MonoBill 3 met CFB
Moderator: Beheerdersteam
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik snap nog steeds niet wat ik nu moet aan passen om 65 volt AC op het stuurroosters van de KT88 ers te krijgen
Ik zal de verhoogde spanning maar ff laten zien
Zal een nieuw schema uit printen waar ik meet waarden voor jullie op kan zetten
En er misschien mee kunnen rekenen
Edit 20:27 foto bij gezet
Edit 2037
De 6J5 geeft flattopping met meer dan 1,2 Volt PP op C3
Zie waardes op de foto
Wijzigen welke gedaan zijn is B+ verhoogd naar 478 Volt
Als gevolg daarvan zijn ook B++ = 460 Volt B+++ =378 Volt
Edit 22:36
De 6J5
De Anode weerstand nog kleiner gemaakt is nu 47K en over de kathode weerstand staat 7.4 volt
Eindelijk doet 1 buis het goed tot 3 volt PP in een nette sinus uit
De 6NP6 of is het 6N6P ik weer het niet meer De Fasedraaier
B++ aan anode weerstand 25K van de Fasedraaier 447 Volt onbelast is de spanning daar 460 Volt
Over de anode weerstanden staat 217 Volt als ik hem tot vervorming uit stuur
Maar draai ik het ietsje op 3,1 volt is er meteen met een hamer een platte kant geslagen
De weerstand is dus een beetje minder dan 30 K Douwe uitgerekend had
Ik zal de verhoogde spanning maar ff laten zien
Zal een nieuw schema uit printen waar ik meet waarden voor jullie op kan zetten
En er misschien mee kunnen rekenen
Edit 20:27 foto bij gezet
Edit 2037
De 6J5 geeft flattopping met meer dan 1,2 Volt PP op C3
Zie waardes op de foto
Wijzigen welke gedaan zijn is B+ verhoogd naar 478 Volt
Als gevolg daarvan zijn ook B++ = 460 Volt B+++ =378 Volt
Edit 22:36
De 6J5
De Anode weerstand nog kleiner gemaakt is nu 47K en over de kathode weerstand staat 7.4 volt
Eindelijk doet 1 buis het goed tot 3 volt PP in een nette sinus uit
De 6NP6 of is het 6N6P ik weer het niet meer De Fasedraaier
B++ aan anode weerstand 25K van de Fasedraaier 447 Volt onbelast is de spanning daar 460 Volt
Over de anode weerstanden staat 217 Volt als ik hem tot vervorming uit stuur
Maar draai ik het ietsje op 3,1 volt is er meteen met een hamer een platte kant geslagen
De weerstand is dus een beetje minder dan 30 K Douwe uitgerekend had
Hoeveel volt staat er over R20? en tussen de anode en kathode van de 6J5? Een Va van 90Vdc voor de 6J5 is het minimum. Als het signaal 'flattopt' over C3, moet het toch aan de instelling van de buis liggen. Is R19 echt wel 22K of zit daar per ongeluk ook een 2K2 in bij het slechte kanaal?
Dankjewel voor je reactie
Ben net thuis maar die kathode weerstand is echt 2K2
Er staat nu op de kathode tov gnd 7.4 Volt
En nu eindelijk werkt de 6J5 goed , misschien dat ik bepaalde waardes over schrijdt
Daar heb ik niet naar gekeken ,
Ik ben met de Anode weerstand gaan experimenteren omdat Douwe er een berekening op losgelaten had iets van
Ik kon het niet allemaal begrijpen
Maar ben daar niet bij blijven stilstaan en aan de gang gegaan met de 6J5 met name met Ra verkleind, van 100K naar 75K verkleind naar 47K
Bingo nu was ik in het werk gebied dat ik de Fasedraaier voldoende met 14,4 Volt
Dan was de uitgang niet goed maar erin Wel
Ik heb er een foto van gemaakt op de print zie je de Tegenkoppel weerstand welke Nu nergens aan vast zit Daarnaast de 2K2 waarnog een elco over kan Wat ik niet gedaan heb , om frequentie afhankelijkheid te voorkomen. Rechts ervan naast de B+++ zit RA 47K
Links op de print kun je R16 zien alleen is die 100K en geen 1M ohm zoals op schema
Ingang versterker Sign in zit aan R16 en R15 =1K Verder hoop ik overal antwoord gegeven te hebben en uitgelegd hoe en waarom
