Vrijdagavond bij Sander langs geweest met mijn 21" U-frame onder de arm

. Allereerst een dankwoord voor de gastvrijheid van Sander en zijn vriendin. Uiteindelijk heb ik maar 1 sub meegenomen, is wel zo eerlijk
Wat mij als eerste opviel was het grote verschil in karakter tussen Sanders U-frame en de W-frame, je zou denken dat de verschillende vormen van open kasten veel op elkaar zouden lijken. De U-frame heeft wat meer
punch en
attack en gaat wat lichtvoetiger te werk, de W-frame heeft meer body en gaat dieper maar heeft wel meer "last" van kast-kleuring. Ik vond het wel opvallend hoeveel laag de W-frame produceerde. Tot slot nog de 2x XLS12 gesloten kast gehoord maar die was in verhouding traag, had in vergelijking met de di-pools de neiging achter de muziek aan te lopen. De gesloten sub is zonder meer een mooie sub, maar ik denk beter geschikt voor Home Theatre, voor hifi is di-pole laag
the way to go voor mij!
Ik denk dat het er vanaf hangt met welke hoofdluidsprekers de di-pole wordt gecombineerd of je kiest voor een U-frame of een W-frame. Ligt het -3dB punt van de de hoofluidsprekers wat hoger of zijn de woofers klein, dan zou ik gaan voor de U-frame. Zijn de hoofdluidsprekers al praktisch
full-range dan kies ik voor de W-frame. Een open baffle als hoofdluidspreker met een W-frame sub bijvoorbeeld zou in dat opzicht bijna ideaal kunnen zijn.
Samen waren we het er over eens dat als je de behuizing van de W-frame compromisloos opbouwt met ruime vloeiende overgangen tussen de kamers en de buitenwereld en zoiezo een hele degelijke constructie (bijvoorbeeld opbouwen uit CNC gefreesde horizontaal verlijmde lagen) dat je dan een erg mooie sub hebt!
Mijn 21" U-frame tenslotte verenigde
the best of both worlds 
, diepgang, detail en attack! Maar daar staat tegenover dat je wel een 60cm brede kast in je kamer moet willen hebben staan en flink wat dieper in de buidel moet tasten - dus helemaal eerlijk was de vergelijking niet.