MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Willy_61 »

In mijn simulatie krijg ik wel een Pmax = 53W, is dat dan niet voldoende?

"V(g1-g1)(ac) crest" is voor mij ook een raadsel.

Deze pdf geeft gewoon Vi(g-g).

En deze Vi(g-g)(pk)

Aan de voorversterking + fasedraaier zal het niet liggen.
Als je R16 = 10k en R20 = 1k neemt, kan je met 2V input 94Veff halen op de punten out-a en out-b, dit zonder de eindtrap verbonden.
De eindtrap trekt de ingangsspanning omlaag.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 09 jul 2023, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Hee bedankt Willy O:)
Kom nog niet aan de helft 14-15 afhankelijk of ik 465 of 470 volt er op Heb jij ook die CFB wikkelingen in ge dingest die geven even veel tegen gas als een 8ohm Wikkeling maal 2
Elke kathode zit er een in tegenfase tussen kathode en aardpunt
Maar ik heb het meeste gedoe met de fasedraaier Alsof ik er niet genoeg spanning erop heb
Strakjes F1 kijken en morgen ga ik een transistor versterker aan sluiten op een 8 ohm trafo naar 5K PP en zet ik die Anode wikkelingen op stuurrooster kt88
Is een gescheiden wikkeling dus dan moet ik makkelijk 65 volt erop kunnen krijgen
Edit zo dus Willy zie schets
Bijlagen
IMG_8374.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ha die Bert. Die 5k wikkeling moet wel een midden aftakking hebben. Liefst gescheiden wikkelingen zodat je ook het negatief kwijt kan.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Dat kan wel denk zo uit mn denkhoofd de + is de middentap dan Douwe
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Vorige week was er een post van 211audio die hij even later weer heeft verwijdert. Die post had betrekking op het negatief. Nu zag ik in een schema van je een stuurspanning van 106V pp en een negatieve spanning van 50V. Dat wil zeggen dat er pieken zijn van 53V ,dus 3V overschrijding. Stuurroosterstroom als gevolg dus. Probeer dus eerst even het negatief naar 55 of 60V
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Hoi Douwe dat begrijp ik niet echt
Die negatieve 50 volt negatief is de spanning uit de BiasAutomaat
Dat wil zeggen dat er +/- 40 mA rust stroom is
Als ik er -60 volt op zet loopt er nog minder stroom
Dus ik begrijp het niet
Je zal wellicht iets anders bedoelen
Ben ff het padje kwijt douwe
Bijlagen
IMG_8376.jpeg
IMG_8377.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Er valt niet zo veel aan te begrijpen Bert. Als er 50V negatief is en de piek van het stuursignaal( het audio op het stuurrooster) is 53V dan gaat er gedurende die tijd roosterstroom vloeien.
Heb je het negatief wel gemeten bij die 40mA?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik heb de Fasedraaier los gekoppeld en op de koppel condenstor een kleine ugt aan gesloten en de + aftakking op de kathode middenpunt dus Gnd
Ik had meer dan genoeg spanning om de kt88 uit te sturen tot 14-15 Volt daar begint het aan een kant vast te lopen tegen de voedingspanning Flattopping lijkt het of is het maak ik meer spanning wordt de platte kant breder
Ik heb de midden tap op de kleine ugt los gemaakt De Rose draad
Het maakt zeer weinig uit als het wat uit maakt is het met iets beter met de middentap Rose draad aan de gnd
Dus voor mij is het duidelijk
Bij 14-15 Volt is de versterker met deze UGT vol uit gestuurd
Of ik dat nu doe met de 6N6P fasedraaier of met dit hulptrafootje in gestuurd met mijn Functie generator
Wat ik nu verder moet doen is hopen dat Wil Blaauw van AE een betere trafo kan maken
De PM Bill is ook CFB die heeft met dezelfde spanningen eigenlijk zelfs wat minder iets van 18 volt over 8 ohm
Dat heb ik deze ochtend gecontroleerd Die versterker is echt goed!! :!:
Anne schreef er een stukje over de trafo
Bijlagen
IMG_8382.jpeg
IMG_8381.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: zo 09 jul 2023, 23:23
Die negatieve 50 volt negatief is de spanning uit de BiasAutomaat
Dat wil zeggen dat er +/- 40 mA rust stroom is
Heb je die spanning ook werkelijk gemeten Bert?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: zo 09 jul 2023, 23:35
Er valt niet zo veel aan te begrijpen Bert. Als er 50V negatief is en de piek van het stuursignaal( het audio op het stuurrooster) is 53V dan gaat er gedurende die tijd roosterstroom vloeien.
Heb je het negatief wel gemeten bij die 40mA?
Ik hoef dat toch niet te meten ?
Daar werkt de BiasAutomaat toch mee!
Die meet de spanning over kathode weerstand is die hoger of lager dan 0.6 Volt ik meen dat jij 0,7 volt aan houd en de kathode weerstand is 10 ohm
En dan is de kathode stroom 60 mA of 70 mA en dat is incl de stroom die door G2 loopt
De Spanning op de Anode is belast iets van 463 volt afh net spanning 230 Volt
Nu wordt er 463x0.07 mA min G2 stroom is +/- 32 Watt of 463x0.06 mA min G2 stroom is +/- 28Watt in de Anode worden opgedampt
Beide binnen de specificaties
En dat is bij -50 volt op Stuurroosters Dat heb ik wel gemeten
Verder terug lezend vond ik nog wat Anne schreef over de UGT
Dus ik snap nog steeds niet dat bij -53 volt er roosterstroom loopt
Hoe hoger die spanning des te minder stroom er loopt
Als er nu 53 Volt Positief op het Stuurrooster zou komen ja dan loopt er stuurrooster stroom
Stukje uit mijn eerdere versterker met CFB
IMG_8382.jpeg
Verder ben ik geestelijk en lichamelijk uitgeput
Onderstaand is de oorzaak ik heb geen energie meer over om het uit te leggen ben gewoon uitgeput
Heb hier wat aan de hand wat daar de oorzaak is en ik las vandaag dat het niet voor mij alleen is maar voor miljoenen mensen in Nederland dat het gedoe met DigiD en overheid
IMG_8389.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: ma 10 jul 2023, 15:33
Ik hoef dat toch niet te meten ?
Daar werkt de BiasAutomaat toch mee!
Ik vraag het omdat de waarde die uit de bias controller komt een relatie heeft met de emissie van de eindbuizen. Het is mijn bedoeling je te helpen, maar dan heb ik toch ook gegevens nodig anders komen we er niet.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »


OpaBert schreef: ↑ma 10 jul 2023, 15:33
Ik hoef dat toch niet te meten ?
Daar werkt de BiasAutomaat toch mee!
Ik vraag het omdat de waarde die uit de bias controller komt een relatie heeft met de emissie van de eindbuizen. Het is mijn bedoeling je te helpen, maar dan heb ik toch ook gegevens nodig anders komen we er niet.

Ja dat is waar ben alleen moe , geprikkeld , maar zal het even op zij zetten
Maar door de expitiementen van vanmorgen overtuigd dat het niet in de schakeling zit
Maar in dimensie van de UGT
Misschien dat we of ik zo dadelijk anders over denken
Ik zal gaan meten
Ik stuur dus in via een kleine ugt waar de anode aansluitingen op de koppe Cs zitten en + Aftakking op gnd
0-4-8 ohm van die kleine ugt aan mijn generator

Ik meet met de scoop gele signaal 13,3 Volt over 8 ohm
Bij datzelfde signaal meet ik met andere kanaal Blauw over de UGT welke ik gebruik om de KT88 ers aan te sturen op Stuurroosters Anode en gnd
Aansluiting scoop op hulptrafootje
Aansluiting scoop op hulptrafootje
Dat hulptrafootje zit via 2 gele aan de koppel condensators ( zwart) naar stuurrooster 100K meen ik
En een rose draad aan de + aansluiting hulptrafootje naar gnd tussen de kathodes
Aansluitdraden naar hulptrafootje
Aansluitdraden naar hulptrafootje
Ik hoop dat je het kan volgen
Met de multimeter die tot 300 khz kan meten over de 2 wikkelingen
Op de scoop signaal uit hulptrafootje en spanning uit de versterker op 8 ohm 13,3 volt op 8 ohm
Ook op de scoop het signaal PP 154 volt over 1 helft hulptrafootje dat is in RMS Ongeveer 154/2=77x0.707=54 Volt AC
Anode spanning op de versterker 460 volt
Over de weerstanden tussen kathode en gnd is 0.6 volt onbelast
Echter uit gestuurd tot de spanningen hier boven 13,3 over 8 ohm is het over 1 kathode weerstand 0.6Volt en bij de andere 1.00 Volt
Bijlagen
Aansluiting DMM op hulptrafootje
Aansluiting DMM op hulptrafootje
112 volt op hulptrafootje
112 volt op hulptrafootje
Scoop plaatje
Scoop plaatje
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ik kan je verhaal wel volgen Bert, maar kan er zo weinig mee. Duidelijk is in elk geval dat er in 1 buis veel te veel stroom loopt. En dat daar de bias niet meer voldoende word bij geregeld.
Op mijn vraag over de uitgangsspanningen van de bias controller heb ik nog steeds geen antwoord van je gekregen.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Willy_61 »