Ben net thuis maar die kathode weerstand is echt 2K2
Er staat nu op de kathode tov gnd 7.4 Volt
En nu eindelijk werkt de 6J5 goed , misschien dat ik bepaalde waardes over schrijdt
Daar heb ik niet naar gekeken ,
Ik ben met de Anode weerstand gaan experimenteren omdat Douwe er een berekening op losgelaten had iets van
Ik heb dit over getypt dus mogelijk wat taalfoutenvoor de versterking van de 6J5 moet je ook Ra vervangen door de weerstanden van 100K en 330K parallel nemen . Dit is 76,77 ohm ( ik denk K ohm ) De versterking van deze buis is 20 x 76,75/(76,75+46,2) 12.47 maal
Let op dit is zonder tegenkoppeling
Had je aan de ingang Fasedraaier 3.27V nodig dan is de benodigde ingang spanning van de versterker 3,27/12,47 = 262mV let wel op dit alles is zonder tegenkoppeling
Ik kon het niet allemaal begrijpen
Maar ben daar niet bij blijven stilstaan en aan de gang gegaan met de 6J5 met name met Ra verkleind, van 100K naar 75K verkleind naar 47K
Bingo nu was ik in het werk gebied dat ik de Fasedraaier voldoende met 14,4 Volt
Dan was de uitgang niet goed maar erin Wel
Ik heb er een foto van gemaakt op de print zie je de Tegenkoppel weerstand welke Nu nergens aan vast zit Daarnaast de 2K2 waarnog een elco over kan Wat ik niet gedaan heb , om frequentie afhankelijkheid te voorkomen. Rechts ervan naast de B+++ zit RA 47K
Links op de print kun je R16 zien alleen is die 100K en geen 1M ohm zoals op schema
Ingang versterker Sign in zit aan R16 en R15 =1K Verder hoop ik overal antwoord gegeven te hebben en uitgelegd hoe en waarom
Robert had ook een voorstel dus het was toch al weer een sloopprint met door geslepen sporen
Dus waarom ook niet
33K had ik niet meer dus 3x 100K parallel
De verbinding tussen de kathode,s was al door gedremeld het spoor naar de stroombron ook
Andere kant 12K ook uit de print 12+ en 12 volt - voorzien van krimpkous
En een draad tussen kathode,s 1K1 eraan
Toen ben ik robert zijn schema afgewandeld
Op de print zit een stuurrooster via 1K aan 100Nf alleen is dat het andere stuurrooster op poot 7
Dus alles op schema om nummeren
Poot 1 wordt 6
Poot 2 wordt 7
Poot 3 wordt 8
4-5 is en blijft gloeispanning
Poot 9 is meen ik scherm tussen beide helften in
Deze bende heb ik er van gebrouwd
Ga eerst ff niksen daarna gereedschap op ruimen voor ik spanning er op zet
Dus waarom ook niet
33K had ik niet meer dus 3x 100K parallel
De verbinding tussen de kathode,s was al door gedremeld het spoor naar de stroombron ook
Andere kant 12K ook uit de print 12+ en 12 volt - voorzien van krimpkous
En een draad tussen kathode,s 1K1 eraan
Toen ben ik robert zijn schema afgewandeld
Op de print zit een stuurrooster via 1K aan 100Nf alleen is dat het andere stuurrooster op poot 7
Dus alles op schema om nummeren
Poot 1 wordt 6
Poot 2 wordt 7
Poot 3 wordt 8
4-5 is en blijft gloeispanning
Poot 9 is meen ik scherm tussen beide helften in
Deze bende heb ik er van gebrouwd
Ga eerst ff niksen daarna gereedschap op ruimen voor ik spanning er op zet
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Toelichting voor andere forumleden:
Ik heb zoals al eerder geschreven de ballen verstand van (CCS met) halfgeleiders, op diodes/brugcellen/zenerdioden na. Mijn voorstel/schema is alleen bedoeld om uit te kunnen sluiten dat er wat met de CCS mis zou zijn. De gedachte was: Als dit tijdelijke bouwsel wel werkt, moet het probleem wel in de CCS zitten.
Mijn voorstel/schema is dus beslist niet bedoeld om het oorspronkelijke schema ' te verbeteren' o.i.d.. Ik ga er van uit dat die met een goed werkende CCS prima zal functioneren.
