Restauratie KEF Reference 104/2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

markbakk

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door markbakk »

Kun je dat uitleggen? Ik kan me iets erbij voorstellen bij grote conusuitwijkingen, maar zeker wanneer coaxen als midden-hoogtoners worden gebruikt, is dit echt geen issue, denk ik.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die kan ik ook niet volgen. Maar ik kan mij wel voorstellen dat dit met die Uni-Q coax minder is dan wat ie heeft nu. Die oudere Uni-Q's waren ook niet mijn ding. Ik begrijp dat George eigenlijk meer resolutie en detail zoekt. Dan moet je zeker niet bij die KEF coaxen zijn. Die geven misschien wel de illusie van veel detail maar naar mijn gevoel is dat gewoon vervormingsgerinkel.
Shadow

Bericht door Shadow »

:lagge:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Daarvoor moet je denken aan doppler vervorming.'
Daar staat op het web wel het een en ander over geschreven.
De conus werkt dan als waveguide en aangezien die geen vaste positie of vorm heeft, heeft dat effect op de afstraling.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Doplervervorming? Dacht toch dat we daar al 50 jaar overheen gegroeid waren :roll:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat dopplerverhaal blijft aanspreken, maar wat je dan zou moeten bedenken is dat een fullrange of mid/hoog weergever eigenlijk meer "fout" doet. Bij zware belasting onderin geeft die immers de hogere frequenties niet meer vanuit de middenpositie weer, wat toch wel de bedoeling is. Dat moduleert een groter bereik, dus in theorie zou je dat dan ook als een "probleem" kunnen zien.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Klopt een breedband speaker doet zeker meer fout dan goed en kan ik slecht naar luisteren.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: ma 17 jul 2023, 19:15
Doplervervorming? Dacht toch dat we daar al 50 jaar overheen gegroeid waren :roll:
Tis alweer een aantal jaar geleden of de xfi stond ooit een demo die met bepaalde muziek liet horen dat de coax speaker de fout in ging.
Met name de kef deed dat snel fout maar je moest natuurlijk de coax van dat merk hebben, die had daar geen last van.
Sinds dien loop ik met een boog om die dingen heen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Kan me voorstellen dat met een 2 weg coax waarbij de woofer inderdaad veel beweging moet maken dit een probleem wordt, maar in het geval van de reference 3.2 heb je het over een 4 weg systeem waarbij de bovenste mid vanaf 400Hz mee doet, als die veel uitslag gaat maken, is er iets mis...
Maar ieder z'n ding natuurlijk :dank:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach, dit speelt al vanaf de Tannoy en Goodmans concentrics, Men heeft het nooit echt aan kunnen tonen. Maar los daarvan, laat George eerst eens aangeven wat hij beoogt met een "betere" tweeter. Die Audax is helemaal zo slecht niet en heeft een prettig karakter waar je lang naar kunt luisteren. M.i. een stuk beter dan de originele KEF.
Walt

Bericht door Walt »

Denk eerder dat de konus van de woofer, die een soort hoorn/waveguide vormt voor de tweeter, de klank negatief kan beinvloeden.

Gr. Walter
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik denk dat er bij het ontwerp wel rekening gehouden wordt met de vorm van de konus omdat ie als waveguide dienst gaat doen.
beijert

Bericht door beijert »

De conus is bij de wat betere modellen een verlengstuk van de korte hoorn in het magneetsysteem.

Tegen die tijd dat zo'n grote woofer bij thuisgebruik flinke uitslagen gaat maken maakt de mismatch en variatie die dan ontstaat al wat minder uit.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: di 18 jul 2023, 12:16
Maar los daarvan, laat George eerst eens aangeven wat hij beoogt met een "betere" tweeter. Die Audax is helemaal zo slecht niet en heeft een prettig karakter waar je lang naar kunt luisteren. M.i. een stuk beter dan de originele KEF.
Ik denk dan aan een AMT, de AIRMT-85 of de AMT 21CM 2.1 zou denk ik prima kunnen passen.
De Audax heeft last van de wave guide die in de 102/4 zit. Daarnaast vind ik een AMT over het algemeen wel een prettige tweeter.
Shadow

Bericht door Shadow »

NEO3 erin, daar luister ik met veel plezier iedere dag naar...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Met of zonder hoorn?

Beide Is zeker een goede combi met de B110
Shadow

Bericht door Shadow »

Met de faceplate, ik wil het geen hoorn noemen, maar niet naakt in een OB zeg maar...

Edit; niet meer leverbaar via Parts Expres helaas :(
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bij Rudy staat ie nog gewoon: https://www.rumoh.eu/speakers/tweeters/ ... k-neocd3.0

Die met hoorn die ik bedoelde is deze:
neocd35h.jpg
neocd35h.jpg (25.72 KiB) 277 keer bekeken
Shadow

Bericht door Shadow »

Jij hebt het over de Founditek NeoCD3.0, ik over de B&G NEO3 Planar Peter :lagge:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ja wel grappig, al heb ik de Kefjes vanavond toch wel weer erg goed horen spelen.
Met de nieuwe Pure DAC klinkt dat wel erg makkelijk zo.
Voorlopig blijven ze nog even zo als ze nu zijn.
Al verwacht ik wel dat er nog een stap te maken is met het vervangen van de tweeter en het filter.
Voorlopig is het project potje leeg dus eerst maar weer even sparen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef: di 18 jul 2023, 22:19
Jij hebt het over de Founditek NeoCD3.0, ik over de B&G NEO3 Planar Peter :lagge:
Ja lachuhhhhhhhhh................ Dacht eigenlijk dat die jaren geleden al uitgestorven waren.

Ik had trouwens in een van mijn eerste creaties de B110 destijds gecombineerd met de Decca DK30. Denk dat als je de tweeter gaat vervangen voor iets met een hogere definitie, dat je dan eigenlijk die hele mid/top kast op de schop moet nemen. Er zit nu een een draak van een filter in alleen al om de kronkels van de B110 te temmen. Daar is vandaag de dag toch wel wat beters voor te vinden. Zoals b.v. SB-Acoustics.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dat is dan ook precies wat we wel mooi lijkt om te doen, alleen zie ik daar wel erg tegenop.
Ben niet echt een speaker bouwer en zo iets gaat al snel meer tijd kosten dan dat ik daar nu in zou willen stoppen.
Walt

Bericht door Walt »

Jeroen_d kan je daar mogelijk mee helpen, metingen doen, een filter voorstel, misschien niet gratis, maar goed en gedegen.
Tweety

Bericht door Tweety »

Is dit nog een optie? Ik sluit niet uit dat deze Ti dome zou moeten kunnen passen in je huidige Audax tweeter. Dan zou je de textiel dome door Ti vervangen. Dan zou je zonder veel aanpassingen aan de kast al een heel stuk meer resolutie uit de tweeter kunnen verkrijgen. (Deze is ook 4 Ohm en zal qua rendement niet heel veel schelen).

https://en.toutlehautparleur.com/diaphr ... 4-ohm.html
markbakk

Bericht door markbakk »

Er zit nu een een draak van een filter in alleen al om de kronkels van de B110 te temmen.
Overdrijven is ook een vak hè. De impedantiepiek va de midwoofers wordt gedempt (hoe verstandig…) en er zit een allpassnetwerkje in om de luisteras iets omhoog te richten. Niet zo gek, als je dit vergelijkt met de simpele filtertjes die KEF nu in de Q-reeks stopt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”