Misschien een stomme vraag maar om uit te sluiten dat een buis minder goed is: kan je de 2 buizen eens wisselen, om te weten of het probleem ook wisselt, dan is de buis niet goed meer.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: ma 10 jul 2023, 17:21
Ik kan je verhaal wel volgen Bert, maar kan er zo weinig mee. Duidelijk is in elk geval dat er in 1 buis veel te veel stroom loopt. En dat daar de bias niet meer voldoende word bij geregeld.
Op mijn vraag over de uitgangsspanningen van de bias controller heb ik nog steeds geen antwoord van je gekregen.
Douwe wilde jij de spanningen op de Stuurroosters weten uit de bias automaat? Dat heb ik fout begrepen
Die heb ik meerdere keren gemeten niet vandaag omdat het bij beide altijd netjes klopte -50 volt een was een paar tiende afwijkend niet noemenswaardig
Maar ik zal het nogmaals meten
Willy dat die spanningen in uitgestuurde toestand kan ook aan dat el cheapo ugt zijn maar ik zal
Ook die bias spanning meten
Tot straks
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nou misschien dat jullie nog geïnteresseerd zijn
Maar ik meet nu bij beide buizen wat meer negatief, de anode spanning is nu ook een 10-15 volt hoger omdat ik een weerstand parallel over de weerstand 3K3 heb zitten van 2K2 maar beide buizen nu - 53.35Volt en de andere -53,83 volt
De spanning over de kathode weerstand verandert niet als ik de buizen omwisselt
Ook niet als ik de de draden aan de hulp trafo ugt links met rechts verwisseld Ook niet als ik de meetprobe van de scope aan de andere kant links met rechts doe
Dus die ongelijkheid waar komt dat vandaan UGT ?
Tov van de Plus 477 volt is dat nu dus een 14 volt meer als zonder die 2K2 Ohhh en nog wat de smoorpoel zit ook niet meer er tussen
Dat verklaart de -50 volt eerder gemeten en de -53 Nu
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 11 jul 2023, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik vergeet nog een oorzaak de CFB wikkeling daar kan ook enig verschil in zitten , zomaar raden wat ik doe
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Hoi Bert, ik heb je eerder gevraagd om de CFB niet aan te sluiten maar dat was geen goed advies.
De CFB zorgt en namelijk voor dat er wat meer ruimte ontstaat tussen de kathode en het stuurrooster bij hoge pieken.
De 3k3 zou ik weg halen. Dat heeft geen zin.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ach Douwe ik heb meer foute dingen zelf gedaan als ieder ander hier op het forum , maar ben er nog nooit mee gestopt omdat ikook fouten maak
En ik zet ze ook gerust hier Het intreseert me geen reet wat een ander er van vind
Ik zet het hier neer in de hoop dat een ander met minder tijd en of centen in dezelfde situatie komt en ook die zelfde fout maakt
Die weerstand 2K2 en aan de andere kant van de smoorspoel aansluiten was een poging de output laten toe te laten nemen

Waarom dat een kant meer stroom lust dan de andere kant is wel gek !
Ik zou toch niet een kant de CFB verkeerd om hebben aangesloten ?
Als het niet zo is Moet ik extreem snel zijn met uit zetten
Anders is het componenten vervangen
Maar snap jij nu wat er gebeurd Douwe Willy
Als je nog meer metingen wil U roept en ik draai Douwe Willy ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB.

Bericht door OpaBert »

Douwe als die vervorming veroorzaakt zou worden doordat er rooster stroom loopt in de kt88
Ga ik er wat mee op vooruit als ik een kt120 ga gebruiken.
Is daar het punt waarop roosterstroom optreed hoger in Rooster spanning
Ik heb een hagelnieuwe set ( hoop ik ) op MP gekocht vorigjaar.
Die wil ik best in deze versterker plaatsen als daarmee kans bestaat dat het probleem is opgelost .
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Dat zou ik niet doen Bert. Denk ook niet dat het veel uitmaakt trouwens. Heb je niet een paar EL34 ers?
Die kun je wel proberen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Die passen toch niet in die voeten En zijn die verder pin kompatiebel ?
En overschrijd ik niet de Dissipatie?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Dat past gewoon hoor. Misschien iets teveel anode dissipatie maar om te proberen is dat volgens mij geen probleem. Zou je ze definitief gaan gebruiken dan de kathode weerstand naar 12ohm
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja natuurlijk ik zit in de war met de El519
Beetje te veel in mn hoofd momenteel wat ik niet begrijp.
Maar stil zitten wordt het ook niet beter ik ga er een paar el34 in zetten
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Helaas Douwe het resultaat is precies het zelfde op de scoop zie je 12,6 op 8 ohm
maar ik heb de voeding weer hersteld dus een volt of 15 minder op de anode 13,3 met de hogere voedingspanning zal ook wel haalbaar zijn
Het licht dus niet aan de Fasedraaier
Het licht dus niet aan de Buizen
Blijven er eigenlijk niet zo veel dingen over
Ik ben echt nu meer van mening dat de de transformatie verhouding is wat roet in het eten gooit
Bijlagen
IMG_8419.jpeg
IMG_8415.jpeg
IMG_8416.jpeg
IMG_8417.jpeg
IMG_8418.jpeg
Plaats reactie