Ik heb nog wat gerekend aan de versterking van de trappen met de 6J5 en de 6N6P (met de CCS) met gebruik van de in deze draad en de recente draad van Willy_61 geposte formules voor versterking.
Ik twijfel wat aan de preciesheid van de formule mu x Ra/(Ri + Ra + Rk(mu+1)) voor de versterking van de 6J5, en de formule voor de 'lange staart' fasedraaier met CCS. In deze formules wordt namelijk geen rekening gehouden met het effect dat de roosterlekweerstand van de volgende trap heeft op de werkelijke wisselstroomweerstand die de buis ziet. Ik vermoed dat als waarde voor Ra in de formules eigenlijk de weerstand van de parallelschakeling van Ra en Rg van de volgende trap moet worden ingevuld.
Voor de 6J5 in de versterker van Bert (met Ra = 76744 en Rg = 330K) zou dat als versterking opleveren: 20 x 62264/(7700 + 62264 + 2200(20 + 1)) = 10,72
Hier komt nog bij dat de Ri van een buis geen constante waarde is maar afhangt van de instelling van de buis. Omdat voor trioden geldt dat mu = S x Ri, en omdat S in het werkpunt wat lager is dan de S waarbij voor de 6J5 de waarde 7700 voor Ri geldt, zal Ri in deze schakeling iets hoger zijn. Maar ik heb al wat zitten 'spelen' met wat hogere waarden voor Ri. Ik vermoed dat het effect erg gering zal zijn (iets van 0,2 minder versterking).
De rondversterking van de versterker van Bert is volgens mij voldoende groot.
Als ik het effect van de roosterlekweerstanden meeneem in de formules, kom ik op een versterking van 9,3 x voor de 6N6P en (dus) 10,7 voor de 6J5. Dat geeft samen dan een versterking van 10,7 x 9,3 = 99,5. Daar is dan een ingangsspanning van 130/99,5 = 1,3 Vpp voor nodig. Het getal 130 komt van de 130 Vpp die blijkbaar nodig is om de KT88's volledig uit te sturen. Dat is wat hoger dan de 114 Vpp die datasheets voor de KT88 laten zien bij deze voedingsspanning maar dat zal komen doordat met de toegepaste CFB de stuurspanning wat hoger moet zijn.
Die 1,3 Vpp is nog wel zonder toepassing van de tegenkoppeling van de secundaire naar de kathode van de 6J5. Met een tegenkoppeling van 10 dB zou dan 4,1 Vpp als ingangsspanning nodig zijn, wat een normale ingangsspanning is voor een lijningang.
Ik heb zoals al eerder geschreven de ballen verstand van (CCS met) halfgeleiders, op diodes/brugcellen/zenerdioden na. Mijn voorstel/schema is alleen bedoeld om uit te kunnen sluiten dat er wat met de CCS mis zou zijn. De gedachte was: Als dit tijdelijke bouwsel wel werkt, moet het probleem wel in de CCS zitten.
Mijn voorstel/schema is dus beslist niet bedoeld om het oorspronkelijke schema ' te verbeteren' o.i.d.. Ik ga er van uit dat die met een goed werkende CCS prima zal functioneren.
Ik heb nog wat gerekend aan de versterking van de trappen met de 6J5 en de 6N6P (met de CCS) met gebruik van de in deze draad en de recente draad van Willy_61 geposte formules voor versterking.
Ik twijfel wat aan de preciesheid van de formule mu x Ra/(Ri + Ra + Rk(mu+1)) voor de versterking van de 6J5, en de formule voor de 'lange staart' fasedraaier met CCS. In deze formules wordt namelijk geen rekening gehouden met het effect dat de roosterlekweerstand van de volgende trap heeft op de werkelijke wisselstroomweerstand die de buis ziet. Ik vermoed dat als waarde voor Ra in de formules eigenlijk de weerstand van de parallelschakeling van Ra en Rg van de volgende trap moet worden ingevuld.
Voor de 6J5 in de versterker van Bert (met Ra = 76744 en Rg = 330K) zou dat als versterking opleveren: 20 x 62264/(7700 + 62264 + 2200(20 + 1)) = 10,72
Hier komt nog bij dat de Ri van een buis geen constante waarde is maar afhangt van de instelling van de buis. Omdat voor trioden geldt dat mu = S x Ri, en omdat S in het werkpunt wat lager is dan de S waarbij voor de 6J5 de waarde 7700 voor Ri geldt, zal Ri in deze schakeling iets hoger zijn. Maar ik heb al wat zitten 'spelen' met wat hogere waarden voor Ri. Ik vermoed dat het effect erg gering zal zijn (iets van 0,2 minder versterking).
