Uitschakel geluid

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Re: Uitschakel geluid.

Bericht door pompebled »

OK, welke spanning zet ik op de aansluiting MUTE/ST-BY aan de linkerkant van het schema?
Moeten de elko's nog een mimimale waarde hebben?
Ik heb 35V, 50V en 63V versies liggen.

Groeten, Jan.
Kappa7
Contacteer:

Re: Uitschakel geluid

Bericht door Kappa7 »

Hier zie je dat er maar 5V op pin 9 en 10 staat.
Screenshot 2023-07-25 160230.jpg
De 35V tot 63V versies zullen dus ruim voldoen.
pompebled

Bericht door pompebled »

Knutselwerkje:
STBY-MUTE 02.JPG
Waar de mute en standby aansluitingen naar toe moeten weet ik, maar met welk Voltage stuur ik de schakeling aan en waar komt dat Voltage vandaan?
Op de plank zit 3 x 30V AC, 12-0-12AC voor het filter en 12V voor het speaker relais en het relais (17V DC na gelijkrichting) dat de 230V schakelt naar de softstart.

Groeten, Jan.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik moest even graven naar een oud projectje van me maar daar zag ik deze .
Schermafbeelding 2023-07-25 192256.jpg
De input komt dus van de spanning waar je ook de chip mee voed.
Robert Gribnau
Contacteer:

Bericht door Robert Gribnau »

Zoals vanochtend (6.27 uur) al gepost, geeft de datasheet een voorbeeld met de weerstandwaarden die al een paar keer in deze draad zijn langsgekomen. In dat voorbeeld wordt +20V gebruikt.
Shadow

Bericht door Shadow »

Het blijft een herhaling van vragen...
pompebled

Bericht door pompebled »

Kappa7 schreef: di 25 jul 2023, 19:25
Ik moest even graven naar een oud projectje van me maar daar zag ik deze .
Schermafbeelding 2023-07-25 192256.jpg
De input komt dus van de spanning waar je ook de chip mee voed.
Hoe bepaal ik de waarden van de weerstanden?
Want die ik nu heb gebruikt, zijn gebaseerd op een voedingsspanning van +20V, zoals Robert Gribnau opmerkte.

Dus dat zal niet werken, neem ik aan.

Groeten, Jan.
Robert Gribnau
Contacteer:

Het is me niet helemaal duidelijk met welke voedingsspanning je nu werkt. Is dat +30V?

Als de voedingsspanning inderdaad +30V is, dan denk ik dat je de mute functie en de stand-by functie elk een extra weerstand moet geven.

Stand-by:

Uitgaande van de benodigde 5 V op pin 9 en Vstby = +20V is de stroom die pin 9 trekt blijkbaar I = V / R = (20 - 5) / 20K = 0,75 mA.

Met Vstby = 30V moet er 10V worden weggepoetst. Dus de extra weerstand is dan V / I = 10 / 0.00075 = 13333 Ohm. Je kan daar een weerstand van 15K met parallel een weerstand van 120K voor gebruiken.

Mute:

Uitgaande van de benodigde 5 V op pin 10 en Vmute = +20V is de stroom die pin 10 trekt blijkbaar I = V / R = (20 - 5) / 40K = 0,375 mA.

Met Vmute = 30V moet er 10V worden weggepoetst. Dus de extra weerstand is dan V / I = 10 / 0.000375 = 26667 Ohm. Je kan daar een weerstand van 27K met parallel een weerstand van 2M2 voor gebruiken.

Maar graag nog bevestiging (of weerlegging...) door één of meer andere forumleden.
pompebled

Bericht door pompebled »

Hallo Robert,

De TDA7294 heeft weken gedraaid op 31,5-0-31,5V AC, zonder problemen (ringkern met 2 x 30V op de sticker, op 230V meet ik dus méér).
Al lezend kwam ik er achter dat dit uitzonderlijk is, daar de 7294 maar maximaal 40V kan verdragen, dus ik heb de ringkern gewisseld voor een 225VA 12-0-12V AC exemplaar.
De versterker speelt net zo goed, alleen is het maximale volume lager.

Groeten, Jan.
Robert Gribnau
Contacteer:

Kun je het dc-voltage op pin 7 of pin 13 van de TDA7294 meten?
pompebled

Bericht door pompebled »

16,42V DC, zowel pin 13 als pin 7.

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Ik ben aan het pielen met een schematekenprogrammaatje TinyCad en heb uitgetekend hoe de mute schakeling er nu uit ziet:
TDA7294 mute 04.jpg
De aan/uitschakelaar schakelt een 12V AC trafootje, die op zijn beurt de rest inschakelt via een relais.
Over dit relais staat een 2200uF elko die het na het uitschakelen vertraagd laat afvallen.
Bij het testen (nog zonder de softstart, ringkern en 12-0-12V AC trafo voor het low pass filter) telde ik 2 seconden, als de mute schakeling van de TDA7294 direct wordt geschakeld zou dit voldoende zijn om het uitschakelgeluid van de ringkern vóór te zijn.

De praktijk is weerbarstiger; als ik nu de versterker uitschakel, heb ik een veel luidere dreun over alle speakers, niet alleen de sub, maar ook de beide stereo speakers...

Gezien het feit, dat de rest pas twee seconden later stroomloos gemaakt wordt, kan dit alleen van de 12V AC trafo komen, die de schakeling van stroom voorziet.

Wat vreemd is, is het feit, dat de versterker heeft staan spelen terwijl ik dit type, als ik de versterker uitschakel na langere tijd heb ik géén uitschakelgeluid.
Ik moet dit nog een paar keer doen en bepalen of the tijd dat de versterker aan staat hier invloed op heeft.

