douwebakker »

ds23man schreef: za 05 aug 2023, 9:56
Ik zou ze altijd allemaal vervangen.
Gewoon vervangen wat stuk is en de rest laten zitten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Dat is nou wat ik niet zou doen met die dingen. Dan blijf je om de haverklap je versterker opentrekken...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Mwah, als het na 30 jaar nog niet verlopen is.... Die dingen verlopen door overbelasting, oftewel een te hard spelen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Te hard spelen heeft er niets mee te maken. Zie voorbeelden op het net voorbij komen waar die dingen zelfs in toonregeltrappen en phonotrappen zitten, en ook verlopen zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

pvanlingen schreef: vr 04 aug 2023, 22:44
Ray de 2sa1383 en de 2sc3514 heb ik niet voor je maar wel
de 2sa1209 en de 2sc2911.
Ik denk dat die het als vervanging ook goed zullen doen.
Dan wel 180° gedraait op de print zetten. (1.2.3. emitter collector basis)
Ik hoor het wel als je niets kan vinden.
Hier nog even naar gekeken. Er loopt iets van 6mA door bij een V_ce van 45V. Iets van 275mW dissipatie dus. Moet geen probleem zijn voor een TO126 zonder extra koeling.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Kleine update, op 2 na zijn de fusistors vervangen, alsook enkele elco's. dat gaf geen verbetering. de storing blijft.
Ben tot de conclusie gekomen dat dit te moeilijk voor mij is. ik kom er niet uit.
Via via ben ik in contact gekomen met Tjerk uit Amsterdam. op enkele fora is hij bekend onder de naam regenpak.
Kundig reparateur met een uitgesproken mening. morgen de versterker daar afleveren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Ja, die inderdaad.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Regenpak »

Me maar effe snel aangemeld omdat de Sony nu op mijn werkbank staat. Megavaag. Ding oscilleert. Ik zal een paar scoopplaatjes uploaden.

Tjerk
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Henkjan »

welkom Tjerk!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Marp »

Welkom! Als het je inkomen niet raakt: heb je toevallig ook een snelle ingeving waar bij deze TA-E9000ES naar gekeken zou kunnen worden?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Welkom, leuk je hier te zien.
Ik ben benieuwd wat er uit komt.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Regenpak »

Ik heb alvast de bias pot van L_Ch vervangen want die ging aan de haal. Daarom werd-ie zo heet vanmiddag. Die regelt nu netjes af. Mag ook wel met een Bourns 3296. Rechterkanaal komt nog. Er zit een rot contact op het class A board bij C508:
IMGP3550_crop.jpg
In hoeverre zich dit verhoudt tot die rare oscillatie:
SDS00001.png
weet ik nog niet. Zal er een net draadje overheen solderen.

Tjerk
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Regenpak »

Marp schreef: di 08 aug 2023, 18:31
Welkom! Als het je inkomen niet raakt: heb je toevallig ook een snelle ingeving waar bij deze TA-E9000ES naar gekeken zou kunnen worden?
Dank jullie wel! De ingeving zal effe moeten wachten...

Tjerk
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door 90000006 »

Da's echt een heel bijzondere golfvorm... Is dat zonder ingangssignaal?
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Regenpak »

90000006 schreef: di 08 aug 2023, 20:42
Da's echt een heel bijzondere golfvorm... Is dat zonder ingangssignaal?
Ja. Het is een soort motorboten maar dan op een ultrasone frequentie.

Intussen verder gekomen. C508 was stuk. Stond bol en had gelekt. Waarde was nog vrij goed, iets van 2/3 van de originele waarde. Serieweerstand ook goed, iets van 0.2R. Na vervangen was de oscillatie veranderd:
SDS00101.png
De ruststroom goed gezet (met een nieuwe Bourns potmeter want ook dit kanaal regelde ruk af) en toen was de oscillatie weg. Maar er is nog een frequentieafhankelijk probleem omdat het rechter kanaal (onderste trace) veel minder hard stijgt:
SDS00102.png
Dit is een teken van instabiliteit en komt door een verlopen condensator. Nu nog effe uitvogelen welke...

Tjerk
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door 90000006 »

Doet me denken aan de oorspronkelijke crescendo van elektuur, die zaten iets teveel op het randje van instabiliteit. Ruststroom wat hoger zetten was dan genoeg om ze te laten oscilleren. Ik kan me echter haast niet voorstellen dat Sony zijn ontwerpen ook zo krap instelt af fabriek. Zitten er wel dezelfde mosfets in als origineel? En dezelfde in beide kanalen?
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Regenpak »

90000006 schreef: di 08 aug 2023, 22:06
Zitten er wel dezelfde mosfets in als origineel? En dezelfde in beide kanalen?
Ja, die zijn identiek. Dit is echt een compensatie-C'tje dat niet goed is. Er zijn er niet zoveel. Als ik de collector van een VAS-tor beetpak verandert het al. Dat had ook grote invloed op de oscillatie. C507 reeds vervangen maar daar lag het niet aan. Het kan ook een elco zijn want er zitten een aantal niet originele in. Dit schema is nogal bizar en het zou zomaar kunnen dat Sony wel degelijk heeft zitten klootviolen. Zal niet de eerste keer zijn...

Tjerk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Hadden ze niet de bijnaam "Zoniet"? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Regenpak »

Pjotr schreef: di 08 aug 2023, 22:54
Hadden ze niet de bijnaam "Zoniet"? :mrgreen:
Ja, zonet nog niet... Maar zo heeft elk (vintage) merk z'n eigen stijl. Philips met onnavolgbare styling en nóg onnavolgbaardere electronica, Sony met vaak nogal eigenzinnige ontwerpen, zoals ook deze versterker, mijn fivorate merk Sansui (maar dan alleen met het ouwe logo) engazomaardoor. Heel vaak moet ik denken: "Waaróm!". Net zoals deze FA3. Twéé MOSFETs achter elkaar. Thermisch zo instabiel als wat. Dóe je toch niet!

Tjerk
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Regenpak »

Hij is weer OK. Uiteindelijk was het een combinatie van factoren. Precies waarom-ie oscilleerde kan ik niet zeggen maar het lag in ieder geval aan die C508 en aan de ruststroominstelling. Die is nu ook op orde:
new_RV501.jpg
Het groene LEDje bloost nu ook weer. Verder was er wat geneuzel met compensatie-C'tjes die waren verlopen:
C507-10.jpg
C510a.jpg
Tenslotte was er een verschil van 0.6 dB tussen beide kanalen. En dat lag niet aan de volumepot. Ik vond het net iets teveel om zo te laten:
R607a.jpg
Nu is-ie weer happy:
SDS00203.png

Tjerk
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Zo dan. die is lekker vlot. ik ben blij dat de problemen nu weer opgelost zijn. :D :D :D :yeah: :yeah: :yeah:
En ook netjes gedocumenteerd zo. :goedzo: vakwerk hoor.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Walt »

Knap werk zeg!

Ik heb altijd diep respect voor reparateurs die zo snel en effectief een amp kunnen repareren. Hopelijk blijf je meekijken op het forum.

Groetjes Walter
Plaats reactie