De rondversterking van de versterker van Bert is volgens mij voldoende groot.
Als ik het effect van de roosterlekweerstanden meeneem in de formules, kom ik op een versterking van 9,3 x voor de 6N6P en (dus) 10,7 voor de 6J5. Dat geeft samen dan een versterking van 10,7 x 9,3 = 99,5. Daar is dan een ingangsspanning van 130/99,5 = 1,3 Vpp voor nodig. Het getal 130 komt van de 130 Vpp die blijkbaar nodig is om de KT88's volledig uit te sturen. Dat is wat hoger dan de 114 Vpp die datasheets voor de KT88 laten zien bij deze voedingsspanning maar dat zal komen doordat met de toegepaste CFB de stuurspanning wat hoger moet zijn.
Die 1,3 Vpp is nog wel zonder toepassing van de tegenkoppeling van de secundaire naar de kathode van de 6J5. Met een tegenkoppeling van 10 dB zou dan 4,1 Vpp als ingangsspanning nodig zijn, wat een normale ingangsspanning is voor een lijningang.
- douwebakker
- Contacteer:
In het geval van Bert word Ra 100x330/(100+330)=76.75k en is de versterking 20x76.75/(7.7+76.75+46.2)=11.74 maalRobert Gribnau schreef: ↑wo 05 jul 2023, 19:50Voor de 6J5 in de versterker van Bert (met Ra = 76744 en Rg = 330K) zou dat als versterking opleveren: 20 x 62264/(7700 + 62264 + 2200(20 + 1)) = 10,72
Hoi Robert en Douwe
Ik had met de 75K veel te weinig versterking , het is heel raar dat een verlaging van de Anode weerstand zoveel winst leverde
Nu met een kathode weerstand van 2K2 en een RA van 47K 14,4 volt rms en als ik me niet vergis met 2,7Volt PP in
De Fasedraaier kon ik voor het eerst uitsturen met een signaal wat niet vervormd was in de 6J5
Maar het is te weinig om de fasedraaier naar 65 volt te sturen
De Roosterlek weerstand is 100K
De stopweerstand van 1K en een beetje 1K was op en heb toen iets groters gepakt
De Ra was 68K/2 is 34K
De weerstanden aan Stuurroosters van de Fasedraaier zijn wel 1K er tussen in zat 330K
Wat heb je nodig Robert, Douwe om de versterking van de 6J5 te berekenen zoals hij nu is ?
Daar ben ik erg benieuwd naar of praktijk en theorie klopt
En zo niet Heb ik een fout gemaakt welke ik dan toch wil vinden !
Het moet gewoon kloppen in theorie en praktijk, althans binnen een 10% in die orde denk ik aan
Alvast bedankt voor alle moeite
Ik had met de 75K veel te weinig versterking , het is heel raar dat een verlaging van de Anode weerstand zoveel winst leverde
Nu met een kathode weerstand van 2K2 en een RA van 47K 14,4 volt rms en als ik me niet vergis met 2,7Volt PP in
De Fasedraaier kon ik voor het eerst uitsturen met een signaal wat niet vervormd was in de 6J5
Maar het is te weinig om de fasedraaier naar 65 volt te sturen
De Roosterlek weerstand is 100K
De stopweerstand van 1K en een beetje 1K was op en heb toen iets groters gepakt
De Ra was 68K/2 is 34K
De weerstanden aan Stuurroosters van de Fasedraaier zijn wel 1K er tussen in zat 330K
Wat heb je nodig Robert, Douwe om de versterking van de 6J5 te berekenen zoals hij nu is ?
Daar ben ik erg benieuwd naar of praktijk en theorie klopt
En zo niet Heb ik een fout gemaakt welke ik dan toch wil vinden !
