3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Uurtje verder maakt al behoorlijk verschil kan ik zeggen, ze komen los. Wat klinkt het ‘logisch’ nu.
Jos_br
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 17 okt 2022, 19:58

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Jos_br »

Walt schreef: zo 16 jul 2023, 10:27
De eerste klanken klinken via de Sonore luidsprekerkabels, klinkt goed maar geen wow factor. Is dat negatief of juist positief…? Nu opnieuw inspelen, de kabels lagen al even stil. Ik hoor al wel dat het geluid weer mooi ook naast je kruipt soms, wat de DIY Sonore ook deed.
Walt schreef: zo 16 jul 2023, 10:53
Uurtje verder maakt al behoorlijk verschil kan ik zeggen, ze komen los. Wat klinkt het ‘logisch’ nu.
Ik probeer ook wat kritisch te luisteren, maar mij bekruipt het gevoel weleens dat je al luisterend aan het geluid begint te "wennen" en het ook wel lijkt te veranderen. Of dat je misschien ergens op de een of andere manier op bepaalde tonen e.d. begint te letten ofzo? Ik hoorde wel bij mijn Lii-audio F18 dat die echt veranderde na 300u spelen (klonk echt als karton, wilde ze weer wegdoen), maar de W-15 die ik er later bij aanschafte klonk al snel goed. Maar toch lijkt het uit te maken wanneer, of in ieder geval dat het niet altijd hetzelfde klinkt.

Jos.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Natuurlijk zit dat wen effect er ook in, ik denk dat het een combinatie van beiden is. Mijn ervaring is dat een kabel na opnieuw installeren (buigen van de geleider) tijd nodig heeft om weer op klank te komen, en niet alleen signaal erdoorheen maar ook gewoon lekker stil liggen.

Sowieso klinkt het hier beter als de Lindemann versterker helemaal warm is, en dat duurt wel 2 uur schat ik. Meestal zijn mijn luistersessies zo kort, dat ik dat potentieel niet benut. Soms zet ik het al eerder aan als ik in de avond echt serieus wil luisteren.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door douwebakker »

Walt schreef: zo 16 jul 2023, 10:53
Uurtje verder maakt al behoorlijk verschil kan ik zeggen, ze komen los. Wat klinkt het ‘logisch’ nu.
Het is toch verbazingwekkend hoe snel zo'n kabel zich hersteld.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ja, alleen hoe dicht hij nu bij 100% aanzit is niet te zeggen, is dat 70,80, 95% ik heb geen idee. Vaak heb ik na een tijdje ook nog terug val, dat het ineens weer minder klinkt, en daarna dan weer beter.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik luister trouwens via DSD 7 256+fs in HQ player, het laag is prachtig hiermee, zeer kernachtig, strak en droog. Veel beter dan via ASDM 7. Het midhoog vloeit er gewoon in mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: zo 16 jul 2023, 11:31
Ja, alleen hoe dicht hij nu bij 100% aanzit is niet te zeggen, is dat 70,80, 95% ik heb geen idee. Vaak heb ik na een tijdje ook nog terug val, dat het ineens weer minder klinkt, en daarna dan weer beter.
Heeft Sonore daar dan geen kabelprocentenmeter voor? :think: Met zulke zwabberoren lijkt mij geen doen. Dan blijf je twijfelen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Weinig twijfel nu hoor, het klinkt uitmuntend. Wat vast wel in het voordeel van de Sonore zal meewerken is dat dit eerste rustmoment is na 3 dagen alleen met de kids… :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Ja, zijn die kabels zo allergisch voor je kids? Blijf er dan ook bij! Lijkt wel een oud vrouwtje, ze raken ook over hun toeren van op reis gaan en nu weer de kids.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Leeuwarden »

Kom Peter, wel even serieus blijven…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Precies, dit betreft serieuze kabels!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Psies! Die laat je niet alleen met de kids! Zeker niet na zo'n vermoeiende reis.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hsmeets »