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Na langere tijd, maakt het uitschakelen nog steeds herrie, dus dat het één keer geruisloos was, heeft waarschijnlijk met de 5V drempel te maken, denk ik, eigenlijk geen idee...

Dit werkt niet als beoogd, dus morgen wat anders proberen.

Groeten, Jan.
Robert Gribnau
Contacteer:

Uitgaande van de +16,42 Vdc die je hebt gemeten, denk ik dat de weerstanden in de mute schakeling en in de stand-by schakeling te hoog zijn. De waarden van die weerstanden zijn immers gebaseerd op +20 Vdc (zoals uit de datasheet blijkt).

Stand-by:

Uitgaande van de benodigde 5 Vdc op pin 9 en Vstby = +20 Vdc is de stroom die pin 9 trekt blijkbaar I = V / R = (20 - 5) / 20K = 0,75 mA.

Met Vstby = +16,42 V moet de weerstand 16,42 - 5 = 11,42 Vdc wegpoetsen. De weerstand moet dus zijn: R = V / I = 11,42 / 0,00075 = 15227 Ohm. Ik zou daarom de 20K weerstand die er nu zit, vervangen door een 15K weerstand.

Mute:

Uitgaande van de benodigde 5 Vdc op pin 10 en Vmute = +20 Vdc is de stroom die pin 10 trekt blijkbaar I = V / R = (20 - 5) / 40K = 0,375 mA.

Met Vmute = +16,42 moet de weerstand 16,42 - 5 = 11,42 Vdc wegpoetsen. De weerstand moet dus zijn: R = V / I = 11,42 / 0,000375 = 30453 Ohm. 10K weerstand die er nu zit, vervangen door een 6K8 weerstand, en de 30K die er nu zit, vervangen door een weerstand van 22K en een weerstand van 1K5 in serie.

Deze wijzigingen garanderen volgens mij dat er 5 Vdc beschikbaar is voor de werking van de mute en de stand-by functies van de TDA7294. Maar ik weet niet of dit jouw probleem gaat oplossen omdat je dit probleem, als ik het tenminste goed heb begrepen, al had toen de voedingsspanning nog een stuk hoger dan +20 Vdc was. Bij een hogere spanning dan +20 Vdc zou er zeker 5 Vdc beschikbaar zijn geweest voor de mute en stand-by functies.
pompebled

Bericht door pompebled »

Na het wijzigen van de weerstandswaarden werkt de mute/standby van de TDA7294 zoals het hoort, maar ik heb/had nog steeds een forse uitschakelknal.

Gisteren de bedrading veranderd; een (dubbelpolige) schakelaar voorziet nu de softstart van stroom, zonder de tussenkomst van een relais.
Alle andere verbruikers (2 x 12V AC ringkern, 12-0-12V AC voor de filterprint en de 12V AC voor de luidsprekerbeschermingsprint) hangen nu achter de softstart.

Het in- en uitschakelen is nu geruisloos.
Bij wijze van test ook het relais van de luidsprekerbescherming even overbrugd; de mute standby schakeling doet wat 'ie moet doen.

Er is nog wel een lichte brom te horen, ik meet 1,6 mV DC over de speaker terminals en 2,8 mV DC over de buitenste pootjes van de volume pot van het low pass filter.
Daar moet ik nog naar kijken/luisteren...

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Ter vervanging van de TDA7294, die een vette brom genereerde (en geen versterking) heb ik een paar 7293 besteld, zodat de voedingsspanning ook omhoog kan, als dat moet.
Die zijn inmiddels binnen, maar nu moet de defecte 7294 nog van de print.

Ik heb geen hete lucht apparatuur, dus, rij voor rij, pootjes doorknippen en voorzichtig de restanten los solderen?
Of loop ik dan het risico de soldeereilandjes te slopen?

Advies graag.

Groeten, Jan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yep, voorzichtig eerst los knippen en voorzichtig de restanten met behulp van een pincet er uit solderen. Dan met desoldeerlitze voorzichtig schoonmaken. Gebruik bij voorkeur géén tinzuiger, die beschadigt heel snel de print als je die met de bout verhit. Pas ook op met "priegelen" met een soldeerbout op de print. Vooral als de koperbaanjes heet gestookt zijn zijn ze heel kwetsbaar en liggen ze er zo af.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 21 aug 2023, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: ma 21 aug 2023, 18:14
tinzuiger, die beschadigd heel snel de print
ja, dat heb ik op de verkeerde manier geleerd. met desoldeerlitze gaat t veul beter
pompebled

Bericht door pompebled »

Bedankt heren,

Geen desoldeerpomp, dus.
Moet ik eerst litze halen, want ik heb het laatste stuk opgemaakt bij de slotcars van m'n zoon, als stroomopnemers.

Hoe heet stook ik de bout? Nét boven het smeltpunt van het loodvrije soldeer dat de fabriek gebruikt?
Of veel heter, zodat ik rap kan werken en niet te lang hoef te stoken.

Groeten, Jan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat laatst dus, rap werken. Neem daarom ook geen te kleine punt! Dus eentje met wat warmtecapaciteit, 3mm ofzo. Hoe heet is een beetje experimenteren: 300 - 320 graden max. Heb je het schoon even reinigen met alcohol of IPA. Is de korst erg hardnekkig kan aceton ook wel maar wees daar erg voorzichtig mee! Verwijdert meestal ook alle opdruk en niet alle plastic kan daar tegen.
Plaats reactie