Het moet gewoon kloppen in theorie en praktijk, althans binnen een 10% in die orde denk ik aan
Alvast bedankt voor alle moeite
Als ik het bereken komen er andere getallen
Ra 6J5= 47K ohm
Waar die 330K vandaan kom weet ik niet maar Douwe gebruikt die waarde steeds dus ik ook
47K x 330K is 15510,000/ 47K+330Kis 377K
Dan deel ik die 2 op elkaar kom ik aan 41.4 Iets is dat volts of gewoon een nummer van versterken
Ik kreeg 14.4 volt uit er in 2,7VPP moet ik eerst die 2,7VPP omzetten naar RMS +/- dan deelik door 2 is 1,35Volt Piek dan x 0.7 is 1Volt
Dus 14,4/1=14,4 x versterking
Alleen doe ik dat wel goed zo
Het klopt wel zeer toevallig
Edit
Nee ik vergeet heel dat getal 41.4
Ik snap er de ballen van

Ra 6J5= 47K ohm
Waar die 330K vandaan kom weet ik niet maar Douwe gebruikt die waarde steeds dus ik ook
47K x 330K is 15510,000/ 47K+330Kis 377K
Dan deel ik die 2 op elkaar kom ik aan 41.4 Iets is dat volts of gewoon een nummer van versterken
Ik kreeg 14.4 volt uit er in 2,7VPP moet ik eerst die 2,7VPP omzetten naar RMS +/- dan deelik door 2 is 1,35Volt Piek dan x 0.7 is 1Volt
Dus 14,4/1=14,4 x versterking
Alleen doe ik dat wel goed zo
Het klopt wel zeer toevallig
Edit
Nee ik vergeet heel dat getal 41.4
Ik snap er de ballen van
- douwebakker
- Contacteer:
Oh, je anodeweerstand is 47k. Deze parallel aan 330k maakt 41,14k
De versterking is dan 20x41,14/(7,7+41,14+46,2) = 822,8/95,04=8,66
De versterking is dan 20x41,14/(7,7+41,14+46,2) = 822,8/95,04=8,66
Ok Douwe 8.66 x Dat is weinig , of zie ik dat fout ?
Waar komt dat getal 20 vandaan ?
En kan je zo ook van te voren de versterking bepalen
Dus als ik in plaats van 47K er 39K van had gemaakt
39K parallel aan 330K=34.9K / ( 7.7 Waar komt dat vandaan Douwe + 34.9K + 46.2 ook dat nummer zegt mij niets
) =
Bij mij gaat het licht uit Douwe ik bedoel begrijp er niks van
Kun je mij uit leggen waar die getallen vandaan komen ?
Waar komt dat getal 20 vandaan ?
En kan je zo ook van te voren de versterking bepalen
Dus als ik in plaats van 47K er 39K van had gemaakt
39K parallel aan 330K=34.9K / ( 7.7 Waar komt dat vandaan Douwe + 34.9K + 46.2 ook dat nummer zegt mij niets
Bij mij gaat het licht uit Douwe ik bedoel begrijp er niks van
Kun je mij uit leggen waar die getallen vandaan komen ?
- douwebakker
- Contacteer:
Hoi Bert, het getal 20 komt van de versterking factor mu. Je kunt dat vinden in het datablad van de buis. 7,7k is de inwendige weerstand van de buis. Deze waarde staat ook in het data blad. Het is delta Ua/delta Ia. De formule van de versterking is mu x Ra/{Ri + Ra + Rk(mu + 1)}
Waarin Ra gelijk is aan de anodeweerstand parallel aan de roosterlekweerstand van de volgende buis.
Rk(mu+ 1) is 2.2 x 21 = 46,2 kohm.
Je kunt op deze manier inderdaad van te voren de versterking uitrekenen. Het klopt over het algemeen aardig.Het kan wel eens wat afwijken, want zoals je in het datablad kunt zien is Ri afhankelijk van het instelpunt van de buis.
Waarin Ra gelijk is aan de anodeweerstand parallel aan de roosterlekweerstand van de volgende buis.
Rk(mu+ 1) is 2.2 x 21 = 46,2 kohm.
Je kunt op deze manier inderdaad van te voren de versterking uitrekenen. Het klopt over het algemeen aardig.Het kan wel eens wat afwijken, want zoals je in het datablad kunt zien is Ri afhankelijk van het instelpunt van de buis.
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Douwe was me voor, maar toch maar.
Het getal "20" is de mu (dus versterkingsfactor) van de 6J5.
De 7,7 (= 7700 Ohm) is de interne weerstand (dus Ri) van de 6J5. Die zal in jouw geval iets hoger zijn, want verandert wat afhankelijk van het instelpunt, maar het effect daarvan is volgens mij verwaarloosbaar (ik kwam na wat rekenen tot maar ca. 0,2 verschil qua versterking).