Walt schreef: zo 16 jul 2023, 14:50
Weinig twijfel nu hoor, het klinkt uitmuntend. Wat vast wel in het voordeel van de Sonore zal meewerken is dat dit eerste rustmoment is na 3 dagen alleen met de kids… :lol:
Dus je kinderen zijn een machtig tuning-device.....minder interactie met de kids zorgt voor beter geluid. Geen wonder dat het bij mij fantastisch klinkt immers de kinderen van walt zijn ver weg van mij vandaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: zo 16 jul 2023, 10:53
Uurtje verder maakt al behoorlijk verschil kan ik zeggen, ze komen los. Wat klinkt het ‘logisch’ nu.
Ik vrees dat je naar het inspelen van je hele set zit te luisteren. Zoals je al aangeeft, warm worden versterker, maar ook bij OB is het warm worden van de spreekspoel belangrijk, vooral in het laag.

Erg lastig om onderscheid te maken naar de kabel.

Wat ik in zulke gevallen doe: laat de kabel een paar dagen inspelen zodat je daar zeker van bent. En dan met een warmgespeelde set ga je de kabels wisselen. Dan heb je een redelijk goed A/B vergelijk. Anders zit je gewoon in een open loop te tweaken zonder enige controle dat je in cirkeltjes draait.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik vrees een beetje dat het loshalen van de kabels, en de daarmee gepaard gaande mechanische vervorming van de geleiders ook weer invloed heeft.

De eerste tekenen zijn wel positief nu, zeer goede spraak verstaanbaarheid, kippenvel niveau, niet eerder gehoorde geluidjes, geen stress in het geluid, tot nu toe alle opnames OK. Het geluid loopt ook niet dicht. Zoals bij het drukke stuk in Privateering van Mark Knopfler, sterker nog, ik vroeg me net af, wanneer komt dat irritante stuk nu, was de plaat al afgelopen.. :D

De versmering van het geluid lijkt dus echt minder, zoals Cock van der Weiden zelf ook als uitleg geeft voor de vele dunne apart geisoleerde draadjes.

Frappante is dan wel weer, dat er in de speakers voor elke unit nog ruim een meter zilver of zilver/goud draad zit… daar kan ik nog geen chocola van maken, waarom 2.5m voor het filter dan toch effect heeft. Anderzijds met netsnoeren is dat net zo onbegrijpelijk.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Vandaag met Cock gebeld, zelf vertinnen is voor mij niet te doen, maar ik kan bij hem langskomen met de losse draad en dan kan hij het wel voor me vertinnen. Daarom net alvast de ‘nep Sonore’ kabel uit elkaar gehaald en in totaal 4 stukken op maat gemaakt:
Bijlagen
1AC455D3-2E2F-47F3-BB26-45C982D1B938.jpeg
4701488C-917B-46AC-BCD7-1CF3A47909B2.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

De mantel van deze Sonore draad is zeer dun zijde dat om de vele losse koper draadjes is gewikkeld, op de eerste foto kun je zien dat het zijde meteen loswikkelt na doorknippen, daarom plakband eromheen gedaan en nogmaals klein stukje af geknipt zodat het netjes in elkaar blijft zitten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Met zijn allen aan de masterfuse jongens, dit moet je hebben:

https://hifi.nl/artikel/32531/Review-Sy ... soire.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Een nieuwe ster aan het firmament: John van Polen. René van Es kan wel inpakken :D Moet zeggen, het is een wereld op zich dat zekeringenwereldje. Gaat ook grof geld in om.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Minpunt: richtingsgevoelig :think:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door douwebakker »

Dat los je eenvoudig op door twee zekeringen anti parallel te schakelen.
Voor € 649.00 per stuk zal dat toch voor niemand een belemmering zijn.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Barry2001 »

Dat is de eerste zinnige opmerking in dit hele verhaal :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door richard »

Walt schreef: zo 16 jul 2023, 14:50
... is dat dit eerste rustmoment is na 3 dagen alleen met de kids… :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=-XbVQ3gP6CU
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Dan middel je het uit, dat is dan toch weer slechter dan beide in de correcte richting, maar dan heb je 2x2 mogelijke opties wat optimaal is, dus duurder en totaal niet handig.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door douwebakker »

Oh, nou dacht ik dé oplossing te hebben en zit ik er toch nog naast.
Gesloten