Wayne’s BA2018 pre met Muses volume en andere prangende vragen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk moet je daarmee gelijk de XLR uitgang sturen. Beste is dan om te schakelen tussen signaal en GND via een 220 ohm weerstand. Zowel voor "+ signaal" als "- signaal". Vind wel dat de documentatie van Academy Audio nogal beperkt is.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Kappa7 »

Je zou dan eigenlijk je voorversterker gebalanceerd moeten maken.
Dat doe je eigenlijk door nog een 2e print toe te voegen.
De huidige print gaat dan bvb Links doen waar bij de ene helft de hete en de andere het koude signaal doet.
Waarschijnlijk zal je dan ook je voeding dubbel uit moeten voeren maar dat zal je even moeten bekijken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: do 20 jul 2023, 17:55
Eigenlijk moet je daarmee gelijk de XLR uitgang sturen. Beste is dan om te schakelen tussen signaal en GND via een 220 ohm weerstand. Zowel voor "+ signaal" als "- signaal". Vind wel dat de documentatie van Academy Audio nogal beperkt is.
Dat zou ik nog wel eens kunnen proberen in de toekomst.

Maar even terug naar die (Cinemag) trafo’s. Is het überhaupt een goede oplossing?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Kappa7 schreef: do 20 jul 2023, 18:53
Je zou dan eigenlijk je voorversterker gebalanceerd moeten maken.
Dat doe je eigenlijk door nog een 2e print toe te voegen.
De huidige print gaat dan bvb Links doen waar bij de ene helft de hete en de andere het koude signaal doet.
Waarschijnlijk zal je dan ook je voeding dubbel uit moeten voeren maar dat zal je even moeten bekijken.

Mee eens, maar volumeregeling bleek met die Academyaudio vrij lastig meen ik mij te herinneren. Werd ook dubbel zo duur..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef: do 20 jul 2023, 18:59
Maar even terug naar die (Cinemag) trafo’s. Is het überhaupt een goede oplossing?
Is niet een kwestie van goed. Voor thuis met korte leidingen is een lijntrafo gewoon overbodig. Met zowel gebalanceerd als ongebalanceerd moet het bromvrij zijn. Als dat niet zo is zit er ergens iets fout of los. Maar begrijp ik nu dat je die brom alleen hebt met in en uit schakelen en verder niet met normaal spelen? Gebruik je nu dat gebalanceerd out bordje van AA? Dat vind ik niet meer terug op de site daar.

Even ter opfrissing voor het overzicht: Welke modulen heb je nu gebruikt van Academy Audio?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Ik gebruik deze on- naar gebalanceerd dinges https://nihtila.com/2018/04/09/addon-ba ... put-board/ en dan de A versie
Deze veroorzaakt een brom als ik de voorversterker uit heb staan. Voeding (die ook de Wayne voorversterker voed) Trek ik de voeding los dan is de brom weg.

Academy Audio is de VCU.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Staat dat nithila bordje dan ook uit of staat dat dan nog aan?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Ik moet even duidelijker zijn. De VCU geeft geen probleem m.i.. Als ik de voeding van het Nithila bordje los haal is de brom weg. De brom is er alleen als de voorversterker uit staat.
De voeding wordt gedeeld door VCU-Wayne’s 2018 en Nithila bordje.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Misschien eens even een blokschema tekenen hoe het aan elkaar zit? Lijkt er op dat je er bent wanneer je een mute relais plaatst tussen het VCU bordje en het Nihtila bordje. Dat VCU bordje heeft een stuur signaal daarvoor zie ik. Mooiste is een mute relais direct voor de XLR connectors maar die mogelijkheid heb niet met dat Nihtila bordje.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Ik zou natuurlijk gewoon even op Nithila bordje met klemmetjes de + en - kunnen kortsluiten met de g. Kijken of het dan weg is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Geen gelul, alles op nul? :rofl:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Zeg ik iets geks?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Hangt er van af wat die + en - is...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Van de XLR uitgang.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Jah, kun je doen, dan zal het wel stil zijn/blijven.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

En daarna een oplossing toepassen mbv stuursignaal uit VCU...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

In de diverse handleidingen van de VCU en VCM e.d. bordjes staat goed aangegeven hoe je dat Mute relais aansluit. Dat zou ik toch ook nog even bestuderen. Kun je doen helemaal aan het eind bij de XLR, dat is het beste. Of tussen de VCU en het Nihtila bordje in.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Thanks Peter. Deze bedoel je toch?
Bijlagen
Scherm­afbeelding 2023-07-21 om 13.33.22.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Yep. Maar zoals gezegd, wil je van alle in en uitschakel geduvel af zijn dan moet je het relaisje helemaal aan het einde zetten, bij de XLR uitgang. Dan heb je 2 relais nodig omdat je dan 2 draden moet schakelen. Dan zou je iets van losse XLR connectors op de kast moeten zetten en die dan apart naar het conversieprintje bedraden via de relais.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Omdat de Nithila module bij de Engelse post bleef steken heeft hij mij na een paar weken nog een gestuurd. De eerste arriveerde ook nog dus ik heb een extra. Kan wel even proberen om de XLR’s daarvan te demonteren zodat er makkelijker relais tussen kunnen worden gezet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Da's een mooie optie! Je kunt bij een XLR chassis netjes een stukje gaatjesprint tussen de pennen in solderen. Dan kun je daarop een klein 2 polig relais solderen. Schakel dan pen2 en pen3 ieder apart via een 220 ohm weerstand naar GND bij muten (ruststand). Overigens dat mute signaal van het muse bordje werkt alleen bij aan en uit zetten. Bij muten via de abo muteknop werkt muten alleen via de Muses volume chip.

B.t.w. Ik heb inmiddels voor mijn VV een VCM bordje samen met de uitgebreidere MCL met OLED display binnen! Ziet erg goed uit, kost ook wat... Maar ok, ik heb te weinig tijd om het zelf te klussen. Aardige vent die Lenny. Hij heeft voor mij op het controle bordje 6 aparte HW schakelsignalen gemaakt omdat ik zelf diverse digitale ingangen naar de DSP wil kunnen schakelen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Lenny is inderdaad erg behulpzaam! Ik wilde graag de led en ir receiver er los bij. Een van de twee zat er al bij voorbaat op maar er werd gewoon extra onderdeel meegeleverd zodat ik het al gesoldeerde onderdeel zelf kon vervangen. Mooi spul, Peter, kost een paar centen maar dan heb je ook wat moois!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben toch nog even aan het kijken voor een simpeler maar toch (meer dan) goed klinkende oplossing om van on- naar -gebalanceerd te gaan.
Meende dat markbakk ooit deze in de aandacht bracht. https://www.lehle-components.com/en/leh ... -mz-p.html
Zit dus te kijken hoe je dat aan zou moeten sluiten en in de manual staat dit schema:
Scherm­afbeelding 2024-02-08 om 10.55.29.png
Vraag: die opamp in dit schema, kan je die zien als zijnde de voorversterker? Met andere woorden, de voorversterker is er al, je kan deze trafo gewoon aan de uitgang koppelen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Klein kuchje…
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Regenpak »

Leeuwarden schreef: vr 09 feb 2024, 0:30
Klein kuchje…
Je kan ook de trafo weglaten en met een tweede opamp de eerste inverteren voor XLR(-). Dan heb je geen dure trafo nodig en ook geen problemen als je opamp die trafo niet kan waarderen vanwege missende stopperweerstandjes.

Tjerk
Plaats reactie