De formule voor de versterking van de 6J5 (waarvan de kathode weerstand niet overbrugd is met een elco) is: mu x Ra/(Ri + Ra + Rk(mu+1))
Voor "Ra" in die formule kun je volgens mij niet simpelweg de waarde van de anode weerstand invullen. Juist lijkt me om de waarde van de anode weerstand in parallel met de roosterlekweerstand van de volgende trap in te vullen (dus die van de 6N6P, dus 330K). Want dat is de weerstand die de 6J5 ziet voor wisselstroom.
Naschrift:
Ik ga er van uit dat het ontwerp van Anne juist is. De problemen die Bert nu heeft, moeten daarom volgens mij in de uitvoering liggen. De rondversterking van het ontwerp van Anne is volgens mij ruim voldoende om 10dB (en zelf iets meer) aan tegenkoppeling toe te passen bij normale lijn ingangsspanning. Ik zal voorlopig niet meer posten in deze draad omdat de "Babylonische spraakverwarring" (gemier over de versterking per trap) inmiddels te erg is geworden. Je ziet door de bomen het bos inmiddels niet meer (en daar heb ik tot mijn spijt zelf aan bijgedragen...).
Het getal "20" is de mu (dus versterkingsfactor) van de 6J5.
De 7,7 (= 7700 Ohm) is de interne weerstand (dus Ri) van de 6J5. Die zal in jouw geval iets hoger zijn, want verandert wat afhankelijk van het instelpunt, maar het effect daarvan is volgens mij verwaarloosbaar (ik kwam na wat rekenen tot maar ca. 0,2 verschil qua versterking).
De formule voor de versterking van de 6J5 (waarvan de kathode weerstand niet overbrugd is met een elco) is: mu x Ra/(Ri + Ra + Rk(mu+1))
Voor "Ra" in die formule kun je volgens mij niet simpelweg de waarde van de anode weerstand invullen. Juist lijkt me om de waarde van de anode weerstand in parallel met de roosterlekweerstand van de volgende trap in te vullen (dus die van de 6N6P, dus 330K). Want dat is de weerstand die de 6J5 ziet voor wisselstroom.
Naschrift:
Ik ga er van uit dat het ontwerp van Anne juist is. De problemen die Bert nu heeft, moeten daarom volgens mij in de uitvoering liggen. De rondversterking van het ontwerp van Anne is volgens mij ruim voldoende om 10dB (en zelf iets meer) aan tegenkoppeling toe te passen bij normale lijn ingangsspanning. Ik zal voorlopig niet meer posten in deze draad omdat de "Babylonische spraakverwarring" (gemier over de versterking per trap) inmiddels te erg is geworden. Je ziet door de bomen het bos inmiddels niet meer (en daar heb ik tot mijn spijt zelf aan bijgedragen...).
- douwebakker
- Contacteer:
Ja Robert, ik was wat eerder, maar jij schrijft het veel duidelijker op dan ik.
Bedankt.
Bedankt.
Reuze bedankt ik ga er zeker wat proberen mee te doen
Maar Robert schrijft dat wat ik allang wist dat Anne zijn werk goed kan rekenen en zo , maar hij werd net als ieder ouder boven 65 wat verstrooiderder ) daar had hij een rot hekel aan , Vind het jammer dat hij er niet meer bij is.
Mogelijk zit er een foutje in het printje dat gebeurt vaker, Ik kan dat helaas niet volgen .
Ik moet gaten gaan boren om de buisvoeten vast te zetten , dat in mijn poeder coated lak Niet zomaar !
Ik heb de trafoo,s gemeten , maar de waarden heb ik in een van de laatste 4-5 pagina,s staan, zal ze op zoeken
Zal Anne nog eens bellen Misschien dat hij nog wat energie heeft om even goeiedag te zwaaien
Krijg hem zelf nooit aan de telefoon jammer genoeg.
Ik heb vandaag hulp met ophangen rolgordijn en wat gordijn rails , ik mag niet meer op een trap staan ( evenwicht storing , afscherming van een draadje los vermoed ik
)
Dus het zal middag zijn eer ik weer in de hobby wat kan doen , werk gaat voor hobby.
Maar Robert schrijft dat wat ik allang wist dat Anne zijn werk goed kan rekenen en zo , maar hij werd net als ieder ouder boven 65 wat verstrooiderder ) daar had hij een rot hekel aan , Vind het jammer dat hij er niet meer bij is.
Mogelijk zit er een foutje in het printje dat gebeurt vaker, Ik kan dat helaas niet volgen .
Ik moet gaten gaan boren om de buisvoeten vast te zetten , dat in mijn poeder coated lak Niet zomaar !
Ik heb de trafoo,s gemeten , maar de waarden heb ik in een van de laatste 4-5 pagina,s staan, zal ze op zoeken
Zal Anne nog eens bellen Misschien dat hij nog wat energie heeft om even goeiedag te zwaaien
Krijg hem zelf nooit aan de telefoon jammer genoeg.
Ik heb vandaag hulp met ophangen rolgordijn en wat gordijn rails , ik mag niet meer op een trap staan ( evenwicht storing , afscherming van een draadje los vermoed ik
Dus het zal middag zijn eer ik weer in de hobby wat kan doen , werk gaat voor hobby.
Het spijt me Robert Douwe, ik ben moe uit mn bed gekomen en wat boodschappen gedaan de Koelkast was bijna leeg .
En ik zit op de bank en blij dat ik zit , alles begon te draaien toen ik koffie aan zetten was , dus was blij dat ik wat vast kon pakken
Ga me rustig houden vandaag
Heb Anne ook niet gebeld , misschien vanmiddag, ga straks Formule 1 kijken en wat auto programma’s
Grt
Bert
En ik zit op de bank en blij dat ik zit , alles begon te draaien toen ik koffie aan zetten was , dus was blij dat ik wat vast kon pakken
Ga me rustig houden vandaag
Heb Anne ook niet gebeld , misschien vanmiddag, ga straks Formule 1 kijken en wat auto programma’s
Grt
Bert
- douwebakker
- Contacteer:
Beterschap Bert, rust maar even uit en geniet maar van de Formule 1.
Douwe
Douwe
Ik heb toch vanmorgen spanning op de Langestaart gezet
Heb de helft van de print gedemonteerd om deze schakeling uit te kunnen proberen
Ik dacht dat ik er al foto’s van geüpload had
Maar hier het s het schema
Ik kom ongeveer aan dezelfde waarden ca 14-14,5 Volt op de luidspreker uitgang
Is dacht ik wat meer dan eerst bijna 25Watt dan heb ik Flattopping
08-07-2023 Edit 11:40
Oh nee is het zelfde Dus geen fout op print
Jammer
Gaat de zooi er weer af en gebruik ik de fasedraaier op print weer ,
Heb de helft van de print gedemonteerd om deze schakeling uit te kunnen proberen
Ik dacht dat ik er al foto’s van geüpload had
Maar hier het s het schema
Ik kom ongeveer aan dezelfde waarden ca 14-14,5 Volt op de luidspreker uitgang
Is dacht ik wat meer dan eerst bijna 25Watt dan heb ik Flattopping
08-07-2023 Edit 11:40
Oh nee is het zelfde Dus geen fout op print
Jammer
Gaat de zooi er weer af en gebruik ik de fasedraaier op print weer ,
Nog even wat aanvullingen
Ik heb de RA van de Fasedraaier kleiner gemaakt tot 20K
Begonnen met 33K verlaagd naar 25K verlaagd naar 20K
Gaat wel wat beter maar het is Tjakka er komt nog steeds een platte kant op de Top
En de spanning uit de luidspreker uitgang 8 Ohm is 14, en een beetje
Het signaal uit de 6J5 blijft mooi
Spanning op de RA is 465 Volt en 100 volt er onder ( ik meet dat nog wel een keer
Ik begin te twijfelen of het 365 is of 100
Ik heb de RA van de Fasedraaier kleiner gemaakt tot 20K
Begonnen met 33K verlaagd naar 25K verlaagd naar 20K
Gaat wel wat beter maar het is Tjakka er komt nog steeds een platte kant op de Top
En de spanning uit de luidspreker uitgang 8 Ohm is 14, en een beetje
Het signaal uit de 6J5 blijft mooi
Spanning op de RA is 465 Volt en 100 volt er onder ( ik meet dat nog wel een keer
Ik begin te twijfelen of het 365 is of 100
- douwebakker
- Contacteer:
Ja, hoe kleiner je Ra maakt hoe hoger de anodespanning. Dat is loghisch toch? Of je moet de stroom laten toenemen dan gaat het weer de andere kant uit.
Hoi Douwe
Ik heb hier nog even de metingen met waarden zoals ik ze gemeten heb in het schema wat Robert heeft getekend
Waar 2 waarden bij staan is onbelast en Belast daar is de versterker vol uit gestuurd met 1 khz
Ik heb hier nog even de metingen met waarden zoals ik ze gemeten heb in het schema wat Robert heeft getekend
Waar 2 waarden bij staan is onbelast en Belast daar is de versterker vol uit gestuurd met 1 khz
Ja dat begrijp ik wel douwedouwebakker schreef: ↑za 08 jul 2023, 20:35Ja, hoe kleiner je Ra maakt hoe hoger de anodespanning. Dat is loghisch toch? Of je moet de stroom laten toenemen dan gaat het weer de andere kant uit.
Maar misschien zie ik het verkeerd, maar ik kom spanning te kort op het stuurrooster KT88
Ik kan nu veel verder uitsturen zonder dat mijn spanning uit de 6J5 vervormd
Maar ik heb 2 anodes in die Fasedraaier zoals Robert heeft getekend
Ik heb gezien dat ik 1 tot boven 65 Volt kon uitsturen zonder vervorming
De Andere loopt bij 56Volt vast
Zoals ik begrijp is de werking van de houtjes touwtjes Fasedraaier niet beter en ook niet minder
Weet even niet hoe ik dat zo werkend krijg dat ik op beide Stuurroosters kt88 voldoende spanning
Krijg afijn ik goei de riem eraf
Morgen weer een dag
- douwebakker
- Contacteer:
Dag Bert, ik zie nu pas het schema van Robert waar je de gemeten spanningen bij hebt geschreven. Dat wijkt nauwelijks af van de waarden die Robert er bij heeft gezet. Je zou zeggen dat het allemaal klopt. Inderdaad maar even verder kijken morgen.
Bert zoals je gevraagd hebt, de simulatie van je versterker.
0.9V is de max. ingangsspanning, hoger start clipping.
De eindtrap was heel moeilijk te simuleren voornamelijk door een moeilijk te vinden model voor de uitgangstransfomator.
Deze UGT is cruciaal om de eindtrap fatsoenlijk in te stellen en voor de trationele tegenkoppeling.
Daarom heb ik ook de trationele tegenkoppeling open gelaten omdat het niet realistisch is met deze UGT.
Wel heb ik de "pseudo CFB" toegepast via weerstanden Rx5 en Rx6. Zonder is het uitgangsvermogen 4W extra.
In bijlage heb ik de LtSpice-files toegevoegd voor wie er zelf wil aan sleutelen.
Je hebt nu 91Vpp achter V2.
De toegepaste HS is 460V, waarmee de ganse versterker wordt voorzien.
0.9V is de max. ingangsspanning, hoger start clipping.
De eindtrap was heel moeilijk te simuleren voornamelijk door een moeilijk te vinden model voor de uitgangstransfomator.
Deze UGT is cruciaal om de eindtrap fatsoenlijk in te stellen en voor de trationele tegenkoppeling.
Daarom heb ik ook de trationele tegenkoppeling open gelaten omdat het niet realistisch is met deze UGT.
Wel heb ik de "pseudo CFB" toegepast via weerstanden Rx5 en Rx6. Zonder is het uitgangsvermogen 4W extra.
In bijlage heb ik de LtSpice-files toegevoegd voor wie er zelf wil aan sleutelen.
Je hebt nu 91Vpp achter V2.
De toegepaste HS is 460V, waarmee de ganse versterker wordt voorzien.
- douwebakker
- Contacteer:
Ja Willy, dan kom jij met deze configuratie ook niet hoger dan 45.5V top. 32.3V effectief.
Dat zal voor Bert onvoldoende zijn vrees ik. In het data blad lees ik V(g1-g1)(ac) crest.
Wat word hiermee bedoelt? Zou het de toptop waarde zijn?
Bij de EL34 staat gewoon 22.7V eff.
Dat zal voor Bert onvoldoende zijn vrees ik. In het data blad lees ik V(g1-g1)(ac) crest.
Wat word hiermee bedoelt? Zou het de toptop waarde zijn?
Bij de EL34 staat gewoon 22.7V eff.